Városban halálos
Teszt: Opel Astra Sports Tourer GS Line 1.5D - 2020.
Az ötödik generációs Opel Astra kombi változata kívülről teljesen rendben van, az alapverzióhoz képest a hosszított forma eggyel komolyabb megjelenést és tágasabb csomagteret biztosít. Az alacsony fogyasztás is adott, így simán rá lehet húzni az utazóautó címet. Ha hozzávesszük, hogy autópályán még vezetni is egész jó, akkor nem marad sok kérdés. Illetve de, mert máshol viszont baromi kellemetlen vele menni, városban különösen.

Az Astra jelenlegi generációja, a K, 2015-ben jelent meg. A leglényegesebb változtatásokon tavaly esett át a típus, ugyanis a facelift mellett teljesen új motorcsaládot is kapott az európai emissziós normák miatt. Sokak bánatára azonban nem PSA-motorokat lógattak az orrába, hanem csak simán eldobták az eddigi szentgotthárdi négyhengereseket, és kizárólag új, háromhengereseket kapott. Nem titok, a 2016-os Az Év Autója győztesnek a motorpaletta csonkolása komoly csapás volt, és egyértelműen mentőöv lesz, ha két-három éven belül már PSA-motorokat fog kapni. Addig meg itt van ez az üvöltő, bódérázó háromhengeres, amivel kanyarodni és emelkedőn menni csak egyesben lehet.

Az Astra kombi változata a J generáció óta Sports Tourer névre hallgat - előtte Caravanként futott. Sok sportosság ugyan nincs benne, de el kell ismerni, nem néz ki rosszul. Persze nem az az autó, ami után mindenki megfordul, sőt, erősen az észrevétlen kategóriába tartozik, de ha huzamosabb ideig szemügyre vesszük látszik, hogy az éles vonalak, a könnyűfém felnik, és csapott hát jól áll neki. Ezt a sötétszürke - cosmic - szín pedig csak fokozza.
A normál modellhez képest 33 centit nyújtottak rajta, így már 4,702 méter hosszú, ehhez maradt a 2,662 méteres tengelytáv. Ez az extra 33 centi elsőre sem tűnik olyan kevésnek, de látva a csomagtartót még inkább látszik, hogy minden is elfér benne: 540 literes. Érzésre még többet, de mégsem kellett azon izgulni, hogy minek fogok nekitolatni, hiszen a tolatókamera rendkívül pontosan mutatott mindent, és sokat segített. Na meg sikított is az autó rendesen, ha valamihez túl közel merészkedtem.
A beltérhez hamar hozzá lehet szokni, mindenhez van külön gomb, illetve egy 7 colos érintőképernyő is helyet foglal a műszerfal közepén, amin keresztül irányíthatjuk az Opel infotainment-rendszerét. Ez semmiképp sem bonyolult, nincsen zavarba ejtően sok választási lehetőség, sőt, inkább kevés. Azt viszont nem lehet elvenni tőlük, hogy mindent meg lehet találni két érintéssel, és még az Apple CarPlay is működik, igaz, csak vezetékkel. Ehhez az USB-csatlakozó a könyöklőben foglal helyet, ami nem pont a legpraktikusabb, de ezt is meg lehet szokni. A klíma gombja alatt viszont van egy mélyedés - a tárólórekesz megnevezést nem érdemli meg - amit nem tudok hova tenni. Semmi nem fér bele, se telefon, se pénztárca, illetve ha bele is fér, akkor félig kilóg, és fixen elrepül egy nagyobb fékezésnél. Ennek a helyére mondjuk elfértek volna a portok.
A vezetőülés elsőre kicsit nyomott itt-ott, de rövid állítgatás után ez a probléma megszűnt. A kormányon a szokásos gombok, a műszerfal két oldalán pedig analóg mutatók fognak közre egy aprócska kijelzőt, amit az irányjelzőn található gombokkal léptethetünk - ezek is pofonegyszerűen kezelhetők.
A Honda Jazz bemutatóján nem értettem teljesen, hogy miért pedáloznak annyira a vékonyított A oszloppal, de az Astrát vezetve világossá vált: néha nagyon zavaró volt, hogy mennyit kitakarnak a látótérből. Ez a D, vagyis a leghátsó tetőoszlopokra is érvényes, de ezt ahogy korábban is említettem, a radar és kamera duó megoldja. Sok egyéb titkot nem rejt az utastér, itt-ott kopogós műanyagok, egy kis zongoralakk, és ennyi.
Nálam egy GS Line felszereltségű kombi volt, 1,5-ös, 122 lóerős dízelmotorral, hatfokozatú kézi váltóval. A váltóval semmi gond nem volt, egészen finoman lehetett kapcsolgatni, ellenben a kuplung használata felért egy közepesen nehéz combizom-erősítő gyakorlattal. Ez azért különösen kellemetlen, mert a háromhengeres motor nem igazán tolerálja, ha alacsonyabb sebességnél, alacsonyabb fordulatszám mellett magasabb fokozatban vagyunk - mármint egyáltalán nem. Ezt értsd úgy, hogy húsz alatt nincs más fokozat, csak az egyes. Tehát minden kanyarodásnál vissza kellett váltani, az emelkedőkről nem is beszélve, azok akkora gondot okoztak az autónak, hogy rossz volt nézni. Vagy inkább érezni. Az olyan kanyarok, amik még emelkednek is, azok egyenesen halálosak.
Ezek a problémák kiküszöbölhetők, ha automata, vagy fokozatmentes CVT-váltós modellt választunk, de Zsolt szerint - a tavalyi bemutató alkalmával próbálta mindkét variációt - ezekkel is van baj bőven.
A start-stop rendszer is elég izgalmasan működik, ugyanis sose tudni, mikor fogja leállítani a motort. Üresben, egyesben, sőt, még néha kettesben is úgy dönt a technika, hogy működésbe lép – igazi orosz rulett. Szerencsére van rá gomb, amivel gyorsan orvosolni lehet a problémát, mégis igyekeztem minél később kikapcsolni, hátha én csinálok valamit rosszul. Simán lehet, hogy így volt, de miután körforgalomba sorolások kettesben lekapcsolta a motort, úgy döntöttem, bőven elég tapasztalatot szereztem.
Ha ideális terepet kéne választani az autónak, az egyértelműen az autópálya lenne, ugyanis ott egészen kellemes menni vele. A vezetés segítő funkciók ezen csak segítenek, a tempomat, sávelhagyó-, ráfutás-, és követési távolság érzékelő rendszerek jól működnek. A komfortoson túl száguldozni is lehet az autóval, ezt például támogatja az 1,5 literes dízelmotor. A benne lévő erő igazán háromezres fordulat körül jelentkezik, persze mire addig eljutunk, egy hosszadalmas üvöltést végig kell hallgatnunk.

Előnye még a megnyújtott Astrának, hogy keveset eszik. Az átlagfogyasztása olyan 6,2 l/100 km körül volt, ami elég jó az autó méreteit tekintve. Autópályán már inkább 5 liter felé húzott a fogyasztás, de figyelembe véve, hogy ott van értelme használni az autót, ez baromi jó. Városban már 7,6-7,8 között volt az érték – a vezetési élményhez képest ez sem annyira rossz.

Az Astra kínálatában négyféle felszereltségi szinttel - Astra, GS Line, Elegance, Opel 2020 -lehet mind kombi, mind normál verziót vásárolni. A dízel Sports Tourer modellek közül a legolcsóbban megszerezhető 105 lóerős, kézi váltós változat, a sima Astra, ez 7,8 millió forinttól indul, a legdrágábban megkapható dízel pedig az Elegance kivitel, amit kilencfokozatú automata váltóval és 122 lóerős motorral. Ez már 8,9 millió forinttól indul. A benzines Astrát már 6,7 millió forintos alapáron is lehet kapni, ami nagyjából méltányos is lenne. Már ha nem csak pályán, hanem városban is élhetően lehet vezetni.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
