Akár emlékszel rá, akár nem, számtalan dolgot tettél már életedben utoljára. Egyszer felvetted az utolsó filmet VHS kazettára, megetted az utolsó Chokitót vagy utaztál Ikarus busszal anélkül, hogy tudtad volna, többé nem lesz rá lehetőséged. Valószínűleg most vezettem utoljára vadonatúj Focus ST-t, hiszen jövőre mindenestül kifut ez a széria is, pedig hot hatch-ként olyat tud, amit kétszer ennyi villany lóerő sem képes utána csinálni.
Erős befejezés

Az utóbbi évek fejvakarós autóipari bejelentéseinek egyike volt, amikor a Ford arról küldött sajtóközleményt, hogy elkaszálja a klasszikus slágermodelljeit, a Fiestát, a Mondeót és a Focust, ami jövőre lesz kapható utoljára. Ráadásul ezt nem a szabadidő-autók mindent elsöprő népszerűségével vagy az elektromos átállással, hanem azzal indokolták, hogy nem a tucatautókban, hanem az autórajongók számára vonzó ínyencségekben látják a jövőjüket. Meg kell hagyni, nem beszélnek a levegőbe, kevés márkának van olyan bevállalós kínálata, mint a Fordnak!
Nem akar unalmas autókat a Ford, ezért ment a levesbe a Fiesta, a Mondeo és a Focus
Jim Farley, a Ford CEO-ja szerint unalmas autók helyett ikonikus autókat akarnak gyártani.
Ott van a világpiacon egyedülálló, viszonylag elérhető áron kínált, szívó V8-as Mustang, ott van a terepversenyen is helytálló Ranger Raptor vagy a másik retróautó, a szintén terepjáró Bronco. Ezek már a fotóik és a műszaki adataik alapján is képesek emelkedő pulzusszámot okozni, egy próbakör után meg legszívesebben mindet rögtön a kosárba tenné az ember. A csapatból nem lóg ki az ST sem. RS hiányában nemcsak csúcs Focusként válik be, de a hot hatch-ek egyre inkább kikopó kínálatának is az egyik legvonzóbb tagja. Szóval még bele is illene a képbe.
Kékben jó lesz?

Annyira az árlista legvégéről jön, hogy a tesztelt Azura Editiont még a hagyományos ST-nél is felsőbb polcról kell levenni. A kizárólag Azura kékben választható kivitel titka, hogy a sima ST-hez 1 350 000 Ft-ért kérhető Track csomag, a 185 ezer Ft-os multimédiás csomag, a 175 ezer Ft-os asszisztens csomag, a 80 ezer Ft-os téli csomag, sőt, a 115 ezer Ft-os fekete tető és tükörház is jár hozzá. A varrások piros helyett stílusosan kékek. A megmaradó 470 ezer Ft-os különbséget főként a szín indokolja, a drágább fényezések felára egyébként 420 ezer Ft.
Döntésünk nemcsak a különben nem elérhető árnyalat, hanem az ötajtós karosszéria és a hatos kézi váltó mellett is elkötelez. A többi piacon egyébként a fantáziátlan ST Edition néven futó összeállításban az is említésre érdemes, amit megvon tőlünk. Sajnos nem rendelhetünk hozzá nyitható üvegtetőt és vonóhorgot sem, pedig erő lenne bőven a vontatáshoz, csak az a fránya állítható hasmagasság megöli a bulit... Ezek szerint tényleg komolyan vették, hogy valaki pályára viszi majd az ST-t, mert mindent megadnak hozzá, hogy pár körnél tovább is bírja a nyúzást.
Egy KW-t kérek!

A Track csomagban a KW Automotive fejlesztésű, manuálisan állítható felfüggesztés a legvadabb részlet. Alapesetben is 10 mm-rel lejjebb ül az ST a polgári Focusoknál, ezzel a szettel további 20 mm-t lehet ültetni rajta. Kis dobozban kapjuk meg a körmöskulcsot a rugó kétirányú feszítéséhez a csillapítást állító kis tekerőfejjel együtt, amivel 12 berugózási és 16 kirugózási fokozat közül választhatunk. Még egy beállítási segédlet is jár, amivel akár a finomhangolás eredeti helyszínén, a Nürburgringen is ideális konfigurációval körözhetünk.
Valakinek középszerűnek is kell lennie
Valószínűleg az utolsó Ford Focus kombik egyike ez.
A pályázáshoz hasznos a nagyobb, Brembo féknyereg és persze a 19 colos felnikre feszített 235/35-ös Pirelli P-Zero Corsa gumi is, ha már beérjük az elsőkerék-hajtással. Annak idején ez a 2,3 literes, négyhengeres turbós benzines az utolsó Focus RS-ben 350 lóerővel a Ford szerint is megkívánta az összkerékhajtást, ezek szerint 280 lóerőt még nem gond átvinni az aszfaltra. Ezzel vitatkoznék, a 3000-es fordulattól elérhető 420 Nm csúcsnyomatéknak nem okoz lelkifurdalást kicibálni a kezünkből a kormányt. És csak 20 Nm-rel tud kevesebbet, mint az RS-ben.
Tedd a dolgod!

Ami a Mustangban kevés volt, az a Focusban már sok, az biztos, hogy ezzel mindenki elégedett lesz, aki befizet rá! Bármilyen karakteres volt az öthengeres motor az első ST-ben, meg lehet lenni nélküle, mert a kipufogórendszer is tudja a dolgát, és higgadt közlekedésnél is szívmelengető brummogással festi alá a haladást. Bár a hangzásra rájátszottak, érezhető, hogy nem akartak túlzásba esni, sikerült megőrizni a természetes orgánumot. Ezt nem lehet megunni, ahogy a raliautós durrogást sem, ezzel a mechanikai hangjátékkal hamar magába bolondít az ST.
Ez persze semmit sem érne anélkül a fölényes könnyedség nélkül, amivel mozog az üresen 1437 kilóval is sportos Focus. Már 1500-as fordulattól terhelhető, 2000 fölött már szépen húz és 3000-től jön a tűzijáték. Stréberként, kiszámíthatóan, egyenletesen adja le az erejét, még 5500-nál, a teljesítmény-maximumnál sem érezhető különösebb változás. Utcán nincs is sok értelme odáig leforgatni, mert a nyomatékcsúcs bőven elég a vágyott és szerencsés esetben még szabályos gyorsulásélményhez. Kevés autóval esik olyan jól az előzés, mint az ST-vel, ilyen tartalékokkal.
Rázós utunk lesz

300 lóerő környékén van a lélektani határa a még felszabadultan élvezhető és viszonylag bátran kiautózható teljesítménynek. Az ST-t jó érzés vezetni, nem kibiztosított fegyver, hanem igazi játékszer hatását kelti, amit anélkül élvezhetünk, hogy sok kompromisszumot vállalnánk. A betonkemény futómű határeset, de én együtt tudtam vele élni. Annyi rugózása még maradt, hogy ne rázza ki belőlem a lelket, arra viszont fel kell készülni, hogy közelebb áll egy utólagos átépítéshez, mint egy sportcsomaghoz. Ez teszi hitelessé, ettől lesz igazán ütős.
A fantasztikus tartást adó, az AGR tanúsítvány szerint is kifogástalan ergonómiájú kagylóülésekben ülve, a szokásosnál nehezebb súlyozású kormányt markolva és a masszív kapcsolási érzetű váltóval gépészkedve teljesen természetesnek tűnik az a versenyautósan ideges futómű-beállítás, ami úthibákon áthajtva mindig ráébreszt, bármennyire is alkalmas kulturált közlekedésre, ez egy tágas és komfortos családi kompaktnak álcázott célszerszám. Bejön, hogy olyan gyorsan és ügyesen reagál a sportos, mégis kicsit túlméretes kormány elfordítására.
Számíthatsz rá
A nagy kanyarsebesség a Multilink hátsó futómű mellett az elektronikus, részlegesen önzáró differenciálmű (eLSD) érdeme, de a gumiknak is köszönhető, hogy olyan veszettül tapad az ST. Legalábbis minőségi aszfaltcsíkon megszállottan követi a kijelölt íveket. Ésszel vezetve kezesen viselkedik, a túlvállalásra orrtolással reagál. Az 50 százalékkal feszesebb rugóknak köszönhetően nem ritka, hogy három keréken fordul, úthibákon a tapadásvesztés miatt arra is számíthatunk, hogy enyhén riszálja a fenekét. Bent ülve minden helyzetben masszívnak érezni a karosszériát.
Szintén kitesz magáért a fékrendszer, határozottan lassítja a lendületbe jött testet. A fékerő is jól adagolható, még mindig ez a legmegnyugtatóbb biztonsági tényező. Nem hiába van benne Sport, sőt Track üzemmód és rajtautomatika, ilyenkor nemcsak élénkebb, hanem hangosabb is lesz, rekedtesen ordítva igyekszik igazolni az elköltött bő 17,6 milliónkat. Az is szimpatikus, hogy nem akar mindig őrülten viselkedni, nyugodt tempóval 8 literrel is beéri (ez a WLTP adat), nálam 10,2 litert fogyasztott, taposva persze könnyű belekarcolni a 12 literbe 100 kilométeren.
Drága, de megéri

Egy olyan korszakban élünk, amikor még válogathatunk a klasszikus hot hatch-ek közül, az egyre fogyó ellenfelek között még ott van a hasonló áron 300 lóerőt kínáló Volkswagen Golf GTI Clubsport, de az Opel Astra már csak plug-in hibrid hajtással kínál a szükségesnél több erőt, és az MG már 435 tisztán elektromos lóerővel képzeli el ezt a műfajt. Ha a szívednek kedves a belső égésű technológia, most érdemes elcsípni egy ilyen rebellis sportmodellt, hiszen egyre jobban fogy körülöttük a levegő. A Focus ST ár/érték aránya is jó, tényleg csak apróságokat lehet rendelni plusz pénzért.
A hangvezérlés vagy az Android Auto/Apple CarPlay már kötelező kellék, ahogy a többi autóst kitakaró LED fényszóró is szépen tartja a lépést a világgal, ezért is érthetetlen, hogy a Head Up Display-t miért plexire vetíti? Ami a hajtásláncot illeti, már sokkal jobban áll neki a régimódiság, mert azokat szólítja meg, akik benzingőzben nőttek fel, és hétköznap is szeretnének egy olyan autóval járni, ami mosolyra fakasztja a bennük élő gyereket. Egyszer talán még értékes is lehet egy ilyen Azura Edition, a VHS-nek és az Ikarusnak is megvan a maga rajongótábora...

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Tesztek
10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)
A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Hírek
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.
- Hírek
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.
