Jaguar, amire tíz év múlva lesz csak pénzed

Teszt: Jaguar XE P300 AWD

2023.03.03. 13:51 Módosítva: 2023.03.03. 17:00

A futómű hangolása varázslat, a sportos karakter adott, hátul pedig szűkös, mégis kimennék vele a világból. Más a Jaguar, és értem, miért szeretik.

Szemben egy átlag német prémium szedánéval, a Jaguar XE története elég kalandos. A rossz gazdának bizonyuló Fordtól már rég átvette a stafétát a Land Roverrel együtt az indiai óriás, a Tata, mire a Jaguar 2010-ben végre nekiállhatott megtervezni a legolcsóbb modelljét. Az X-Type emlékét is eltörlendő az volt a cél, hogy legyen egy elérhető, sportos, ám külsőre viszonylag konzervatív, a márka vásárlóközönségét nem felkavaró, sokkal inkább kibővítő saját termék. Egy olyan szedán, ami valós eséllyel indulhat az alaposan beágyazott 3-as BMW, Mercedes C-osztály és Audi A4 ellen.

Kapcsolódó
Szeretem az izgalmas hármasokat

Szeretem az izgalmas hármasokat

A ráncfelvarrás utáni BMW 330i az M Sport Pro csomaggal jogosan viseli az évfordulós emblémákat, és egy percig sem igényli az összkerékhajtást.

A márka számára a technikai oldalon is teljesen új fejezetet nyitott az XE, hiszen ez lett az első JLR D7a-platformos, tehát a ragasztott és szegecselt alumínium karosszériájú autójuk, még a második-generációs XF megjelenése előtt. Ennek is köszönhető, hogy összkerékhajtással, magas felszereltséggel és 296 lóerővel együtt ez az XE P300 AWD még mindig csak 1651 kiló.

Ehhez a súlycsökkentő innovációhoz társult 2017-től a szintén saját fejlesztésű és moduláris Jaguar Ingenium motorcsalád, ami egyben azt is jelentette, hogy az XE első éveiben még a Ford EcoBoost motorjaival, valamint a Jaguar V6-tal készült.

2014-ben mutatták be Londonban. Solihullban, majd Birminghamben gyártják 2015 óta, és tényleg egy evolúciós modell, hiszen nyolc év alatt rengeteget változott a pozitív irányba.

Az XE a legendás Aston Martin és Jaguar dizájner Ian Callum csapatának munkája, és a britek nagyon sokat vártak tőle. Kilenc éve elhangzott, hogy a belépőmodell sikerén áll vagy bukik a márka egész jövője. Aztán jött a forradalminak számító elektromos i-Pace is, hogy kategóriájában megközelítőleg olyan gyenge eladási számokat produkálhasson, mint a kereskedőnél meglepően ritkán keresett XE.

A Jaguar nem reklámozta eléggé, az első években pedig a beltér minősége sem ütötte meg az elvárt szintet. Az XE-vel párhuzamosan kijött az Alfa Romeo Giulia is, hogy sportos alternatívát kínáljon bárkinek, aki a vezetési élményt keresi a megszokott helyett. Az XE alól így egyre inkább kihúzták a szőnyeget, bár a Jaguar folyamatosan fejlesztette, hogy egyre jobb lehessen.

Erre jött rá a chiphiány, melynek hatására a Jaguar Land Rover inkább Range és Land Rovereket, valamint Jaguar F-Pace és E-Pace modelleket gyártott, míg az XE és az XF sorok konkrétan leálltak. 2017 után amúgy is meredeken zuhantak az XE eladások, majd eljutottunk arra a pontra, hogy 2022 első hét hónapjában összesen 448 XE ment el Európában. 2021-ben pedig 2039 egész évben. Oké, hogy épp ezért rendelni sem lehetett, de így is húzós, hiába csak az európai számokról van szó.

Bár nem tudjuk, meddig lesz még elérhető az XE, most éppen az, és az is biztos, hogy a következő már elektromos lesz. A Jaguar vagy kilábal a válságból egy modern elektromos termékcsaláddal, melynek java nyilván crossoverekből fog állni, vagy lehúzza a rolót, és hagyja, hogy a Range Rover legyen a győztes, ha már így belejött az SUV műfajba.

Mindezek fényében 2023-ban nagy meglepetés a 296 lóerős benzines XE, és egyben egy igazi unikornis, mivel az a néhány Jaguar szedán, amivel találkozhatunk az utcán, főként dízelmotoros belépőmodell Magyarországon.

Ez viszont az R-Dynamic csomaggal a rendes nagymacska.

A ráncfelvarrásoktól függetlenül egy kilenc éves modell, ám ez nem látszik rajta. Női ismerőseimnek különösen tetszett, és szerintem is ügyesen hozza az időtlen luxus kívül-belül. Ezen felül pedig engem, mint autó, csak simán megnyugtatott.

Kimennék vele a világból. Holnap este már Portugália? Legyen.

Azért is születhetett ilyen vágyam, mert a Jaguar úgy hangolta az XE futóművét, hogy miközben kineveti a magyar utakra oly jellemző kátyúk és hepehupák sorozatát, gyönyörűen és laposan fordul, részben a rendkívül könnyűre állított, mégis tűpontos kormányzásnak hála. Ez a napi használatban annyit jelent, hogy az XE jóval kényelmesebb, mint ami ennél a tengelytávnál megszokott, mégsem ijed meg egy pillanatra sem, ha kihasználjuk az 1500-as fordulattól elérhető 400 Nm nyomatékot az 5500-nál jelentkező 296 lóerővel együtt.

Jó az immár sok autóban próbált 8-sebességes ZF automata is, bár ez az autó azért meglepett egy sztereotip anomáliával. Konkrétan néhány teljesen normál tempójú kikanyarodás során, padlózás vagy bármilyen egyéb extrém lépés mellőzése mellett egyszer csak átváltott manuális módba úgy, hogy tartotta is az alacsony fokozatot egészen a tiltásig. Hogy ez mitől volt, nem fejtettem meg, mert hibaüzenet nem társult mellé. Ami biztos, hogy a váltókar D-ben volt végig, ha pedig véletlenül meghúztam volna a kormány mögötti alumínium váltófülek egyikét, akkor sem történik ez, hiszen D-ben a váltó idővel feljebb kapcsol ahelyett, hogy bár javasolja a váltást, mégis tartja a fokozatot.

Emlékeim szerint négyszer futottam a problémába szűk négyszáz kilométernyi változatos tesztelés alatt, ami sajnálatos annak fényében, hogy amúgy teljesen harmonikus a kétliteres turbómotor és az automata viszonya. Simán lehet valami szoftveres téboly, és tippre egyedi esetről van szó. A Lucas vicceket pedig hagyjuk, mert sok éve elfáradtak már.

A négyhengeres Jaguar turbómotor ezzel a nagylelkű nyomatékgörbével teljesen versenyképes, úgy pedig, hogy az összkerékhajtás a kanyarokból kifelé küld némi nyomatékot az első tengelyre is, vezetési módtól függetlenül durván tíz liter benzint kér százon. Az Eco mód nem sokat tompít, a Dynamic pedig ugyan megtolja egy kis mesterséges motorhanggal a száguldozást, de összességében ugyanazt tudja, mint a Comfort lendületesen használva. Tehát így vagy úgy, de tíz liter lesz a vége. A tank ehhez mérten 61.7 literes.

Nem feltétlenül a leghatékonyabb kétliteres hajtáslánc, de az összkerekes luxusautós dinamika egyik velejárója, hogy a mindig erőlködéstől mentes gyorsulás, valamint a sima váltások elégetnek néhány extra decilitert. Az XE P300 egyébként 5.9 másodperc alatt van százon, és utána sem lesz kevésbé lelkes.

A kabinban sokat javultak az érintési pontok, és így a végére az XE valóban hozza azt a komfortot, amit egy Jaguarban elvár az ember. Ami a szórakozást illeti, lehet, hogy ez a digitális csomag nem a jövő egy szelete, ám letisztult, minimalista grafikájával nem is öregszik majd úgy, mint néhány konkurens rendszer. A fűtés kétállású tekerője a beépített kijelzővel továbbra is szórakoztató, és nekem tetszik a vegyesen analóg és digitális műszeregység egyszerűsége is. Logikus, átlátható az egész.

Jók a feláras bőrülések, van vezeték nélkül telefontöltés, és akár az Apple CarPlay és az Android Auto is futhat a rendszeren, bár ebben az autóban még nem aktivizálták. A helyzet az, hogy egy Jaguar volánjánál nem is ez érdekel, plusz az XE gyári navigációja elég jó még úgy is, hogy alkalomadtán roppant kalandvágyó módon kissé ijesztő földutakra terel. A 397 ezer forintos Firenze Red fényezés, meg a 730 ezres Performance csomag, ugyebár. Mellesleg a fűthető szélvédő a 258 ezer forintos téli csomag részeként nálam továbbra is tiltólistás, mert a fűtőszálak elvonják a fókuszt, ahogyan teszik ezt bármilyen más autóban is.

Hiába szépek a bőrök és a textúrák az utastérben, azért maradtak olyan pontok is, amik alkalmat teremtenek a szőrszálhasogatásra. A vezetési mód választó kapcsoló például roppant olcsó műanyagból van, bár ezzel messze nincs egyedül a piacon.

Sőt, ahhoz képest, hogy ez a végtelenségig extrázott, 374 ezres Meridian hifivel, valamint 693 ezres panorámatetővel és félmilliós felnikkel szerelt Jaguar 27.9 millió forintba kerül a 22.76 milliós alapár mellett, nemrég ültem olyan 54 milliós német prémiumban is, amiben szomorúbb műanyagból volt a szellőzés tekerője. Márpedig azt általában sűrűbben fogdossa az ember.

Az XE legnagyobb baja mégsem holmi kapcsoló anyagválasztása, sokkal inkább a bizalom hiánya. Részben értem is a szkeptikus hozzáállást. Nagyon sok pénz 23-28 millió forint egy olyan autóért, amiről például azt is el kell mondanom újra, hogy a hátsó ülései nagyon szűkek bármilyen magasságú felnőtt számára.

Távolabbról nézve pedig ott a tény, hogy a Jaguar a korábbi évtizedekben egész sokat tett azért, hogy Nagy-Britannián kívül nagyrészt lemondjanak róla. Kemény az ütemesen frissülő német trió, és ott a Lexus is, az Alfa Giuliát pedig még a használpiacon is rengetegen keresik, ami azért vicces, mert újat persze abból sem vettek, illetve vesznek eleget. A Jaguarokat eközben mintha elfelejtették volna, leszámítva talán az F-Pace crossovert ugyanezen a platformon.

Nem rossz az F-Pace. Aki viszont tudja, az tudja, hogy a chiphiányon innen és túl újra gyártásba helyezett Jaguar XE P300-as verziója a stílus és a sportos kényelem egészen egyedi kombinációja. Annak idején ezzel a piros fényezéssel mutatták be, és ezt a londoni premier előtt Ian Callumnak is jóvá kellett hagynia.

Jó döntés volt, mint ahogy az XE is az lehet bárkinek, aki megengedheti magának, még ebben az utolsó körben. Remek vezetni, közben pihentet is. Ezzel a komplex karakterrel pedig egy ízig-vérig őszinte Jaguar, melynek tradicionális arányain egyelőre nem talál fogást az idő.

Az oldalról ajánljuk

Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
  • Hírek

Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből

Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.

április 22., 12:50
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
  • Hírek

A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát

A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.

április 22., 14:49
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
  • Hírek

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen

Több újdonságot is bemutatott a gyártó.

április 22., 13:52
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
  • Hírek

Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette

Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.

április 22., 15:57
Nem látszik rajta az erő
  • Belsőség

Nem látszik rajta az erő

Azért a szívó V8 még mindig jó.

tegnap, 17:07
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
  • Hírek

165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene

Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.

április 23., 05:59
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
  • Hírek

F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb

Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!

április 22., 17:00
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
  • Hírek

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén

Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.

április 22., 17:39
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?
  • Közélet

Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent

Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.

április 23., 05:58
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Opel Grandland EV
  • Tesztek

Opel Grandland EV

április 22., 12:02
Leapmotor B01 kiszivárgott képek
  • Hírek

Leapmotor B01 kiszivárgott képek

április 22., 13:10
Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025
  • Hírek

Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025

április 22., 15:18
Corviperette
  • Hírek

Corviperette

április 22., 13:07
Mercedes Vision V
  • Hírek

Mercedes Vision V

április 22., 14:06
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45