- Tesztek
- Új autó
- Insta_linkinbio
- suzuki jimny
- suzuki
- teszt
- bükk
- offroad
- suzuki jimny 1.5 lcv
- urbaniqe
- terepjáró
Áprilisi hóban a hegyikecske hátán
Teszt: Suzuki Jimny 1.5 5MT LCV
Huszonötezer kilométerrel és kétszemélyes tehergépjárműként is olyan vágyakat kelt a Jimny, mint semmi más a piacon. Főleg azért, mert egyedi, és sosem okoz csalódást.
A két éve csak könnyű tehergépkocsiként kapható Suzuki Jimny az elejétől fogva hiánycikknek számított, pedig abban a szűk periódusban kellett volna lecsapni rá, mikor még négyszemélyes terepjáróként árulták, a mai árához képest normális összegért cserébe. Teszteltem már akkor is, és az volt a véleményem, hogy új autóként az apró Suzuki túrabakancs érheti meg, ha van egy jó garázsod, valamint hosszútávra tervezel. Mellé pedig a Mazda MX-5 az 1,5-ös motorral, mert az is baráti áron ment még a bevezetése utáni hónapokban, ismert erényei pedig tökéletesen kiegészítik a Jimny képességeit.

Hasonló azóta sincs a piacon, az pedig a nagy rendszerekre jellemző szörnyű bürokratikus tévedés, hogy a sima 1,5-ös szívómotor szén-dioxid kibocsátása miatt ez nem válhatott egy rendes tömegtermékké Európában. A Suzuki eladja máshol, mi pedig érjük be a rácsos teherautóval, ha új kompakt terepjárót szeretnénk.
Tehát a hatalmas súlyú és kiterjedésű hibrid benzines SUV mehet zöld rendszámmal, az ötszemélyes dízel pickup mehet kedvezménnyel, de az 1.5-ös benzines Jimny nem lehet személyautó a nálam átlag 7.2 literes fogyasztásával. A fiatal családok jó barátja legyen inkább egy összességében kevésbé hatékony crossover, vagyis egy guruló kompromisszumhalom aszfalton és földúton egyaránt.
Hogy került most hozzám konkrétan ugyanaz a dzsungelzöld 2021-es Jimny 1.5 5MT LCV, melyet Horváth Máté kollégám már megjáratott két éve, hogy aztán elmesélje, miért is jó egy igazán eltalált kei-szökevény?
Játszópajtásnak tökéletes volt, na de munkatársnak?
Újra dobott a Suzuki a militarista Rubik-kockájával, de ilyen ár mellett nem biztos, hogy elég a hatos.
Mondhatnám, hogy azért, mert immár 25 ezer tesztkilométerrel az órájában érdekes volt újra megszemlélni. Az is hihető lenne, hogy továbbra is sokan keresnek alig használt Jimny-t, ezért érdemes róla viszonylag sűrűn írni. Valójában viszont két dolog történt. Egyrészt a Suzuki volt olyan kedves, és felajánlott néhány tesztautót. Többek közt egy vagány sárga Swift Sportot is a légy hibrid hajtáslánccal, melyet Szentkuti Ákos pörgetett annak rendje s módja szerint.
Sárga, de már nem a mienk
A Swift Sport nagyon sárga, és önfeledten jó móka, kevés lóerővel, penge futóművel. De ez is egyre drágább.
Másrészt ha lehetőségem nyílik Jimny-t vezetni, én bizony felteszem mindhárom kezem, mert a természet lágy ölén, vagy épp eldugott és változó hányadban elhagyott apró települések szélén sűrűn tör rám az érzés, hogy ugyan jó a kaland, ám még jobb lenne egy Jimny-vel. Működne a képlet egy Samurai vagy egy régebbi Jimny volánja mögül is, ám a Suzuki modern terepjárójának varázsa épp abban rejlik, hogy mindent tud, amit a legendás ősök, csupán lazább, mégis ismerős köntösben.
A Bükk felé az autópályán másfél órán át 110 km/h-ra lőtt tempomattal nem meglepő, hogy kissé üvölt az Európai Unió kedvenc négyhengerese. Ilyenkor 3500-as fordulaton tartja magát, és várja türelmesen, hogy a lehajtó után várhatóan alacsonyabb átlagsebességek mellett állítsuk nagyobb kihívások elé.
Korábban maximálisan kiaknáztam a Jimny teherszállító kapacitását is, hiszen hónapok óta lógtam Alexnek az Alfariumban a használt 175/50-es R13-as gumikkal az Autobianchiról, melyeket végre könnyedén elszállíthattam Újbudára a rácsos dobozban. A remek Yokohama A539, csak csúnyán kopott, mert korábban katasztrofálisan állt az első futóművem.
A Bükk hazai pálya. A mészköves csúcsok, a sudár bükkfák, a karsztforrások és a kóborló farkasok birodalma. Eső után sártenger, majd mivel észak-keleten általában hidegebb van, a semmiből áprilisi hóesés. Persze szigorúan 400 méter felett, vagyis a 131 méteres tengerszint feletti magasságon fekvő Miskolcon még nem.
Mivel az autót már teszteltük általános üzemmódban, most rendes terepre vágytam vele. Ennek fényében Nyegleo kölcsönadta a kőkemény kalandoroknak gyártott Garmin Tread Overland Edition offroad navigációt is. Ám mivel sajnos nem volt időm megtanulni a használatát, végül nem sokra mentünk egymással.
Ezzel sehol nem veszel el
Dugókban néha eljátszom a gondolattal, hogy gyorsabban eljutnék a földúton. Most kipróbáltam az eszközt is, ami segít, hogy ez tényleg így legyen.
A Garmin minőségét és funkcióit tekintve nagyon meggyőző. Akárhány sátorcölöpöt leverhetnék vele, még csak meg sem érezné, ami egy tablettől szép ígéret. A hazai adatbázissal viszont lehetnek gondjai, hisz merész útvonalak helyett kitartóan privát földutak sorompói felé terelt, az erdő közepén pedig még egy jelölt erdészeti úton sem jött rá, hol is vagyunk pontosan. Ennek következtében idővel az útvonaltervezést is feladta, így inkább egy helyi kutyasétáltatóval vitattuk meg a kérdéses hegyoldali kereszteződést.
Tudtátok, hogy Miskolcon a Fő utca Bükkszentlászlón van? A miskolci főutca ugyanis a Széchenyi, Bükkszentlászlót pedig 1981-ben csatolták a megyeszékhelyhez, ezért technikailag így alakultak a földrajzi nevek.
Bükkszentlászló enyhén szólva sincs a radaron. A Google Street View is csak tavaly nyár óta mutatja. Aki Miskolc felől a Bükki Nemzeti Park felé veszi az irányt, általában nem a Mexikóvölgyön át, a kőbányák közti töredezett úton megy a hegyekbe, hanem Diósgyőrön át Lillafüred felé, a klasszikus útvonalon.
A Jimny viszont Bükkszentlászló felé ment, majd az aszfaltról letérve egyre csak felfelé, bele az olvadozó fehérségbe.
A szűk időkeret és az ebből adódó rendkívül laza koncepció azért szerencsés, mert meglepően hűen tükrözi a valóságot. Egy könnyű, rövid és keskeny alvázas terepjáró legnagyobb előnye, hogy mindegy, melyik irányt választod, maximum annyit kérdez, kell-e hozzá a felező. Általában ráadásul nem kell, pedig a gyári gumik Bridgestone Dueler H/T-k, amik nem éppen a sárdagasztás bajnokai.
A fakitermeléshez is használt földutak Bükkszentlászló és Bükkszentkereszt között nem a legkeményebb tengelytörők az országban, ám a hóesésben, ismeretlenül épp elég tiszteletet érdemelnek. A bő órán át tartó offroad kalandozásról létezik egy hosszú vágatlan videó is, de elkészült az időtakarékos timelapse, hogy mindannyian láthassátok a lényeget:
Személyautó, vagy immár kötelezően könnyű teher, a Jimny mindig meg tud lepni egyszerűségével, szerethető formáival, lelkes karakterével, univerzális képességeivel.
A Suzuki terepjárója elfér, kapaszkodik, nem kérdez vissza. Bírja a pályát, de jobban örül a dagonyának. Biztos nem elpusztíthatatlan, de annak érződik a háromkaros merevhidas futóművel, az ötsebességes manuális váltóval és a 101 lóerős szívó benzinmotorral, amely mellett Európa szerint már elhaladt az idő.
Vajon milyen lehet a Jimny japán belpiacos kei 4x4-esként, 660 köbcentis turbómotorral? A felcsavarozott műanyagelemek nélkül még keskenyebb, és nyolc és fél centivel rövidebb is. És ha már így felmerült a kei, engedjetek meg egy teljesen nyílt utólagos promóciót egy másik apró japán új autó örömére:
Kedvellek, de a méret a lényeg
Az Aygo X a Toyota szerint egy ötajtós crossover, szerintem meg egy kissé túlárazott, ám őszinte és meglepően ügyes városi kisautó. Kinek mi a fontos.
Mint a címből is kiderül, kedveltem a manuális váltós Toyota Aygo X-et. Az internet viszont nem fedezte fel a cikket, ami nagy kár, hisz sok munka van minden tesztünkben. Olvassátok hát azt is, és röhögjünk együtt azon, hogy a Toyota szerint az Aygo X egy ötajtós crossover négy üléssel, a Suzuki pedig úgy látja, Európa nem érdemli meg, hogy egy ráncfelvarrás keretein belül tisztább motort fejlesszenek a Jimny most kapható generációjába, így visszacsempészve azt a négyszemélyes kategóriába. Piaci döntések, tisztán és szárazon.
Ez pedig a 25,000 kilométeres Jimny, retkesen és nedvesen:
A durva hátrányok sorában ez első, hogy hiába hosszabb az európai Jimny a belpiacosnál, a háromajtós tengelytávja változatlan. A magasabbaknak így nem lesz kényelmes az üléspozíció, mivel a térelválasztó rács miatt pont egy kattanásnyi hiányzik ahhoz, hogy elég hátra tudd tolni az ülésed.
A másik érthetetlen beltéri döntés, hogy külön vásárolt tartó nélkül sehová nem rakhatod a telefonod, amire ráadásul szükséged is lehet, hiszen navigációra képes kijelző nincs. A telefont viszont se középre, se magad elé, mert egyszerűen nincs alkalmas tárolóhely a Jimny kabinjában. Marad hát a váltószoknya alsó redője:

Ezzel a lendülettel haladjunk hát nyugat felé. Közben persze fakultatív az irány. Amerre csak kedvünk tartja, hiszen ez egy Jimny, benzin pedig még mindenhol akad. Hol kútról, hol kannából, de ez nem fog megállítani egy kalandort sem. Kicsit harapósabb gumik a létraalváz alá, és kész is a modern Samurai. Csinos, penge.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.
- Hírek
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.
- Hírek
Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je
Már eladták, és a jelenlegi állás szerint soha nem lesz több.
- Tesztek
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.
Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.
- Gumidoktor
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?
- Közélet
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.
- Hírek
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.
- Hírek
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.
- Közélet
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
