Élvezd hát, amíg tart!

Teszt: Ford Mustang GT - 2024.

2024.12.17. 06:01

A kora reggeli hűvös elől gyorsan bepattantam a kormány mögé, az utolsó őszi napsugarak kedvéért felvettem a napszemüveget, a hörögve rotyogó V8 mellett megszólalt az Aerosmith a rádióban, letöröltem a párát a szélvédőről, D-be húztam a váltókart, és úgy éreztem, hogy Bozai József mindjárt bemondja a nevemet és a magyar hangomat a saját hollywoodi filmem elején. A Mustang szerencsére nemcsak jelenségként, hanem autóként is jól működik, amire a generációváltás csak rátett egy lapáttal.

Álmodj magadnak álmokat,

Az sem baj, ha azok amerikaiak, mert a Mustang még akkor is tartja magát, amikor a Dodge Challenger és a Chevrolet Camaro feladták a harcot. A Ford a nagy gyerekeket célzó cégek, például a Lego sikeréhez hasonlóan jól kalkulált, a nosztalgia és a rajongás nagy lökést ad a pénz elköltéséhez, ráadásul az általános drágulás ellenére még mindig nagyjából a felét kéri érte, mint az európai prémiummárkák, szóval úgy körbe bástyázták élő legendájukat a piacon, hogy a bukmékereknél négyes szorzó alatt nem is lehet fogadni a bukására. Miért is tennénk ilyet?

Inkább bontsunk pezsgőt, hogy semmilyen környezetvédelmi kvóta miatt nem kellett letennie a Fordnak az 5,0 literes Coyote V8 exportjáról, sőt, érdeklődés hiányában itt nem is próbálja elsózni a 2,3 literes, négyhengerest, azt meghagyja a Focus ST-nek, és ez így van jól. Azért kellett egy kicsit dolgozni azon a V8-ason, hogy tudja az Euro 6e-t, ennek három lóerő látta kárát, már csak 446 feszíti szét a hosszú orrot, de javítottak is rajta, például dupla légbeszívást, illetve fojtószelepeket kapott. A durvább Dark Horse egyenesen a Shelby GT500-tól örökölt néhány műszaki megoldást.

Kapcsolódó
5 liter, V8 szívó, és ez egy új autó: vezettük az új Mustangot!

5 liter, V8 szívó, és ez egy új autó: vezettük az új Mustangot!

Erre Katy Perry is elégedetten bólintana, abban biztos vagyok.

Álmodj magadnak szárnyakat,

Egy jellegzetes stíluselemet, a motorháztető széles szellőzőjét a GT számára is átvették a Shelby-től. A hetedik generáció egyébként csak néhány elemében látszik szigorúbbnak az elődjénél. Nem akartak túlzásba esni, inkább kitartottak a vagányság és az elegancia arany középútja mellett. Az egyszer már eltalált retró karaktert úgy sikerült megtartani, hogy az új kiadás sem önismétlő. Az egyik újdonság - egyben a kedvenc részletem - a hármas tagolású hátsó lámpa törésvonala, ami a ‘67-es évjáratra emlékeztet. Ezúttal a futófényes index is visszatért.

Az első lámpák is oldalankét három-három elemből állnak, ehhez a nappali menetfény LED-jei is igazodnak. A fényes fekete betéttől még szélesebbnek látszik a hűtőrács, persze ebben nem versenyezhet a visszapillantóból is látható, erőtől duzzadó hátsó sárvédőkkel. Az is tetszik az új Mustang hátsó részében, hogy légterelő nélkül is izgalmas, és egyszerre idézi a lépcsőshátú, valamint a Fastback karosszériát. Minden korosztálynak mond valamit, és mindenki meglátja benne a szépet. Chris Stevens csapatát csak dicsérni lehet az ütős és kidolgozott formatervért.

Látod a távolt s a titkokat,

Messziről látszik, hogy a nagy nyomás ellenére szívből tervezték, a szenvedélyről árulkodó részleteket viszont csak közelről lehet észrevenni. Van egy musztáng a fényszórók szélén, a szélvédő tövében és a műszerfal oldalán is, az egyetlen Ford emblémát a szélvédőn találjuk. Akinek éles a szeme, észreveheti az eddigi generációk sziluettjét a hátsó ablak alján, és egy meglepetéssel azoknak is készültek, akik ennél retrósabb műszerfalra számítottak. Ugyanis a Mustang is megkapta a legújabb fedélzeti rendszert és belső elrendezési logikát, ami egy hajlított kijelzőt is hozott.

Én nem hibáztatom őket, megértem, hogy a Mustang nem csak a múltidézésről szól, fel kell vennie a ritmust, és ebbe már nem fér bele az analóg műszeregység. Már csak a számtalan funkció és beállítási lehetőség miatt is előny a látványos, grafikus felület, ettől függetlenül a tradícionális, szimmetrikus műszerfal eltűnését sajnálom. Az említett meglepetés nem más, mint a ma már egyre jobban értékelt Fox Body széria műszerei, amiket a különböző stílusú óracsoportok közül választhatunk ki. Hogy miért pont ezt, és akkor már miért nem az összes generációét? Jó kérdés!

Bár kell hozzá türelem, amíg mindent megtalálunk, részletesen személyre szabhatók a beállítások. Ez a műszaki paraméterekre is igaz, a kipufogó hangerején túl a kormányzást, a futóművet és persze a motor karakterét is igény szerint kalibrálhatjuk. A pályacsomaggal is rendelhető Focus ST-hez hasonlóan itt is komolyan gondolták, hogy pályanapra mennek majd vele. Ehhez természetesen az első lépés az erre alkalmas futómű tervezése volt, de a szoftver is felkínál kifejezetten versenypályára szánt üzemmódot, illetve manapság már ritkán látott műszereket.

Kiszakadva a virtuális térből, egy safe space-nek is alkalmas belsőben találjuk magunkat. Itt az első perctől fogva jó érzés időt tölteni, a terpeszkedős sportülésből látható hosszú orr, az alapvetően lapos karosszéria, a kiváló sportkormány és a tisztességes anyagminőség is azt sugallja, hogy örömteli pillanatok várnak ránk. A fizikai kulisszában mozgó váltókar, illetve a piac egyetlen kézifékkarnak álcázott elektronikus kapcsolója is összekacsintás a vevőkkel. A fizikai gombokat sem száműzték teljesen. Senkit se riasszon el, hogy vannak más Fordokból ismerős kapcsolók is!

Hallgasd a hangot, ahogy hívogat,

Részben ennek is köszönhető, hogy még Európában is viszonylag olcsón juthatunk hozzá a hivatalos képviseleten keresztül, egyben azt is jelenti, hogy aki ismeri a Fordok logikáját, egy percre sem lesz elveszve. Azon nem akadok fenn, hogy hátul alig férnek el felnőttek, az ilyesmiben sosem voltak jók a Mustangok, de legalább a gyerekek formás kagylóülésekben sikoltozhatnak örömükben. Sajnos tárolóhelyből sincs sok, és nemcsak kicsi, még rosszul is pakolható a csomagtartó. A tolatókamera minősége a jobbak közé tartozik, ami nem mondható el a hifiről.

Annyi baj legyen, hallgassuk a minden fordulatszámon szépen szóló V8-ast! A hajtásláncé a főszerep, nem csodálom, hogy az álomautóját kereső európai célközönséget nem igazán mozgatta meg a négyhengeres turbómotor. Ha már irracionálisan választunk autót, akkor adjuk meg a módját, és legalább magunkat ne csapjuk be! Ez persze igaz a mindig egy kis gyanakvással fogadott automata váltóra, ami korábban tényleg elég kellemetlen volt, viszont az évek során fejlődött annyit, hogy annak ellenére nem beszélnék le róla senkit, hogy szerintem kézivel volt és lesz az igazi.

Az 1,2 millióba kerülő Ford-General Motors közös fejlesztésű tízfokozatú szerkezet egész jól működik, intenzív gyorsításnál is szépen kapcsolgatja a fokozatokat, mégis észrevehető egy kis ráhagyás az 1836 kilós karosszéria mozgatásában, ami nagy részben a váltón múlik. Aki a mindennapokra keres autót, nem jár rosszul a kemény kuplung hiányával, és ha kell a jobb reakcióidő, még mindig bevetheti a műanyagos váltófüleket, de aki hobbiautóként tekint rá, annak az igaz út az alapáron járó, Getrag-féle hatfokozatú kézi váltó. A Dark Horse egyébként Tremec váltóval készül.

Dombok felett, felhők alatt,

Repít a messzeségbe,

Bár a Mustangot továbbra is inkább gran turismónak, mint sportautónak tartom a testes és kissé komótos karaktere miatt, el kell ismerni, hogy a motor és a futómű is alkalmassá teszi a tempós autózásra, nem csak hosszú egyenesekben! Nem véletlenül egy vadló a jele, már indulásnál érezni a hátsó tengelyen, hogy szíve szerint száguldana. Egy nagyobb gázfröccs is elég, hogy kanyarban elinduljon a hátulja, ilyenkor az elektronika úgy fogja meg, hogy mi azt érezzük, ügyesek voltunk. Miután kiismertük, rájövünk, hogy milyen jó egyensúlya van a karosszériának.

Kormányzása súlyos, férfias érzetű, ezzel együtt szintetikus, viszont jól működik együtt a kétarcú, elöl MacPherson, hátul Multilink futóművel, ami stabilan fekteti be a tempós kanyarokba, és feszes hangolásával megbízhatóan az íven is tartja. Amerikai autóként annyi rugózási komfortot garantál, ami elég ahhoz, hogy ne kelljen összeszorított fogakkal rámenni az úthibákra. Ennél már csak a Brembo fékrendszer meggyőzőbb, erős és hozzá optimális a fogáspontja. Megunhatatlan hangja araszolásnál és egyenletes haladásnál is betölti a teret, megdolgozik a pénzéért.

Élvezd hát, amíg tart.

Ezzel minden közös kilométert megszépít, az egész autó egy igazi örömforrás, nem hiszem, hogy bárki csalódna benne, aki érti ezt a műfajt. Mert azt el kell fogadni, hogy csak úgy dől a meleg a hajtásláncból, és ezt bent is lehet érezni. Együtt kell tudni élni a fogyasztásával is. Tőlem a 12,2 literes WLTP érték helyett 16,8 litert kért 100 km-en, azzal együtt, hogy egy szabályos tempójú autópályás etapon 2200-as fordulat mellett 7,0 literrel is beérte. Kellemes meglepetés, hogy inkább segítenek, mint gátolnak az asszisztensek, bár nem rajongok érte, ha az autó belenyúl a vezetésbe.

A menüben ezt is személyre lehet szabni, ahogy vásárlásnál magát az autót. Akinek inkább a kabrió jön be, 1,8 millióért kaphat vászontetőt, a színek között három kék, két piros és egy sárga is van 220-tól 520 ezer forintos felárig. A MagneRide futóműért 800, a Recaro ülésekért 730, a tetőt, a tükröket és a felniket is feketével borító Nite pony csomagért 520, a piros féknyergekért 180 ezer forintot kérnek. Az extrákkal együtt 28 milliós árcédula sajnos barátinak számít, és amit egyik német prémium sem tud, a Mustangban ülve szimpatikusak maradunk. Ezt nem szabad lebecsülni!

Az oldalról ajánljuk

Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
  • Hírek

Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen

A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.

március 25., 11:54
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
  • Hírek

Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél

A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.

március 25., 11:44
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
  • Hírek

Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok

Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.

1 órája
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
  • Hírek

Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal

Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.

március 25., 14:24
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
  • Hírek

BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában

Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.

március 25., 09:27
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
  • Hírek

F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének

Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.

március 25., 10:20
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
  • Hírek

H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford

Jó vagy felesleges ötlet?

március 25., 13:07
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
  • Hírek

Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról

A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.

március 25., 14:16
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
  • Hírek

Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen

Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.

március 25., 07:58
A legtoyotább Toyota
  • Tesztek

A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.

A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.

március 24., 06:05
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
  • Hírek

Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral

Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.

március 25., 15:12
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
  • Hírek

A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben

A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.

március 25., 17:19
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
  • Hírek

Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat

Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.

március 25., 16:13
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
  • Technika

A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral

Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.

március 25., 16:52
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
  • Hírek

Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele

Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.

március 25., 06:00
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
  • Közélet

Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!

Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!

március 25., 05:59
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
  • Hírek

Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes

Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.

március 24., 06:05
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
  • Hírek

Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t

Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.

március 25., 07:10
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
  • Hírek

Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe

Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.

március 24., 07:48
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
  • Hírek

Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből

Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.

március 24., 12:25
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
  • Hírek

Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást

Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.

március 24., 16:03
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
  • Hírek

Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek

Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.

március 24., 13:36
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
  • Hírek

Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén

A pilóta sértetlenül megúszta.

március 24., 10:41
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
  • Hírek

Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3

Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.

március 24., 09:09
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
  • Hírek

Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér

Összehaverkodna Kína az EU-val?

március 24., 15:19
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
  • Hírek

F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét

Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.

március 24., 17:26
Hyundai Insteroid 2025
  • Hírek

Hyundai Insteroid 2025

március 25., 11:33
Nissan Murano GT-R
  • Hírek

Nissan Murano GT-R

március 24., 13:16
F1 kibeszélő Kínai Nagydíj 2025
  • Hírek

F1 kibeszélő Kínai Nagydíj 2025

március 24., 14:06
Honda NSX (Ferrari 360 Replika)
  • Hírek

Honda NSX (Ferrari 360 Replika)

március 24., 09:04
Neked ajánlott