Kína, WLTP-hatótávok, villámtöltés, villanymotorok – körülbelül itt kezdődik és ér véget az autós újságíró munkanapja 2024-ben, de szerencsére vannak még piros betűs ünnepek, átcsúszik a környezetvédelmi normákon egy-egy piacképes élményautó, és amíg van az új modellek között Mazda MX-5, Toyota GR86, vagy épp szívó V8-as Ford Mustang, addig én nagyon szomorú nem vagyok. Hogyan is lehetnék, zsebemben egy meghívóval, ami Nizzába, a legdurvább új Mustang nemzetközi bemutatójára szól.
- A Ford Mustang legerősebb változata, a Dark Horse nálunk 450 lóerős az amerikai 500 helyett
- Nem csak egy felszereltségi csomag, komolyabb a féke, a váltója, a kuplungja
- Megmaradt szívónak, 5 literesnek, V8-asnak
- A 60-as és a 80-as évek retrójára egyaránt felül
- Mindezt Nizzában vezettem
- Tudom, rohadjak meg
A Ford pontosan tudja, hogy az amerikai életérzés felénk is eladható műfaj, viszont hiába akar V8-as motort a legtöbb vásárló, ezek az autók ritkán jutnak el teljesítőképességük határáig, kevesen viszik őket versenypályára, inkább rotyogva elkabrióznak a naplementébe, egy kemény kuplung, és a hozzá tartozó nehézkes, kőkemény váltómű inkább hátrányos, mint előnyös oldalait mutatná egy sima Mustangban, teljesen felesleges a 446 lóerő, a rendelhető karbon kerék vagy a hatdugattyús Brembo féknyereg. Van viszont az a réteg, akinek megéri a felárat a komolyabb technika, nekik szólt régebben a Mach1, most pedig a Dark Horse, ami merev, komoly és nagyon erős!

Megmaradt az 5 literes szívómotor, ezzel a Mustang már eleve egy nagyon egyedi termék, amit nehéz is konkurens modellekhez hasonlítani, hiszen az európaiak jellemzően sokkal drágábban kínálnak kétturbós V8-akat prémium köntösben, és a Mustang mellől az amerikai konkurensek is szépen kezdenek kihullani, a 60 év öröksége és a jó ár/érték arány életben tartja a típust.
A blokk nagyjából ugyanaz, mint eddig, de finomhangolások történtek: a változó szelepvezérléses Coyote V8 dupla pillangószelepes szívórendszere frissült, kovácsolt hajtórúdjai és még jobban kigrammolt főtengelyével pedig lazán beleforog 7500-ba, a tiltás közelében pedig leadja csúcsteljesítményét, ami az amerikai változatban kerek 500 lóerő, az európai normákhoz állított kivitel viszont csak 453, nem meglepő, a Bronco is több lóerő egy tengerrel arrébb.
Megreptettük az új Ford Broncót!
A Bronco a Ford egyik legjobb húzása az elmúlt pár évből. De a lényeg: sikerült-e vele az ugratás a krosszpályán?
A vásárlóknak kell a nosztalgia
Valószínűleg a Fordnál is érzik, hogy a Mustang fizetőképes rajongói alapvetően nem 19 évesek, így aztán mindenfelé lehet nosztalgikus elemekkel találkozni a széria múltjából. A hűtőrács formája egyből a hatvanas évek első generációját idézi, de a három részre osztott lámpa is egy nagyon korai Mustang-elem, igaz, itt már nem csak hátul, de elöl is ezzel találkozunk. Az elektronikus kapcsolású kézifékhez tartozó kamu kézifékkar egyértelműen azoknak szól, akik gyerekkorukban is racsniztak a kézifékkel, a teljesen digitális műszeregységen pedig elő lehet hívni a Fox Body Mustang virtuális óráit.
Igen, jól olvasod, nem az idén 60 éves első generáció legendás, csodálatosan Zsiguli-szerű műszereit, hanem a legunalmasabb, 80-as évekbeli Mustangét. Ti értitek ezt? Az általánosan egyre trendibb 80-as évek retrónak, illetve a sokáig lenézett Fox Body mostanra felkapaszkodó ázsiója is indokolhatja a döntést, egyébként jól néz ki, de nekem kicsit furcsa.
A beltéri anyaghasználatba és a menürendszerbe nem is részletezném, hiszen ez egy nagyon rövid menetpróba volt, nem teszt, az viszont biztos, hogy mindkettőn van mit csiszolni, de egyik sem zavar, amíg nem csörög-zörög az autó – márpedig nem –, és működik a telefontükrözés, illetve a legfontosabb funkciókat két érintésen belül el lehet érni: ez is megvan.
Nagyon merev, nagyon éles
Az előző generációs Mustang GT-vel sokszor volt alkalmam menni, a Mach 1-hoz sajnos nem volt szerencsém, így talán kissé túlzó az összehasonlítás, de számomra egészen elképesztő, mennyire éles fegyvert csináltak egy öblös utazóautóból a Fordnál.
A Dark Horse érzésre olyan merev, mintha betonból lenne kiöntve, nem is adnak belőle kabriót, csak a kupé kivitel létezik, a vaskor kormányon egész kicsit kevés a visszajelzés, viszont a kőkemény kuplunggal érezhetően nagy erők átviteléről gondoskodunk, a váltót olyan erővel kell kattintani a fokozatokba, mintha az életed múlna rajta, kikapcsolt kipörgésgátlóval és a Torsen önzáró diffivel pedig nagyon kezesen, a világ összes nyomatékával (540 Nm) rajzolhatod meg kedvenc íveidet.
A Dark Horse túlfeszíti a közút minden határát, olyan vele a szűk, kanyargós szerpentinen közlekedni, mintha egytonnás bontógolyóval kellene a fali festményhez szöget beütnöd a gipszkartonba, van benne valami brutalista öröm, de gyorsan rájössz, hogy nem játék.
Ha nem veszed komolyan, csak autózol vele, akkor is szórakoztat: visszaváltáskor automatikusan löki neked a gázfröccsöt, nyitott kipufogószeleppel gyönyörűen megjön a hangja 4000 fölött, váltogatsz a műszeregységek stílusa között, kipróbálod a különféle menetmódokat, figyeled, ahogy keményedik vagy puhul az aktív MagneRide futómű, és örülsz neki.
Nem kell ide a 37 százalékkal könnyebb, ámde sokkal érzékenyebb, szélsőséges esetben törésveszélyes karbon felni, amiről egy sérülés esetén gyorsan lefordul a gumi, és talán úgy van minden jól, ha utcai használatnál még csak közel sem mész a 390 milliméteres (15 col, az akkora, mint a Mazdám felnije, jesszus) féktárcsa és a hatdugattyús első Brembo féknyergek teherbírásának. Ezt az autót nagyon szeretnénk versenypályán is kipróbálni!
A hetedik generációs Mustang a magyar piacon nem kapja meg a négyhengeres, 2,3-as EcoBoost belépőmotort, kizárólag a V8-assal lesz elérhető, hatsebességes kézi vagy tízsebességes automata váltóval. Az automata váltó felára 1,2 millió forint, a Mustang GT alapára 24 millió, a Dark Horse pedig 28 millióról indul. Sok pénz? A típus 2015-ös áraihoz képest mindenképp, de az autópiac izgalmasabb darabjai között már aligha, a Mustang pedig mostanra teljesen egyedül maradt a szívó V8-as kínálatban, így tényleg mindenkit csak arra tudok buzdítani: vegyétek, tegyétek vele a garázst, amíg van, ha pedig sokalljátok a 14-16 literes fogyasztást, tárazzatok be mellé egy villanyautót.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Annyit estek a Tesla részvényei, hogy már a SpaceX Elon Musk legértékesebb tulajdona
Kedden egyetlen nap alatt 5,4 százalékot esett a részvények árfolyama.
- Hírek
Eladó az amerikai AMG alapítójának egykori autója
A különleges modell alapjait egy amúgy sem szerény 500 SEL adta.
- Hírek
A Cybertruck elbújhat: eladó egy örült, kockás, kabrió buggy, dübörgő V8-cal
Nem hogy ilyen, de még csak hasonló jármű sincs másik.
- Hírek
Bezuhantak a Bentley eladásai, a COVID óta nem volt ilyen rossz a helyzet
Mindez annak tükrében különösen vészjósló, hogy Frank-Steffen Walliser CEO szerint az egy autóra jutó bevételük sosem volt még ilyen magas.
- Hírek
Rengeteg amerikai Tesla tulajdonos személyes adatait szivárogtatta ki egy weboldal
Bár az oldal egyfajta közösségépítő platformnak álcázza magát, valószínűleg az Elon Musk és a Tesla elleni fellépés egyik újabb eszközének szánják.
- Tesztek
Ha eddig szeretted ezt a Mazdát, ezután még jobban fogodMenetpróba: Mazda CX-60 – 2025.
Láthatóan alig, a lemezek alatt viszont rengeteg apróságban változott a CX-60, és ettől csak még jobban kéne.
- Hírek
Több milliárd forintnyi bírságot kerülnek ki az autósok New Yorkban olvashatatlan rendszámokkal
Van akinek csak szimplán koszos az autója, de a legtöbben szándékosan trükköznek a rendszámtáblákkal.
- Hírek
Európába is eljön az 588 lóerős Smart, ami akkora, mint egy Tesla Model Y
A legnagyobb Smart hatalmas akkumulátorral, nagy hatótávval érkezik, és Európában is kapható lesz.
- Hírek
Ismét visszatér Clarkson*, Hammond és May a képernyőkre
A Not Very Grand Tour első epizódja árpilisban érkezik.
- Hírek
Nagyot drágulhat a Teslák biztosítása, ha az emberek nem hagyják abba a rongálást Amerikában
Több társaság megtagadhatja a biztosítást, akkor a maradék pedig emelni fog.
- Hírek
F1: törölhetik a 2026-os motorszabályokat, 2028-tól jöhet a V10?
Állítólag a Forma-1 vezetőségében jelenleg is mérlegelnek több olyan forgatókönyvet, amik visszahoznák a sokak által hiányolt V10-es motorokat.
- Hírek
500 milliárd jennel csökkenti villanyautó fejlesztési költségeit a Mazda, a rugalmasságra törekednek
A Mazda az elektrifikáció hajnalának nevezte a 2030-ig tartó időszakot.
- Hírek
Hivatalos: utód nélkül szűnik meg a Mercedes egyik közismert típusa
A döntést Markus Schäfer, a Mercedes technológiai vezetője jelentette be.
- Közélet
A helyszíni bírságot aláírni nem kell félnetek jó lesz
A bírságolás egyszerre legyen gyors, olcsó és jó. Kár, hogy ezekből csak kettőt választhatnak az autósok, amikor rájuk kerül a sor.
- Hírek
Belebukott a rajzfilmes trükkbe a Tesla
A Model Y nem egy Kengyelfutó Gyalogkakukk.
- Hírek
Egy férfi azt hitte, hogy ellopták az autóját, pedig nem
A rendőrök segítségét kérte, akik hamar rájöttek, hogy mi a gond.
- Hírek
A BYD új töltője már majdnem olyan gyors, mint egy tankolás
Másodpercenként két kilométer már elég komoly eredmény.
- Hírek
Veszélyes hibát idézett elő a Hyundai Ioniq 5 N legutóbbi visszahívása
A hiba állítólag egy visszahívés miatti javítás után jelen meg.
- Hírek
F1 kibeszélő: estek-keltek az újoncok az Ausztrál Nagydíjon, Norris szerint a McLaren a favorit
Egy kifejezetten izgalmas, változatos futammal vette kezdetét a 2025-ös Forma 1-es szezon.
- Hírek
Spórolásba kezd az Audi, teljesen elektromos jövőjét is feladta
Nem úgy alakult a gazdasági helyzetük, ahogy azt gondolták.
- Tesztek
Ne lepődj meg, ha megkerget egy ilyen kicsi BMWBemutató: BMW M235 és 220d Gran Coupé
Egy BMW-nek keresztmotorral is kötelessége a sportosság, a dízel 2-esnek is megy.
- Hírek
Teljes útzár az M1-es autópályán, mentőhelikopter is érkezett a helyszínre
Egy konténert szállító kamion és egy kisteherautó ütközött össze.
- Hírek
Akár a Nissannal és a Hondával is szövetségre léphet a Foxconn
A hírek szerint a vállalat egyből két márkával is összefogna.
- Közélet
Így csinál metrót a villamosokból az új KRESZ
Az változtatás után a villamosok gyorsabbak lehetnek, mint a HÉV-ek.
- Hírek
Egy felmérés szerint a németek 97 százaléka nem venne Teslát
Musk politikai megnyilvánulásai miatt (is) esett a népszerűség.
- Hírek
Hiába passzol a név, V8 nélkül nem fogy a Charger
Nagyot nyesett az elektromos változat árán a Dodge.
- Hírek
Nyugi, a jövőben is lesz benzines Alfa Romeo Giulia és Stelvio
Máskülönben még rosszabb számokat produkálna a gyártó.
