Végre rendeset megyünk a Clio-hibriddel!
Menetpróba: Renault Clio, 2019. – Mortefontaine, Év Autója-tesztelés
Nem tudom, vártam-e ennél izgatottabban autóvezetést az idén, mint most, az Év Autója-döntősök mortefontaine-i próbáját. És nem a Tesla Model 3-re, nem is a Porsche Taycanra, de még csak nem is a BMW M135i Xdrive-ra készültem izgatottan. Hanem hogy végre kipróbálhatom rendesen is a Renault Clio körmös kapcsolású váltóval megvalósított, befőttesgumi-mentes hibridjét.

Idén olyan sorrendben jönnek a mortefontaine-i beszámolók, ahogy az autókhoz hozzájutottam az UTAC Ceram bázisán. Ha rajtam múlt volna, ezzel az autóval indul a beszámolók sorozata – nem általában a Renault Clióra gondolok, hanem kifejezetten erre a verzióra, az e-Tech-re. De előbb kaptam meg a nagy hibrides Corollát. Előbb a Model 3 Performance-t. Előbb a Ford Puma legdurvábbikát. Kis híján még Taycanba is előbb tudtam beleülni.
Mert mindenki a Clio-hibriddel akart menni, és hiába volt kettő, ekkora társaságnak ez nem volt elég. Végül csak ebéd után sikerült megkaparintanom. De legalább sikerült.
Utoljára december közepén, ködös vaksötétben, összesen nem egészen nyolc kilométert tudtam vezetni ezt az autót, apró, sok helyen egy sávra szűkülő, de kétirányú utakon. Nem volt az a baromi kimerítő teszt, hogy kicsit mondjak. Most viszont előttünk a mennyország – világos van, odakint az üres utak (bár hajszálpontosan ugyanazok, mert a Clio-bemutató is pont ezen a Ceram-bázison zajlott), odabent a bármennyivel-mehetek-tesztpálya, kanyarokkal, sok-sok padlógázzal.
Mert persze, a Clio nagyon fain kocsi, csak 4,05 méter hosszú, tehát még a mai kicsik között is rövid, ennek ellenére el lehet benne férni a hátsó üléseken is (so-so), amit a 208-as Peugeot nemigen mondhat el magáról. Még csomagtartója is van, mert a 391 liter ebben a méretben jónak számít.
A Clio új generációját azért is szeretjük, mert az utastere rém igényes, sok benne a puha, finom anyag, ami nem puha, az meg legalább annak látszik. Mindenfelé kitalált, matt króm betétek, egy jól használható központi kezelőrendszer, konfigurálható digiműszerek, merevebb kaszni, s egy csomó fajta motor, benzinesek, dízelek egyaránt. A legjobb azonban, hogy a Renault a hagyományos technikák mellett megcsinálta a világ legérdekesebb hibridhajtását is, amely tud párhuzamosan, sorosan, de függetlenül is működni, tehát a benzinmotor lehet benne simán áramtermelő, miközben a villany hajt, tud csak a benzinmotor hajtani, tudnak mindketten is, egyetlen kombináció nem megy, hogy a villanymotor gyártsa az áramot, mert az hülyeség lenne. Azaz – fékezéskor, lejtőn gurulva még az is megtörténik, csak önmagában nem.
Még jobb, hogy ebben a hibridben nincs folyamatos áttételváltozásra alkalmas mechanikai megoldás – tehát se csúszókuplung, se bolygómű, se szíjas CVT, csak a nyers, kapcsolt, fogaskerekeken érkező közvetlen nyomaték tol bennünket a horizont felé. Elmarad tehát a hibridek gyűlöletes befőttesgumi-effektje, a motor még nagy sebességnél is hosszú áttételben, duruzsolva áramoltat bennünket az úti cél felé.
A kis vezetésen már nagyon ígéretesnek tűnt a kocsi két hónappal ezelőtt, most, a tesztpályán végképp beleszerettem. Nemhogy a hibrideknél jobb ez az autó, hanem ha még egy picit reszelnek rajta (az első tesztek óta ez már a harmadik, frissített verzió és még javában folyik a munka), akkor a DSG-s, robotizált váltós többinél is sokkal jobb lesz. Mellékesen pedig képes lesz EV-ben menni, s a fékbetétek koptatása és fékpor levegőbe szórása helyett szépen eltenni a mellényzsebébe a különben veszendőbe menő energiát. Win-win-win!
Tényleg nagyon finom, tényleg nem erőlködik, a váltásokat pedig szinte egyáltalán nem érezni, csak a fülünk regisztrálja őket. Látom, mi az, amin még dolgoznak, mert van olyan, hogy nagy tempóról, óriásit fékezve, a sikánon átcikázva, majd nagyot gyorsítva túl sokáig alacsony fokozatban tartja magát a váltó, de ennek megoldásához csak a programon kell még finomítani. Máskülönben nagy-nagy ritkán hallani egy távoli, finom mechanikai kattanást, oszt« annyi.
Aztán mentem vele 140-et, igen. És közel síri csend honolt az utastérben, csak a tetőnél (milyen érdekes helyen) hallottam a szél sustorgását. Teszem hozzá, a Clio új generációja rendkívül csendes, szerintem marékszám pipálja le az eggyel nagyobb autókat is e tekintetben. Jó a kormányzás, jól ülök, istenien tudom használni a fedélzeti rendszert, maximum a túl keményre hangolt rugózás zavar. Ezért kár, mert akkor már milyen autóhoz menekülhet az ember egy kis puha rugózásért, ha nem egy franciához, ha tele a hócipője a mai, kőkemény modernekkel?
Ha muszáj, hátra is beférek, ha kell, még a hibridbe is tudok pakolni, mert csak 30 literrel kisebb a raktere a normál verziónál. Ha pedig mindenképpen villanyautóra vágyom, és Clióból nincs ilyen, akkor simán vehetek egy Zoét is. Az is Renault, az is ez a méret és tiszta EV. Erős ütőkártyák ezek, nem engedtek hibákat becsúszni a számításba.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál
- Hírek
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum
A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.
- Szerelem
Végig AmerikánVolkswagen Golf I Alaszka-Tűzföld expedíció (1974)
Az első, amerikai kontinensre szállított Volkswagen Golfokkal északról délre szelték át a kontinenst.
- Hírek
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.
- Hírek
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.
- Közélet
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.
- Hírek
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
Aki nincs velük, az ellenük van.
- Hírek
Frissült a Toyota Corolla Európában
A modell külseje és belseje is megújult kissé.
- Hírek
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum
Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.
- Hírek
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum
Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum
Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.
- Tesztek
Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025
Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Hírek
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
24 órán belül elfogtak.
- Közélet
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Hírek
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.
- Hírek
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.
- Hírek
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Olajdoktor
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?
- Hírek
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.
- Hírek
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.
