A Focus vége?

Bemutató: Ford Puma – 2020.

2020.01.24. 07:01

Amikor az első hírek megjelentek a Ford Pumáról, sok régi vágású autószerető hördült fel, hogy hát már semmi sem szent?! Az 1997-2002 között kapható Puma ugyanis csinos és meglepően vezetőbarát kis kupé volt, ez az új meg egy crossover, hát ide gyorsan a tömjénfüstöt, vesszen a démon! Talán a rosszalló hangokra reagálva magyarázkodtak is a bemutatón a Ford emberei a név miatt, hogy hát a vásárlók akarták így, hogy ők nem is gondolták volna, de a fókuszcsoportos teszteken merült fel a Puma neve, és izé, szóval tanárnő, az úgy volt, hogy csak egy perce egyedül hagytam a kutyát a házival, erre nem megette? Ment a kéztördelés, a cipőorrok bámulása, pedig ez a vád teljes hülyeség. Az első Puma egy Fiesta-alapokra épített, divatos és sportos rétegmodell volt, ez az új meg szintén egy Fiesta-alapokra épített, divatos és sportos rétegmodell. Csak annyi történt, hogy közben a világ tovább forgott, és most nem a kupé a trendi, hanem a szabadidőautó.

Kapcsolódó
A legjobb kis vakarcs félmillióért

A legjobb kis vakarcs félmillióért

Nem erős, nem gyors, mégis veszett jól érzed magad benne. Nincs büntetés, csak az illúzió számít.

Már olyan régóta divatosak a crossoverek, hogy időközben kitanulták a mérnökök a fortélyát, és meg tudják oldani, hogy ne csak ahhoz képest mozogjon ügyesen. Az ilyen nemzetközi bemutatókon általában csodálatos utakon lehet csapatni, így általában azt kívánom, az aktuális lehangoló tömegmodell helyett bárcsak valami sportkocsiban ülhetnék. A Malaga környéki hegyekben még az eső is esett, tehát nemcsak szűk és kanyargós, de csúszós volt az út. Mégis, a Pumában egy pillanatra se jött rám az elvágyódás. Na jó, az adrenalin azért nem folyt a fülemen úgy, mintha egy Mustangot kellett volna vezetni, de olyan kiválóan dolgozott hegynek fel és el, olyan kezesen kanyargott, olyan szépen mozgott a hullámzó utakon a Puma, és a kis egyliteres motorok olyan vérmesen darálták az indulót, hogy simán elautózgattam volna vele még napokig. Egy fronthajtásos crossover, háromhengeres, turbós benzinmotorokkal, mégis jó vezetni? Hát, ezt is megértük.

Kapcsolódó
Magyarország leggyengébb autói

Magyarország leggyengébb autói

Használható autó kevésért? Tesztünk résztvevői annyira gyengék, hogy a Suzuki be sem tudott kerülni ebbe a körbe.

Persze a Fiesta adta műszaki alapok csodálatosak, ahogy épp a legutóbbi hármas tesztben kiderítettük, csakhogy ez egy jóval tágasabb kaszni. Így tehát tényleg csak az alapok átvételéről beszélhetünk, vastagabb stabilizátorok, nagyobb tömeghez igazított rugók és lengéscsillapítók, meg persze szélesebb nyomtáv (+58 mm) jellemzi a Pumát. Erre szükség is van, hiszen hét centivel szélesebb, tizenöttel hosszabb és öt centivel magasabb, mint egy Fiesta, illetve a tengelytáv is nőtt tíz centit.

Ez már akkora változás, hogy akár kategóriaugrásnak is elmenne, ám a Ford olyan sok városi terepjáróval igyekszik a vásárlók tárcáját megcsapolni, hogy a Puma nem fért máshová, maradt a B szegmensben. Ezt azonban a helykínálaton nem érezni, sőt, egészen meglepően tágas. Talán éppen elöl a leginkább korlátozott a tér, mert bár a váll és a láb elfér, a sportosan lapos szélvédő miatt a napellenző pereme olyan alacsonyan van, hogy nem egyszer hozzáértem a homlokommal, ha izegtem-mozogtam. Például mert nem láttam ki a lapos oszloptól a kereszteződésben.

A hátsó ülésen azonban meglepően nagy hely van. Az Ecosporthoz hasonlóan itt is az a trükk, hogy a viszonylag rövid ülőlapot magasra építették, így a lábunk inkább lefelé terjeszkedik, nem előre. Mondjuk ezer kilométerre nem indulnék el szívesen ezen a padon, de a horvát tengerpartig, vagy éppen az alpesi sípályákig tökéletes lesz. És az a csoda, hogy mindezt nem a csomagtér kárára oldották meg, sőt, éppen a puttonyban rejtegeti a legnagyobb trükköt a Puma.

456 literes a raktér, ami döbbenetesen sok egy ekkora autótól, ráadásul ezt részben a minden Pumában széria Megabox beépítésének köszönhetik. A csomagtér álpadlója két állást tud, felsőben a könnyebb pakolást segíti, alsóban meg tágasabb teret ad, ám alatta a valódi padlóban még egy 80 literes, téglatest mélyedést is találunk. És ebben, a gumiszőnyeg alatt, egy lefolyót, tehát ide nemhogy szobanövényt, vagy sáros csizmát, de akár a frissen fogott pontyot is bedobhatjuk, mert slaggal és mosószerrel percek alatt ki lehet majd takarítani.

De nemcsak tágasabb a Fiestánál a Puma, a műszaki tartalom is fejlettebb. Az egyliteres Ecoboost motorok 125 és 155 lóerősek (gyengébb Magyarországon nincs), ám mindkettőt szerelik 48 voltos Mild Hybrid rendszerrel. Ez a teljesítményt nem növeli, de amíg van szufla a kicsike akkumulátorában, addig a padlógázzal előhívható csúcsnyomatékot megfejeli az elektromos hajtás, illetve a start-stop rendszer is sokkal gyorsabban működik a fogasszíjas generátornak köszönhetően, mely az indítómotort helyettesíti. Csak elektromos működés nincs, a turbólyukat viszont eltüntetni a rásegítés, tehát kellemesebb, simább a menet.

A Ford azt állítja, hogy ha 20 km/h-nál gázt adunk, akkor a sima Ecoboost 35-tel megy majd 5 másodperc múlva, a hibrid viszont 45-tel. A motorfékes lassítás egyben töltés is, tehát erősebben fogja az autót, ha kihasználjuk, ez jól is működik, gyorsan megszokható. A fogyasztásra tett esetleges hatását azonban nem tudtuk lemérni, hiszen egy ilyen bemutatón nem mi tankolunk – a gyár mindenesetre 5,5 literes átlagot ígér az erősebb motorral, 5,4-et a gyengébbel.

Első körben csak ezzel a két benzinmotorral és hatfokozatú manuális váltóval kapható a Puma, de májusban jön a hétfokozatú duplakuplungos automata, és dízelmotor is lesz, 120 lóerővel, illetve a nem túl távoli jövőben érkezik a Puma ST. Most mindkét hibridet kipróbálhattuk, a 125 lóerőst Titanium X, míg a 155 lóerőst az ST Line X felszereltségben, mely ültetést nem, de feszesebb rugózást-csillapítást ad a sportos küllem mellé. A hangja harákolóbb-idegesebb a jelenlegi csúcsmotornak, mint a kicsinek, és jól érezhető az erőfölény is, az ST Line feszesebb rugózása helyett azonban a kellemesen csillapító, mégis ugyanolyan jól kanyarodó Titanium tetszett jobban. Magyar utakra az lesz a jó Puma.

Tanulságos volt, hogy a kocsikkal jól kivasalt kavicsos-földes utakra is kiküldtek minket, ahol az üzemmódváltót Trailbe kapcsolva próbálhattuk, miként boldogul. Igen ám, de a Trail lazábbra állítja a menetstabilizáló elektronikát, úgyhogy az első adandó alkalommal rárántottam a kézifékre, és hopp, ahogy kell már úszott is a Puma segge. Nem kell sírás, ez legalább olyan buli kocsi, mint az eredeti Puma volt.

A Normal, Eco és Sport üzemmódok mellett (utóbbit kell kapcsolni, ha elektromos rásegítést kérünk padlógázra) van tehát terepre a szánt Trail, illetve egy esős-havas, csúszós útra kidolgozott Slippery is. És mivel az újságíróért mindent, ezért a mediterrán fehér aszfaltos utakra esőt intézett a szervezőbizottság, úgyhogy kiderült, nem csak parasztvakításra jó. Bár a mérnökök nem mentek bele a részletekbe, de érzésre finomabban felépülő nyomaték, és valamivel élesebb ESP mintha korcsolyára tenné a Pumát. Olyan szépen rajzolta az íveket, hogy egészen nekibátorodtam. Persze ha valaki túlságosan elbízza magát, és túl nagy tempóban próbál egy hajtűbe fordulni, nagyon közel ugrik majd hirtelen a szalagkorlát valószínűleg. De ha helyén a sofőr esze, akkor a Puma gyönyörűen a keze alá dolgozik, nem akadályoz, hanem segít az elektronika, és én csak azt érzem, hogy hiába esik, én vagyok a Vatanen a sok gyógyegér között.

A sofőr környezete szinte egy az egyben a Fiestából jön, persze a magasabb térbe áttervezve, de a Puma LCD kijelzőt is kaphat a mutatós műszerek helyett. Ez mindig a választott üzemmódnak megfelelő grafikával szédít, és könnyen leolvasható, de fájó, hogy a Ford sem volt bátor, és mind az öt üzemmód ugyanazt az egy elrendezést színezi át. Mivel azonban a Fiesta óracsoportját nem szeretem különösebben, szerintem ez így is előrelépés. Minden más maradt az ismert helyén, még a Ford Sync navigációs kijelző is ugyanolyan közel van, mint a Fiestában, pedig itt nagyobb hely lenne messzebb rakni. A szolgáltatások köre azonban jóval bővebb, széria például az indukciós telefontöltő, többféle elektronikus segéd áll rendelkezésre, többek között új generációs sávtartó is, sőt, az első két ülés masszásfunkciót kaphat. Aki pedig komolyan veszi a Megaboxban rejlő horgászati lehetőségeket, az lecipzározható-mosható üléskárpittal is rendelhet Pumát.

Erről a rövid próbáról azzal az érzéssel jöttem el, hogy a Fordnál alaposan végig gondolták, mitől lesz jó az új Puma, és meg is csinálták rendesen. Úgy adja meg a crossoverség kellemes be- és kiszállását, a gondtalanságot segítő hasmagasságot, hogy közben semmit sem veszít az autóságból. Jól mozog, jó vezetni, négy személynek komfortos és sportos egyszerre, méretéhez képest tágas, szóval, ha még jól is fogyaszt, akkor ez a tökéletes kis crossover. Ingyenebéd azonban nincs, ezt a rengeteg technológiát ki kell fizetni, ezért a Puma az azonos motorral szerelt Fiestánál majdnem egy tekerccsel drágább: 6,8 millió forint a hivatalos árlista alja. Viszont ezért már 125 lóerős, gazdag Titanium felszereltséget kap, és csak százezer a hibrid felára. Ráadásul a Ford-kereskedők mostanság eléggé szabadon értelmezik a listaárakat, tehát alap Pumát bizonyára lehet 6 millió alatt is venni. Amiket ezúttal próbáltunk, nagyjából 9 millió körüli kocsik voltak, és bár ez elég sok pénz, az az igazság, hogy messze nem ez a legrosszabb választás ennyiért. Vezettem például tavaly egy kilencmilliós Focust, ugyanígy egyliteres Ecoboosttal és ST Line futóművel, és nincs mit szépíteni: a Puma a jobb kocsi. Nem tudom, ki hogy van ezzel, de én sosem gondoltam volna, hogy ilyet kijelentek valaha is egy crossoverről.

Az oldalról ajánljuk

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
  • Hírek

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén

Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.

tegnap, 17:39
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!
  • Technika

Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.

A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!

április 19., 07:13
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00