A Mercedes E osztály igazi legenda, az autózás történelmének élő tanúja – évtizedek óta szolgálja ugyanazokat az igényeket, tökéletesen. Ezen az aktuális frissítés sem ront semmit, de a konnektoros hibrid változattal kapcsolatban azért felmerülnek kérdések.

Amit 1993 óta E osztályként ismerünk, az a Mercedes életében jóval régebbre nyúlik vissza: akár az 1953-tól gyártott Ponton is lehet a családfa állítás kiindulópontja. Onnan nézve a kilencedik generációnál tartunk, ezt frissítették tavaly, négy évvel a 2016-os bemutató után. Ekkor kapott négykerék-hajtást a dízel hibrid változat, ami ugyan felesleges túlbonyolításnak hangzik elsőre, de vezetve fölényes erő és elképesztő tapadás jön át belőle. Azaz tökéletesen beleillik abba képbe, ami az E osztályról fejben megjelenik előttem.
A 300 de neve tehát nem a német kiadást jelöli, hanem azt a változatot, amiben a 220 d-ből ismert kétliteres, négyhengeres, 194 lóerős, 400 Nm-es dízel mögé még beillesztettek egy villanymotort is, ami további 122 lóerőt és 440 Nm nyomatékot dob a közösbe. Együtt 306 lóerő rendszerteljesítménnyel és 700 Nm nyomatékkal tekerik meg a kilencfokozatú automata váltót, és azon keresztül mind a négy kereket. Ami például arra elég, hogy ha dízelmotoros hagyomány szerint 3000-es fordulatszámhoz célozzuk be az autópályás utazósebességet, akkor az 210 km/h. És a menetkészen 2,1 tonnás szedán vezetőüléséből ez tényleg erőlködés és hajcihő nélküli cirkálósebességnek tűnik, ami viccesen felesleges képesség ahhoz képest, hogy csak Németországban használhatjuk ki.

Érdekes módon a végsebesség viszont csak 235 km/h, pedig 4Matic nélkül ugyanez a hajtáslánc tudja a német autópályán kötelező kettőötvenet. Azonban az igazi döbbenet nem ez a tempó, hanem az, amivel sima országúton rombol végig az E 300 de. Fel nem foghatom, hogyan csinálták, de a futómű úgy tartja kordában még a rossz, töredezett, hullámos útfelület támadásait is, hogy közben egy pillanatra sem veszít a stabilitásból, egyre csak nagyobb és nagyobb tempóra tüzelve a kocsi szuperképességeitől megrészegült pilótát. Mindezt tekercsrugókkal és az Agility Control nevű állítható lengéscsillapítókkal, a légrugókra itt semmi szükség. Nem sportautó, mégis számos fickós kupét, kabriót vagy épp forró ferdehátút utasít simán maga mögé, ha való világban elérhető és fenntartható sebességről van szó.

Persze egy konnektoros hibridnél nem ezekkel szokott dicsekedni a gyártó, hanem az elektromos hatótávval, ami a hivatalos közlés szerint 54 kilométerre adódik. A kora tavaszi, hideg reggeleken kiírva sosem láttam többet 45-nél, és a fűtésigény miatt az is hamar harmincasokra olvadt, de ha balzsamos húsz fokban húzzuk le a konnektorról, egy fűtött garázsban, akkor valószínűleg tudja, amit kell. Ennél izgalmasabb viszont, hogy a minden este töltőre dugott kocsival 5,2 literes átlagot mértem, a teljesítményt kihasználva, ami ugyan odébb van a gyári szemfényvesztéstől (1,6 l/100km, lol!), de amúgy szerintem elég jó eredmény.

A hibrid hajtáslánchoz szükséges delejt azonban tenni kellett valahová, és a 13,5 kWh-s aksi miatt 540 literről 370 literre csökkent a csomagtartó mérete. Ez így számokban sem szép látvány, az igazán kellemetlen azonban azzal szembesülni, hogy ez úgy történt, hogy a csomagtér belső részét egy szép nagy doboz foglalta el. És nem ám függőlegesen, hogy a maradék azért legalább egységes tér lehessen, hanem vízszintesen, a padlóban lépcsőt alkotva. A tetejére betömködhetünk ezt-azt, mondjuk szabvány repülős gurulós táskából biztos idefér kettő, meg esetleg egy puha sporttáska még mellé, de ez kellemetlen tornamutatvány, a maradék tér pedig kínosan kicsi.

Tény, hogy ez csak akkor számít, ha kettőnél többen utaznának az E osztállyal – egy-két ember cuccait azért be lehet rakni, és a mindennapi országjárással, városi jövés-menéssel sincs gond. Csak az a baj, hogy ezekre a feladatokra a hibrid E egyszerűen feleslegesen nagy és feleslegesen erős. Persze vágom én, hogy ezt az érvet az ilyen autót vásárlók nagy része körberöhögi, nem beszélve az GLE-X5-Q7 volánnál egyedül várost járó urakról és hölgyekről. Azért kell mégis megjegyeznem, mert a Mercedes E általában azzal tűnik ki a választékból, hogy az erőfölény és jó megjelenés mellé tágas és praktikus teret is kínál, hogy úgy mondjam: normális esetben ez az ész választása, a visszafogott, elegáns verziója a luxusnak. Hát ezt itt elfelejthetjük, marad a rongyrázás, meg a zöld rendszám.
Persze mindez igaz volt akkor is, amikor Sturcz Anti próbálta a hátsókerék-hajtású változatot, a 4Matic ugyanis csak havas-jeges úton tenne hozzá a témához. Az viszont legalább kiderült, hogy az E tekercsrugókkal is tökéletes, tehát ha a spórolás a cél, a légrugót elhagyhatjuk. Sőt, akkor már igazából az egész hibrid kócerájt elhagyhatjuk, hiszen 4Matic van az alapot adó 220d-hez is, ami háromszáz kilóval(!) könnyebb, rendes csomagtartója van, és országúton-autópályán biztosan nem eszik többet. Városban igen, de mivel a három mázsa súlytöbbletet éppen hárommillió forint ártöbbletért adja a 300 de 4Matic (listaár: 22,9 millió forint), van bőven mit tankolásra és parkolásra félretenni.
Anti tesztje óta annyi változott igazából, hogy a frissített E osztály MBUX kezelőfelületet kapott, és ezt nem fogja mindenki szeretni. Hogy eltűnt a Command tekerőkapcsoló, az oké, nekem nem hiányzott. A központi, navigációs felület a tapipadon és érintve is viszonylag jól kezelhető, és állítólag a hangvezérlés se rossz, bár az inkább tulajdonosként kiismerhető, mert kell hozzá az összeszokás. Hanem míg az A osztály autóiban kivétel nélkül szerettem és jónak találtam a kormányon elhelyezett gombokat, ebben az E-ben érintős felület mind, és még csak nem is működnek valami frankón. Például az óracsoport vezérlésére szolgáló négyirányú kapcsoló tökéletesen intuitív volt az A-ban, itt viszont folyamatosan szenvedtem, mert sosem arra csúszott, amerre az ujjammal küldeni próbáltam. És továbbra is csak több lépcsőben lehet a lejátszott zenék közt váltani, nincs rá külön kapcsoló.

Ha hozzáveszem, hogy a hibrid hajtásláncnak sem találtam önálló kapcsolóját, tehát ha spórolni akartam a konnektorból betankolt árammal, akkor Sportba kellett tennem a kocsit, másként nem indult be a dízel, akkor az a vége, hogy hiába szenzációsan kényelmes az ülés, az E ergonómiája nem hibátlan. Apróságok ezek, a legtöbb tulaj megszokja őket, de ma már simán meg lehet ugorni a tökéleteset is, tehát az az érzésem, direkt mennek ezen az úton, az egyediség jelszava alatt. Ahogyan a konnektoros hibrid is biztosan direkt olyan-amilyen, hiszen ez elsősorban az Európai Unió felé, CO2-elszámolás szempontjából fontos modell. A tulajdonos meg majd megszokja, hiszen ez egy Mercedes.

Ide kattintva kereshet készleten lévő, új Mercedeseket a Jóautókon . .

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt
Az intézkedő rendőr is csak azért úszta meg, mert visszaugrott a rohamkocsiba.
- Hírek
Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha
Változott a fazon, merőben újszerű a beltér és még a Predator-arc is ment a levesbe.
- Hírek
Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne
A BYD óriási fölénnyel a kínai autópiac királya, de a kicsi márkák is pörögnek.
- Hírek
Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség
Az átalakításokkal együtt 25 millió japán jenes (63 millió forint) NSX végsebessége 307 km/h.
- Hírek
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.
- Hírek
Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme
A 22 éves elkövetőt egyszer már majdnem elkapták a rendőrök, de ekkor még nem tudták azonosítani.
- Hírek
Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát
Hivatalos árat kapott a Renault 5 Turbo 3E, a francia gyártó brutális hot hatch-e.
- Égéstér
Jófejségből mentenek életet
A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.
- Hírek
Ez lett a taplóságból: a Tesla lényegében kiesik a kanadai piacról
Túl drágák a kanadai Teslák. Ráadásul ott van a bojkott is.
- Hírek
Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat
Egyelőre csak tesztüzemben vannak a sebességmérő kamerák.
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Közélet
Te mernél ilyen helyen parkolni?Olvasóink bátrak voltak, meg is szívták. De jogos volt a büntetésük?
Ha tisztában vagy a vonatkozó jogszabályok és táblák helyes értelmezésével, akkor nyugodtan megteheted. Kivéve, amikor jogtalan bírságot kapsz miatta.
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Gumidoktor
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Közélet
Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?Olvasónk kitartóan küzdött az igazáért, végül nyert ügye lett
Egy szavatossági per nem csak a pénzről szól, itt kérem elvi kérdések forognak kockán! Azokból pedig nem szabad engedni.
- Hírek
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.
- Hírek
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Hírek
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.
- Hírek
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.
- Hírek
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.
- Hírek
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.
- Hírek
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?

