Megérdemli, hogy bízz benne

Teszt: Alfa Romeo Tonale 1.5 e-Hybrid Veloce - 2023.

2023.08.28. 15:36

Szép autót rajzolni nem könnyű, az Alfa Romeo formaterveibe viszont első látásra bele lehet szeretni. A baj ott kezdődik, hogy ez a szerelem sokak számára plátói marad, ugyanis a vásárláshoz több kell egy hevesen dobogó szívnél. A Tonale esetében mindent megtettek, hogy az érzelmek mellett az értelemre is hatni tudjanak. Már csak az a kérdés, vajon így is igazi Alfa lett belőle?

Nem lennék meglepve, ha az Alfa Romeo történetét Bear Grylls is tanulmányozta volna a tökéletes túlélési technika után kutatva, abban viszont biztos vagyok, hogy nincs és nem is lesz másik, ilyen elhivatottan életben tartott autómárka a világon. Mert ahányszor már ott lebegett felette a csőd réme, ahányszor már a hóna alá nyúltak, és ahányszor már rátaláltak a nyerőnek vélt stratégiára, az minden más cég hírnevét annyira megtépázta volna, hogy az emlékét is szeretnék kitörölni a történelemből. Ehhez képest az autórajongók egy emberként szurkolnak neki, mintha a gyerekük lenne.

Meg tudom érteni őket. Bár sosem voltam elég bátor ahhoz, hogy vegyek egyet, erős szálak fűznek az Alfához, és hiszem, hogy a világ nem lenne ugyanolyan, ha Milánó és a városhoz kötődő Visconti család címere nem kerülne fel egyetlen autóra sem a szívbemarkolóan szép embléma formájában. Az ultrák persze hallani sem akarnak egy elektromos, pláne önvezető Alfáról, és ezt az olaszok is tudják, pedig aligha ezen múlik a cuore sportivo jövője. Jelenleg ott tartunk, hogy egy vadonatúj, kompakt szabadidő-autónak örülünk lágy hibrid hajtással és duplakuplungos automata váltóval.

Igen, benzinesként vagy lágy vagy plug-in hibrid lehet, csoda, hogy dízel még készül belőle, kézi váltóval viszont az sem. Ja, és alapesetben elöl hajt, összkerék is csak a 280 lóerőshöz jár, a többihez plusz pénzért sem adnak. Nekünk, született autóbuziknak nem hangzik jól, hogy beáll a sorba, de lenyeljük, mert szeretni akarjuk, a többiek számára viszont felteszi az Alfát a térképre, és ez az, ami számít! Bár nem Stellantis-féle alapokra épült, mindegy, minek nevezzük a céget, ahonnan a padlólemez jön, ha a mérnökök vagy azzal dolgoznak, vagy regisztrálhatnak a LinkedInre...

Kapcsolódó
Ilyen az első konnektorba dugható Alfa Romeo

Ilyen az első konnektorba dugható Alfa Romeo

Kipróbáltuk minden idők legelső plug-in hibrid Alfa Romeóját, amely zéró benzinfogyasztású üzemmódja mellett sportos autónak sem utolsó.

A Small Wide 4×4 LWB, vagyis kicsi, széles, összkerekes és hosszú tengelytávú Fiat platform viszont egyáltalán nem rossz, legújabb, 2017-es, fullos változata a Jeep Compassnek és Commandernek már bevált, talán a végre szélesebb kört elérő Tonalénak is megfelel. Hasonló volt a helyzet a 155-tel, az is a Fiat Temprával meg a Lancia Dedrával volt egy platformon, máshogy nem jött volna ki a matek. Tudták, mire vállalkoznak, nem hagyták beleszürkülni a tömegbe, addig finomítottak rajta, mire egy hiteles Alfa Romeót kaptak. Most is hasonlóan született a Stelvio kistestvére.

Alfa Romeo 155 - A Tonale lelki társa

Bő harminc évvel ezelőtt a középkategóriás limuzinnál ugyan dobták a hátsókerék-hajtást és a transaxle elrendezést, viszont kialakítottak egy ideális vezetési pozíciót, adtak hozzá egy tágas utasteret és egy praktikus, 525 literes csomagtartót. Formája ütős, légellenállása kicsi, motorválasztéka széles volt, a DTM-ben az első szezonjában elverte a németeket. Épp csak a siker maradt el, E36-os 3-as BMW-ből tizennégyszer több fogyott. Ilyen az élet. Én viszont még mindig imádom, a Tonale orráról nekem sokkal inkább a 155 jut eszembe, mint a Sprint Zagato, hiába a lámpa hármas osztása.

Az első képeken is tetszett, de úgy éreztem, a pajzs mellett a lámpák lopják el a show-t. Ha van is benne valami, Alexandros Liokis munkája a szemünk előtt életre kel, és jól működik. A lemezek hajlításaiból szoborszerű forma áll össze, tekintete szigorú, rendszámát oldalra tolva hordja, ahogy vagány Alfához illik, és ha ez sem hatna, a klasszikus rajzolatú felnik a Montreal zöld színnel már végképp magukra vonják a figyelmet. Nyilván azért kérnek 670 000 forintot, és nem az Alfa pirosért, azt ingyen adják. A fekete és a fehér 190 000, a Vesuvio szürke és a Misano kék 370 000 forintos extra.

Meglepődtem, de a dizájn nem mindenkinek jött be egyformán a szerkesztőségben. Akik nem ájultak el tőle, mintha valami fura arányokat emlegettek volna, pedig több mint 4,5 méteres hosszához és 1,8 méteres szélességéhez kereken 1,6 méteres magasságot és 2,6 méternél nagyobb tengelytávot szabtak ki, ami jellemzőnek számít a kategóriában. És ami a legfontosabb, a praktikum nem ment az ízlés rovására. Ebben a nem túl nagy Alfában egész nagyra nőtt emberek is kényelmesen elférnek, nemcsak elöl, hátul is, úgy, hogy láb- és fejtér, sőt méretes csomagtartó is marad.

A katalógus szerinti 500 litert egészen addig nem hittem el, amíg ki nem próbáltam, hogy az alulra tett padlóval mekkora üreget lehet kialakítani. Pótkerék persze nincs, de ekkorát ma már nem divat magunkkal cipelni. A magas rakodóperem szabadidő-autós jellemző, nem is illik felróni, pláne, mert viszonylag széles a nyílás, belül szabályos alakú, a támla osztottan dönthető, van síalagút, akasztó, elektromos csatlakozó, innen nem hiányzik semmi. Odabent is hasonló érzése van az embernek, látszik, hogy szorgalmasan pipálgatták a hosszú listát a gyáriak, annyira meg akartak felelni.

Őket ezért fizetik, engem meg azért, hogy megtaláljam a hibákat. Találtam is párat. Bár nem vészes a dolog, néhány műanyag lehetne jobb minőségű, vicces módon azért tűnik fel, mert egyébként nívós a belső. Azt a néhány olcsóbb, Fiatokból származó műanyagot nem nehéz kiszúrni a stílusosabb elemek, például az ajtók hangszóróburkolatai, a DNA kapcsoló vagy a hátulról, változtatható színnel megvilágított díszbetét mellett. A kormány szélső gombjai már annyira aprók, hogy a keretük nyomja az ember ujját, a váltófülek viszont már olyan óriásiak, hogy kitakarják a bajuszkapcsolókat.

Ez egy ismert jelenség, ugyanezzel találkoztunk a Giuliában és a Stelvióban is, és a világért sem cserélnénk másra, ugyanis ezek a világ legjobb váltófülei! A látványuk, a tapintásuk és a kapcsolási érzetük tökéletes, még akkor is, ha nem fordulnak el a kormánnyal együtt. Ez a Ferrari szintje, gyári döntnökként is kardoskodnék mellette, az viszont tény, hogy gyakran elakad bennük az ember ujja indexelés vagy ablaktörlés előtt. Az indítógomb kiszúrja a szemünket a kormányon, azért még egy hét után is keresgéltem, a középső szellőzők alacsonyan vannak, a kormányt kijjebb húznám.

Ja, és az ülés combtámasza miatt egy kissé nehézkes a kiszállás. Mit várok? Ez egy sportos szabadidő-autó! Tényleg az, jók is ezek a sportülések, és jó is ez a sportkormány. Ott van az Alfa logó a fejtámlába hímezve, sőt, dombornyomva is látható a vezetéknélküli töltőn. Az egy okos megoldás, a telefon stabilan áll benne, és pont úgy döntötték meg, hogy lehessen látni a kijelzőjét. Na és a csőműszer? Az éles, 12,3 colos kijelzővel pótolva is múltidéző, a tipográfia a hatvanas évekből jön, mintha csak egy Giulia Spiderben ülnénk, mégis ott a sok mai funkció, és beállítási lehetőség.

A központi kijelzőről is csak annyit lehet elmondani, hogy a csapat kitett magáért, többé nem cikizi őket senki azért, mert nem képesek egy rendes fedélzeti rendszert beépíteni. Biztosan van ennél könnyebben áttekinthető menü is, de ne legyünk igazságtalanok, rengeteg opció került bele, ami korábban (főleg a piacnak) hiányzott a Giuliából. És nem csak ott vannak, jól is működnek, a vezetőtámogató rendszer is precízen asszisztál autópályán. Bejön, hogy ezt össze tudták hozni egész alakos monitor nélkül, sőt, most iDrive-hoz hasonló kezelőfelületet sem hiányoltam a váltókonzolról.

Ami engem mégis a legjobban megfogott, az a belső tér fílingje! Nem tudom, hogy a formák, az arányok vagy a méretek, esetleg ezek együtt érik el, de már az első métereken is öröm a Tonalét vezetni. Szabadidő-autóként pont olyan magas, hogy jól rálássunk az útra, mégsem érezzük magunkat egy bizonytalan toronyban. Feszes futóműve kis tempónál is érezhetően erősen kapaszkodik az aszfaltba, ami megadja az alaphangulatot a dolce vitához. Hiába van megkötve a kezük, még egy ennyire racionális autóba is bele tudják tenni a szívüket-lelküket az olaszok. Tartsák meg jó szokásukat!

A Carabinierinél szolgáló Tonalékhoz hasonlóan a tesztautó is az 1,5 literes, 160 lóerős, lágy hibrid rásegítésű turbómotort kapta az egyetlen 7 fokozatú, duplakuplungos váltóval, és csak a negyedik, Veloce szinten járó, két fokozatban állítható lengéscsillapítással. Ezt a tudást 16 950 000 forinttól vehetjük meg, pontosabban a sok szempontból kivételezett összeállítás még egymillióval megdobja a számlát. A 14 650 000 forintért bőven hiányos felszereltségű, Super nevű alapkivitel 130 lóerős, és szintén 1,6 tonnát nyom, igaz, a nyomatéka változatlanul 240 Nm. Nem éri meg ezen spórolni.

Már csak azért sem, mert bármennyire is tiszta lelkűnek tűnik, benne van a játékban a hibrid hajtáslánc. A motornak minden megkötés ellenére is lelkes hangja van, szeret forogni, és az elektromosból vegyes üzembe váltást is sok hasonló rendszernél szebben oldja meg. Akinek ez lesz az első hibridje, sosem fogja tudni, mások mit értenek furcsa fékpedál-érzet alatt, ezt a rendszert olyan jól hangolták, hogy a vezetőnek csak a nyers fékerő és a jó adagolhatóság marad. Azt viszont sajnálom, hogy a környezetvédelmi normák vagy a fogyasztáscsökkentés miatt késve reagál a gázadásra.

Mindig N állásban indul, én egy idő után hamarabb választottam ki a D-t a tekerővel, mint a Getrag váltó masszív, fizikai kulisszában járó karjával. Dynamic programban jobb eséllyel történik az, amit szeretnénk, de ha tempósan autóznánk, ott is feltűnő a késlekedés, ami egyértelműen az elektronika sara. A váltó is gyanús volt, viszont autópályán, félig önvezető üzemmódban kiderült, hogy szépen és gyorsan dolgozik, amikor például egy kamion mögött lelassít, majd ahogy lehet, visszanyeri a beállított tempót. A digitális mutató csak úgy ugrál. Ezen a váltókarokkal sem lehet gyorsítani.

Mindez persze nem látszik a 8,8 másodperces 0-100-as gyorsuláson, cserébe a fogyasztás alfás szívvel is 7,5 liter alatt marad. Nem vészes, még, ha gyengébb is az 5,7-6,2-es WLTP adatnál. Már csak egy valamiért kell dicsérni az olaszokat, a sportos karakterhez választott futóműhangolásért, ami akár zavaró is lehetne, ha nem sikerült volna beletrafálni a feszes, de még nem zavaróan rázós tartományba, és még ott a lágyabb Soft állás is. Szerencsére nem puhult el annyira a Tonale, hogy Alfaként ne állja meg a helyét. Hibái ellenére is kéne, remélem, sokan gondolják még így!

Az oldalról ajánljuk

BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
  • Hírek

BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában

Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.

március 25., 09:27
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
  • Hírek

Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen

Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.

március 25., 07:58
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
  • Hírek

H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford

Jó vagy felesleges ötlet?

március 25., 13:07
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
  • Hírek

Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél

A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.

március 25., 11:44
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
  • Hírek

Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal

Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.

március 25., 14:24
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
  • Hírek

Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen

A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.

március 25., 11:54
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
  • Hírek

Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról

A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.

március 25., 14:16
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
  • Hírek

F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének

Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.

március 25., 10:20
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
  • Közélet

5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára

Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.

48 perce
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
  • Hírek

Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele

Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.

március 25., 06:00
A legtoyotább Toyota
  • Tesztek

A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.

A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.

március 24., 06:05
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
  • Hírek

Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe

Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.

március 24., 07:48
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
  • Közélet

Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!

Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!

március 25., 05:59
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
  • Hírek

Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes

Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.

március 24., 06:05
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
  • Hírek

Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat

Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.

március 25., 16:13
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
  • Hírek

A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben

A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.

március 25., 17:19
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
  • Technika

A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral

Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.

március 25., 16:52
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
  • Hírek

Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral

Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.

március 25., 15:12
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
  • Hírek

Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t

Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.

március 25., 07:10
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
  • Hírek

Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3

Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.

március 24., 09:09
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
  • Hírek

Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást

Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.

március 24., 16:03
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
  • Hírek

Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér

Összehaverkodna Kína az EU-val?

március 24., 15:19
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
  • Hírek

Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből

Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.

március 24., 12:25
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
  • Hírek

Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek

Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.

március 24., 13:36
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
  • Hírek

F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét

Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.

március 24., 17:26
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
  • Hírek

Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén

A pilóta sértetlenül megúszta.

március 24., 10:41
Hyundai Insteroid 2025
  • Hírek

Hyundai Insteroid 2025

március 25., 11:33
F1 kibeszélő Kínai Nagydíj 2025
  • Hírek

F1 kibeszélő Kínai Nagydíj 2025

március 24., 14:06
Honda NSX (Ferrari 360 Replika)
  • Hírek

Honda NSX (Ferrari 360 Replika)

március 24., 09:04
Nissan Murano GT-R
  • Hírek

Nissan Murano GT-R

március 24., 13:16