Mit kezd Európával a kínai biTang?

Teszt: BYD Tang Flagship – 2024.

2024.12.06. 17:30

Egy prémium autónál számít a méret, a teljesítmény, az anyaghasználat, a precíz összeszerelés és ezek mellett a presztízst sem tudjuk elengedni. Időnként elejtek egy-egy könnycseppet az olyan műalkotásokért, mint például a C6-os Citroën, ami hiába tudta fizikailag az elvártakat, az embereknek nem kellett prémium autó kispolgári emblémával. Ugyanebbe a hibába esett a Suzuki a Kizashival, a Volkswagen a Phaetonnal, és kicsit félek, hogy hasonló patthelyzetben lesz a BYD is itthon a Tanggal.

A mérete eladja

Különösen azokon a piacokon nehéz megugrani ezt, ahol az autónak fokozottan presztízsértéke van. Ahol nem puszta márkafanatizmusból vesznek az emberek Mercedest vagy BMW-t, hanem mert meg kell mutatni a szomszédoknak. A Tangon csak annyit fognak látni, hogy nagy, ezen túl viszont semleges. A BYD európai flottája amúgy sem kirívó, minden dizájnjukon inkább a biztonsági játékot érezni, bár az is lehet, hogy pont a sok extrém formanyelv mellett tudnak majd egy kis visszafogottságot nyújtani a konzervatívabb közönségnek. Valószínűleg tudják, mit csinálnak, hiszen a Tangért is felelős dizájncsapat élén Wolfgang Egger dolgozik, aki korábban Alfa Romeókat, Audikat és Lamborghiniket is rajzolt.

A Tang hunyorítva hasonlít a Seal U-ra, a homlokfal tetején húzódó fémhatású idom az egyetlen, ami ad neki némi karaktert, a többi viszont már régóta ismert. Se dizájnban, se világítástechnikában nincsenek meghökkentő vagy letaglózó elemek, csak a közel ötméteres hossz, a kétméteres szélesség, a 21 colos felnik és a 2,6 tonnás önsúly bizonygatja, hogy a Tang egy komoly eszköz.

Kapcsolódó
Egyszer még gyakori látvány lesz

Egyszer még gyakori látvány lesz

Újonc létére gyorsan befutott a BYD, a márka csúcsmodellje máris a Teslával versenyez, és van is esélye egy guszta szeletre a tortából.

A belteret sem spilázták túl. Éppen csak annyi giccs van benne, ami főleg keleten elvárás egy autótól, ebben visszaköszön a Tang múltja: eredetileg nem ide szánták, 2015 óta van jelen a kínai piacon, de a második generáció 2022-es frissítése során már zajlott az európai invázió, és most úgy érezték, itt az idő ezt a bombát is ledobni.

Letisztult beltér némi giccsel

Az anyaghasználat és az összeszerelési minőség példás. Nemcsak a masszírozós ülésekben jó tespedni, de a műszerfalon végigfuttatott fémhatású díszelem, alatta a sárga cérnával varrt Alcantara bőr és az egészet fedő puha műanyag elem is kellemes tapintású, ami jól ellensúlyozza a rengeteg zongoralakkot. A műszerfalon nem akkora baj, azt nem gyakran tapizza az ember, a középkonzolon viszont sokszor visszaköszön a zsíros bőr vagy a por. Még a menetmódválasztó is fényes elem, de a felette csüngő 15,6 colos kijelzőn sem úszom meg, hogy hozzáérjek.

A BYD a Teslához hasonlóan majdnem mindent felpakolt a digitális térbe, csak néhány érintős gyorsgomb maradt a középkonzolon, de azok is folyton maszatosak. A kijelző mérete mellett a felbontása is vetekszik egy modern notebookéval, a menürendszer pedig szépen mozog, érezni, hogy van mögötte támogatás. Ennek ellenére nem szívesen navigálok benne menet közben, halálra tudtam keresni funkciókat, és a klímapanellel sem barátkoztunk össze, hiába vannak gyorshívói a táblagép alján.

Amúgy sem szeretek menet közben lefele nézni, émelygek tőle és van nekem saját kijelzőm a Tangban: az óracsoport. Természetesen ez is egy teljesen digitális egység, sok apró infó jelenik meg rajta, de a sebesség és az akkumulátor töltöttség kellően nagy. A fedélzeti számítógéphez hasonlóan itt sem az ürességet bámuljuk a számok mögött, vannak egyedi hátterek, amik menetmódokhoz és fényerőhöz alkalmazkodnak, ez jópofa részlet. Ezekkel szívesen elpepecsel az ember, az igazi vízválasztó viszont a helykínálat.

Eleve a 2,82 méteres tengelytáv mellett csúnya lenne egy szűk beltér, főleg elektromos autóban, ahol nincs drága, hangos, térigényes technika a motortérben. Az akkumulátor alul van, az egész beltér alatt síkpadló húzódik, így még nagyobbnak tűnik a lábtér. Azt sem szabad elfelejteni, hogy három üléssort kell kiszolgálni, a Tang ugyanis hétüléses családi SUV, amiben a hátsó sor sem nyomorúságos. Nem kisbuszosan tágas, de az ülések kényelmesek, fejtér nekem még bőven van (1,78 magas vagyok), és még kényelmesen elférnék magam mellett. A térdem közel van a következő sor háttámlájához, de azt is sínen lehet mozgatni és ott amúgy is fergeteges a lábtér, magasabb utasok is nyugodtan előrébb csúszhatnak. Ha nem is egy fél kosárcsapatot, de egy egészséges nagycsaládot simán elszállásol a Tang.

Bivaly erős, de ezt várják el tőle

Ha mindenki helyet foglal, és mondjuk emberenként átlag 60 kilóval számolok, akkor az azt jelenti, hogy 420 kiló plusz kerül az autóba, meg is van a három tonnás össztömeg. Így máris nem olyan sok az az 510 lóerő, amit a Tang tud. Az első tengelyen egy 180, a hátsón egy 200 kW-os állandómágneses villanymotor teker egyenként 350-350 Nm nyomatékkal. A 4,9 másodperces 0-100 az első pár elindulásnál vicces, egy-egy szűkebb előzésnél jól jön, a való életben azonban többnyire felesleges. A prémium autókhoz kapcsolt felsőbbrendűségérzethez azonban kell, és azt a fölényes megindulást remekül hozza, még autópálya tempónál is van benne tartalék.

Ám a racionális felhasználó úgyis inkább a megtehető kilométerekért teper majd, hiszen a Tang városi környezetben 600 kilométer felett ígér. Ez főleg az 530 kilométeres kombinált hatótávhoz mérten szép, amihez papíron 20,5 kWh/ 100 km-es fogyasztást kéne produkálnia az autónak. A valóság inkább a 23-24-hez áll közel, autópályán pedig simán eltüntetett 28-30 kWh-t száz kilométerenként, így a hatótáv inkább 380-400 km körül alakult, bár nem volt meleg, és egész úton klímáztam. Városban le lehet tolni a fogyasztást 20 alá, optimális környezetben szerintem az 500 kilométeres hatótáv teljesíthető.

A Tang amúgy sem versenyautó, mert hiába gyors egyenes szakaszon, a kanyar már nehezebb terep. Lassítani tud előtte, mert elöl rendes Brembo nyergek próbálják megfékezni ezt a nagy testet, ami közben úgy billeg, mint részeg a kajakban. A BYD-k amúgy is hosszú rugóúttal és sivár csillapítással operálnak, már a Seal U billegős karakterét sem szerettem, a Tangban tengeribeteg lesz, aki ezt nem bírja. Az egyetlen mentőövet a sport mód jelenti, akkor felkeményedik a DiSus-C fantázianévre keresztelt adaptív lengéscsillapító rendszer, és a Tang elkezd úgy mozogni, mint egy normális autó. Még kanyarban is egész ügyes lesz a nagy súly és a magas építés ellenére, bár közben ott van a hasában 108,8 kWh-nyi akkumulátor.

Érdemes türelmesen bánni vele, és hálás lesz, a menetkomfort is ekkor igazán jó. Nagy és széles kerekek tapossák az aszfaltot, ezek tempónál már hangosak és autópályán 120 km/h felett a szélzaj is felerősödik. Nem kiugró, de pont azt a villanyautós csendet törik meg a nemkívánatos tényezők, ami egy prémium termékben alapvető elvárás.

Egy 150 kW-os gyorstöltő kevesebb mint fél óra alatt tolta föl az akksit 55-ről 95 százalékra. Szép. Papírforma szerint 170 kW a maximum, ebben az esetben 46 perc kell neki, hogy 10-ről 80 százalékra töltsön. Nettó értékben ez nem hangzik rosszul, a konkurencia azonban kicsit előrébb jár. A Tesla Model X például akár 250 kW-tal is tud tölteni, így neki hasonló méretű akkumulátorral alig 30 perc elérni 10-ről a 80 százalékot. Sőt, ugyanilyen töltési adatokkal bír a hamarosan érkező Volvo EX90 is, ami nagyobb, 111 kWh-s akkumulátort cipel magával.

Kapcsolódó
1020 lóerő, szarvkormány és magyar rendszám

1020 lóerő, szarvkormány és magyar rendszám

Kipróbáltuk az első hazai Model X Plaidet.

Jó az ár-érték aránya, de számít ez?

Azért is érdemes ezzel a két autóval összehasonlítani, mert ugyanúgy a prémium liga határán táncolnak. Egyikre sem lehet azt mondani, hogy átlagos, polgári modellek, de nem is olyan kifinomultak, mint a tradicionális prémium autók. Nehéz kérdés ez. De pont ezen a határon lebeg a Tang is és van egy húsos előnye, amivel a két közvetlen konkurensét is lenyomja: az ára. A BYD 29,5 millióért ad hétüléses villanybatárt minden földi jóval megpakolt Flagship felszereltséggel – ebben alapáron a hőszivattyú is benne van –, a kedvezményes bevezető árral azonban ez 25,4 millióra kopik – sőt, (a cégekre és vállalkozókra vonatkozó) állami támogatással 21,4-re le lehet tolni. Ezzel szemben a Volvo EX90 32,8 millióról indul Single Motor kivitelben, igaz az már nyitányként is 624 kilométeres hatótávot kínál. A Tesla alsó hangon 40,2 millióért adja az 576 kilométert tudó Model X-et, tehát toronymagasan a trió legdrágább tagja.

Érdekes összehasonlítás lehet még a Kia EV9, ami a nemlétező prémium hátterét szintén alacsony árral próbálja kompenzálni. A legerősebb változat is csak 384 lóerő, tehát elmarad a Tangtól, illetve hatótávban is kevesebbet nyújt (505 km), viszont 31,7 millió forintért. Sőt, ha el tudjuk engedni a brutál gyorsulást, akkor van Long Range kivitel 27,4 milliós nyitánnyal és 560 km körüli hatótávval.

Ami kételyt kelt bennem, hogy a Tang pont abban a legerősebb, ami kevésbé számít a megcélzott ligában. A prémium termékek vásárlói gyakran előrébb helyezik a presztízst, mint a valós ár-érték arányt, mert megtehetik. Közben pedig azt is tudom, hogy a tehetős embernek gyakran azért van sok pénze, mert tudja, hogy hol kell megfogni. Ezen két elmélet között lebegve pedig ahogy anno a Kia EV9-nél sem, a Tangnál sem tudom eldönteni, hogy mennyi esélye lesz elhódítani a piacot az olyan nagykutyáktól, mint a BMW, a Mercedes vagy az Audi. Hajlok arra, hogy csak egy húsos erőfitogtatásként fogunk rá emlékezni, de ne legyen igazam.

Az oldalról ajánljuk

Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
  • Hírek

Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal

Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.

március 25., 14:24
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
  • Hírek

Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen

A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.

március 25., 11:54
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
  • Hírek

Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen

Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.

március 25., 07:58
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
  • Hírek

F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének

Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.

március 25., 10:20
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
  • Hírek

Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról

A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.

március 25., 14:16
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
  • Hírek

Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél

A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.

március 25., 11:44
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
  • Hírek

BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában

Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.

március 25., 09:27
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
  • Hírek

H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford

Jó vagy felesleges ötlet?

március 25., 13:07
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

tegnap, 17:12
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
  • Hírek

Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes

Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.

március 24., 06:05
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
  • Közélet

Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!

Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!

március 25., 05:59
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
  • Hírek

Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t

Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.

március 25., 07:10
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
  • Technika

A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral

Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.

március 25., 16:52
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
  • Hírek

A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben

A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.

március 25., 17:19
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
  • Hírek

Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat

Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.

március 25., 16:13
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
  • Hírek

Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral

Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.

március 25., 15:12
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
  • Hírek

Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe

Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.

március 24., 07:48
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
  • Hírek

Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele

Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.

március 25., 06:00
A legtoyotább Toyota
  • Tesztek

A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.

A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.

március 24., 06:05
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
  • Hírek

Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek

Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.

március 24., 13:36
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
  • Hírek

Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből

Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.

március 24., 12:25
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
  • Hírek

F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét

Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.

március 24., 17:26
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
  • Hírek

Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3

Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.

március 24., 09:09
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
  • Hírek

Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén

A pilóta sértetlenül megúszta.

március 24., 10:41
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
  • Hírek

Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér

Összehaverkodna Kína az EU-val?

március 24., 15:19
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
  • Hírek

Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást

Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.

március 24., 16:03
Hyundai Insteroid 2025
  • Hírek

Hyundai Insteroid 2025

március 25., 11:33
Honda NSX (Ferrari 360 Replika)
  • Hírek

Honda NSX (Ferrari 360 Replika)

március 24., 09:04
Nissan Murano GT-R
  • Hírek

Nissan Murano GT-R

március 24., 13:16
F1 kibeszélő Kínai Nagydíj 2025
  • Hírek

F1 kibeszélő Kínai Nagydíj 2025

március 24., 14:06