Egy halott márkát nem elég megvenni, fel is kell támasztani, és ha pénzre akarják váltani az egykori népszerűségét, meg kell őrizni valamit a múltjából. Az MG olyan komolyan vette sportos örökségét, hogy elment a falig, és 435 lóerőt préselt ki a kompakt 4-esből. A legjobb ár/teljesítmény arány az övé, de vajon a piac figyelmének felkeltésén kívül többre is képes?
Reklámcélú felhasználás

A modern villanyosok esetében a legtöbb gyártó szeretné elkerülni, hogy valami csigalassú szerencsétlenségnek gondolják az autóját, ezért a legtöbben a szükségesnél jóval több erőt csomagolnak a drága akkupakk mellé, aminek az említett nagy és nehéz alkatrész miatt van is létjogosultsága. Ha általában nem is a legerősebb változat a legracionálisabb választás, az elektromos autók népszerűsítésének az egyik legkézenfekvőbb módja a belső égésű riválisokat teljesítményben és gyorsulásban is megalázni képes csúcsmodellek piacra dobása.
A brit kapcsolatait megőrző, lényegileg mégis a kínai SAIC Motorhoz tartozó MG-nek eggyel több oka van az izmozásra. Az eredendően sportos márka a kétezres években a még létező Rover gyárilag tuningolt alteregója volt, ami a roadster mellett a hot hatch vonal felélesztését is logikus lépéssé teszi. Ráadásul erre a célra van is egy bevethető, klasszikus ferdehátú. A 2022-ben bevezetett MG4 a kompakt méreteivel, arányaival és visszafogott tömegével talán a legjobb választás volt erre a célra, mert egy baráti árral akár a hot hatch-ek új generációját is elindíthatja.
Kínai villanyautó, ami leigázza a piacot?
Az MG4 random jókívánságokkal üvölti utasterébe, hogy élni akar. Tudja, hogy nem tökéletes, de hibái ellenére mégis szerethető.
Fenntartható izomautó

A csúcs MG4 úgy született, ahogy a klasszikus izomautók, egy átlagos konstrukciót húztak fel ijesztően erősre. Ehhez a kínálaton belül a közepes, 61,7 kWh kapacitású, NCM katódot használó lítium-ion akkuval készülő Comfort kivitelt vették alapul, ezzel is érzékeltetve, hogy ez az autó nem a hatótáv, hanem a teljesítmény kimaxolásáról szól. Tuning gyanánt az elektromos autók esetében legkézenfekvőbb megoldást választották, és a hátsó kerekeket hajtó 204 lóerős mellé az első tengelyre is beépítettek egy villanymotort 231 lóerővel.
Az eredeti, 250 Nm nyomatékot így további 350-nel toldották meg, a rendszerteljesítmény a matek szakkörösök megnyugtatására 435 lóerő és a rendszernyomaték is 600 Nm. Az extra első motor és más perifériák ugyan 1651-ről 1803 kilóra növelték a 75 kilós vezetővel együtt megadott tömeget, a 0-100-as gyorsulása így is parádés. 3,8 másodperc, ami a belső égésű autóknál a durvább sportlimuzinok ligája, és a villanyautók között is a felsőbb kategóriákban jellemző. A nyolcvanas években még Porsche 959-re volt szükség ahhoz, amit ma egy kínai kompakt tud!
Felkészülni, vigyázz...

Szintén villanyautós előny, hogy a két motor automatikusan összkerékhajtást is jelent, ezen kívül az XPowerben elektronikus diffizár is javítja a kezelhetőséget. A sportmodell egyedi extrája még a spéci, 18 colos felni és a mögötte látható narancssárga féknyereg a nagyobb, de azért nem perforált féktárcsákkal. Hátra is egy ilyen párosítás került, így a gyártó bátran ígérhet 33,9 méteres fékutat 100 km/h-ról lassítva. Az már az alap MG4 előnye, hogy elvileg futómű is van mindehhez, hátul ugyanis egy független, ötlengőkaros rendszer dolgozik. Nem rossz, mi?
Vagy mégis? Akkor kezdtem gyanakodni, amikor megláttam, hogy milyen gumival kerül a vevőkhöz a kipattintott MG. Örültem, hogy a Dongfeng T5 Evóra kerülő Batman helyett a Bridgestone-nal szerződtek le, de a döntés, hogy a Potenza helyett a Turanzát kapta az XPower, sejteti, hogy a SAIC-nál tisztában voltak vele, hogy nem vehetik fel a versenyt az olyan riválisokkal, mint a műfaj koronázatlan királya, a Hyundai Ioniq 5 N. Ráadásul a túl sok erő egy villanyautóban akkor is gumigyilkos, ha nem feltétlenül az elsőket érik a legnagyobb erőhatások...
Ne vállald túl magad!
Az azonnali nyomatékkal járó hátbarúgás miatt nehéz az érzékeinkre hagyatkozva belőni a tudását, de talán mindegy is, hogy tényleg lehívható-e az a 435 lóerő, mert az MG4 olyan vehemenciával indul meg padlózásra, hogy azért garantáltan senki sem fog reklamálni a kereskedőnél. Már csak azért sem, mert forgalomtól elzárt helyen is csak 95 százalékosan sikerült kiaknázni a teljesítményét a fedélzeti komputer szerint, több hely egyszerűen nem volt a félelmetes gyorsításra. Lehet találgatni, hogy közúton meddig pörgött fel nálam a számláló!
25 százalékig tudtam feszíteni a határokat, ennyi volt nyugodt szívvel vállalható. Sajnos nem is sikerült vezetés közben meggyőznie arról, hogy biztonságos lenne ennél jobban taposni a pedálját. Nem a fékerővel van a gond, az emberes satuzásra olyan hevesen reagált, hogy a fejem is megfájdult a lassulástól, szóval én méricskélés nélkül mindent elhiszek neki. Viszont a futómű papíron jól hangzó erényei ellenére sem abban a ligában játszik, amit a 435 lóerő indokolna. Lehet, hogy nem esik le az útról, de a bizonytalanság megöli az élményt.

Lehet vitatkozni, hogy a vezetőt biztonságérzetbe ringató vagy inkább óvatosságra intő autó az előnyösebb, vevőként viszont akkor leszünk elégedettek, ha érezzük, hogy még jóval tovább is feszíthetnénk a húrt. Az XPowerben legfeljebb a gyorsulásban marad tartalék örömautózás közben, mert minden tudására szükség van, hogy az íven maradjon. Ebben az esetek többségében nincs is hiba, de sem az összkerékhajtás, sem a Multilink felfüggesztés nem elég jól hangolt. Vizes aszfalton a hátulja hajlamos csúszkálni, amiért a gumik is felelősek.
Irányíthatósága nem kiemelkedő, igaz, őszintén haragudni sem lehet rá. A kormányzás elég direkt és megfelelő az áttételezése, viszont hervasztóan szintetikus. A rugózásban van némi feszesség, de még így is a kényelmesebbek közé tartozik, aminek bármikor máskor örülnék, amikor nem egy elvileg kihegyezett sportmodellt vezetek. A fékhatásba nem lehet belekötni, a rekuperáció is egészen jól közreműködik a lassításban. Ha kitúrjuk a menüből, állíthatunk az érzékenységén, sőt, egypedálos üzemmódot is választhatunk, ami nem tűnt elég határozottnak.
Nincs mit szégyellnie

A vezetőtámogató asszisztensek sem a legacélosabbak az MG-ben, de ezt a legtöbb itthon kapható kínai gyártmányról el lehet mondani. Visszatérve az XPower vezethetőségére, nem szabad rá sportautóként tekinteni, és akkor a csalódás is kisebb. Már csak azért sem, mert tényleg sikerült olyan olcsó árat kalkulálni, amivel verhetetlen az ár/lóerő aránya. Ez a kivitel ugyan most nem rendelhető, de 17,6 millió forintnak megfelelő 36 495 fontos brit árát alapul véve így is két-három millióval olcsóbb hasonló riválisainál, például a Volvo EX30 Twin Motor Performance-nél.
Ha úgy tekintünk rá, mint egy kicsit erősebb polgári kivitelre, elégedettek lehetünk a formás külsejével, amit az exkluzív, matt Hunter zöld fényezéssel dobtak fel, a tágas és meggyőző összeszerelési minőségű utasterével, és az általános komfortszintjével. Mivel a hétköznapok során ezeket a tulajdonságait fogjuk megtapasztalni, tulajdonképpen nincs okunk panaszra. Az egyetlen zavaró jelenség a nagyobb gázadásnál a motorok és a futómű felől érkező erős rezonancia. Részterhelésen, pusztán hátsókerekesként vezetve nem tapasztaltam hasonlót.
Ennyi Volt most elég lesz

Bár alkalmas rá, pályanapokra módjával vinném, mert a gumik mellett a töltöttséget is gyorsan fogyasztja, taposva könnyen 20 kWh/100 km fölé kúszik a számláló. A két motor miatt utcán sem a legtakarékosabb, 17,3 kWh-s átlagot mértem. Ennyivel ma nagyobb testű villanyautók is eljárnak, pláne úgy, hogy normál tempójú autózás közben képességeinek jellemzően a 10 százalékát használjuk ki... Ezért leginkább a nagy tömeg hibáztatható, ami az XPower egyik velejárója. Azért rossznak sem nevezném ezt a fogyasztást, városban 15 kWh-val is elketyeg.
Az alacsony építését egyébként az tette lehetővé, hogy az akkumulátor celláit fektetve építették be. Ez a légellenállásnak is jót tesz. A 400 V-os rendszer 11 (AC) vagy 140 (DC) kW-tal tölthető, ebben semmi különbség nincs a Comforthoz képest. Az átlagosnál lassabb a folyamat, cserébe 1500-2000 ciklusra méretezték. 50 kW-os töltőn stabil teljesítményt nyújt, 150 kW-oson 54 százalékig folyamatosan emelkedik egészen 142 kW-ig, majd 65-nél 75 kW alá esik. 10-ről 80 százalékra a lassabb oszloppal 55, a gyorsabbal 24 perc alatt lehet eljutni.
Maga az arany középút

Formaterve látványos, egészen ízléses is, bár némelyik megoldásban ott a túlzás veszélye. Az összkép mindenképpen arról árulkodik, hogy az MG-nél tudják, mit akarnak, és tudásuk is van hozzá, más típusokra is csak annyira hasonlít, amennyire az autók egy adott korban szoktak. Ehhez képest a belsejét egyértelműen a Tesláké inspirálta, annyira minimalista és kijelzőközpontú. A komoly összhatást az Alcantara kárpitok erősítik, a gyengébb minőségű anyagok lerontják. Semmi sem recseg-ropog és vannak ötletes megoldások, mégis van egy olcsó hangulata.
Az igényes irányváltó kapcsoló mellett gagyi a kijelző alatti gombsor, van motoros ülés, de a gombjai akadnak, és így tovább. Nekem már túl kevés a fizikai gomb, szinte mindenért a menübe kell kirándulni. A rekuperáció mértékét vagy mondjuk a hátsó ködlámpát inkább a kezem ügyében látnám szívesen. Mindezzel együtt praktikus és életképes villanyautó ez, jó a helykínálata, változatlanul 350 literes a csomagtartója, tágasságát is a fekete tetőkárpit rontja optikailag. Ezt persze az MG4 12,7 milliós Comfort kivitele is tudja, annak tesztjével hamarosan jövünk!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Közélet
Ha nem tolatva állsz be a parkolóhelyre, hamar kész a baj!
Az autózásban is el lehet spórolni dolgokat, de könnyen visszaüthet, ha rutinból parkolunk.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Hírek
Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései
Büntetővámok lesznek, csak nem tudni, kire vonatkoznak. E
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
