180 lóerő elég a luxushoz?

Mazda 3 Skyactiv-X GTX – 2020.

2020.04.27. 06:52 Módosítva: 2020.04.27. 09:03

A Mazda Skyactiv-X mérnöki csúcsteljesítmény, nem vitás. Az egyszeri felhasználót viszont elsősorban az érdekli, mennyire megy jól, és automata váltóval nem egyértelmű a siker. Cserébe tud mást, ha elég pénzt szórunk el extrákra.

A Mazda 3 szépségéről mindent elmond, hogy bár sokadjára van nálunk, egyszerűen nem unjuk. Ha az orrára pajzsot ragasztanánk, a klímapanelt háromtekerősre cserélnénk, majd átjelvényeznénk az egészet, mindenki betérdelne, mennyire állat az új Alfa Romeo. De most komolyan, ha a Giulietta így nézne ki, talán nem verne utcahosszat az Alfára még a halottnak nyilvánított Lancia is.

És pont amiatt ennyire menő a Mazda 3, amiért régen az olaszokat dicsértük: bátorsága teszi széppé. Ilyen hatalmas segget, ennyire lőrésnyi hátsó ablakokat manapság senki nem mer piacra engedni. Nincsenek agyonhajlítgatva a lemezek, de az a néhány él és alakzat annyira hangsúlyos, hogy a kocsi szinte fotózhatatlan lesz tőle. Legalábbis ebben a sötét színben mindent leuralnak a fényjátékok. Úgyhogy tessék élőben körbejárni, érdemes, mert az aktuális 3-nak nincs rossz szöge.

Ez persze nem újdonság már, ahogyan a tesztautó orrában halkan ciripelő Skyactiv-X motor sem. Az eddig csak katalógusban látott vörös bőrrel, és automata váltóval azonban megint másik arcát mutatta meg a Mazda. Néhány éve még dugdosták rossz minőségű bőrkárpitjukat, ám ez az autó így, az árlista legtetején adja ki a zamatát. Szó szerint minden extra bekerült a 10,4 milliós tesztautóba, az egyetlen mód, hogy drágább legyen, a négykerék-meghajtás lenne. Ám olyat az importőr szerint élő ember nem rendel tőlük, hiszen aki rossz útviszonyokra készül, automatikusan a CX-30 felé tájékozódik. Pedig szívesen kipróbálnám egyszer az AWD változatot, már csak amiatt is, mert multilink felfüggesztés jár a hátsó hajtáshoz. Ha csatolt lengőkarokkal ennyire jó a Mazda 3, milyen lehet azzal?

Ahogy Winkler Robit, engem is levesz a lábamról a Mazda 3 mozgása. Nem adja könnyen magát, a tavalyi bemutatón, sőt még most is, amikor először beültem a tesztautóba, voltak fenntartásaim. A csatolt lengőkar ugyanis tud komfortos lenni, és tud sportos lenni, de ha egyszerre akarjuk mindkettőt, akkor igazából multilink kell. Tehát amikor igazi futóműgyilkos útra tévedtem a magyar ugaron, melynek széle töredezett-gödrös, a közepe meg hullámzik, a Mazda 3 emberesen birkózott ugyan, de egy kicsit több ütést-himbálást engedett át, mint ideális volna. Ráadásul amikor legelőször beleültem, valahogy a motor-váltó páros sem adta ki. Nyúlósnak tűnt a hatfokozatú automata, mintha CVT volna, és a motor egyel sem érződött többnek 135 lóerőnél. Még szerencse, hogy mi élősködő firkászok mind mazdabérencek vagyunk, úgyhogy módszeresen nekiláttam megismerni a kocsit, had cáfolja meg az első benyomást.

Az már fotókon nézegetve nyilvánvaló, hogy teljesen bunkerszerű a hangulat odabent. Annyira kicsik a hátsó ablakok, hogy amikor beültettem a családot, tini lányom röhögve mémesítette: Is this a window? A vicc azonban nem ez, hanem hogy a látvány csalóka. A Mazda 3 tágasabb, mint bárki gondolná, simán elfértünk, még a középső hely is panaszmentes volt. Persze süldő gyerekekkel könnyű, felnőttből négynél többet ne álmodjunk bele, a csomagtér 327 literje meg csak két főre elég, ha többéjszakás az út. Finoman erre utalt a Mazda, amikor a hátsó térből az elektromos csatlakozókat és a szellőzőrostélyokat kihagyta, viszont a feláras Bose hangrendszer ott is remekül szól. Amiben pedig mind az öten egyetértettünk, hogy hiába ráz egy kicsit jobban, mint ideális volna, a szenzációs ülések ezt feledtetik.

Detroitban többször feltalálták már a meleg vizet, például amikor elkezdték Personal Luxury Car-nak hívni az olyan autókat, mint az Oldsmobile Toronado. Értelme ugyan nincs a „személyes luxusautó” kifejezésnek, Európa nem is vette át, a Mazdában mégis ez járt az eszemben. Mert ez az autó, bárhogy ragozzuk, a vezetőről szól, tehát a személyes rész stimmel, az arányérzéknek és a minőségi anyagoknak köszönhetően pedig a csúcsváltozat hozza a luxus egy speciális fajtáját is.

Olyan míves formák, kellemes anyagok, és a működésnek olyan magától értetődősége lengi át, ami csak a visszafogott, a minimálisan szükségesre csiszolt drágaságokra illik. Nem kivagyi Rolex, inkább Junghans. Igaz, hogy vörös a bőr, mégsem érzem harsánynak, nagyrészt digitális a cockpit, mégis csak a szükséges információk érhetők el rajta, így egyszerű és világos a kezelése. Nem úgy luxus, hogy a kocsmában felvághassunk az extralista végtelenségével, sőt, inkább támadási felületet hagy hiányaival. Hiszen közvetlen vetélytársai is tudnak olyat, amit a 3 nem. De a Mazda a belső értékek, az egyensúly útját járja a boldogság felé, nem a hívságokat halmozza.

A katalógus szerint nagyon jól fogyaszt a Skyactiv-X, és országúton-autópályán simán hét liter alatt is marad, ami remek, pláne hogy az automata a gyár szerint fél literrel szomjasabb, mint a manuális. A tesztátlagom azonban 7,6 liter lett, mert hát persze, hogy végül csak megkergettem. Akárhogy forgatom ezt a Personal Luxury dolgot, a legnagyobb luxus mégiscsak az erő, és ültem már olyan autóban, amiben 180 ló elég volt a nagy kocsizáshoz. Hogy mást ne mondjak, a Corolla Hybrid Dynamic Force éppen ugyanennyi, és ott egy pillanatig se éreztem kevésnek, ebben a Mazdában azonban eleinte valahogy nem stimmelt az egyenlet. Aztán összeszoktunk, kiderült, hogy nemcsak a prospektusban nyomatékos lentről a motor, de tényleg tök jól húz akkor is, ha csak simogatom a pedált. Majd eljött a tesztautó leadásának a napja, és én megfogadtam Jeremy Clarkson tanácsát: felkeltem pirkadat előtt, hogy megjárassam a Pilisben búcsúképpen.

A sportkocsi mindenkinek mást jelent. Van, aki a vezethetőséget nézi, van, aki a sebességet, és van, akinek elég, ha erős és harsány a masina. Szerintem az a sportkocsi, aminek minél jobban tolom valami kanyargós szerpentinen, annál jobban viselkedik. Ezért az a mindössze 115 lóerős régi MR2, és ezért nem az mondjuk egy klasszikus, merev hidas izomautó, hiába sokkal erősebb. A 3 persze ötajtós kompakt, egy csomó komfortorientált dologgal, egyetlen percig se állítanám, hogy sportkocsi lenne. De ettől még tény: minél inkább tapostam neki, annál jobban viselkedett.

Például tényleg öntanuló az automatája, mert miután a Pilisben a kormányon váltogatva megmutattam neki, mit hová kell rakni, elhagyta nyúlósságot, és végre úgy dolgozott, ahogy más Mazdákban megszoktam. Jó kis váltó ez, DSG-t megszégyenítő gyorsasággal pakol fel- és lefelé egyaránt, hagyja, hogy akár leszabályozásba szaladjunk, a motor pedig remekül tűri, ha nyúzzák. Sőt, valahol 6000 körül, amikor a csúcsteljesítményét leadja, még mintha a kompresszort is hallanám. Finom gép ez na, és bár csak egy 180 lóerős kompakt automatával, akkorát mentünk, hogy még.

Azonban hiába tértem meg a Mazda kebelére, nem állítanám, hogy mindenki szeretni fogja. Ellenfelei ugyanis olyan előnyöket tudnak, amiket nem kell magyarázni. Az erősebbik hibrid Corolla kicsit jobban gyorsul, miközben két literrel kevesebbet fogyasztott nekem, a 182 lóerős Ford Focus 1.5 EcoBoostról látatlanban is elhiszem, hogy nagyobbat tol, hiszen turbós, a Peugeot 308 GT pedig ugyan dízelmotorból kínál ennyi erőt, ám ott a finom bőrüléseket lehet masszázsfunkcióval és panoráma üvegtetővel kérni. Úgyhogy a Mazda 3 Skyactiv-X nem az az egyértelmű kategóriaelső, aminek a saját útját járó japán gyártó szerelmesei látni szeretnék. Végeredményben azonban mégis olyan ez, mint a modern táncművészet, vagy a szusi. Nem fogja mindenki érteni, de akinek betalál, annak őszinte örömet okoz minden együtt öltött perc.

Az oldalról ajánljuk

A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

2 órája
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
  • Hírek

Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől

A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.

március 8., 07:06
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
  • Hírek

Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség

A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.

március 8., 11:37
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
  • Hírek

Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban

A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.

március 8., 08:37
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
  • Olajdoktor

Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?

Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.

március 8., 09:55
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
  • Hírek

Már keresi a BYD a második Szeged helyét

A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.

március 8., 14:34
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
  • Hírek

Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk

Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.

március 8., 15:44
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautó
  • Tesztek

Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.

13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?

március 8., 16:10
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
  • Hírek

Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek

Továbbra is a Nettuno V6 az úr.

március 8., 16:35
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
  • Hírek

Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot

Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.

március 8., 16:09
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
  • Közélet

A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes

Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!

március 8., 13:14
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
  • Hírek

5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?

A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.

március 9., 07:04