Ilyen lehet egy bedrogozott rinocérosz hátán lovagolni

Teszt: BMW X4 M Competition – 2020.

2020.04.06. 06:19 Módosítva: 2020.04.06. 08:22

Az X4 M Competition sokat elárul a világ aktuális folyásáról. Már két éve velünk van az aktuális 3-as BMW, mégis, a valaha volt legerősebb BMW sorhatos, az S58 nem ebben, hanem az X3/X4 M-ben mutatkozik be. Bizony, az 510, lóerős biturbót nem menő kupéba (M4), vagy elegáns szedánba (M3) csomagolták, inkább belógatták 2100 kilónyi bálnazsírba. Bumm, így lett az X4 M Competition.

A Competition név alapján valamiféle versenysorozatra gondol az ember, de ha van jelenet, ami megérdemli a Benny Hill show Yaketie Sax-szát, az az, amikor kéttonnás kupé plázaterepjárók önfeledten versenyeznek. Akármennyire is viccesen hangzik, az X4 M Competition komoly, mint a vakbélgyulladás: a háromliteres sorhat 510 lóerőt és 600 newtonmétert tud, persze ezek a BMW hagyományosan szerényen megadott értékei, az eddigi mérések alapján nyugodtan rászámolhatunk mindkét értékre egy ötvenest.

4,1 másodperc alatt éri el a százat, mondjuk az én méréseim alapján egy nyirkos úton, téli gumival is megvolt neki, tényleg félelmetes érzés. A műszerfalon kivillan az Ebéd Vezérlés (Launch Control), aztán kéttonnás vadmalac helyből megy keresztbe 20 métert, és amint betapad, átpréseli az embert a bőrülés pórusain. Dermesztő megindulni vele, olyasmi az érzés, mintha egy rinocérosz felrántotta volna Keith Richards napindító vitaminjait, aztán valaki tökön rúgta volna, mi meg ott ülünk a hátán.

Oké, megy, abban hiba nincs, de mi is ez? A BMW hagyományos nómenklaturájában a páros számokkal jelölt modellek az életstílus autók, (4, X4, X6) a páratlan számúak (5, X5, X7) pedig azok, amikben hátul is el lehet férni. Ez tehát a kisebbik, de már hosszmotoros kupé SUV, nem holmi M-es dizájncsomaggal, vagy fékezett habzású M mechanikával, hanem a rendes, pofaleszakító vulkánkitöréssel, csak a vulkánkitörés mellé kapunk egy hevesebb földrengést is, hiszen ez egy még tovább reszelt Competition modell. Lépjünk túl a sztereotípiákon, engedjük el az ellenérzéseket, tartogassuk ezeket az X6 számára, hiszen az X4 M szinte racionális dolog. Szinte.

Mert azt az X6-hoz viszonyítva sem mondanám, hogy az X4 jól néz ki, de míg az vért iszik reggelire, az X4 inkább csak egy Quasimodóra emlékeztető kismalac, annyi izommal, hogy a kiserdő helyett véletlen a Yellowstone-t túrta fel. A piros színt viszont imádom, feketében vagy szürkében bántóan gonosz lenne, így viszont kicsit olyan, mint a képregényfilmekben a humor: ha már a főhős egy repülő tankba öltözve repked, legalább ne vegye komolyan magát, és az X4 M-nek olyan a piros szín, mint a Vasembernek a seggreülős poénok, egyszerűen szükség van rá az emészthetőséghez.

Ha az ember nem talál semmi vonzót az X4 M Competitionben, érdemes a technikát megvizsgálni, mert előrevetíti milyen lesz, ha berakják egy 30 centivel alacsonyabb és 400 kilóval könnyebb autóba. Röviden: pokoli. Az S58-as motor őrületes techdemo, ha nem is ez a belsőégés-technika csúcsa, nagyon közel jár hozzá. Mutassanak még egy motort, ami szét tudja szakítani a világot 500 lóerővel, de ha úgy van, akkor 10-11 literrel mozgat országúton egy ekkora autót. A motor a korábbi S55 továbbfejlesztett változata. Ezt is két turbó tölti, egy jut az első három, egy pedig a második három hengernek. A legnagyobb töltőnyomás 1,3 bar, és bár 2000 alatt érezhető némi viszonylagos tétovaság, egyrészt felette kamatostul jön a kárpótlás, másrészt a tahó-turbó effektus még jót is tesz az autó varacskos karakterének.

Kapcsolódó
Sok-sok gumiról álmodom

Sok-sok gumiról álmodom

Az M4-es az a BMW, amely tudja is, amit a többi csak ígér. Nagyon paraszt.

Cserébe a csúcsnyomaték 2600 és 6500 között végig ott van, tehát egy anyuka sem fog elkésni a műkörmöstől. A leszabályzásba 7200-nál szalad bele, vagyis széles tartományban használható, de ez az állítás itt lényegesen komolyabban vehető, mint egy literes háromhengeres sajtóanyagában. További érdekesség, hogy a motor befecskendezési nyomását 200-ról 350 bar-ra emelték, emiatt hidegen van egy halk, dízeles-ketyegős tónusa. Az intercooler természetesen vizes, hogy turbina és a hengerfej között minél kevesebbet kelljen utaznia a levegőnek, a hengerfej öntőformája pedig 3D nyomtatással készül, a Competiton modell motortartó bakjai pedig keményebbek, mint a mezei M modellé.

Nincs kifejezetten vérpezsdítő hangja, a korábbiakhoz képest kvázi úgy szól, mint egy rohadt dühös porszívó, már ha eltekintünk a szintetikus bubogástól odabent. Akinek erre van igénye, az nyilván rengeteg utángyártott kipufogó közül válogathat, gyári állapotában még nyitott flepnikkel sem különösebben tudok lelkesedni az X4 M hangjáért. Az igazán tahó hangokat a környezetvédelmi normák tehát elvették, de a menéssel kárpótolva érzem magam.

Ebben komoly szerepe van a ZF-től származó nyolcsebességes automatának is, ami itt is remek. Tegye fel a kezét, aki meglepődött, de már szinte beleégett a monitoromba, annyiszor írtuk le, hogy a ZF 8HP váltócsalád rendben van Alfától kezdve az Audin át a BMW-ig, és a sportos követelményekkel is megbirkózik. Pontos gyors, és ha az ember teljesen megőrül, és mindent menetmódszabályzót rettenetesbe állít, bizony a váltó sem vált el, amíg meg nem húzzuk a fület. 

Kapcsolódó
Spórolj 1,5 milliót - így tartják karban az automata váltót

Spórolj 1,5 milliót - így tartják karban az automata váltót

Egy liter olaj 22 ezer forint, 10 liter kell belőle. Persze ez semmi ahhoz képest, ha a váltó összeomlik az elhanyagoltság miatt.

Az összkerékhajtás viszont nem leoldható, ez az csak az M5 és az M8 kiváltsága, de így 2100 kiló környékén viszonylag kevesen keresnek driftautót, mondjuk ez a népesség nagyobbik részének inkább szerencséje, mint bánata. Van persze M-sport diffi, ha kell gázra szépen kiteszi a hátulját, csak az első hajtást még pont időben kapcsolja rá, hogy azért ne legyen baj. A futómű is feszesebb a Competition-ségnek hála, az, hogy mennyire nem billen, főleg a kaszni dimenzióinak ismeretében durva. Téli gumikon, nyirkos úton sem nagyon akartam elhinni pár helyen, hogy elfordul, szárazon, rendes sport gumikkal tényleg szürreális lehet.

Kapcsolódó
2018-ban ez a legjobb M5

2018-ban ez a legjobb M5

Pont attól lett újra a legjobb M5-ös, amitől sokan fanyalogva elfordulnak tőle: automata és összkerekes.

Nyilván rommá lehet konfigurálni, ha nekünk az a heppünk, járhatunk a legdurvábbra beállított motor/váltó kombóval, puha futóművön, de lehet sportos kormányunk a nyugodt hajtás mellé is. Viszont képzeljék el azt a megalázó pillanatot, hogy gurulnak a Vácin, az utasteret belengi a mekis sajtburesz illata, amikor valami rangon aluli Subaru Impreza áll fel mellénk a lámpánál, a sofőr pedig átnéz, azzal a félreérthetetlen arckifejezéssel.

Kapcsolódó
A világ második legjobb gitárosa?

A világ második legjobb gitárosa?

Kár bő húsz liter benzint elégetni száz kilométerenként, ha a feléből, kétharmadából jobban lehet szórakozni.

A helyzet egyértelmű, de mire minden sportos beállítást behozunk, az Impreza már két pirossal arrébb jár. Szörnyű, nem? A BMW viszont erre is kitalálta a megoldást: a kormányon van két nagyon látványos, piros gomb, az egyiken M1 a másikon M2 felirattal, ezekre szabadon konfigurálhatunk magunknak megőrülős beállítást, amiket aztán egy gombnyomással élesíthetünk. Természetesen a rendszer rákérdez, hogy biztosan el akarjuk-e szabadítani a Krakent, hiszen a felelősségteljes gondolkodás fontos, mi másért járnánk X4 M Competitionnel?

A piros gomboktól eltekintve a beltér olyannyira szabvány BMW beltér, hogy egy dologra emlékszem belőle, a kávébarna bőrhuzatra, az tényleg remek, főleg, hogy elöl ízléses narancs betétet varrtak bele. Ja, és még egy dolog: az indukciós töltőpadon töltött okos kulcs egyszer csak túlmelegedést jelzett, ami az emberiség elvitathatatlan csúcsmomentuma. Kényelmes, kellemes autóbelső ez, és igazából hátul sem annyira rossz a helyzet, csak pont az X3 egyenes tetővonalának térérzete hiányzik, meg a csomagtér, ami így 525 literes. 

Kapcsolódó
Gőzmozdony-romantika, M-logóval

Gőzmozdony-romantika, M-logóval

Ez egy BMW, sorhatos dízellel, és még SUV is. Mi baj lehet? Semmi olyan, amiért érdemes lenne félreugrani.

Sokan azért szeretik ezeket a kupé SUV-okat mert sokkal fiatalosabbak, mint egy hagyományos papás hobbiterepjáró. Nem tudom, nekem ehhez nem elég kifinomult az ízlésem, de hogy nincs az a halálos fenyegetés, amivel engem rá lehetne venni az X4 M-re ha van X3 M is, az teljesen biztos. Nem csak, hogy praktikusabb, de lényegesen jobban is néz ki, főleg, hogy kapott egy rendkívül szexi hátsó légterelőt. A technika pazar, számolom a napokat az M3 bemutatójáig, mert ott tényleg súlyosan pirítani fog az S58, maga az X4 M viszont nekem egy olyan válasz, amihez sosem tették fel a kérdést. Ha valaki pisztolyt fogna a fejemhez, hogy tessék, itt a tesztautó 34,7 milliós ára, hobbiterepjárót kell venned, Porsche Macan S-t vennék. Közel nem megy úgy, mint a BMW, de több élet, több íz van benne. A BMW X4 M Competition nem annyira a vezetés, mint inkább a gyorsan menés élményét adja meg, aki ezt keresi, imádni fogja, és hát nézzük onnan, hogy még így jobban jár a világ, mintha X6 M-et vett volna.

Az oldalról ajánljuk

Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
  • Hírek

Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét

Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.

március 13., 13:45
7500 liter felesleges üzemanyagot locsolt szét az úton egy amerikai kamionos
  • Hírek

7500 liter felesleges üzemanyagot locsolt szét az úton egy amerikai kamionos

A férfi azért tette ezt, hogy megszabaduljon a tartálykocsijában maradt felesleges szállítmánytól.

2 órája
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
  • Hírek

Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban

Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.

március 13., 10:15
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
  • Hírek

Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet

Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.

március 13., 14:59
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
  • Hírek

Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója

A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.

március 13., 12:06
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
  • Hírek

Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje

A bevált recepten csak fejlesztettek.

március 13., 15:49
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
  • Hírek

A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini

Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.

március 13., 11:48
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+
  • Hírek

Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum

Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.

március 12., 05:59
A követési távolságról
  • Közélet

A követési távolságról

Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.

március 14., 06:04
Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek
  • Hírek

Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek

Nem a BMW a legfontosabb.

március 14., 06:04
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
  • Hírek

Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal

Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.

március 13., 06:06
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

március 13., 16:45
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
  • Hírek

11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.

március 13., 08:58
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
  • Hírek

Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal

24 órán belül elfogtak.

március 12., 07:26
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
  • Hírek

Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros

Aki nincs velük, az ellenük van.

március 12., 08:11
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
  • Hírek

Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára

Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.

március 12., 13:57
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
  • Közélet

Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!

A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!

március 13., 06:05
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
  • Hírek

A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt

Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.

március 13., 06:06
Frissült a Toyota Corolla Európában
  • Hírek

Frissült a Toyota Corolla Európában

A modell külseje és belseje is megújult kissé.

március 12., 14:43
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
  • Közélet

Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?

Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.

március 12., 17:01
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
  • Hírek

Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba

Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál

március 12., 10:58
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X
  • Hírek

Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum

Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.

március 12., 09:27
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki
  • Hírek

Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum

A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.

március 12., 11:26
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét
  • Hírek

Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum

Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.

március 12., 12:43
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
  • Hírek

Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken

A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.

március 12., 16:00
Dacia Duster (gáz) – 2025.
  • Tesztek

Dacia Duster (gáz) – 2025.

március 13., 09:26
Morgan Supersport
  • Hírek

Morgan Supersport

március 13., 11:25
Új, hétszemélyes Skoda
  • Hírek

Új, hétszemélyes Skoda

március 13., 13:38
Autók, amikben felnőttünk II.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk II.

március 14., 00:06
Top Gear Bentley Turbo R
  • Hírek

Top Gear Bentley Turbo R

március 13., 07:31