Ilyen az első konnektorba dugható Alfa Romeo

Bemutató: Alfa Romeo Tonale PHEV – 2022.

2022.11.17. 10:04 Módosítva: 2022.11.17. 10:04

Megértük, hogy megérkezett az Alfa Romeo történetének első tisztán elektromosan is működni képes modellje. A Tonale sorozat legújabb, összkeré-hajtású plug-in hibrid változata annak ellenére temperamentumosabb a többinél, hogy súlyosabb egyéniség náluk. Az ellentmondás feloldása a legújabb Alfa Romeo esetében is a technikára hárul.

Nem igaz, hogy 280 lóerővel így kell kijönni egy kanyarból! Üzemmódkapcsoló a sportos, azaz Dynamic állásban, gázpedál a padlón, mégsem úgy jön ki az Alfa Romeo Tonale legújabb, konnektorról tölthető hibrid változata a kanyarból, ahogy 280 lóerő és 1835 kiló viszonyától elvárnánk. No, meg ahogy a 6,2 másodperces 0-100 km/h közötti gyári gyorsulási időből következne. Szerencsére azonban van megoldás: kézbe kell venni az ügyek intézését! Egy hasonló ívű kanyar előtt a kormány mögötti bal füllel visszakapcsolva második fokozatba mindjárt úgy lő ki a Tonale PHEV, ahogy egy ilyen összteljesítményű Alfa Romeótól illik. Az egyetlen probléma, hogy miért kell a megfelelő dinamikáért kézzel belenyúlni? Miért nem tudja ezt magától? Az ok talán a konnektoros hibrid rendszer összetettsége.

Minden idők legelső kívülről tölthető Alfa Romeójának a hibrid rendszere nem új találmány, sőt felépítése szerint az egyik legrégebbi megoldás, ami megjelent a piacon. Annyira, hogy valójában még a Stellantis-egyesülés előtti időkből, azaz a Fiat-Chrysler együttműködés korszakából származik. Kisebb összteljesítménnyel ezt építik be az Alfa Romeo Tonaléval azonos padlólemezre (Small Wide LWB 4x4) épülő Jeep Renegade-be és a Jeep Compassba is.

A rendszer belső égésű egységét adó 1,3 literes, turbófeltöltéses, négyhengeres benzinmotor még 2018-ban, a Fiat 500X modellfrissítésével mutatkozott be - 150 lóerővel. A Tonaléba már 180 lóerős kivitelben kerül, és már a hozzá társított erőátvitel sem hatfokozatú duplakuplungos automata váltó, mint az 500X esetében volt, hanem japán Aisin gyártmányú (TF-72SD típusú), szintén hatfokozatú, ámde hagyományos rendszerű, vagyis hidrodinamikus nyomatékváltós, bolygóműves automata.

A konnektoros hibrid rendszer miatt a benzinmotor két különleges kiegészítőt kapott. Az egyik a főtengellyel ékszíjas kapcsolatban álló, folyadékhűtéses, 33 kW-os (45 lóerős) – azaz meglehetősen combos – indítómotor-generátor, amely több feladatot lát el egyben. Egyrészt a start-stop rendszer részeként újraindítja a benzinmotort, másrészt amíg a turbónyomás fel nem épül, nyomatékával támogatja azt, harmadrészt pedig generátorként működve tölti a hibrid rendszer nagyfeszültségű akkumulátorát. A másik különleges kiegészítő az elektromos hajtású klímakompresszor, amely külön meghajtásából következően akkor is képes klimatizálni az utasteret, ha a benzinmotor éppen nem működik.

Az alkotók által elképzelt használat esetén a benzinmotornak nem is kellene olyan sokat dolgoznia, hogy a végén sztahanovista érdeméremmel tüntessék ki. Helyette a hátsó kerekek közötti 90 kW-os (122 lóerős), háromfázisú aszinkron elektromotornak kellene minél gyakrabban mozgatnia az autót – természetéből következően nulla károsanyag-kibocsátás mellett. Az elektromotornak ehhez egy 15,5 kWh névleges kapacitású lítium-ion akkumulátor áll rendelkezésére, amelynek áramtartalma városban akár 82, WLTP szerint mérve 69 kilométernyi út megtételére elegendő.

Ha az automata váltó fokozatválasztó karjának D állásában - gyorsítási igényünk egyértelmű jelzéseként - lenyomjuk a gázpedált, az első kerekeket hajtó benzinmotor-automata váltó váltó duó és a hátsó kerekeket hajtó elektromotor közösen, vállvetve gyorsítja a Tonalét. A három egység összehangolása azonban nem egyszerű feladat. Egyszerre kell az igénynek megfelelően mozgósítani a benzinmotor nyomatékát, megtalálni a legmegfelelőbb váltófokozatot, és úgy vezérelni a hátsó elektromotort, hogy az is a megkívánt mértékben vegye ki a részét a feladatból. Mintha ez az összehangolás azonban nem sikerült volna mindig a legjobban, amit azzal tudunk ellensúlyozni, ha a kormány mögötti váltófülekkel saját kézbe vesszük az irányítást. Mindehhez hozzá kell tenni, hogy a nagyfeszültségű akkumulátor töltöttségi állapota is árnyalja a képet, üres akkuval nem számíthatunk olyan dinamikára, mint legalább részben töltöttel.

Ennek a hibridrendszernek a további előnye, hogy összkerékhajtásosként működik, amit viszont jól csinál. Közreműködésének tulajdoníthatóan kiszámíthatóan és stabilan fordul gyors és szűk kanyarokban is a plug-in Tonale, sem az orrát nem akarja túrni, sem farolási hajlamot nem mutat, és még dőlni sem dől észrevehetően. Abban, hogy így viselkedik, a torque vectoringra, azaz oldalankénti nyomatékeltolásra képes összekerékhajtás mellett közrejátszik a többi Tonale változathoz képest 3 százalékkal alacsonyabb súlypont, ami éppúgy köszönhető a kardánalagút, illetve a vezető mögötti ülés alatt L alakban elhelyezett, 125 kilós nagyfeszültségű akkumulátornak, mint az akku és a hátsó elektromotor miatt egyenletesebb, elöl 53, hátul 47 százalékos súlyelosztásnak (a többi Tonale esetében 59-41 százalék az arány).

Nemcsak jól fordul azonban a plug-in hibrid Tonale, hanem érzésre is jó vezetni – a papíron 235 kilós súlynövekedése ellenére is. Az, hogy a nagyobb tömeg kanyargás közben nem annyira feltűnő, a kis áttételezésű, az út és a gumi kapcsolatát elég jól közvetítő kormány és a dynamic üzemmódban az elöl MacPherson, hátul több lengőkaros futómű feszesebbre váltó lengéscsillapítása is közrejátszik. A jó állapotú olasz országutakon amúgy ez a keményebb hangolás sem tűnt kényelmetlennek, míg a másik, normál beállítás valószínűleg a rázkódásokra érzékenyebbek igényeit is kielégíti – miközben a Tonale azzal is jól, bár erőteljesebb karosszériamozgások mellett kanyarodik.

A puhább lengéscsillapítás-hangolás azonban jobban illik a dna kapcsoló n, azaz Natural (természetes) állásához, amelyben amúgy alapértelmezett is. Ez az állás gyakorlatilag a hibrid üzemmódnak felel meg, ekkor a Tonale, ameddig az akkumulátorban csak töltöttség van, minél többet próbál károsanyag-kibocsátás nélkül, elektromosan haladni. Ha megnő a terhelés, akár egy erőteljesebb gyorsítási szándék vagy egy emelkedő miatt, akkor beindul a benzinmotor, és segít a villanymotornak. Az akkumulátor árama tárolható is későbbre, például ha utunk vége felé egy olyan városrészbe szándékozunk behajtani, ahová csak nulla kibocsátású autóval lehet. Ehhez csak az e-Save jelzésű gombot kell megnyomnunk, és máris zároltuk a még meglévő töltöttséget. Ha az mégis kevés lenne, a benzinmotorra telepített, és azzal hajtott 33 kW-os indítómotor-generátor töltheti is az akkut.

Jól nevelt hibridhez méltóan a konnektoros Tonale visszatáplálással is képes tölteni a nagyfeszültségű akkumulátorát. Lassításkor, illetve fékezéskor ez a feladat a hátsó villanymotorra hárul, ami ilyenkor generátorüzemre kapcsol át. Hibrideknél ennek az elektromos fékezésnek a hagyományos hidraulikus fékrendszerrel való együttműködése nem feltétlenül felhőtlen, a Tonaléban azonban teljes harmóniában működnek együtt, a fékerő arányosan változik a fékpedál lenyomásával.

A dna kapcsolót bekattinthatjuk még egy további állásba, az a jelűbe. Az Advanced Efficiency, azaz körülbelül különösen takarékosnak fordítható állás a plug-in Tonaléban a tisztán elektromos üzemmóddal egyenlő, legfeljebb 135 km/órás sebességig vehető igénybe. (És tényleg, kipróbáltuk!) Ebben kizárólag a hátsó elektromotor mozgatja az autót, méghozzá a 90 kW-hoz, illetve 122 lóerőhöz képest meglehetősen dinamikusan – de hát persze elektromotor az elkövető, amely 250 newtonméteres nyomatékcsúcsát egy szempillantás töredéke alatt képes mozgósítani. A 250 Nm nem tűnik soknak, csakhogy 1:10-es áttételen keresztül érkezik a hátsó kerekekre, amelyeken együtt így 2500 Nm jelenik meg, ha jó mélyen lenyomjuk a gázpedált.

Mint már esett róla szó, ha ezt a mélyre nyomkodást nem visszük túlzásba, szerencsés esetben akár 80 kilométert is magunk mögött hagyhatunk az akkumulátor egyszeri feltöltésével. Lejtőn lefelé haladva, visszatáplálással is gyarapíthatjuk a töltöttséget, sőt a középső érintőképernyőn egy olyan üzemmódot is bekapcsolhatunk (eCoasting Descent Control), ami 50 km/órában maximálja a lejtőn leereszkedési sebességet. Ez a program valóban működik! Ha kanyar után nagyon visszaesne ötven alá a tempó, gyorsíthatunk egy kicsit, majd felengedve a gázpedált még meredek lejtőn is erre a tempóra áll vissza a Tonale, és azt tartja, amíg újra bele nem avatkozunk – akár gázzal, akár fékkel.

Visszatáplálás ide, benzinmotoros töltés oda, egyszer minden akkumulátor lemerül, és akkor újra kell tölteni. Ehhez egy 7,4 kW teljesítményű fedélzeti töltőt építettek be, amivel elméletileg két és fél óra alatt lehet teletölteni az üres akkumulátort. A plug-in hibrideket legtöbben otthon, 230 voltos aljzatból töltik, aki ezt választja, öt és fél órás töltési idővel számolhat. Ez a sebesség is bőven elég ahhoz, hogy egy éjszaka, vagy egy munkaműszak alatt az akkumulátor teljes kapacitása rendelkezésre álljon.

Aki garázsában vagy a kertjében, esetleg a munkahelyén konnektorhoz tudja csatlakoztatni a Tonaléját, annak az összes közül valószínűleg ez a legújabb változat, a plug-in hibrid tűnik a legésszerűbb választásnak. Egyik végletként nagyobb teljesítményével - a súlynövekedés ellenére is (főleg kézi kapcsolással) - temperamentumos, gyorsan és lelkesen kanyarodó, jól vezethető autó, miközben a másik végletként arra is képes, hogy akkumulátorának hatótávján belül károsanyag-kibocsátástól és benzinfogyasztástól mentesen hordja munkába gazdáját.

A kettő között pedig ott a hibrid üzemmód, amiben 5-6 liter közötti fogyasztásra lehet számítani, ami nem is olyan gyenge egy a méretei révén családi használatra is tökéletesen alkalmas típustól. A konnektoros tölthetőség érdekében két áldozatot kell csupán meghozni. Az egyik, hogy a csomagtartó mérete 500 literről 385-re zsugorodik, a másik az egyelőre még nem ismert, de várhatóan a húszmillió forintot meghaladó vételár. Utóbbiról csak annyit, hogy a kategóriában már ez is versenyképesnek számít. Sajnos.

Az oldalról ajánljuk

Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
  • Hírek

Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen

A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.

március 25., 11:54
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
  • Hírek

BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában

Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.

március 25., 09:27
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
  • Hírek

H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford

Jó vagy felesleges ötlet?

március 25., 13:07
Új RS Skoda érkezik
  • Hírek

Új RS Skoda érkezik

Jövő héten mondanak el minden részletet róla.

1 órája
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
  • Hírek

Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról

A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.

március 25., 14:16
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
  • Hírek

F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének

Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.

március 25., 10:20
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
  • Hírek

Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal

Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.

március 25., 14:24
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
  • Hírek

Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen

Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.

március 25., 07:58
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
  • Hírek

Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél

A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.

március 25., 11:44
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
  • Hírek

Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe

Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.

március 24., 07:48
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
  • Hírek

Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat

Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.

március 25., 16:13
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
  • Hírek

Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes

Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.

március 24., 06:05
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
  • Hírek

A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben

A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.

március 25., 17:19
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
  • Technika

A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral

Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.

március 25., 16:52
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
  • Közélet

Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!

Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!

március 25., 05:59
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
  • Hírek

Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele

Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.

március 25., 06:00
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
  • Hírek

Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t

Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.

március 25., 07:10
A legtoyotább Toyota
  • Tesztek

A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.

A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.

március 24., 06:05
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
  • Hírek

Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral

Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.

március 25., 15:12
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
  • Hírek

Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén

A pilóta sértetlenül megúszta.

március 24., 10:41
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
  • Hírek

F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét

Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.

március 24., 17:26
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
  • Hírek

Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek

Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.

március 24., 13:36
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
  • Hírek

Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér

Összehaverkodna Kína az EU-val?

március 24., 15:19
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
  • Hírek

Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből

Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.

március 24., 12:25
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
  • Hírek

Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást

Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.

március 24., 16:03
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
  • Hírek

Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3

Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.

március 24., 09:09
Hyundai Insteroid 2025
  • Hírek

Hyundai Insteroid 2025

március 25., 11:33
F1 kibeszélő Kínai Nagydíj 2025
  • Hírek

F1 kibeszélő Kínai Nagydíj 2025

március 24., 14:06
Nissan Murano GT-R
  • Hírek

Nissan Murano GT-R

március 24., 13:16
Honda NSX (Ferrari 360 Replika)
  • Hírek

Honda NSX (Ferrari 360 Replika)

március 24., 09:04
Neked ajánlott