Az utolsó is lehet emlékezetes

Teszt: Ford Focus ST Azura Edition - 2024.

2024.11.18. 16:38

Akár emlékszel rá, akár nem, számtalan dolgot tettél már életedben utoljára. Egyszer felvetted az utolsó filmet VHS kazettára, megetted az utolsó Chokitót vagy utaztál Ikarus busszal anélkül, hogy tudtad volna, többé nem lesz rá lehetőséged. Valószínűleg most vezettem utoljára vadonatúj Focus ST-t, hiszen jövőre mindenestül kifut ez a széria is, pedig hot hatch-ként olyat tud, amit kétszer ennyi villany lóerő sem képes utána csinálni.

Erős befejezés

Az utóbbi évek fejvakarós autóipari bejelentéseinek egyike volt, amikor a Ford arról küldött sajtóközleményt, hogy elkaszálja a klasszikus slágermodelljeit, a Fiestát, a Mondeót és a Focust, ami jövőre lesz kapható utoljára. Ráadásul ezt nem a szabadidő-autók mindent elsöprő népszerűségével vagy az elektromos átállással, hanem azzal indokolták, hogy nem a tucatautókban, hanem az autórajongók számára vonzó ínyencségekben látják a jövőjüket. Meg kell hagyni, nem beszélnek a levegőbe, kevés márkának van olyan bevállalós kínálata, mint a Fordnak!

Kapcsolódó
Nem akar unalmas autókat a Ford, ezért ment a levesbe a Fiesta, a Mondeo és a Focus

Nem akar unalmas autókat a Ford, ezért ment a levesbe a Fiesta, a Mondeo és a Focus

Jim Farley, a Ford CEO-ja szerint unalmas autók helyett ikonikus autókat akarnak gyártani.

Ott van a világpiacon egyedülálló, viszonylag elérhető áron kínált, szívó V8-as Mustang, ott van a terepversenyen is helytálló Ranger Raptor vagy a másik retróautó, a szintén terepjáró Bronco. Ezek már a fotóik és a műszaki adataik alapján is képesek emelkedő pulzusszámot okozni, egy próbakör után meg legszívesebben mindet rögtön a kosárba tenné az ember. A csapatból nem lóg ki az ST sem. RS hiányában nemcsak csúcs Focusként válik be, de a hot hatch-ek egyre inkább kikopó kínálatának is az egyik legvonzóbb tagja. Szóval még bele is illene a képbe.

Kékben jó lesz?

Annyira az árlista legvégéről jön, hogy a tesztelt Azura Editiont még a hagyományos ST-nél is felsőbb polcról kell levenni. A kizárólag Azura kékben választható kivitel titka, hogy a sima ST-hez 1 350 000 Ft-ért kérhető Track csomag, a 185 ezer Ft-os multimédiás csomag, a 175 ezer Ft-os asszisztens csomag, a 80 ezer Ft-os téli csomag, sőt, a 115 ezer Ft-os fekete tető és tükörház is jár hozzá. A varrások piros helyett stílusosan kékek. A megmaradó 470 ezer Ft-os különbséget főként a szín indokolja, a drágább fényezések felára egyébként 420 ezer Ft.

Döntésünk nemcsak a különben nem elérhető árnyalat, hanem az ötajtós karosszéria és a hatos kézi váltó mellett is elkötelez. A többi piacon egyébként a fantáziátlan ST Edition néven futó összeállításban az is említésre érdemes, amit megvon tőlünk. Sajnos nem rendelhetünk hozzá nyitható üvegtetőt és vonóhorgot sem, pedig erő lenne bőven a vontatáshoz, csak az a fránya állítható hasmagasság megöli a bulit... Ezek szerint tényleg komolyan vették, hogy valaki pályára viszi majd az ST-t, mert mindent megadnak hozzá, hogy pár körnél tovább is bírja a nyúzást.

Egy KW-t kérek!

A Track csomagban a KW Automotive fejlesztésű, manuálisan állítható felfüggesztés a legvadabb részlet. Alapesetben is 10 mm-rel lejjebb ül az ST a polgári Focusoknál, ezzel a szettel további 20 mm-t lehet ültetni rajta. Kis dobozban kapjuk meg a körmöskulcsot a rugó kétirányú feszítéséhez a csillapítást állító kis tekerőfejjel együtt, amivel 12 berugózási és 16 kirugózási fokozat közül választhatunk. Még egy beállítási segédlet is jár, amivel akár a finomhangolás eredeti helyszínén, a Nürburgringen is ideális konfigurációval körözhetünk.

Kapcsolódó
Valakinek középszerűnek is kell lennie

Valakinek középszerűnek is kell lennie

Valószínűleg az utolsó Ford Focus kombik egyike ez.

A pályázáshoz hasznos a nagyobb, Brembo féknyereg és persze a 19 colos felnikre feszített 235/35-ös Pirelli P-Zero Corsa gumi is, ha már beérjük az elsőkerék-hajtással. Annak idején ez a 2,3 literes, négyhengeres turbós benzines az utolsó Focus RS-ben 350 lóerővel a Ford szerint is megkívánta az összkerékhajtást, ezek szerint 280 lóerőt még nem gond átvinni az aszfaltra. Ezzel vitatkoznék, a 3000-es fordulattól elérhető 420 Nm csúcsnyomatéknak nem okoz lelkifurdalást kicibálni a kezünkből a kormányt. És csak 20 Nm-rel tud kevesebbet, mint az RS-ben.

Tedd a dolgod!

Ami a Mustangban kevés volt, az a Focusban már sok, az biztos, hogy ezzel mindenki elégedett lesz, aki befizet rá! Bármilyen karakteres volt az öthengeres motor az első ST-ben, meg lehet lenni nélküle, mert a kipufogórendszer is tudja a dolgát, és higgadt közlekedésnél is szívmelengető brummogással festi alá a haladást. Bár a hangzásra rájátszottak, érezhető, hogy nem akartak túlzásba esni, sikerült megőrizni a természetes orgánumot. Ezt nem lehet megunni, ahogy a raliautós durrogást sem, ezzel a mechanikai hangjátékkal hamar magába bolondít az ST.

Ez persze semmit sem érne anélkül a fölényes könnyedség nélkül, amivel mozog az üresen 1437 kilóval is sportos Focus. Már 1500-as fordulattól terhelhető, 2000 fölött már szépen húz és 3000-től jön a tűzijáték. Stréberként, kiszámíthatóan, egyenletesen adja le az erejét, még 5500-nál, a teljesítmény-maximumnál sem érezhető különösebb változás. Utcán nincs is sok értelme odáig leforgatni, mert a nyomatékcsúcs bőven elég a vágyott és szerencsés esetben még szabályos gyorsulásélményhez. Kevés autóval esik olyan jól az előzés, mint az ST-vel, ilyen tartalékokkal.

Rázós utunk lesz

300 lóerő környékén van a lélektani határa a még felszabadultan élvezhető és viszonylag bátran kiautózható teljesítménynek. Az ST-t jó érzés vezetni, nem kibiztosított fegyver, hanem igazi játékszer hatását kelti, amit anélkül élvezhetünk, hogy sok kompromisszumot vállalnánk. A betonkemény futómű határeset, de én együtt tudtam vele élni. Annyi rugózása még maradt, hogy ne rázza ki belőlem a lelket, arra viszont fel kell készülni, hogy közelebb áll egy utólagos átépítéshez, mint egy sportcsomaghoz. Ez teszi hitelessé, ettől lesz igazán ütős.

A fantasztikus tartást adó, az AGR tanúsítvány szerint is kifogástalan ergonómiájú kagylóülésekben ülve, a szokásosnál nehezebb súlyozású kormányt markolva és a masszív kapcsolási érzetű váltóval gépészkedve teljesen természetesnek tűnik az a versenyautósan ideges futómű-beállítás, ami úthibákon áthajtva mindig ráébreszt, bármennyire is alkalmas kulturált közlekedésre, ez egy tágas és komfortos családi kompaktnak álcázott célszerszám. Bejön, hogy olyan gyorsan és ügyesen reagál a sportos, mégis kicsit túlméretes kormány elfordítására.

Számíthatsz rá

A nagy kanyarsebesség a Multilink hátsó futómű mellett az elektronikus, részlegesen önzáró differenciálmű (eLSD) érdeme, de a gumiknak is köszönhető, hogy olyan veszettül tapad az ST. Legalábbis minőségi aszfaltcsíkon megszállottan követi a kijelölt íveket. Ésszel vezetve kezesen viselkedik, a túlvállalásra orrtolással reagál. Az 50 százalékkal feszesebb rugóknak köszönhetően nem ritka, hogy három keréken fordul, úthibákon a tapadásvesztés miatt arra is számíthatunk, hogy enyhén riszálja a fenekét. Bent ülve minden helyzetben masszívnak érezni a karosszériát.

Szintén kitesz magáért a fékrendszer, határozottan lassítja a lendületbe jött testet. A fékerő is jól adagolható, még mindig ez a legmegnyugtatóbb biztonsági tényező. Nem hiába van benne Sport, sőt Track üzemmód és rajtautomatika, ilyenkor nemcsak élénkebb, hanem hangosabb is lesz, rekedtesen ordítva igyekszik igazolni az elköltött bő 17,6 milliónkat. Az is szimpatikus, hogy nem akar mindig őrülten viselkedni, nyugodt tempóval 8 literrel is beéri (ez a WLTP adat), nálam 10,2 litert fogyasztott, taposva persze könnyű belekarcolni a 12 literbe 100 kilométeren.

Drága, de megéri

Egy olyan korszakban élünk, amikor még válogathatunk a klasszikus hot hatch-ek közül, az egyre fogyó ellenfelek között még ott van a hasonló áron 300 lóerőt kínáló Volkswagen Golf GTI Clubsport, de az Opel Astra már csak plug-in hibrid hajtással kínál a szükségesnél több erőt, és az MG már 435 tisztán elektromos lóerővel képzeli el ezt a műfajt. Ha a szívednek kedves a belső égésű technológia, most érdemes elcsípni egy ilyen rebellis sportmodellt, hiszen egyre jobban fogy körülöttük a levegő. A Focus ST ár/érték aránya is jó, tényleg csak apróságokat lehet rendelni plusz pénzért.

A hangvezérlés vagy az Android Auto/Apple CarPlay már kötelező kellék, ahogy a többi autóst kitakaró LED fényszóró is szépen tartja a lépést a világgal, ezért is érthetetlen, hogy a Head Up Display-t miért plexire vetíti? Ami a hajtásláncot illeti, már sokkal jobban áll neki a régimódiság, mert azokat szólítja meg, akik benzingőzben nőttek fel, és hétköznap is szeretnének egy olyan autóval járni, ami mosolyra fakasztja a bennük élő gyereket. Egyszer talán még értékes is lehet egy ilyen Azura Edition, a VHS-nek és az Ikarusnak is megvan a maga rajongótábora...

Az oldalról ajánljuk

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

36 perce
Súgd meg a rendőrségnek, hogy hol traffizzanak áprilisban
  • Hírek

Súgd meg a rendőrségnek, hogy hol traffizzanak áprilisban

Az elmúlt pár évben volt már ilyenre példa.

március 23., 16:00
A McLaren stabilan behúzta a Kínai Nagydíjat
  • Hírek

A McLaren stabilan behúzta a Kínai Nagydíjat

A harmadik hely a Mercedesé lett.

március 23., 10:07
Használt plug-int vennék tízmillióból, mit érdemes?
  • Nepperűző

Használt plug-int vennék tízmillióból, mit érdemes?

Skodákat, Peugeot-t és Volvót néztem, de azt olvastam, egyik rosszabb, mint a másik.

március 23., 11:03
Ilyen autók cirkáltak a 70-es években Magyarországon. Felismered mindet?
  • Belsőség

Ilyen autók cirkáltak a 70-es években Magyarországon. Felismered mindet?Kvíz: Ismerd fel a 70-es évek autóit!

Lada, Trabant, Wartburg, meg ami még: ebben a kvízben bizonyíthatod, hogy minden autót ismersz, ami a 70-es években népszerű volt Magyarországon.

március 23., 17:01
Vágó úr, én itt beszállnék!
  • Szerelem

Vágó úr, én itt beszállnék!Mercedes-Benz E 63 AMG (W211) - 2007.

Ezzel a becsülettel gondozott és karbantartott sportlimuzinnal gondolatban visszautaztunk a gyártási évébe, és ott is ragadtunk egy kicsit.

március 23., 13:47
Három versenyzőt is kizártak utólag a Kínai Nagydíjról
  • Hírek

Három versenyzőt is kizártak utólag a Kínai Nagydíjról

A súlyhatár és a túlzott kopás volt a probléma.

március 23., 12:51
Most ingyen kipróbálhatod a lengyel kókányolós autószerelő szimulátort
  • Hírek

Most ingyen kipróbálhatod a lengyel kókányolós autószerelő szimulátort

A teljes verzió szeptemberben jelenik majd meg.

március 23., 15:00
A Seat marad a hibrid és belső égésű motorok fejlesztésénél
  • Hírek

A Seat marad a hibrid és belső égésű motorok fejlesztésénél

A piaci helyzetük ezt követeli.

március 24., 06:05
Hamarosan bemutatják az AUDI első elektromos autóját
  • Hírek

Hamarosan bemutatják az AUDI első elektromos autóját

Ez az AUDI nem az a márka, mint az általunk ismert Audi.

március 23., 12:03
Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában
  • Hírek

Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában

Egyelőre úgy néz ki, hogy nem veszik el az emberek munkáját.

március 22., 06:04
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
  • Hírek

Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes

Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.

március 24., 06:05
Kétmillióért vonzó taposóaknát, vagy sokat futott biztonságot? Esetleg kis-Volvót? – Murvaélet #4
  • Közélet

Kétmillióért vonzó taposóaknát, vagy sokat futott biztonságot? Esetleg kis-Volvót? – Murvaélet #4

Kétmillióval a zsebben kerestük a tökéletes használt autót, de nem volt minden darab kegyes hozzánk.

március 23., 06:26
Az Audi már tervezi a következő sportautóját
  • Hírek

Az Audi már tervezi a következő sportautóját

Erről Gernot Döllner CEO beszélt a gyártó egy financiális rendezvényén.

március 22., 06:04
A legtoyotább Toyota
  • Tesztek

A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.

A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.

március 24., 06:05
Logikus: elvették jogsiját, ezért felgyújtotta barátnője autóját
  • Hírek

Logikus: elvették jogsiját, ezért felgyújtotta barátnője autóját

Az ok-okozati összefüggést még mi is keressük.

március 23., 08:49
Eggyel bővült a felejthető Alfák sora
  • Tesztek

Eggyel bővült a felejthető Alfák soraTeszt: Alfa Romeo Junior Ibrida Speciale - 2025.

Van, aki vágyik Alfasudra, és biztos egy Arnát is őriznek valahol féltve. A Junior hibrid is lehet még valaki szerelme.

március 22., 06:04
A Toyota Rav4 egy Wankel-motorral is unalmas?
  • Hírek

A Toyota Rav4 egy Wankel-motorral is unalmas?

Ráadásul átépítették hátsókerék-hajtásúra.

március 23., 06:27
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
  • Hírek

Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe

Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.

március 24., 07:48
Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba
  • Hírek

Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba

Ezért legyen nálad mindig a kocsikulcs.

március 22., 13:15
Itt vannak az első képek az új Alfa Romeo Stelvióról
  • Hírek

Itt vannak az első képek az új Alfa Romeo Stelvióról

Épp a hóban nyüstölik.

március 22., 08:45
Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten
  • Hírek

Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten

A mentő használta a megkülönböztető jelzést.

március 22., 11:28
Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?
  • Hírek

Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?

Jelentősen túllépte a megengedett sebességet.

március 22., 10:28
Európába is eljön az 588 lóerős Smart, ami akkora, mint egy Tesla Model Y
  • Hírek

Európába is eljön az 588 lóerős Smart, ami akkora, mint egy Tesla Model Y

A legnagyobb Smart hatalmas akkumulátorral, nagy hatótávval érkezik, és Európában is kapható lesz.

március 22., 16:04
Piastrié a pole Kínában, a sprintfutamot Hamilton nyerte
  • Hírek

Piastrié a pole Kínában, a sprintfutamot Hamilton nyerte

Hamiltonnak megvan az első győzelme a Ferrarival, és Piastri is behúzta az F1-es karrierje első pole-pozícióját.

március 22., 14:23
Mélymerülés a legkirályabb Nissan Skyline-ok tengerében
  • Szerelem

Mélymerülés a legkirályabb Nissan Skyline-ok tengerébenNagyon menő Skyline-ok – Első rész

A 700 millióstól kezdve, a világverőn át, egészen a legritkább rendszámos darabig. Szuperérdekes Skyline-ok következnek.

március 22., 16:03
Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?
  • Gumidoktor

Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?

A ritka Hyundai Velosterre ritka méretű gumi kell. Mehet rá keskenyebb vagy szélesebb is, vagy ragaszkodjak a gyári mérethez?

március 22., 12:14
Honda NSX (Ferrari 360 Replika)
  • Hírek

Honda NSX (Ferrari 360 Replika)

március 24., 09:04
Smart #5 - Európa
  • Hírek

Smart #5 - Európa

március 22., 15:59