Kicsit savanyú a dolce vita
Teszt: Fiat 600e - 2024.
Közel egy éve debütált a Fiat 600, ezzel egy újabb klasszikus név került vissza a köztudatba – természetesen elektromos meghajtással.
Lehet meglátva a Fiat 600e-t megdobban a szívünk, de amint beülünk, akárcsak 60-as évekbeli elődjénél, gyorsan alábbhagy a lelkesedés. Van pár jópofa megoldás, mint a Fiat felirattal hímzett ülések, a többi kis túlzással viszont olyan, mintha egy Ducatóban ülnénk. Mintha a külsőre ment volna el a pénz, és a meglévő alkatrészekből gyorsan kellett volna összedobni a belteret. Ez mondjuk egy funkcionálisabb Pandánál nem is fáj, de egy design/retro vonalra felülni próbáló modellnél lehangoló.
A bevásárlókocsi, aki Porschét evett
Egy akkori 911-esnek 200 lóerő kellett volna, hogy úgy menjen, mint a zseb-Fiat, de csak 130 volt neki. Ez a Fityó úgy evett Porschéket, hogy azok még rángatóztak egyet a szájában. Ma is zúzós!

Az egyik legfurább elem a sofőr előtti, kör alakú műszeregység, amibe egy olcsónak tűnő, semmihez se igazodó négyszögletes kijelzőt építettek be. A másik furcsaság a tablet tokok fedőlapjára emlékeztető középkonzoltakaró volt, ami kinyitva a legkisebb gyorsításra is becsukódik és eleve nem is igazán van hova tenni kinyitott állapotban. Mivel alatta lakik a töltőpad, csukott állapotban legalább a telefonhoz se lehet hozzáférni, szerencsére van CarPlay és Android Auto a fedélzeti rendszerben. A konstrukció egyetlen pozitívuma, hogy csukott állapotban a csúszásmentes takarófelület teljesen jól megtartja a rá rakott telefont, akár kanyarban is.

Ettől eltekintve a teszthét alatt remekül lehetett használni a belteret, a kezelőszervek is jól el vannak találva. Sokan nem szeretik a gombos váltót, de ha már úgyis elektromosan kapcsoljuk, kár elvenni a helyet egy ormótlan karral, a Fiatban lévő gombsor is pont megfelel a célra.

Javára írnám, hogy a hároméves kölköm annyira szerette, hogy hajlandó volt gyaloglás helyett ezzel menni a játszira bölcsi után, ami különlegesen ritka dolog. Aztán otthon fél órát ült benne az ölemben a ház előtt, és tekergette a kormányt, ahelyett, hogy odahaza hegedült volna az idegeimen lombfűrésszel, amíg vacsorát próbálok készíteni.
Ugyanekkor ez állítólag egy év autója-rokon villanyautó, ami közben 2024-ben nem tud egypedálos módban menni-megállni, nincs benne elöl csomagtartó, és minden adata töltéstől (100 kW) gyorsulásig (9s) középszerű, mint a sajátmárkás löncshúskonzerv.
Az ülés Fiat-logós szőnyegbombázása menti meg a belsőt, az annyira jó, hogy tisztára elfelejteti, hogy a MOHU reciklálójából jön minden műanyag, miközben a dizájn maga oké. A legfantasztikusabb geg a középkonzol indukciós telefontöltőjét takaró ipad-tok hangulatú flepni, amit Jony Ive gonosz ikertestvére tervezett, és egyszerre borzalmas a tapintása, és hullik vissza minden pozícióból úgy, hogy ne lehessen tőle látni és használni a telefont, kivéve, ha - és ez az igazi zseniális döfés a vásárló lengőbordája alá - ráhajtod a tetejét a PRND-gombokra, mely esetben a helyén marad, de cserébe - eltaláltad - nem tudod többé péerendébe rakni, vagyis használni a gépkocsit. Fantasztikusan el lehet szórakozni vele abban a másfél percben, ami eltelik a beszállás és a vezeték nélküli CarPlay kapcsolat létrejötte között (utána meg minek is akarnád látni a telefont, ugye. UGYE?)
Vezetni tökéletesen sótlan, nemhogy olaszos tűz nincs benne, olyan komor egykedvűséggel üzemel, mint aki a Linkedinen már rég új kihívást keresőre állította a profilját, csak még nem mondott fel nálad, nehogy áram nélkül maradjon a hó végén.
Nincs különösebb ok bántani ezt a szegény gépkocsit, mert tulajdonképpen tisztára rendben van, de nem valami lelkesítő, hogy a Stellantis a derékmagasságba tett lécet igyekezett csak átugrani vele, mind a 127 márka neve alatt, ahogy árulja. Pláne amennyiért. De a lámpája nagyon jópofa, ha sokat néznéd szemből, mert valahogy úgy esik a parkolóhelyed odahaza, ki vagyok én, hogy lebeszéljelek róla.
Elektromos jármű lévén a “motorféket”, vagyis a rekuperációt a D/B kapcsolóval tudjuk intenzívebbé tenni, speciel én jobban szeretem a jobban hangolható igazi egypedálos rendszereket.
Ez a jobban felszerelt La Prima modell volt, adaptív tempomat is járt hozzá. Ezek mindig elég kritikusak, van, ami csak későn veszi észre az előtte lévő járművet és beleugrik a fékbe, szerencsére a Fiaté teljesen kulturáltan lassítgatott, előzésnél pedig szépen gyorsított. Jó 400 kilométert autópályázgattam 120 km/h környéki tempóban, így kiderült, hogy ilyen körülmények között 17 kWh-t fogyaszt a jármű 100 kilométeren. A városi fogyasztás 14 kWh-ra sikeredett, így a teljes hatótáv 310-320 kilométer körül alakult, kellemes őszi 20 fok mellett. Ez a nemzetközi sajtó szerint is ennyi, ellentétben a WLTP adatokkal, amik jó 100 kilométerrel állítanak többet.

A töltésnél szerencsére nincs ekkora eltérés, AC töltésre 11 kW a hivatalos álláspont, amit a fali töltőink is igazoltak. DC-n 100 kW-ra képes, a keresztúri Ionityn 90 kW volt a maximum. Apró hasznos érdekesség, hogy a műszerfalon nemcsak kW-ban, vagy százalékban, de kilométerben is látjuk a töltési sebességet.

A 600-as Fiat egy jól kinéző autó, közepes tulajdonságokkal és kicsit lehangoló beltérrel. A típus nemcsak elektromos formában létezik, akad belőle mild hibrid modell is, ami 8,6 millió forinttól indul. Az elektromos változat két felszereltségi szintben létezik, az alap RED 14 milliótól, a nálunk lévő La Prima változat közel tizenhat milliótól kezdődik.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Hírek
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Hírek
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Hírek
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.
- Közélet
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Tesztek
A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.
A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.
- Hírek
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.
- Hírek
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.
- Hírek
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
Összehaverkodna Kína az EU-val?
- Hírek
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.
- Hírek
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.
- Hírek
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.
- Hírek
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
A pilóta sértetlenül megúszta.
