A Stasi tesztpályáján vallattuk, de nem tört meg

Bemutató: Subaru Forester e-Boxer - 2024.

2024.10.01. 08:03

Az autóipari gyászjelentések között örömhírek is eljutnak hozzánk. A Subaru például nemcsak az elektromos átállásra és az önvezetésre készül, nagy energiát fektet abba is, hogy hűséges vevőkörét boldoggá tegye. A Forester a generációváltás során megtartotta eredeti karakterét, hogy továbbra is hű társa legyen azoknak, akik le merik vinni a térképről a szabadidő-autójukat.

Subaru, az ő autójuk

De kikről is van szó tulajdonképpen? Azokról, akik már akkor crossoverrel, illetve szabadidő-autóval jártak, amikor sokan még furcsa hóbortnak tartották. Ráadásul a Subaru nem terepjárónak látszó, hanem tényleg terepre való személyautókat dobott piacra, az első Forester még különösebben magas sem volt. 27 év alatt ötmillió darab fogyott belőle, ebből 2,2 millió az USA-ban kapott rendszámot, 1,5 millió példány ma is forgalomban van. Ehhez képest Európában a maga 369 ezres darabszámával igazi rétegmodellnek számít, és aligha használják ki a tudását.

Ezért vagyunk hajlamosak azt hinni, hogy a Subaru már félig lehúzta a rolót, pedig megy a bolt. Azért nem adnak el évente sokkal több, mint 970 ezer autót, mert jelenleg még nincs hozzá gyártókapacitásuk, de már dolgoznak az ügyön. Úgy számolnak, hogy 2030-ra végre elérik az évi 1,2 milliót, aminek a fele már villanyautó lesz. Ehhez persze a Solterrán kívül új modellek is kellenek, 2028-ig hét új típussal készülnek, köztük több villanyautó is lesz, sőt, a Panasonic-kal kötött megállapodás nyomán abban az évben már 20 GWh-nyi akkumulátor hagyja majd el a gyáraikat.

Klasszikus evolúció

Addig is, amíg ez nem lesz mindennapos, a japánok a hibridben hisznek. Főleg miután a Subaru története legnagyobb mellényúlását a boxer dízellel hozta össze, viszont becsületes gyártóként a vezetett szervizkönyves autók motorját tizenéves korukban is garanciában cserélte. A vevők lojalitását ettől függetlenül is díjazza a márka. Jól tudják, hogy miért veszik meg, hogyan használják és mit várnak el tőlük. A Foresterrel nem az operába járnak, inkább úttalan utakon nyúzzák, utánfutót vontatnak velük, és hozzák-viszik a családot, szóval nem a szomszédot akarják lenyűgözni.

Nekik különösen fontos a technikai tudás, a tartósság és a biztonság, amit tovább fokoztak a mérnökök, miközben gyakorlatilag az egész autót újratervezték. Ez mégsem jelenti azt, hogy valami egészen mást látunk, mint eddig, az ötről a hatra klasszikus evolúcióval jutott el a Forester. Miközben egy-két évtizeddel ezelőtt teljesen nyilvánvaló volt, hogy melyik az újabb fejlesztés, a bemutatón a demonstráció kedvéért egymás mellé állított ötödik és hatodik generációt simán fel lehetett volna cserélni, és el lehetett volna mutogatni, hogy miben jobb a másiknál, fel sem tűnt volna.

Célratörő dizájn

Nem mondom, hogy nem tetszik jobban az új Forester, de ez már ízlés dolga. A friss dizájn nagyobb, masszívabb, amerikanizáltabb, pedig csak három centivel hosszabb és másféllel szélesebb. A kifutó modellel egyformán magasak, sőt, a tengelytáv is változatlan maradt. A külsőt tekintve a sajtóanyag is szűkszavú, és helyben is főleg a praktikus részleteket emelte ki a kolléga, akit japánnak hittem, pedig dél-koreai származású, egyébként meg belga állampolgár. Ilyenek a légellenállást javító levegőkilépő nyílások és kis légterelők vagy éppen a nagyobb csomagtérajtó.

Tetszik, hogy jó nagyok a sajnos már régen nem keret nélküli oldalablakok. Ez a formaterv egy funkcionális használati tárgyhoz készült, ettől függetlenül vagánynak nevezném. Büszkék a 22 centis hasmagasságra, a 20,4 fokos első, a 21 fokos hátsó terepszögre, illetve a 25,7 fokos rámpaszögre, amit a vevők jelentős része értékel. Az aerodinamikai újítások a stabilitásra is jó hatással vannak, az autó megemelkedését a karosszéria körül szabadon áramló levegő, függőleges irányú mozgásait és oldalirányú kilengéseit a hátsó légörvények szabályozása is korlátozza.

Fókuszban a technika

A munka jelentős részét a lemezek alatti technika fejlesztése tette ki, igaz, többségét a Crosstrekben már használják. A Subaru Global Platformra épülő Forester karosszériáját belső vázszerkezettel erősítették meg, és a korábbinál több szerkezeti elemnél alkalmazzák a ragasztásos kötést, konkrétan nyolcról 27 méterre nőtt a ragasztott felület hossza! Még a felfüggesztés rögzítési pontjainak merevségét is növelték. Egy kiegészítő segédkerettel és még több nagy szilárdságú acél használatával javítottak a frontális, illetve az oldalirányú ütközésbiztonságon.

Az életvédelem egyébként is kiemelt szempont a Subarunál. A passzív biztonsági eszközök, mint a kilenc, köztük az első ülések közé beépített légzsák mellett egészen prózai, de annál hatásosabb trükkök (jobb kilátás előre és hátra, nagyobb látószögű, aszférikus külső tükrök vagy éppen LED kanyarfény) és összetett asszisztens rendszerek is kerültek a Foresterbe. Az EyeSight rendszer már 15 funkciót tud, ezek közül öt vadonatúj, hét továbbfejlesztett. A széles látószögű mono kamera mostantól nagyobb területen szúrja ki a kétkerekűeket és a gyalogosokat, a radar is érzékenyebb.

Szintén fejlődött a már ismert e-Boxer technológia. A 2,0 literes, benzines boxermotor csak 136 lóerős és 187 Nm nyomatékú, mint a Crosstrekben, de a CVT rendszerű (Lineartronic) váltóba beépített 16,7 lóerős, 66 Nm nyomatékú villanymotorral megtámogatva gyengének egyáltalán nem nevezném, még azzal együtt sem, hogy egy kategóriával nagyobb kasztnit kell mozgatnia. A motort egyébként 24, a váltót öt ponton módosították a jobb teljesítmény és a hatékonyabb, megbízhatóbb működés kedvéért. Az importőr ezt nyolc év kilométer korlátozás nélküli garanciával igazolja!

A takarékoskodásban a 4,8 Ah-s lítium-ion akkumulátor segít, a 8,1 literes gyári fogyasztás a szimmetrikus, állandó összkerékhajtással számolva egyáltalán nem olyan vészes. Szerintem a 12,2 másodperces 0-100 km/h-s gyorsulás és a 188 km/h-s végsebesség miatt sem kell szégyenkezniük. Teljesítményben nem versenyezhetnek a német prémiumokkal, de ahogy a márka vevőkörét megismertem a prezentáción, ők egyáltalán nem bánják ezt. Aki a Subarura szavaz, a régi jól bevált, szinte elpusztíthatatlan japán technikára vágyik, és ki is tart mellette minden autócserénél.

Gyakorlat élesben

Hogy minden előrelépést meg is tudjanak mutatni a gyakorlatban, kaptunk egy új és egy régi Forestert, ezekkel felmehettünk az egykori NDK területén, Kallinchenben található tesztpálya aszfaltjára. Ezt a területet az Állambiztonsági Minisztérium, a Stasi használta, az annak idején titkos létesítményben most a rendőrség tart képzéseket. Itt mindenféle útburkolatot szimulálnak, van macskakő és sínek is, különböző göröngyös felületek és nagy átmérőjű körpálya, illetve egy utcai autók számára elég masszív tereppálya is, szóval nem a szokásos épített környezetet kaptuk.

Az új generáció vitán felül agilisebb, csendesebb és komfortosabb volt a német piacra szánt Edition Exclusive Cross elődmodellnél. Mi azért megállapítottuk, hogy éppen annyival több élet van a régiben, hogy mi azért azt sem dobnánk ki a garázsunkból, de megértjük, hogy az átlag vásárló számára ezek az előnyök fontosak, nem hiába dolgoztak vele annyit. Az ülések például sokkal jobbak az új Foresterben, és általában a zavaró rezgések, vibrációk is kevésbé tűntek fel. Biztos, hogy szívesebben autóznék vele messzire, és akkor a rengeteg új extrával még nem is számoltam.

Két világ határán

Mivel a tartalmas és informatív programban közúti tesztvezetés nem szerepelt, most csak a tesztpályán elcsípett pillanatokból tudom megítélni az autót. Elsőre az tűnt fel, hogy ez egy pozitív értelemben régimódi konstrukció klasszikus elrendezésű, kidolgozott beltérrel, egész jó minőségű anyagokkal, analóg műszerekkel, fizikai váltókarral és gombokkal, meg persze egy 11,6 colos, álló formátumú érintőképernyővel. Apple Car Play-jel és Android Autóval, 10 wattos vezeték nélküli telefontöltővel, USB-A és USB-C csatlakozókkal, és egy 508-ról 1720 literesre bővíthető csomagtartóval.

A tágas belső egyik nagy újdonsága a fej billegését 44 százalékkal csökkentő ülés, ezt a technológiát orvosok bevonásával fejlesztették. Elsőre furcsán hangzik, terepen viszont egy nagyon hasznos újítás. A gödröket és buckákat járva egy védett közegben éreztem magam, ahol csak két dolgom volt, megnyomni az X-Mode gombját, kiválasztani az aktuális terephez való üzemmódot, és vezetni, a többit elintézte a híres összkerékhajtás a magától aktiválódó lejtmenetvezérlővel. A már hátramenetben is működő elektromotor-rásegítésre az ablakban egy kis kolibri figura utal.

Rábíznám magam

Ez a madár ugyanis képes hátrafelé is repülni. Olyan könnyedén mozgott a laza homokban, hogy a vállamon ülő kisördög megint azt súgta, hogy itt stílszerűen akár egy Wartburg is át tudott volna jutni, de amikor ezen gondolkoztam, a kisangyal szólt, hogy vigyázzak, mert jön pár durvább rész, ahol az alvázas klasszikus valószínűleg elvérezne, a Forester viszont úgy átsiklott rajta, mintha legalábbis egy Jeep lenne. Meredek lejtőkön ereszkedett le, lökhárítót nem kímélő gödrökből mászott ki és mély homokban sem jött zavarba, pedig esett az eső és a gyári négyévszakos gumik voltak rajta.

Ez a rövid, de intenzív próba megerősített abban a hitemben, hogy a Subaru rétegmárka, a tudása átlagon felüli. Aki ki tudja használni, biztosan szeretni fogja. Az is nyilvánvaló, hogy a japánok nem felejtettek el a lényegre törő, masszív autókat tervezni, de bármennyire is nehezen változtatnak a szokásaikon, képesek lépést tartani a világgal. Ez a Subaru már nem a ralipályák királya, ez a hétköznapi kihívások leküzdésére született, hiszen akár 1870 kilót is vontathat, és olyan kisugárzása van, hogy legszívesebben világ körüli útra indulnék vele. A garancia nem ugrana miatta...

Az oldalról ajánljuk

Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
  • Gumidoktor

Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?

Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?

március 29., 11:27
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
  • Hírek

Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról

Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.

március 29., 14:36
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
  • Hírek

Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n

A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.

március 29., 08:23
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
  • Közélet

5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára

Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.

március 29., 09:18
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
  • Hírek

Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok

Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.

március 29., 13:30
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
  • Hírek

Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”

A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.

tegnap, 17:14
Új RS Skoda érkezik
  • Hírek

Új RS Skoda érkezik

Jövő héten mondanak el minden részletet róla.

március 29., 10:10
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyében
  • Tesztek

Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.

Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.

március 29., 15:38
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
  • Hírek

A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja

Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.

március 29., 12:28
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
  • Hírek

Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert

A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.

március 30., 06:43
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
  • Hírek

Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében

Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.

március 30., 08:47
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
  • Közélet

Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!

Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.

március 30., 06:37
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Honda Passport daru-teszt
  • Hírek

Honda Passport daru-teszt

március 29., 13:20
Porsche 911 S/T Oneman
  • Hírek

Porsche 911 S/T Oneman

március 29., 08:13
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14