Ha valami tartósat akarsz

Teszt: Hyundai i30 Wagon 1.5 DPI

2021.07.28. 06:42

Alaposan megfészliftelték az i30-ast, pont ugyanezt az ábrázatot kapta a sima ötajtós és a Fastback nevű ferde hátú verzió is, mint a kombi tesztautó. De a lényeg az új motor, azoknak, akik hosszú távra terveznek.

Az autóvásárlói igényekkel egy óriási baj van. Az új autó vásárlója pont nagy ívben tesz rá, hogy a harmadik tulaj mennyit fog szívni a kokszosodó szelepekkel, turbóval vagy épp a közvetlen befecskendezéssel. Egyáltalán nem tipikus, hogy valaki tíz-tizenöt évre vásárolja meg a kocsit. Megesik, hogy sokáig megtartja, mert megszerette, de hogy valaki eleve ezzel a szándékkal menjen be autót venni, az tényleg ritka.

A Hyundai új motorja, az 1.5 DPI pont ennek a ritka emberfajtának szól – elvileg. Viszont van még egy érve: érdemben olcsóbb egy háromhengeres, ezres turbómotornál. Vagyis rögtön megjelennek a vásárlók között a „mindegy, csak legyen benne motor is”-típusú népek.

Ki nem mond le 350 ezerért tíz nyomorult lóerőről? Még annak is csábító az ajánlat, aki nincs tisztában a downsizing-olt turbós motorok műszaki rizikóival. Az 1,5-ös motorral az i30 már 5,3 milliótól elérhető ötajtós karosszériával, a kombi pedig 5,53 milliótól. A tesztautónk egy jobban felszerelt Comfort volt, ez 6,15-től megkapható, persze a demóautó kapott még extrát bőven. Egy tuti, az i30 ezzel a motorral már alig drágább, mint egy kisautó. Olyan elrettentő divat-SUV-os példákat, mint a hétmilliós listaárról startoló Opel Mokka meg már nem is említenék. Az i30-nál nincs se SUV-felár, se turbófelár, így képes megdöbbenteni az embert, mennyi autót lehet kapni ennyi pénzért.

Mondjuk egy facelift után nem is megdöbbentő, mekkora az i30 kombi, tudtuk eddig is. Még egy Octavia kombi helyett is reális választás, de említhetem a nagyra nőtt Golf VIII-at, vagy a Fordtól a Focust. Elképesztően hatalmasak lettek ezek a kompaktnak hívott kombik, ami azért többnyire előny.

Kapcsolódó
Az Octavia Combi vérét akarja

Az Octavia Combi vérét akarja

Amikor már arra kell vigyázni, nehogy túl jó legyen: a Hyundai már itt tart, az i30 kombi túllép bármin Astrától Focusig. és egyenesen az Octaviát veszi célba.

Viszont kissé fura ez az új orr az i30 elején. Ami a Hyundai SUV-oknak jól áll, az egy ilyen földszintes kocsin szokatlanul hat. Persze függ a kocsi színétől és felszereltségétől, az alap fehér autón a sima fekete maszk ezzel a formával nem az igazi. Ha kisebb a kontraszt a maszk és a bódé színe között, akkor is vannak rossz szögei az i30-nak, míg mondjuk az új Tucson kifejezetten izgalmas ebben a stílusban, bárhonnan nézzük.

Ez persze apróság, és mivel a Hyundai gyakorlatilag monopolhelyzetben árulja az i30-ban a szívómotort a piacon, akárhogy is nézhetne ki a kocsi – érdekes módon ez a motor a Kiánál nem jelent meg a testvérmodellben, a Ceedben. Szóval nincsenek a dilemmák, megérhet egy kis megalkuvást ez a négyhengeres gép, ami mindössze 110 lóerőt képes leadni – és ami elvileg nem is létezhetne.

Ez nem is működhetne...

A vízcsapból is az folyik, hogy már csak kis turbómotorral és közvetlen befecskendezéssel teljesíthetők a normák, mind fogyasztás, mind károsanyag-kibocsátás szempontjából. Nyilvánvaló, hogy az 1.5 DPI is teljesíti a törvényi normákat, az egyetlen trükkje az, hogy hengerenként két injektort kapott. A befecskendezés viszont nem közvetlenül a hengerbe történik, hanem ódivatú módon a két szívószelep elé, a két szívócsatornába. (Vagyis pont ugyanúgy működik, mint a Suzuki 1.2 Dualjet motorja.) Valószínűleg a két, mindössze néhány baros nyomáson dolgozó injektor olcsóbb, mint egyetlen 200 baros, nincs szükség nagynyomású benzinszivattyúra sem, és nem jelentkezik a közvetlen befecskendezéses motorok részecske-(„korom-”)kibocsátása, így nem kell rá részecskeszűrő sem. Mivel négyhengeres, egyenletesebb a járása, nem kell kiegyensúlyozó tengely, extra motorfelfüggesztés és hasonlók. Nincs mild, azaz enyhe hibrid rendszer sem, így marad hely a feláras szükségpótkeréknek is.

Még egy fontos dolog: a közvetlen befecskendezéses motorokon is használnak kettős befecskendezést, de azt úgy kell érteni, hogy az egyik injektor közvetlenül a hengerbe, a másik meg a szívócsatornába fecskendez. Utóbbinak a feladata az, hogy hűtse és tisztítsa a szívószelepet, vagyis ott a koksz lerakódását megakadályozza. Csakhogy ez sokkal drágább technika, viszont nagyobb teljesítmény csikarható ki a motorból.

S mik a DPI-technika hátrányai? Például az, hogy nem túl kraftos a motor. 110 lóerő már tíz éve is elég soványka lett volna egy ekkora motortól. A 144,2 Nm – minden tized számít! – nyomaték az, amitől érzetre gyengébb egy kis turbómotortól. Ha csak házon belül nézzük, a Hyundai ezres turbómotorja 172 Nm-t ad le 1500 és 4000 között egyenletesen. Igaz, 1500 alatt nem egy kéjmámor a koreai ezres motorka, de a szívómotornak egészen 3500-ig kell felküzdenie magát a nyomatékcsúcs eléréséhez. A kérdés viszont akkor is nyitva marad, hogy ha így is meg lehet oldani, hogy az autó teljesen átlagos menetteljesítményeket hozzon, miért is kell az a sok 90-110 lóerő közötti turbómotor? A gyakorlatban nem, vagy csak alig lehetnek takarékosabbak.

A megújulás az utastérben sok változás nem hozott, a középső, nagy képernyős multimédia viszont új, van pár új belső színárnyalat is, és módosultak a szellőzőrostélyok. És akkor mi az, ami maradt? Az egészen tágas utastér és a hatalmas csomagtartó. Ami lehetne még hatalmasabb, ha nem alakítanak ki alatta egy több rekeszből álló tárolórendszert. Így viszont teljesen sík a padló, ha előrehajtja az ember a hátsó támlákat, így nő a raktér 602-ről 1650 literesre. Brutál nagy.

Egy ekkora kocsinál azért bennem is felmerült némi félelem, hogy egyáltalán meg bírja-e mozdítani a kis alapmotor az 1200 kilós autót, de meg. Nem fuldoklik, nem igényel extra gázt, megvan a kellő forgó tömeg, hogy az elindulás ne legyen rángatós. A hatfokozatú váltót nyilván a rendelkezésre álló nyomatékhoz illesztették, a hatodik pedig autópályán pont a nyomatéki csúcsra van belőve, azaz 130-nál 3500-at forog az egyötös motor. Ettől aztán kellemesen vezethető itt is. Amúgy amikor az ember kitapossa a belét, tök átlagos menést produkál, 12,3 alatt van százon és majdnem 190 a végsebessége.

Mindez sík úton elég is. Emelkedőkön, főleg hegyen, illetve alaposan megpakolva nagyon könnyű elérni a motor határait, mert egyszerűen nincs elég vonóerő. Ez persze nem azt jelenti, hogy nem lehet elmenni vele A-ból B-be, ha köztük ott az Alpok, csak azt, hogy az emelkedőkön drasztikusan romlik az autó gyorsítóképessége. Egy ilyen karakterű szívómotor vezetéstechnikailag mást igényel, mint egy turbós: akinek hiányzik a vezetési eszköztárából a határozott visszagangolás, az lehet, hogy gyűlölni fogja.

Aki viszont el tudja fogadni a korlátait, és nem akar az érdi emelkedő buldózere lenni a belső sávban, az gond nélkül elközlekedhet az i30-assal. De egy biztos: az alföldi alkalmazásra jobb. Ami a fogyasztását illeti, kellemes meglepetéseket is okozott, országúton 6 liter körül, autópályán is 7 liter alatt kajált minden gerhardplattnerezés nélkül. Viszont a városi fogyasztása is meglepett, mert dugóban aránytalanul felment. Kétszer teljesítettem egy BP XX.-III.-XX. kerület túrát hajszálra azonos útvonalon. Dugóban 10, hétvégi forgalomban 6,2 volt az átlag . Mivel itt aztán vad gyorsítgatásra nem volt lehetőség, felmerült bennem még az is, hogy a klíma teljesítményfelvétele magasabb lehet a szokásosnál, és nagyon meleg volt mindkét alkalommal. Mindenesetre úgy hűt, amire mostanában nem láttam példát ebben a kategóriában, valószínűleg a nagy légtér miatt ez a kombi egy szokatlanul nagy teljesítményű rendszert kapott. 1200 kilóval azért az i30 kombi sem lepkesúlyú – megjegyzem, az ezres turbós verzió nehezebb 35 kilóval.

Az egyetlen dolog, ami nem igazán tetszett az alap i30-asban, az a rugózás hangolása. A hangolása inkább komfortos, de ügyetlenül alulcsillapított, rossz úton könnyen beleng, kanyarban hajlamos elpattogni a kerék rossz felületen. A futóműzajt nem szigetelték le túlzottan, érdes aszfalton szokatlanul erőssé válik a gumisurrogás az utastérben, pedig nagyon csendes lenne a Hyundai, és simább aszfalton az is marad.

Nagy erénye még, hogy van saját karaktere. A Ssangyong Korandóban is tetszett, hogy eredeti korai hangszerek is bim-bamolhatnak a szokványos indexkattogás helyett. És tessék nekem megmondani, hol van még egy autó, ahol mindenféle zajokat lehet hallgatni, ha már meguntuk az MTI-híreket? Íme, a Hyundai erre is képes! Havas táj, a lépések alatt ropogó hó hangjával? Pipa. Pattogó kandallótűz, kávézó háttérzaja? Pipa. Nem tudom, milyen vásárlói igénynek felel meg, de egyesek pénzt adnak olyan készülékekért, amelyek pont ilyen zajokat adnak ki, mondjuk gyerekek elaltatásához, stb. És mit csinál a kisgyerek a hosszú utakon? Alszik! Na ugye! Zsenik.

Komolyra fordítva a szót, a Hyundai lecserélte a multimédiát is. A tesztautóban nem az alap, 8 colos kijelzős verzió volt, hanem a nagy cucc, azaz a 10,25-ös méretben (Bluelink), ez már olyan szolgáltatásokat tud, hogy a hozzá tartozó mobilappal, meg lehet nézni az üzemanyagszintet, tudja, bezártuk-e a kocsit, megmondja a jármű helyzetét – igaz, ez a rendszer listaáron 450 ezer forint, de majdhogynem kijön az ezres turbómotoron megspórolt pénzből. Korábban egy teljesen korrekt, de koros rendszer volt, ez viszont modern dizájnt is kapott, jól is kezelhető és sokat is tud. Amúgy meg tökéletesen működik az Android Auto (és van Car Play is) is, szóval aki nem akar a tíz évig frissülő Tom-Tommal navigálni, annak nem kell. A menürendszer olyan szolgáltatásokat is tud, hogy ablakmosáskor bekapcsolja a belső keringetést, így nem gond, ha túlzottan kerítésszaggató a téli ablakmosó folyadék, és hasonló finomságok.

Az i30-ast telepakolták vezetősegítő rendszerekkel is. A sávtartó belekormányzása sokszor zavaró , de ezt be lehet állítani úgy is, hogy csak figyelmeztessen és ne akarja folyton pont a sáv közepére kormányozni a kocsit. A vészfék-figyelmeztetés érzékenysége is belőhető arra a szintre, amivel a magyar közlekedési szokások mellett sem lesz idegbeteg. A holttérfigyelő+hátsó keresztirányú forgalomfelügyelet pedig hasznos, de feláras. Megér125 ezret, az biztos.

Ha röviden kellene összegeznem, nekem az volt a benyomásom az alapmotoros i30-ról, hogy ez olyan, amilyen egy jó japán kocsi volt a japánok hőskorában. Nem túl erős, de harmonikus, pár hibával, de összességében nagyon kívánatosan. A viszonylag gyenge motor mellé azért megismételném az intelmeimet: közlekedni lehet vele, de vannak pillanatok, amikor lekoppan a gázpedál, és nincs tovább. Vagyis ezt mérlegelni kell, de alapból elvetni az ötletet nem szabad. Csak annyit mondanék, hogy a Kia egyszerre árulta egy időben a drágább ezres turbós motort az 1,4-es szívóval, ma használtan pont ugyanannyit érnek. Nem véletlenül.

És akinek nem tetszik a Hyundai? Az még vehet Mazda3-ast, de abból csak szedán és ötajtós van, viszont a kétliteres, 122 lóerős benzinmotor nem turbós – igaz, közvetlen befecskendezéses. Viszont jóval drágább is, az induló listaár kevéssel nyolcmillió alatt van. A Toyota már kivezette a Corolla szedánnál is az 1,6-os szívómotort, a Ford Focusban is volt egy 1,5-ös háromhengeres szívómotor, de ez sem elérhető már jó ideje. UPDATE: Olvasóink jelezték és az importőr is megerősítette, hogy a Toyota bevetett egy új, háromhengeres, 125 lóerős 1,5-ös motort, igaz, ez kizárólag a Corolla Sedanhoz elérhető.

Gyakorlatilag minden más konkurens modellnél el kell fogadni, hogy a közvetlen befecskendezéses motorok igényelnek némi speciális törődést, az i30 1.5 DPI szinte az egyetlen kivétel, ahol ilyesmivel nem kell foglalkozni, de azt is látni kell, hogy vezethetőség szempontjából a modern turbómotorok többnyire kellemesebb karakterűek. A szívómotorok emlékét azért kicsit megszépítette a nosztalgia, de nem baj, ez a nosztalgia dolga.

Nézzen szét készleten lévő, új Hyundaiok között aJóautók kínálatában!

Az oldalról ajánljuk

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
Jófejségből mentenek életet
  • Égéstér

Jófejségből mentenek életet

A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.

2 órája
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22