Gond van? Padlógáz!

Bemutató: Hyundai Kona N (2021)

2021.08.02. 07:32

Amikor azt hinnénk, a Hyundai polgáribb lesz a Toyotánál, akkor fognak egy rókát és bedobják a tyúkketrecbe: ennyire komoly autót mások csak sokkal drágábban kínálnak. Legalábbis a specifikációs lap ezt sugallja.

A Hyundai N modellcsalád bevezetése elsőre viccnek tűnt. Hiszen akkor dobták piacra az i30 N változatát, amikor mindenki más javában szántotta befele a forró ferdehátú üzletágat. Biztos van valami trükk, valami csalás, amitől majd nem lesz az igazi, gondolták sokan, például én is, de szerencsére nem lett igazunk. Az N divízió ugyanis nem elégedett meg az asztal sarkával, nem ücsörgött csendben, míg a nagyok játszották meccseiket, hanem rárúgta az ajtót a krimóra, és a zajos antré mellé meglehetős karizmát is villantott. Az i30 N egyértelművé tette, hogy ezt a témát teljesen komolyan gondolják.

Kapcsolódó
N, mint Need for Speed

N, mint Need for Speed

A Hyundai rászabadította a valóságra az autóversenyzős játékok legjobb pillanatait.

Az igazán durva azonban nem az, hogy milyen jó lett az első fecske, hanem hogy szépen érkeznek a többiek utána, és javában csinálják a nyarat. Az i20 N ugyan kisebb motort és valamivel szerényebb felszereltséget kapott az i30-nál, de így is bőven felhősödhet miatta a Ford Fiesta ST tulajok homloka. És most itt a Kona N, ami bizonyára csak véletlenül utal Schwarzenegger ikonikus szerepére, mégis ül a Conan a barbár áthallás. Mert ebben a szegmensben a pofozkodás, esetleg a bicskázás dívik, a koreai csapat azonban böszme karddal megy a piaci ellenfelekre.

Az újdonság nagyjából a Ford Puma ST-vel megegyező áron (11,8 millió a belépő) rendelhető, ám míg amaz másfél literes háromhengeresből varázsol ki 200 lóerőt, ebben kétliteres, négyhengeres motor dolgozik, ami persze jelentősen izmosabb: 280 lóerős, 392 Nm a nyomatéka. Hogy ez kontroll alatt maradjon, elektronikusan vezérelt sperrt (eLSD) adnak hozzá szériában, miközben az i30 N-hez csak a feláras Performance csomagban járt. Azt állítólag szinte minden vásárló beikszeli egyébként, tehát a Konánál már egyszerűen kihagyták a Light verziót, és csak a Full Flavor kapható.

Ígéretes a 19-es kovácsolt kerékkészlet és az igényes futómű is, csak a szintén szériában mért nyolcfokozatú duplakuplungos automata váltót látva tölt el pillanatnyi kétely, a gyáriak azonban azt mondják, emiatt ne sírjunk. Az i20 N csak manuálissal, az i30 N pedig mindkét fajta váltóval elérhető, és szerintük aki azok helyett ezt választja, éppen a városi terepjárókra jellemző egyszerű kezelhetőség és kényelem miatt teszi majd. Nehéz bevallani, hogy ebben a gyári rizsában kivételesen lehet valami. Segít lenyelni a békát, hogy a Hyundai a DCT váltó fejlesztést sem alibizte el: olajban futó kuplungokat használnak, ami általában a strapabírás és tartósság jele.

Eredetileg úgy volt, hogy neves spanyol versenypályán mutatják meg nekünk először élőben, csakhogy a koronavírus helyzet arrafelé épp megint súlyosbodik. Így lett Frankfurt a célállomás, van onnan nem messze egy katonai reptéren kialakított pálya, majd azon meghajtjuk! Csak aztán árvizek jöttek, és elmosták ezt a verziót is. Babonásabb lélekkel lehet mindezt akár felemelt mutatóujjnak vélni, hogy talán nem ilyen autókat diktálna a korszellem. Szerintem amúgy nem gond a pazarló hobbiautó, ha nem fut sokat, csakhogy a Kona N varázsa pont abban rejlik, hogy ezt aztán tényleg nem kell vasár- és ünnepnapi kikocsizásokra korlátozni, annyira svájcibicska.

Kapcsolódó
Mind meghalunk…

Mind meghalunk…

…mert nem az számít igazán, dízel, benzin, akkumulátor, vagy üzemanyagcella van-e a kocsidban.

A Kona nemrég esett át ráncfelvarráson, úgyhogy élőben megpillantva teljesen új autó hatását kelti az alaposan megvadított N. Sokat reszelgették a tervezők, minden ma szokásos húzást bevetettek, úgyhogy őrületes mennyiségű vonal, ív és él tereli a figyelmünk, a lámpákat elöl és hátul is megkettőzték – egy merő túlzás az egész. A letisztultabb formákat jobban bírom, de az vitathatatlan, hogy a Kona N feltűnő, és hiába kis méretű, városba szánt crossover, aminek még ültetve is 17 centi a hasmagassága, mégis sportkocsi hatást kelt.

Odabent két egyformán 10,25 hüvelykes képernyő vár, melyeken indításkor a normál Hyundai órák és kijelzések jelennek meg, amit a többi frissített Konában, vagy épp a Tucsonban is láthatunk. Annyi csak a különbség, hogy fizikai gombok veszik körbe ezeket, nem érintő felületek, mint például az újabb fejlesztésű i20-ban. Eddig minden teljesen hétköznapi, a kormányon azonban van két N kapcsoló, és egy piros gomb NGS felirattal. A lapocskák az üzemmódváltók, a bal oldalival a sima programokat (Eco, Comfort, Sport), a jobbal pedig az N változat extra tudását aktiválhatjuk (N és Custom programok). Ugyanis ahogy ilyen autókban szokás, itt is több lépcsőben változtatható a motor harapóssága, a váltás karakterisztika, a kormány ellenállása, sőt, széria a három lépcsőben állítható futómű, ahogy a három állásos (On, Sport, Off) ESP is. És a kipufogó is egyre hangosabb lesz, ahogy lépkedünk egyre durvább programokba.

A piros NGS gomb megnyomása kinyitja a vigyorládát a neve szerint (N Grin Shift), és elsősorban előzések gyors lebonyolítására, vagy utasijesztgetésre való. Ugyanis az üzemmódtól függetlenül visszadobja a váltót az aktuális sebességhez tartozó, legjobb gyorsulást adó fokozatba, agresszívre állítja a gázreakciót, és elindít egy 20 másodperces visszaszámlálást, mely során maximális teljesítményt facsarhatunk ki a kocsiból. Majd visszatér a korábbi állapotba, és legalább 40 másodpercig nem lehet újra megnyomni. N Power Shiftnek hívják, hogy mikor padlógázzal toljuk, nem engedi leesni a nyomatékot váltások idején, így ilyenkor minden fokozat hátba rúgással érkezik, nem tompul a gyorsulás élménye. Állítólag azt is érzékeli a rendszer, ha versenypályán vezetünk automata módban, és ilyenkor oda való programozás szerint dobálja a fokozatokat (N Track Sense).

Erre azonban ritkán lesz szerintem szükség, hiszen ott a két váltófül a kormányon, és azokkal gyönyörűen lehet magunknak válogatni a nyolc fokozatból: a váltó készségesen, torpanás nélkül dolgozik a kezünk alá. A sok programváltozás után végül Hessen többnyire forgalmas országútjain vezettünk egész sokat, így volt alkalom mindenféle programot végigzongorázni. Eco és Comfort beállításban annyira visszafogja magát a technika, hogy ha nem lennének a sportülések, teljesen sima Konában hihetnénk magunkat. Az N azonban egészen más tészta, a kipufogó hangosabb lesz és gázelvételre durrogással igyekszik emelni az esemény fényét, míg a futómű rázósra keményedik.

Ez ellen azonban lehet tenni, hiszen ott az egyéni beállítás lehetősége, vissza lehet puhítani a lengéscsillapítást, miközben minden más sportos marad. Ez annyira bejött, hogy szinte egész nap így hagytam, ugyanis az emberi rugózással semmit nem veszít kanyartulajdonságaiból a Kona N. Ez egyrészt a tapadós gumik érdeme, másrészt az igényes multilink hátsó futóműé, ami gyakorlatilag minden körülmények között semlegesen követi a kocsi orrát. De talán a legfényesebb csillag az eLSD, hiszen ha nem elég szűk a kanyarív, elég gázt adni, és még szűkebbre veszi. Pont ahogy Colin McRae tanította, if in doubt, flat out.

N üzemmódban a műszerfal is teljesen egyedi kinézetet kap, és ezt szerintem nagyon okosan programozták, sokkal okosabban, mint számos nagynevű gyártó: óriási számok és színekkel jelzett váltási pontok segítenek a nagyon gyors leolvasásban. Semmi felesleges zanza, semmi szépészet, csak a lényeg, mintha tényleg versenypályára szánták volna. Van vetített kijelző (HUD) is, mely a műszerfal tetejéből hajlik ki gombnyomásra, és szintén tud sportos rajzolatot, de a Kona magas üléspozíciója miatt nem az út, hanem inkább a motorháztető éle van mögötte, tehát nem segít olyan sokat. És a navigációs kijelző is tud N állást, stoppert tesz ki ilyenkor például, de ezúttal inkább navigálásra használtam.

A sportülések mögött még éppen marad hely felnőtt férfinak, már persze ha nem tolta túlságosan hátra a sofőr, a 361 literes csomagtartó meg csak 13 literrel kisebb, mint a sima Konában. A Pumáé nagyobb, de amúgy teljesen jó méret ez ide, ráadásnak a váltó előtt lakik még egy üzemmódváltó, mellyel havas, mély havas, homokos, illetve sáros útviszonyokhoz alakíthatjuk a kocsi hajtásláncát. Igaz, hogy csak elöl húz, de egy jó téligumival nehéz lesz bajba sodorni, az eLSD ugyanis a gyáriak szerint simán megcsinálja az egyik kerék jégen, másik aszfalton elindulást hegynek fel. Tud fékkel is sperrt imitálni, de ez csak tartalék funkció, ha valamiért elmelegedne az eLSD kuplungszettje.

Talán az egyetlen dolog, ami miatt egy kis hiányérzetem maradt, az éppen a döbbenetes stabilitása. Bárhogy próbáltam, lehetetlen volt kihozni a béketűrésből, még kézifékrángatásra is csak kavicson indult meg a feneke, aszfalton nem, miközben a Puma ST egy salsa-táncos lendületével rázza a seggét, mikor felkérem. Ez persze ízlés dolga, nem mindenki szereti a túlkormányzottságot, és a Kona N semleges, nem alulkormányzott, szóval szidni nincs miért. Mégis, nekem a forró ferdehátú sosem a sebességről, hanem épp a táncról szólt mindig.

Mindent összevetve azonban egészen döbbenetesen sokat ad a Kona N azért a nagyjából tizenkét millió forintért, amit kérnek érte. Erős, gyors, stabil, okos, tele van technológiai finomságokkal, és klasszikus hardveres megoldásokkal, amik tartósnak ígérkeznek, miközben az égegyadta világon semmilyen kompromisszumot nem követel hétköznap. Na jó, azért a spéci Pirelli P Zero abroncsok cseréje, a hegyi utakon sem fáradó, bika fékek karbantartása, illetve a tankolás jóval nagyobb költség lesz, mint egy sima Kona esetében (nem beszélve a villanyosról), de használati szempontból csak óriási pluszt hoz az N logó, nulla veszteség mellett. Egészen elképesztő, mennyire erős ajánlat ez így.

Kapcsolódó
A villanyautó készen áll a hatalomátvételre

A villanyautó készen áll a hatalomátvételre

A Kona egy újabb élhető elektromos, csak legyen rá keret, utána kezdődhet a spórolás.

Nézzen szét készleten lévő, új Hyundaiok között a Jóautók kínálatában!

Az oldalról ajánljuk

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Piszkosul drága a Ford csúcs luxuspickupja, de okkal
  • Hírek

Piszkosul drága a Ford csúcs luxuspickupja, de okkal

Amerikában nagy adag szolgáltatás is jár az extrák mellé.

26 perce
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14