Biztos jó egy Tesla Cybertruck (Tsl Cbrtrck?), de mi inkább a lakossági kisautókon veszünk össze. Nekem például nagyon kellett a 208-as, mert most volt nálam az új Clio, ami szintén Év Autója-jelölt.

Márpedig volt egy kis szerkesztőségi felhorgadás, hogy hogy lehet már az új Clio a döntőben?! Miért, akkor azt mondd meg, hogy nyerhette Jóskapista lánya a tavaly előtti Anna-bált? Hogyan lett Kállay-Saunders András csak 5. az Eurovízión, amikor legalább olyan buzis, mint Conchita Wurst?! Hogyan választhatták pápának az argentin csókát? Miért nem gój kapta az irodalmi Nobelt?

A listákat emberek csinálják, az objektivitáshoz is csak annyi közük van, mint maguknak az embereknek. Arra viszont jók, mármint a listák, hogy beszélgessünk azokról a dolgokról, amik érdekelnek. Gitárosokról, csodagólokról, autókról. A Cliót szerettem, főleg vezetni. Nézegetni már kevésbé - egyszerűen nincs rajta mit nézegetni. A PSA konszern most megalkotta a Clio antitézisét, amit bármeddig elnézegetnék, csak vezetni ne kelljen (volt már a két autóról összehasonlító tesztünk is).
Pont ezt a 100 lovat, név szerint!
A Renault tudatosan csajozik a Clióval. De attól még jó.

A 208-as mokány. Szélesen földre rakott kerekeken ül, látványnak is stabil, ellentétben mondjuk egy Peugeot Ionnal, ami ebből a szempontból az ellentéte. Mokány, de leginkább dögös. Lehet, hogy szépek a részletek, illetve biztos, hogy szépek a részletei, de manapság ritka, hogy egy autó-tömegterméket ne csúfítsanak el a kötelező kompromisszumok. A gyalogosvédelem, a légellenállás, a minél nagyobb csomagtartó, a hátsó fejtér, az ezernyi gyártási igény, ami kizárja egy csomó szép megoldás véglegesítését - szóval oké, hogy állatul néz ki az új 508-as is, de ez milliárdszor összetettebb projekt volt, mint hogy rajzolni kellett egy dögös kisautót 2540 milliméteres tengelytávra, 1500 milliméteres nyomtávval, az EMP1 platformra.
Összejött, na. Úgy, hogy benne vannak a 60-as-70-es évek Peugeot-i, legalábbis a nézésében, visszahoztak valamit az ezredfordulós 206-osból, de főleg a 205-ösből (hátsó tetőoszlop domborítása), szóval megvan a fajtajelleg. A hátulja egyszerre kortárs Peugeot és 200-as széria best of. Az első lökhárító agyar-menetfényével még barátkoznom kell, de az új 208-as kívülről egy árkategóriának tűnik az Univerzum legtúlárazottabb járművével, az Audi A1-essel. Nem beszélve erről a Faro-sárga színről, ami egy tojtojvécét is prémiumtermékké varázsolna. Márpedig ezt írja a hivatalos árlista - ez a 208-as akrilfehérje, a felármentes alapszín. És ha ez az alap, tényleg csak a legelvetemültebb individualisták fizetnek 150 ezret egy platinum metálszürkéért. Vizuális környezetszennyezési termékdíj, amit érdemes is lenne bevezetni, hogy végre egy kicsit színesebbek legyenek az autók.
A vicc, hogy a belseje sem illúziórómboló. Sőt! Emlékszem én még a 206-osra újkorából, ami a kor szintjén gyönyörű kisautó volt, de a belsejétől már a kor szintjén is azonnal elment a kedved. Ebben meg ott a szép bőrkormány, tökéletesen használják a matt krómot, látványos az ajtótól ajtóig tartó körív, a középkonzol billentyűsora. Jó, hogy mindez már a GT-Line felszereltségtől alap, de az sem vész 6,2 millióért. Na jó, valójában a 100 lóerős GT-ben van csak 7 colos képernyő csak Active felszereltségtől, és az óriásplakát-alapár (4 millió forint) az 5 colosat foglalja magába, de a 208-asban nem is az érintőképernyő a lényeg, hanem az invenciózus műszerfal.

Hallottam én mindenféle véleményt a Peugeot úgynevezett 3D-műszerfaláról, a legtöbben lelkesedtek. Hogy oké, hogy nem igazi 3D, csak egy átlátszó LCD-t raktak egy másik fölé, miképpen az 5D szempilla sem ötdimenziós, csak ötszálú pamacsokat ragasztanak egy-egy szempillára a kellően kurvás hatás eléréséhez. Poénnak jó, nem mondom, de közel sem akkora poén, hogy most elájuljon az ember az egész műszerfaltól. Főleg hogy a menü olyan szinten kacifántos, hogy az egyszeri tesztelő ellenséges környezetnek érzi az autót. Szóval találó az i-Cockpit, mint név, csak nekem nem az intelligens rövidítése a kis i (hanem az idiótáé).
Szokva vagyok a német iskolához, amibe a Skoda is tartozik, meg igazából a Kia-Hyundai is, elvagyok a japán menükkel, de a 208-as azzal indított, hogy a képernyőn egy rádióállomás neve volt, rajta a némítás egyezményes jelével, a piros X-szel. Érdekelt volna az adás, de hiába böködtem a piros X-et. Aztán ellenőrzésül, hogy tán nem érintős a képernyő, mellé nyomtam valahová, erre megjelentek valami profilok. Profil? Az meg mi? (Oké, tudom, így több felhasználó is összeállíthatja magának azokat a felesleges dolgokat, amiket amúgy észre sem vesz, mint háttérszínek és egyéb marhaságok.)

Ekkor egy kátyúba hajthattam, mert nem tudom, mit nyomtam meg végül, de a képernyő és a műszerfal zöld lett. És legalább ordítani kezdett a rádió. Egyszóval mint az izlandi gólöröm: elsőre le vagy nyűgözve, és visítasz a gyönyörűségtől, aztán magad se hiszed el, milyen hamar vált unalmassá. Ha ezt a MOME hallgatója adja be dolgozatként, csillagos ötös, hiszen egy hallgatónak ez a dolga; feltalálni érdekes újdonságokat. Az autógyári részlegvezetőknek meg hogy oké, az alapötlet nagyszerű, de dolgozzon még rajta, míg használható nem lesz. A zongorabillentyűk is olyanok, hogy elsőre érted, mi merre, de vezetés közben rémálom a használatuk, főleg mert a billentyűk mögötti hátsó sor is érintős, tehát nincs kattanás, amiről tudnád, aktiváltad-e a funkciót, oda kell nézni a kijelzőre.
A kis kormányt is egyre kevésbé értem. Mert tényleg nem lóg bele a műszerfalba, de mivel ez már a Peugeot második kiskormányos generációja, láthatóan annyira kalkulálnak a térbeli előnyeivel, hogy én például alig bírok tőle ki-beszállni. Akkor lesz jó, ha annyira alacsonyra állítom az ülést, ahol már nem szeretek ülni.
És hát vannak dolgai. Valakit mondjuk kiviszel a vasútállomásra, de még beszélgettek pár percet az autó mellett. A motort leállítottad, a kulcsot természetesen nem hagyod az autóban, de nem is zárod be, hiszen ott állsz mellette. A Peugeot úgy 10-20 másodpercenként kinyitja és bezárja magát, nyilván annak megfelelően, hogy érzi-e a kulcs közelségét, hiába állsz tőle egy méterre, egy helyben. Nyit...zár...nyit..zár...

Aztán beülnél, de addigra mintha megsértődött volna, hogy nem törődtél vele: nem nyitja a vezetőoldali ajtót, még úgy sem, hogy kezedben az érzékelős kilincs. Ki kell venned a slusszkucsot a zsebedből, és rányomni a nyitásra. Erre mondják sokan, hogy lelke van, kevesen meg, hogy szarul programozták. Az is jó, amikor az ember fotózza az autót, és mondjuk eltávolodik tőle 10 méterre. A 208-as nyugtázza, hogy otthagytad, ezért bezárja magát, és a visszapillantó tükreit is behajtja. Te persze nem behúzott fülű nyuszit akarsz fényképezni, ezért rányomsz a nyitásra, de nem fogja fel, hogy direkt volt; tíz másodperc, és már hajtja is be megint.

A vannak dolgai rovat elég hosszan folytatható. A tolatóradar például folyamatosan vonyít, ha egy oszlop mellett tolatunk. Lehet, hogy már a jövő Peugeot-inak elektronikáját élvezhetjük, és a jövő PSA-termékei tudnak majd oldalazni is, de egyrészt egyelőre nem tudnak, másrészt ha majd igen, akkor se egyenes kormánnyal. Ha legalizáljuk ezt a vezetéstámogató fake news-gyárat, akár azért is csipoghatna, mert összeállt a Beatles. Lehet, hogy csak be kéne állítani valamit a menüben, amihez valahol még egy gomb is tartozik, amit tök könnyen megtalálnék, ha tudnám, hol van, és melyik az. De így csak tippelni tudok: zongoralakk-fekete.
A fordulatszámmérőt hányadik nap is sikerült bekapcsolnom? A műszerek menüpontban volt, ha jól emlékszem, de azért műszerek menüpontba én a vicinálisabb dolgokat csoportosítanám, mint olajhőfok, meg ilyesmik. A klíma is fura. Vannak autók, amiknél valami baj van a termosztáttal, mert beállítasz egy hőfokot, és 10 perc után, amikor már azt gondolnád, összeáll a rendszer, továbbra is lehetetlenül hideget, vagy meleget nyom. És akkor végül manuálban állítasz egy hőfokot, ventilátorfokozatot meg elosztási sémát - végül is ez a digit klíma, ami nem automata. Persze mindezt képernyőn, valamelyik menüpontból.
Belül ugyanúgy szűk, mint a Clio: mintha lenne valami kisautó-szakszervezet, ami előírja, hogy elöl sem lehet tágas, mert még a végén felemelik a normát a stréber dizájner-Sztahanov miatt. Ugyanaz, tényleg, mint a Clióban: sokkal jobban el lehetne férni, de akkorákat peremeztek az ajtóbehúzókon és a középkonzolon, hogy meglegyen a régi doboz-Panda térérzet.

A 100 lovas, turbós, háromhengeres 1,2-es motor jó. Ugyanez turbó nélkül 75 ló, szóval nincs túlfújva, vállalható a teljesítmény- és nyomatékgörbéje, nem fullad le, vagy bakkecskézik, és bár lapzártáig a menü nyelvét sem tudtam magyarra visszaállítani, nemhogy az átlagfogyasztást megtaláljam. Gondolom 7 liter. Egyszerűen minden célra jó, olyan rugalmas, hogy 6-osban 70-nél rálépsz a gázra, és szépen gyorsul 130-ig, meg igazából felette is. Ha nem kell sokat városban tipródnod a dugóban, felesleges is az automata, ami amúgy 8 fokozatú, és 700 ezer a felára. Ugyanez a csúcsmotor is, csak 130 lóval, de valószínűleg ennek a legszebbek a görbéi, a 130 lovast már kicsit idegbeteg karakternek képzelem, feleslegesnek is tartom a félmilliós felárát ehhez képest. 75 és 100 ló között is 500 ezer forint van, de ugyancsak fejben történő modellezéssel arról meg azt tudom elképzelni, hogy elfogadhatóan megy ezzel az 1100 kilóval.
Az 1,2-es háromhengeres amúgy nem újdonság, csak nekem, de ez nem von le az érdemeiből. Bajom legfeljebb a hangerejével van, amire panaszkodtunk már a dízel kapcsán is. Ordítva brummog, minden lehetséges fordulatszámon. Esküszöm, nem egy kispórolt hangszigetelés-hangja van, hanem afféle büszke, erősített GTI-brummogás, csak ugye egy háromhengeres alapmotornál minek? A futóművel nincs baj, ameddig nem akarják sportosra venni az autót 17 colos, /45-ös gumikkal. Lehet kanyarodni a 208-assal, de nem olyan örömteli, magától értetődő módon, mint a Clióval, és a váltóról is inkább az jut eszembe, hogy biztos elégedett volt a költségtervező ügyosztály, mert sikerült a lehető legkevesebből kihozni egy még épp működő szerkezetet.
Szinte pontos ellentéte az új Renault Cliónak. Az kívül-belül érdektelen forma, szinte az életkedvem is elmegy, ha ránézek. Főleg mert semmit nem változtattak az elődjéhez képest. Viszont műszakilag pazar munka, főleg ha tekintetbe vesszük, hogy csak egy tömeg-kisautó. A Peugeot 208-ason látszik, hogy nem véletlenül vitte ilyen sokra a PSA konszern: azon spórolnak, amin lehet, nevezetesen a műszaki megoldásokon. Nem rugózik jól, de gyorsan menni se jó vele, döglött a kormányzás, a váltó meg... lehet, hogy a BME-n nem ezt a terminológiát tanítják, de szar. A motor meg úgy bömböl, mintha egy virtigli driver's car-ban lenne, de nagyon nem abban van.


Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.
- Hírek
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.
- Közélet
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.
- Hírek
Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je
Már eladták, és a jelenlegi állás szerint soha nem lesz több.
- Tesztek
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.
Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.
- Hírek
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.
- Hírek
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.
- Gumidoktor
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.
- Közélet
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
