Mad Max csak ezzel járna

Teszt: Ford Bronco Badlands - 2024.

2024.04.15. 17:18

Az a Bronco, amit akarsz, vagyis az itt látható Badlands 32 millió forint. Annyira ki van találva, olyan sokoldalú játékszer, hogy nagyon nehéz elképzelni leharcolt erdőjáróként. Holott annak teremtették, és jól is áll neki a sár.

Már harmincöt perce ágyúztam egy Kärcher magasnyomású mosó minden erejével, és még mindig nem volt olyan tiszta, hogy visszaadhassam a Fordnak. Eleve úgy hoztuk el, hogy vízszintesen végig volt repedve a szélvédője, mert nem jött meg időben a cserealkatrész. Ilyen harci sérülések láttán pedig előtör az emberből, hogy innentől kalap, kabát, ennek már mindegy, mehet tetőre is.

A terepezésnek csak a Bronco mérete és az út szélessége szabott határt, mert a Cactus Grey fényezés mégiscsak félmillióba kerül.

Valójában csodálatos dolog, hogy a Ford Bronco a Ranger Raptor után szabadon eljuthatott Európába is. Amerikai mércével egy közepes méretű, európai szemmel pedig egy batár nagy SUV, orrában a 2,7 literes biturbó V6 335 lóerővel és 563 Nm csúcsnyomatékkal, a tízsebességes automatán és a felezőn át, a Badlands esetében két elektromosan zárható differenciálművel, valamint a kiakasztható első stabilizátorral is támogatva. Vagyis ez egy igen komoly szerkezet, játékautónak álcázva. Nem Európába tervezték, de ma már a legtöbb termék globális a volumenek miatt, így hát megkaptuk mi is.

Az amerikai piacon van alap Bronco, kicsivel jobban felszelt Big Bend, az acélfelnis Black Diamond, illetve a Badlands fölé pozícionált Wildtrak, és persze az őrült Raptor is. Nálunk csak a luxusra hangolt Outer Banks és a hazai terepviszonyokhoz tökéletesen elegendő Badlands kapható, a kettő indulóára között 1,6 millió forint a különbség, tudásban viszont jóval több, úgyhogy nálam a Badlands nyert.

Kapcsolódó
A Ford a legjobb játékát hozta Magyarországra

A Ford a legjobb játékát hozta Magyarországra

Nem csak játék, hisz komoly terepjáró is, akár két zárható differenciálművel, elektronikusan kioldható stabilizátorral és egypedálos hegymenettel.

Azt is elmondom, miért járna ezzel Mad Max, vagyis teljes nevén Max Rockatansky ausztrál lakos.

Mad Max járna vele

Egyáltalán, tartja még magát a Mad Max kultusza a fiatalabbak körében?

Fogalmam sincs, mert az első egy alacsony költségvetésű ausztrál film 1979-ből, de kilenc éve új lendületet adott a történetnek a Fury Road, májusban pedig jön a Furiosa is. 

A Mad Max furcsasága, hogy miközben zajlik a benzinhiányos reménytelenség és az általános posztapokaliptikus túlélős játék, Max, aki imádja a kompresszoros Fordokat, ezek segítségével gyakorlatilag két gázfröccsel képes elégetni azt a kevés üzemanyagot, amennyit a pusztaságban talál még. Persze, lekapcsolja a kompresszort a takarékos üzemért, de így is sokszor eszembe jutott, hogy mennyivel viccesebb lenne a Road Warrior, vagyis a Mad Max 2 kis fogyasztású leharcolt hibridekkel, háromhengeres szuperminikkel, kei carokkal, vagy csupán négy litert felszippantó dízelekkel.

A Bronco nem ilyen.

A Bronco egy benzines Ford, tehát eddig jól áll a Mad Max kánon szerint. Nagyjából 13 litert eszik pályázva vagy a városban araszolva, terepen pedig úgy másfél literrel többet, de még így is takarékosabb, mint egy különböző acéldarabokkal tankosított 1973 Ford XB Falcon GT351, akár még a lekapcsolt kamu kompresszorral is.

A Bronco V6-os motorja ugyan nem V8, ám két turbó teszi 335 lóerőssé, a terepjáró egyéb képességei és a Badlands kiadás acél lökhárítója pedig ideálisak Mad Max napi rutinjához. További előnye, hogy egy hosszútávú felhasználó  - értsd: tulajdonos – szerint a Ranger Raptor ugyanúgy megeszik 13 litert, de a Bronco jóval erősebb, ugyanis a Ranger Raptor háromliteres motorját az emissziók miatt lebutították 292 lóerősre.

Ausztrália messze van, nekem viszont van egy kedvenc fám a Bakonyban. Vadcseresznye, és bár magányosan áll egy domb tetején, valahogy elkerülik a villámcsapások. Ameddig ez így marad, néha a tövében kempingezem, közben pedig nézem a csillagokat. Kell a nyugalom a munkahét után.

A Bakony messze van, az éjszakák még hidegek, a Ford Bronco pedig meglepően csendes is lehetne az autópályán a belső sávban a semmi közepe felé, ha a terepbarát gumik és a hatalmas tükrei nem generálnának jelentős szélzajt. Maga a hajtáslánc visszafogott, szinte néma, legalábbis amíg nem provokálod zajongásra.

További moderáltan meglepő tanulság, hogy nincs még egy olyan új autó a piacon, aminek a szélvédője ilyen könyörtelenül mészárolná a pillanatokkal korábban még szilárdabb halmazállapotnak örvendő rovarokat. A húsosabbaknak itt esélyük sincs, ilyet pedig nem csinál még a Jeep Wrangler sem, pedig azon a téglatesten is meredek az üvegtábla.

A Bronco Badlands könnyedsége viszont egészen elképesztő. 2343 kilóról van szó, és rendben, hogy 335 ló és 563 Nm mozgatja egy állandóan buzgó tízsebességes váltón át, de a Ford terepjárója tényleg finoman és erőlködés nélkül mozog már alacsony sebességnél, picivel az alapjárat felett is, a dimenzióit és a tömegét egyszerre meghazudtolva. Sárga Bilstein gátlók vannak alatta, mert a Badlands okosabb futóművet kap, mint az Outer Banks.

Az öt trükk

Ahová nem elegek a 285/70 R17-es méretű, vagyis gyárilag is nagyobb kerekek a BFGoodrich All Terrain T/A gumikkal egy ekkora motorral megforgatva, oda öt további trükkel készül a Bronco. Első körben elől és hátul is ott a zárható differenciálmű, ha önmagában a 4L hajtás a felezővel kevés. Aztán ha nagyon mélyek a gödrök vagy a traktorkerék vájatok, gombnyomásra kész a kiakasztott első stabilizátor, hogy a rugóút maximumát kihasználhassa az autó.

Szűk helyeken forduláshoz a Bronco automatikusan fékezni tudja a belső kereket a hátsó tengelyen, így könnyítve a tankos ívek elérését. Ezen kívül rendelkezésre áll még a Trail Control, ami a terep tempomat. A sebesség automatikus tartásán túl arra is képes, hogy meredek szögekben és laza talajon is megálljon, majd biztonságosan újra elinduljon, a tapadás jelentős vesztése nélkül.

Ezt a funkciót próbáltam már a Bronco bemutatóján, ám a tesztautómban nem működött. Kiírta, hogy nem, és hogy olvassam el a használati útmutatóban, hogy miért nem. A digitálisan elérhető használati útmutatóban számos ok szerepel, ami miatt nem aktiválható a Trail Control, ám ezek közül véleményem szerint egyik sem állt fenn a gomb ismételt és lelkes nyomogatásakor. Terepen úgysem ilyesmikre akarod bízni magad, ám ez így most ki is maradt.

Kősivatagról álmodik

A Bronco motorja sem igényel tíz sebességfokozatot, de ha a Ford épp ebben hisz, hát ebben hisz. A folyamatos váltogatás inkább humoros, mintsem zavaró, nyomatékból pedig mindig akad bőven. A felező áttételezése is pontosan van belőve a csendes és halk, az állatokat csak az utolsó métereken elijesztő felfedezőutakhoz. Ahol elfér, ott nagyjából mindenre jó a 2199 mm széles Ford a 2950 milliméteres tengelytávon.

A 2H, 4H és 4L gombok mellett a GOAT-tekerővel különböző gyári módok közül is válogathatunk, és bár a sárdagasztásra belőttnek van értelme a megfelelő differenciálmű és stabilizátor beállítások miatt, a legtöbb csak feleslegesen pörgeti a motort, hatalmas kősivatagokról álmodva. A megfelelő gombok egyéni megnyomásával egyből kezesebb lesz a Bronco, sokat pedig nem kell állítani rajta, hiszen alapból átmegy mindenen.

Az alja is rendesen le van burkolva, a védőlemezekről gyorsan lecsiszolt festék pedig pontosan megmutatja, merre van a legnagyobb igénybevétel. A Bandlands ezen felül acél lökhárítót, küszöbvédő oldalcsöveket és műanyag sárvédőíveket is kapott. A lökhárító nem ijed meg a keresztbe dőlt fák kisebb ágainak lenyomásától, így egyedül a süllyesztett ködlámpák miatt lehet izgulni. A vonószemek sem szakadnak le, van bennük anyag.

A fellépő helyetti acél küszöbök a 261 milliméteres hasmagasságot segítik, közben pedig védik a karosszériát a váratlan meglepetések idején. A műanyag sárvédőívek olcsóbban cserélhetőek, amúgy pedig jól jönnek a Bronco tisztításánál is, mivel elég flexibilisek a lemezek közti sárdarabok kiszórásához.

Második éjszakára, már egy új helyszínen kellemes társaságom is akadt, így az eredményes körtúra után úgy döntöttünk, a könnyű túrasátram helyett kipróbáljuk a csomagtartóban talált Napier Sportz SUV állósátrat, a Bronco kényelmes óriáskotonját.

Felállítani könnyű, én pedig ilyen luxusban még sosem aludtam a természet lágy ölén. Meglehetősen amerikai szokás az autóval kempingezés, már a műfajnak abban az értelemben, hogy a sátrat konkrétan a terepjáród hátuljára cuppantod, így zárt térben közvetlenül elérve a csomagteret.

A Ford szerint ez a Bronco egyik természetes felhasználási módja, többnapos táborozásokhoz pedig tényleg indokolt is lehet ez a megoldás. Az ajtókat és a tetőt a legtöbben amúgy sem szedik majd le, hiszen közúton úgy nem használható a jármű. Az is biztos, hogy az erdő közepén, a fröcskölő sártengerben, a porban vagy a tolakodó ágak közt lavírozva nem árt a szilárd bódé az utasok körül.

Ettől még remek móka szétkapni, de minden elemét amúgy sem nyeli el a hátulja, forgalomban pedig egyszerűen tilos, úgyhogy megmarad a telek körüli játéknak a csupasz Bronco.

Nagyon megkedveltem ezt a Fordot. Érződik rajta, hogy kitalálták. Hogy erre a feladatra kiváló ez a pickupokhoz fejlesztett létraalvázas platform, és hogy a nagy benzinmotor luxusát és karakterét semmi sem tudja kiváltani. A Bronco takarékosabb lenne egy dízellel, a nyomatéka is meglenne mindenhez, de nem tudna ilyen halkan és finoman, ugyanakkor sportosan is viselkedni. Képességeit tekintve pedig jöhetne ellene bárki, mert ahol a Bronco Badlands feladja, ott a hasonló méretű konkurensei is csak a szerencsében bízhatnak.

A beltér is frankó. Strapabírónak hat, hangulatát tekintve pedig kellően sajtburgeres-kólás. A tetőn az extra billenőkapcsolók az összes kütyühöz, amit rá akarsz kötni, amúgy pedig telefontükrözés és az összes releváns vizualizáció a sikeres terepjáráshoz. Talán érdemes hozzá tudni, hogy a gázlómélység 800 mm, az első terepszög 41°, a hátsó 33°, a rámpaszög pedig 24° a Badlands felszereltséggel.

Az Oxford White az alapáras festék, a Badlands jelenlegi ára pedig 32 300 000 forint. Maximum ezt nem lehet szeretni, tekintettel arra, hogy a négyajtós Badlands a keménytetővel az Egyesült Államokban $59 460, vagyis 22 millió forint. Ám ahogy az alumínium tábla is mondja: Built at Michigan Assembly Plant. Az ilyen játékok bizony sokba kerülnek, a benzinkúton viszont legalább marad idő szélvédőt pucolni, hiszen mire a 79 literes tank kikattan, a biomassza is leoldódik.

Az oldalról ajánljuk

H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
  • Hírek

H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford

Jó vagy felesleges ötlet?

március 25., 13:07
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
  • Hírek

Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról

A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.

március 25., 14:16
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
  • Hírek

F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének

Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.

március 25., 10:20
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
  • Hírek

Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen

Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.

március 25., 07:58
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
  • Hírek

Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen

A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.

március 25., 11:54
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
  • Hírek

BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában

Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.

március 25., 09:27
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
  • Hírek

Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél

A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.

március 25., 11:44
A legtoyotább Toyota
  • Tesztek

A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.

A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.

március 24., 06:05
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
  • Hírek

Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes

Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.

március 24., 06:05
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
  • Hírek

Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele

Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.

március 25., 06:00
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
  • Hírek

Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe

Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.

március 24., 07:48
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
  • Közélet

Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!

Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!

március 25., 05:59
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
  • Hírek

Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral

Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.

március 25., 15:12
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
  • Hírek

Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat

Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.

március 25., 16:13
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
  • Hírek

Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal

Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.

március 25., 14:24
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
  • Hírek

Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t

Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.

március 25., 07:10
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
  • Technika

A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral

Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.

március 25., 16:52
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
  • Hírek

F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét

Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.

március 24., 17:26
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
  • Hírek

Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből

Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.

március 24., 12:25
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
  • Hírek

Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér

Összehaverkodna Kína az EU-val?

március 24., 15:19
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
  • Hírek

Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek

Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.

március 24., 13:36
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
  • Hírek

Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3

Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.

március 24., 09:09
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
  • Hírek

Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást

Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.

március 24., 16:03
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
  • Hírek

Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén

A pilóta sértetlenül megúszta.

március 24., 10:41
Hyundai Insteroid 2025
  • Hírek

Hyundai Insteroid 2025

március 25., 11:33
Nissan Murano GT-R
  • Hírek

Nissan Murano GT-R

március 24., 13:16
Honda NSX (Ferrari 360 Replika)
  • Hírek

Honda NSX (Ferrari 360 Replika)

március 24., 09:04
F1 kibeszélő Kínai Nagydíj 2025
  • Hírek

F1 kibeszélő Kínai Nagydíj 2025

március 24., 14:06