- Tesztek
- Új autó
- Totálsár
- jeep wrangler unlimited sahara 4xe
- teszt
- jeep wrangler
- jeep wrangler 4xe
- terepjáró
- 4x4
A plug-in Wrangler nem zéró kóla
Teszt: Jeep Wrangler Unlimited Sahara 4xe
A Jeep Wrangler negyedik generációja, a JL öt és fél éve van gyártásban, nekem mégis többnek érződik az eltelt idő, részben személyes okokból. Volt kollégám, David Tracy, aki azóta a The Autopian nevű amerikai autós oldal egyik alapítója lett, megismerkedésünk idején még épp frissen érkezett a Chryslertől, ahol mérnökként a Wrangler JL hűtési rendszerének fejlesztéséért volt felelős, egészen 2015 nyaráig. Nem is melegszik a Jeep!

A Wranglert itthon eleinte a 2,2-es dízelmotorral lehetett kapni, mivel a terepjárókhoz Európában a nyomatékos és viszonylag takarékos hajtáslánc passzol a leginkább. Azt a piros Rubicont szét is szedtük, amennyire csak a Jeep egyéb mérnökeinek hála lehetséges:
Legó felnőtteknek
Ha az ajtókat is leszedjük, az baromi jó móka és menőn néz ki, de ne feledjük, ha elered az eső, elázunk, de nagyon.
Aztán kötelezően jött a kétliteres benzines, amiből szintén a Rubicont kaptuk tesztre, ezúttal sárgában. Fogyasztott 8,5-13 liter között bármennyit, pedig Gajdán Miki egy úriember.
Mindent megbocsátasz neki. Majdnem mindent
Igazi felülüdülés a sok operett hobbitelepjáró után egy igazi terepjáróban ülni. Ráadásul olyanban, amely aszfalton sincs elveszve, és még jól is néz ki.
A nosztalgia keménydrog. Én hosszú időn át megfeledkeztem róla, hogy létezik Blümchen, aztán az algoritmus feldobta a Herzalarmot, és vissza is repültem oda, ahová pár hónapja az Emergency House: Dübörög a ház szoft-remixe dobott.
A világ legjobb új terepjáróját egy fa sem lassítja le
Az Ineos Grenadier két emberrel és egy tank üzemanyaggal a fedélzeten három tonna. Ettől függetlenül sokat tud, izgalmas, és a BMW motorjai hajtják.
A legfrissebb Wrangler külseje direkt olyan elemekből áll össze, mint minden korábbi Jeep, tehát a laikusok számára eleve nehéz eldönteni, hol is járunk épp az évtizedekben. A négyajtós JL-ből a Sport az alap, a Rubicon a vászontetős terep, a Sahara pedig a luxi levehető keménytetős verzió, színre fújt sárhányókkal és 18-colos polírozott alufelnikkel.
A dízel és a pusztán benzines után 2023-ban annyi a csavar, hogy már csak a plug-in hibrid 4xe kapható, továbbra is a 272 lóerős benzinmotorral, ami 400 Nm nyomatékot ajánl, valamint a nyolcsebességes automata mögé rakott 145 lóerős villanymotorral, ami akár 245 Nm-t is küld vagy a hátsó, vagy mindkét tengelyre, indokolt esetben a felezőn át. Az összteljesítmény 380 lóerő és 637 Nm nyomaték, ami a hosszú tengelytávval párosítva aszfalton is lendületes haladásra buzdít.
Ha viszont a természet lágy öle hívogat, érdemes lekapni az első üléssor fölötti két tetőelemet, hiszen ezeknek dedikált zsákja és rögzítőpontja van a csomagtérben. Három perc az egész folyamat.
Ami pedig a kék vonószemet és az 4xe emblémát illeti, a műszerfalon olvasható maximális elektromos hatótáv 47 és 49 km között ingadozik kellemes hőmérsékletű napokon, de a valóságban a negyvennek is örülhet az ember, ha annyi levegőt tol maga előtt, mint a Jeep tradicionális orra a meredek, amúgy a motorháztetőre hajtható szélvédővel.
Hiába kapható már 2018 óta, eddig egyetlen JL Wranglert vezettem nagyon rövid ideig, egy piros Rubicont a turbós benzinmotorral. Egyik kedvenc tokaji borászatom, a Mád-Tállya-tengelyen alkotó TR csapata vette kalandos családi autónak. Láthatóan azóta is imádják:
A wrangleresek intenek egymásnak, ha pedig az újságíró a sok városi SUV után végre rendes létraalvázas terepjárót kap, elborul az agya. Önkéntelenül ugratókról és a merev tengelyek teherbírását maximálisan kiaknázó sziklás erdei útvonalakról kezd fantáziálni, meg a sárról. Ó, csak jönne végre egy kis eső!
Ez a Sahara 4xe viszont inkább az életstílus rajongóit célozta Bridgestone Dueler H/T abroncsaival, alacsony fellépőjével és a hajtáslánccal is, mely nem tartalmazta az első és hátsó differenciálzárakat, illetve az elektronikusan kikapcsolható első stabilizátort sem. A Tru-Lok és a Rock-Trac 4:1-es négykerékhajtáshoz ugyanis a Rubicont kell választani.
Nálam fordult át a tízezer kilométeren ez az ezüst Unlimited Sahara plug-in, én pedig úgy döntöttem, hogy nem csak az ajtóit hagyom a helyükön a bénán burkolt kábelkötegekkel együtt, hanem a terepezés szempontjából is maradok a racionalitás, pontosabban a Gödöllői-dombság laza talajú ösvényein.
Nagytarcsa - Gödöllő - Erdőkertes, bő 35 kilométer az aszfaltutak közti senkiföldjén, ősszel változatos, szép terepen. Szklenár Bálint útvonala letöltve a telefonomra, köszönöm szépen! A tanulság az, hogy terepjárás szempontjából az alap Wrangler hajtáslánc, tehát mondjuk a Sahara pont olyan ügyes és harcra kész, mint a belépő Ineos Grenadier, vagy éppen az új Ford Bronco kevésbé durva kiadása, az Outer Banks. Ezek az autók már olyan sokoldalúak gyárilag is, hogy a legtöbb szituáció nem igényli az összes mechanikai opciót. Automata sebességtartó lejtmenet pedig a Saharában is van.
A Wrangler egy percig sem tagadhatná, hogy egy amerikai autó Ohio államból, Toledo városából. A dimenziói is ehhez mértek, hiába van az orrában az a négyhengeres benzinmotor, amit egyébként még az Alfa Romeo fejlesztett 2016-ban a Giulia számára. A Maserati is ezt használja, tehát ha a plug-in Wrangler mellé egy Grecale GT-t vagy Modenát parkolunk, lehet is vitatkozni az ideális olajcsere periódusokról.
Széles hát a Wrangler, a fényezést garantáltan bántani fogja az erdő. Más kérdés, hogy praktikusan továbbra is a Jimny az Európába való terepjáró, hiszen a G-osztály, a Grenadier és a Bronco is óriási.
A Wrangler az újdonságokhoz képest régi autó benyomását kelti, ám ez valahogy egyáltalán nem számít néhány kilométernyi vezetés után. Óriási hangulata van, és sokkal jobb vele menni a városban, országúton és még autópályán is, mint azt a megjelenése sugallaná. Segít ebben a plug-in hajtáslánc, mely ha nem is a legkifinomultabb vagy leghatékonyabb a piacon, erősnek éppen elég erőssé teszi a klasszikus Jeepet, miközben az átlagfogyasztását is leviszi tartósan tíz liter alá. Pontosabban úgy 9,4-re.
Ez a karosszéria egyébként könnyebb is, mint az előző generációs JK, mert alumíniumból vannak az ajtók, a motorház- és a keménytető, valamint a műanyag alatt a lökhárítók is.
A gyakorlatban szürreálisan remek vele teljesen elektromos módban araszolni a dugóban, majd furcsa az is, mikor az erdő közepén egyszer csak úgy dönt, hibrid módban épp kikapcsolja a benzinmotort, hiába van gyakorlatilag nullán az akkumulátor. Cserébe hibridként használva még magas töltöttség esetén is beröffenti a kétliterest, ha épp olyan kedve támad. Érthető is lehetne, ha nem lenne még bőven van annyi a villanymotorban, hogy tisztán azzal oldja meg a gyorsulásokat.
Nem drámai a folyamatos ki-be játék, csak éppen a hirtelen csöndből a közvetlen-befecskendésű GME-motor kellemetlen hangja úgy ver fejbe az automata felváltásáig, mint a szemtelen sirály csőréből kiszabadult hot dog virsli.
Bőrborítású fotelekbők jó magasan ülve kinevetett kátyúk. Minden pletyka ellenére bátorító stabilitás a kanyarokban, a földutakon pedig huligán mód hátsókerékhajtással úgy, hogy a négykerékhajtásra csak ritkán van szükség, a felezővel pedig tényleg nem a Wrangler fogja feladni, ahol a H/T gumik már igen.
Egy ilyen autó részleteit egyszerűen nem lehet megunni. Mindenütt fém zsanérok hirdetik az örökkévalóságot néhol még a beléjük ütött Chrysler csillagokkal. Hátul csavartartók in vannak, hogy semmi se vesszen el, ha tényleg szétkapjuk a Wranglert. Az oldalra nyíló osztott csomagtérajtón egy alumíniumtáblán mindenféle számokat találunk azzal kapcsolatban, hogy mennyire mély patakon gázolhatunk át a gyári kerekeken és futóművel. Króm emblémák kék kontúrokkal, elől pedig a töltés lehetősége.
Egy óriási játékautó hát a Wrangler, mely ebben a formában minden korábbinál jobban használható. Egyetlen baja, hogy itthon Saharaként, extrák nélkül 32.670.000 Ft az alapára. És a Rubicon a keményebb mechanikával? 33.170.000 Ft. Oké, hogy az Egyesült Államokból jön sok szeretettel, ám egy soros hathengeres BMW motorral és a automatájával szerelt Ineoshoz képest azért merész árcédula plug-in hibridként is. És akkor hamarosan támad a Ford Bronco is, hasonló árszintre belőve.
Pontosan azt, amit a Jeep Wrangler ad, egyik sem tudja. Jobb belteret és hasonló terepképességeket mindkettő. Megjegyzem, a Fordot talán szétszedni is könnyebb, akinek viszont a Jeep kell, nem fog ezért elsétálni.

Irracionális, mégis meglepően jó döntésnek, egy darab Amerikának és a Stellantis kínálatának legkeményebb hibridének is jó a Wrangler 4xe. Nem tudni, mennyi szufla van még a JL generációban, de utódról egyelőre nincs szó. Marad hát a Jeep ritkaságnak, a legtöbb embernek nagyon tetsző ismerősnek, értelmes módon megmagyarázhatatlanul ingyen parkoló zöld rendszámos SUV-nak, illetve a széles vaddisznónak, amire úgyis agresszívabb gumit veszünk az első adandó alkalommal. Így túl csendes egészen addig, míg üvölteni nem kezd a V8 hiánya.
Nekem speciel nem hiányzik, főleg annak tudatában, hogy míg az amerikai piacos Rubicon 392 orrában dolgozó 6,4-literes Hemi MDS V8 646 Nm nyomatékot tud legjobb pillanatiban, ez a négyhengeres plug-in hibrid 637 Nm-t. Mikrofon eldob.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.
- Közélet
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Tesztek
A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.
A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Hírek
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.
- Hírek
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.
- Hírek
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.
- Hírek
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.
- Hírek
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.
- Hírek
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
Összehaverkodna Kína az EU-val?
- Hírek
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.
- Hírek
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
A pilóta sértetlenül megúszta.
