Villany vagy turbó, a Citroën C4 X mindenkinek meg akar felelni

Bemutató: Citroën C4 X – 2023

2023.01.24. 13:59

Érdekes kísérlet a C4 X, hisz egy eddig is ismert autó kicsit másképp, ugyanúgy a török vásárlónak tervezve, mint a kelet-európaiaknak, vagy épp a franciának. Többet kevesebbért, egyszerűbben, Citroën formákkal. Ez a kombináció pedig működött már.

Nehéz kiemelkedőt mutatnia egy olyan francia származású svájci bicskának, mint az új C4 X. Szedánosított crossover csapott tetőívvel a sima C4 alapjain, ami a 131 lóerős háromhengeres benzinmotorral egész más arcát mutatja, mint a Stellantis egyébként immár régebbi elektromos hajtásláncával, mely 136 lóerős, és 295 kilóval nehezebb, puhább rugózással.

Francia, még ha Madridban is gyártják, és svájci bicska, mert annyi funkciót szeretne egyszerre ajánlani, amennyit csak lehetséges. Első körben a Citroën zászlóshajó C5 X és városi kompakt SUV C4 közé pozícionálták, mely a kisebb CMP platformra épül. A C4 X a ráragasztott puttonnyal 24 centivel hosszabb az ötajtósnál, így ledöntött hátsó ülésekkel 1360 literes lett a csomagtere.

Kapcsolódó
Húszmillió forintért felemás cirkáló a francia hibrid

Húszmillió forintért felemás cirkáló a francia hibrid

Tempósnak tempós, tágasnak tágas, de a zöld rendszám szinte indokolatlan, pedig elektromos módban a legkellemesebb. Kérdés, hogy mennyire Citroën.

A menetpróbán ugyan nem lehetett látni, de létezik a C4 X-ből dízel. Mellette ott a két 1.2-es háromhengeres benzines verzió is, aki pedig egy papíron 360 kilométer hatótávolságú elektromos négyajtósra vágyik, megkaphatja az e-C4 X-et 15.5-millió forinttól 17,3-millióig terjedő áron. A BEV mellett kipróbált benzines, a Puretech 130 a legmagasabb Shine Plus felszereltséggel éppen 12,5 millió. A gyengébb motorral 9,5 millióról indul, és egyszerre szánják családi- és céges autónak is.

Anyukák mosolyognak a Citroën összes promóciós fotóján , tehát ha a szülő épp nem dolgozik, akkor is C4 X, és ha dolgozik, természetesen akkor is. 156 mm a hasmagasság, 1,22 méter a szemmagasság, ki van ez találva.

Még indokoltabb a bicskázás a dizájnt elemezve, hisz a C4 X és e-C4 X páros egyszerre egy emelt hasmagasságú crossover, egy csapott tetőívű négyajtós és egy lépcsőshátú szedán-imitátor, melyet Európán túl nyíltan a keleti és afrikai piacokra szánnak. Sylvain Henry formaterve a Citroën szerint a szedánok következő generációja, mely státuszt és eleganciát sugall, és csak részben üzeni azt, hogy a Közel-Keleten elvárás a négy ajtó a laposhoz közelítő csomagtérfedéllel párosítva.

Az elindulásuk pillanatában 344 kilométeres hatótávot tippelő e-C4 X érdekes tétel a piacon még akkor is, ha a Citroën nem rakta bele a Stellantis új elektromos hajtását, amellyel a Jeep Avenger épp Év Autója díjat nyert.

Nincs hát nagyobb akkukapacitás, erősebb motor, vagy módosított áttételezés. Ami van, az a korábban is látott 136 lóerős állandó mágneses szinkronmotor az első tengelyen, 50 kWh bruttó kapacitású akkumulátorral a 400 voltos rendszerben. A csúcsnyomaték vezetési módtól függően lehet 180, 220 vagy 260 Nm, ennyi lítium-ion modul pedig épp 348 kilogrammot nyom.

Utóbbi azért érdekes, mert az e-C4 X szerencsére ugyanúgy megkapta a Citroën aktív elektromos futóművét, amely a lengéscsillapítókon alul-felül hidraulikus egységekkel lassítják a kirúgózást gyengébb minőségű utakon, vagy stabilizálják a gátlókat sport módban. Ehhez a rendszerhez járnak a Citroën jobb ülései is, és a C4 X a legújabb érintőképernyős funkciókat is megkapta a C5 X-ből, még ha be is kell érnie az olcsóbb head-up display megoldással.

Spanyolországban arcátlanul jó az utak minősége. Az e-C4 X  az elektromos nyomaték ellenére még ilyen tükörsima aszfalton sem nevezhető fürgének, cserébe lágy, sokat elfedő rugózást párosít az egyik legdöglöttebb kormányzáshoz, amit mérnök kiadhat a kezei közül. Ez a bőrözött kormánykerék bizony nehezen hagyja el a középállást, ahol pedig annyi érzete van, mint a langyos tápióka pudingnak.

Mintha az lenne az autó kifejezett kérése, hogy nyugodjunk meg, haladjunk higgadt ütemben egyenesen, megcélozva a WLTP szerinti, tehát képzeletbeli 360 kilométeres hatótávot annak boldog tudatában, hogy ebben a nagyon specifikus kategóriában jelenleg ez az egyetlen elektromos opció, tehát választásunk csak helyes lehet.

Nagyrészt az is, hiszen az e-C4 X csomagtere 510 literes, sport módban 9,5 másodperc van százon, végsebességnek pedig elég a 150 km/h. Nem izgalmas ez a csomag, de a beltér tágas és jól felszerelt, ha pedig nem akarunk túl sokat gondolkozni az elektromos autózás kérdésén, a Citroën válasza legalább őszinte.

A C4 és a C4 X a hátsó ajtókig teljesen ugyanaz az autó, ám a módosított tetővonal a szedán esetében 27-fokban döntötte meg a hátsó üléstámlákat, ami garantáltan segít a hosszú utakon. Az elektromos hastáslánc még halk is hozzá, bár szélzaj azért érkezik az A-oszlop felől. Az opciós lista viszont gazdag, így a C4 X is jöhet indukciós telefontöltéssel, fűthető kormánnyal és Alcantarával bevont masszázsülésekkel.

Ezektől még nem lesz ez a C5 X kabinja, ám a C4 belterének is van egy aranyos trükkje. A rejtett tablet tartó az utasoldalon egyszerű, ám okos megoldás.

Nagyon érdekes oda-vissza kipróbálni ugyanazt az autót benzines és elektromos hajtással is. A 131 lóerős benzines C4 X például kevésbé finom rugózást párosít sokkal kommunikatívabb kormányzással. Gyorsabb is, hiába kell 230 Nm-t beosztania a nyolcsebességes Aisin automatának. Három henger, a szokásos hanghatások, a C4 X mégis sportosabb már alapból is, mint az e-C4 X bármilyen üzemmódban. 102 lóerővel valószínűleg sokkal jobban erőlködik, de a 131 már elég neki.

Teljesen eltérő karakterek hát, és ez jó is. Főleg annak tudatában, hogy nincs kompromisszum a pakolhatóság terén, hiszen hiába nehezebb az e-C4 X szűk 300 kilóval, ha a csomagok, a vállak, a könyökök és a térdek szempontjából ugyanazt tudja a két variáns.

Mostanában a vásárlók 35 százaléka választja az elektromos C4-et, és ez az arány folyamatosan nő akkor is, ha itthon a lakossági eladások helyett épp a Citroënnél is a flottákon a hangsúly.

Mint a képen is látható, a 18-colos metszett és festett felnik mellé színes ködlámpa-keretek és Airbump elemek járnak, melyek az Elixírvörös fényezés esetében felszereltségi szinttől függően fényes fekete, vagy fényes ezüst színt kapnak. Ezektől ugyan nem lesznek kevésbé furcsák a C4 X arányai, ám ha crossover-sedánt keresünk francia stílusban, ez bő 11 millió környékén az erősebb benzinmotorral érdemel egy próbát.

Az elektromos nagyobb kérdőjel marad, hisz a régi technika az új idők árain, tápióka-kormányzással. Ám lesz, akit ez egyáltalán nem zavar majd.

Az oldalról ajánljuk

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
900 köbcentis Fiatot vennék, szabad?
  • Nepperűző

900 köbcentis Fiatot vennék, szabad?

Nem írnak rosszakat róla, de a különösebben jókat sem.

tegnap, 17:28
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
  • Hírek

Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!

A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.

március 26., 07:48
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
  • Hírek

Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok

Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.

március 26., 06:01
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
  • Hírek

Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?

Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.

március 26., 06:01
10 millióért cuki fapad
  • Tesztek

10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)

A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.

március 27., 05:55
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
  • Hírek

Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid

Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.

március 26., 09:21
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
  • Hírek

Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra

Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.

március 26., 15:59
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
  • Hírek

A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra

A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.

március 26., 13:40
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
  • Hírek

Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz

Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.

március 26., 14:40
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
  • Hírek

Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint

A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.

március 26., 17:34
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
  • Hírek

Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások

A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.

március 26., 12:32
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
  • Hírek

Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!

A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.

március 26., 15:03
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53
Nissan bejelentések
  • Hírek

Nissan bejelentések

március 26., 14:58