Mire vágyik a 2020-as években egy családos autóbuzi? Egy szívhez szóló, régimódi, mégis modern formatervre, valamire, ami nem SUV, persze nem baj, ha bírja a rossz utakat. Jó, ha nagy a csomagtartója, és legyen kényelmes. Ha már olcsó nem lehet, legalább legyen jól felszerelt! Ja, és olyan közel van az a 2035. Lehetne utoljára egy benzines autó, elektromos rásegítés nélkül? A vevő kívánsága parancs, itt az új 408. Megfelel? Hol is kezdjem…

Például ott, hogy manapság úgy kell kisírni egy ennyire magával ragadó formatervet. Végre egy bátor, vagány és szerethető dizájn! Nem vagyok meglepve, hogy a franciáktól jött, rájuk mindig lehet számítani, ha őrültségről van szó. Minden tiszteletem az övék, hogy egy néhány százalékban is sikerrel kecsegtető újítás kedvéért még anyagi kockázatot is mernek vállalni. A 408-assal mondjuk pont nem kellett 19-re lapot húzniuk, mert szigorúan véve egy saját Skoda Octaviát dobtak piacra, aminél nagyobb biztonsági játék nem sok van a világon. Ez mégsem ilyen egyszerű.
A belső sáv mindenkié*
De főleg az enyém. Már ha nem jár arra valami AMG Merci vagy Porsche. A többiek hagyjanak békén, ha kérhetem.
Mert nem elég univerzálisnak lenni, annak is kell látszani. Praktikus, ötajtós karosszériája ellenére közelebb áll a 406-os és 407-es Coupéhoz, mint a flottakezelők kedvencéhez. Azt hiszem, azokat célozták meg vele, akiket annak idején a mára szinte egytől-egyig kihalt kupékkal, nem a 308 SW-nek akartak vele konkurenciát állítani. Ennek köszönhető, hogy Kevin Gonçalves bátran kibontakozhatott, még akkor is, ha a formaterv jelentős részét készen kapta. A Peugeot-nál fastbacknek nevezett kialakítás fotón is jól mutat, de élőben még rátesz egy lapáttal. Működik.

Perspektívától függően mindig új arcát mutatja, és vonzza a tekintetet. Nem érzi úgy az ember, hogy kompromisszumot kellett kötniük, vagy le kellett mondaniuk valamiről. A részletek is garantálják, hogy a kompakt választék csúcsát lássuk benne. Tuti, hogy nem jön be mindenkinek, engem mindenesetre megfogott, még úgy, is, hogy ebbe a dizájnba is bele kellett szuszakolni egy kis crossoverséget. Ez persze sem a homlokfelületét, sem a tömegét nem érintette hátrányosan, az is csak a katalógusból derül ki, hogy majdnem négy centivel magasabb a 308-asoknál.
Ugyanúgy az EMP2-es platformra épül, ettől függetlenül egyetlen méretadatuk sem egyezik a testvéreivel, szóval most tényleg nem csak marketing a kategóriaugrást sejtető számozás. A ferdehátúnál 32, a kombinál öt centivel hosszabb, tengelytávja előbbinél 11, utóbbinál 5,5 centivel nagyobb, miközben négy mm-rel keskenyebb náluk. Ahogy sejthető volt, a hátsó lábtér mellett a csomagtér is profitált ebből a jóleső nyújtózkodásból, persze el kell fogadni, hogy a tömege a tesztelt felszereltség és hajtáslánc esetén 98, illetve 67 kilóval, a fordulóköre 0,7, illetve 0,2 méterrel nőtt.

Azt viszont nehéz lenyelni, hogy a szintén előnynek gondolt, közel nyolc centivel növelt hasmagasság és a kupésan lapos tető párosítása kényelmetlenné teszi a beszállást. Mivel viszonylag magasra kell ülni, a tető meg alacsony, úgy kell bekúszni a kormány mögé, de legalább az ajtó elég nagy, és rá is hajlik a küszöbre, így tornázás közben nem sarazzuk össze a nadrágunkat. Ha már bejutottunk, passzentos üléshelyzetben találjuk magunkat, ez harmonizál a 408-as stílusával. Nem bőven, de azért van hely, a lábtér nagy, a fejtér elmegy, az ablakok kicsik.
A külső után a belső is dicséretet érdemel, kevés tömeggyártó öl ennyi energiát az utastér kitalálásába. Bár az is látszik, hol fogták meg a pénzt, egyértelműen pozitívan csalódik, aki beleül. A formák és az anyagok együtt prémium autóktól elvárt hatást keltenek. A már generációk óta továbbvitt i-Cockpit nekem olyan, mint egy jó poén, ami még sokadik hallásra is szórakoztató, de lehet annyiszor ismételni, hogy már csak arra emlékszik az ember, hogy korábban milyen jót nevetett rajta. Nem lehet véletlen, hogy mások azóta sem haraptak rá erre az ötletre...
Be tudom úgy állítani az ülést, hogy lássam, amit kell, de jobban örülnék egy hagyományos elrendezésnek. Értékelem, hogy fordítva jár a fordulatszámmérő mutatója, és a kormány is absztrakt formát vett fel, hogy a lehető legjobban lássuk a digitális kijelzőt, de már csak a tornyosuló műszerfal miatt is kissé öncélúnak érzem ezt a dolgot. Újdonság, hogy a bekötés megváltoztatása miatt már nem kell az ölünkben tartani az apró kormányt. A szobornak is beillő alkatrész egyébként megköveteli a helyes fogást, csak kilenc és három óránál kényelmes.
Ha már a kényelemnél tartunk, jól el lehet helyezkedni az ülésben. Sokáig tartott beállítani, végül megtaláltam a helyem, és többé nem fészkelődtem. Könyökölni oldalt nem a legjobb, középen viszont nincs semmi akadálya. A kilátás olyan, mint egy sportautóból, bár a magas felépítés miatt nem érezzük magunkat elveszve a buszok, kamionok között sem. Egy kicsit nagyobb külső tükrök hasznosak lennének, a belső tükörben csak azért nem lehet elég jól hátralátni, mert az ablakból egy vékonyka csík marad. A két kis oldalablak sem más, mint a vastag C-oszlop burkolata.

Mondanám, hogy parkolásnál segít a 180 fokos kamera, de amíg nem építi fel a teljes képet, magunkra hagy a kicsíkozott területekkel. Legalább a tolatókamera képe tűéles, és sötétben is a jobban használhatók közé tartozik. Ezt nem lehet elmondani a foltos képet vetítő LED-es fényszóróról vagy a tolatólámpáról, ami (több más új típuséval együtt) alacsonyra került, így nehéz észrevenni egy olyan autóból, ami már felzárkózott mögénk a lámpánál. Az első oroszlánkarmok és a három-három hátsó LED szintén a dizájn része, nem kapunk sokkal szebbet máshol sem.
A középkonzol bebizonyítja, hogy van élet a tablet és monitor méretű kijelzőkön innen is. A 10 colos érintőképernyőt beépítették az egyébként kellemesen rövid, íves műszerfalba, majd BMW-sen a vezető felé fordították. Ezt már jól ismerjük a 308-asokból az i-Toggle gombokkal együtt. Ezek azért jók, mert lehet őket konfigurálni, és anélkül segítenek a keresett menübe jutni, hogy térképet kellene mellékelniük a franciáknak a művelethez. Plusz pontot ér, hogy nem feledkeztek meg a fizikai gombokról sem, még úgy is, hogy a funkciók ismétlődhetnek.
Nagy nyíláson át hozzáférhető csomagtartója papíron 536 literes, de ahogy Gajdán Miki írta a nemzetközi bemutató után, ebbe beleszámolják a padló alatti üreget is. Ami marad, az sem kevés, pontosan 471 liter, ekkora ugyanis a plug-in hibrid csomagtartója. A turbós benzines alapmodellnél nem, a konnektoros változatnál már kell a hely az akkunak és a töltőkábelnek. Azt hiszem, ezzel az 1,2 literes, háromhengeres minden előnyét elsütöttem, talán az ára szól mellette, pedig kivételesen indokoltnak érzem az erősebb hajtáslánc 4 160 000 Ft-os felárát.
Ilyen SUV nincs másik
Sosem látott egyedi típussal rukkolt ki a Peugeot. A 408-asnak ráadásul úgy nincs párja, hogy műszaki tartalma az utolsó csavarig ismert.
A PureTech fantázianevű, EB kódú motorcsalád 2012 óta kerül különböző PSA/Stellantis típusokba a Citroëntől a Jeepen át az Opelig 1,0 és 1,2 literes változatban. A 12 szelepes, változó szelepvezérlésű, hengerenkénti közvetlen befecskendezéses motor bár nem a benzinvérűek választása, a 208-ashoz hasonló kisautókban egész jól boldogul. A 130 lóerő és az 1750-es fordulattól elérhető 230 Nm csúcsnyomaték tényleg nem tűnik kevésnek a boldogsághoz, csak éppen a 408-as bő 300 kilóval nehezebb a 208-asnál, ami miatt máris borul a downsizing koncepció.
Az egy dolog, hogy hidegindításnál könnyű összekeverni a hangját a felárért/könyörgésre sem rendelhető dízelekével, de a jellegzetes, karcosan gargalizáló orgánum mindig aláfesti a haladást, lerombolva a jó érzékkel felépített hangulatot. Ezen nem segít a jóindulattal is közepes mozgékonyság, az 1467 kilót 11,5 másodperc alatt gyorsítja 0-ról 100-ra, de nem csak rajtolásnál, hétköznapi közlekedésnél is feltűnő, mennyire erőtlen a motorja. A kézi váltót elvitte a cica, a nyolcfokozatú automata valamennyire képes kisimítani a működését, azért csodákra nem képes.
A 7,2 literes tesztfogyasztás sem elég meggyőző, szóval részemről egyenes az út a 180 vagy a 225 lóerős plug-inhez. Az a plusz 300 kiló még jót is tehet a rugózásnak, a komfortosra hangolt felfüggesztés félúton jár a rázós és a puha között, kanyarban kissé bátortalannak tűnik vele még a 19 colos felniken gördülő tesztautó is. A 14 610 000 Ft-os alapár ma már nem számít vészesen magasnak, a 15 220 000 Ft-os második felszereltség a legtöbb fontos extrát már tartalmazza, azt hiszem, mégis jobban jár, akit a jövőbe tekintő, félig elektromos 408-as csábít el.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.
- Közélet
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.
- Gumidoktor
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?
- Tesztek
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.
Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.
- Hírek
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.
- Hírek
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.
- Hírek
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.
- Hírek
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Közélet
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.
- Hírek
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
