Nyolcadik generáció, több mint 40 év - a Golf kategóriateremtő, és máig meghatározó a kategóriában. De vajon a nyolcas a legjobb? Miben tud többet, mint a hetes? És ID.3-as lesz, vagy kilences Golf?

Forradalom van a járműiparban; olyan gyorsan változik a helyzet, hogy még a gyártóknak is nehéz követni. Ha egyik napról a másikra megjelenne egy akkumulátor, amely kiküszöbölné a mostani akkupakkok pár komoly problémáját, fenekestől forgatná fel az egész járműipart, gyártást és értékesítést. Minden változik, ráadásul viharos gyorsasággal, ezt bizonyítja az is, hogy a Golf nyolcas hivatalos bemutatóján a gyáriak közül is volt, aki azt mondta, lesz majd kilences Golf. A másik félhivatalos vélemény, hogy az ID. 3 – és általában az e mobilitás – olyan gyorsan veszi át a hatalmat, hogy a mára egészen lerövidült, alig négyéves modellciklus után már a belső égésű motor és a jelenlegi modellpaletta háttérbe szorul. Ez már egy új világ kezdete, és ennek az új világnak az első hírnöke nem az e-Golf, hanem az elektromos tömegmodell, az ID.3
Addig is itt a Golf VIII, jobb, mint valaha, hurrá, hurrá, mondja a hivatalos anyag. Azonban ha kicsit képbe kerülünk a hetes generációval, már ott is egy nagy lépést tettek felfelé, nemcsak a rendelhető komfortextrákkal és az utastéri anyagok minőségével, de a biztonsági berendezések, vezetést segítő asszisztensek is új szintre emelték a kategóriát. Akkor most hova tovább, mit tudnak beletenni úgy, hogy az ára ott maradjon a konkurensek árszínvonala közelében, jellemzően csak kicsit felette?
Méretben már nem lehet tovább menni, mert szinte rászaladunk a következő modellre és kategóriára, ráadásul a Golf-jegyeket meg is kell tartani: az elődmodell láthatóan jobban sikerült utódjának kell lenni. Az újdonságokat két részre lehet osztani, az egyiket a technológiai fejlődés és a fokozott közlekedésbiztonság szinte kötelezővé tette, a másik pedig vásárlói igényfelmérések eredményeképpen került az új Golfba.
Létezik persze ezek kombinációja, a piac többi résztvevőjének hatása, és még sok más, de a lényegen nem változtat: az új generációs Golf olyan felszereltségű tud lenni, amely öt-hat éve még a prémium kategóriában sem volt elérhető. Ennek legszembetűnőbb példája a személyre szabhatóság, és az ember-autó közötti kapcsolatot biztosító elemek. Hasonlóan a telefonhoz a nyomógomb már oldschool, nem is nagyon találunk a Golfban, az érintőképernyő, a menüből vezérelhető funkciók erős automatizálással állnak szolgálatunkra.
Lehet ezen tipródni, hogy jobb-e nekünk a klasszikus, léptetőmotoros elektronikus műszereknél a nagy felbontású digitális kijelző, azonban utóbbi jobban konfigurálható, személyre szabható. És a kérdés már el is dőlt. A Golf pedig hozza a maximumot mindenből. Ami benne van, az mindig az iparág egyik legjobbja, beszélhetünk akár a vezetést segítő berendezésekről, a holttérfigyelőről vagy az ülések kényelméről. A gyári navigáció viszont zavaróan késik, szinte lekéssük a fordulót, mert lassan frissül a kép. A mérnök szerint a sorozatgyártású modellekben már kettővel újabb lesz a szoftver.
A menetzaj a kategória átlag alatti, prémium kategóriában is megállja a helyét. Hasonlóan az előző generációhoz, itt is kétféle hátsó futóművel szerelik az autókat, csak az erősebb modellek kapják meg a multilink hátsót, azonban a csatolt hosszlengőkaros hátsó futómű is a legjobbak közül való, és a különbség csak határhelyzetben jön ki. Érzésre a heteshez képest kicsit keményebb a futóműve, a kormánya direktebb, ez utóbbi valóban az, végállástól végállásig is kevesebbet fordul. Ennek hatására az autó kicsit kompaktabbnak, fordulékonyabbnak érződik, ami tisztán az adaptív elektromos szervókormány trükkje.
A karosszéria összes eleme megváltozott, de jól meg kell nézni, hogy észrevegyük a különbséget. Laposabb a front, jobban összefutnak a vonalak, a tengelytáv maradt. Vicces módon a csomagtartó 30 litert csökkent, és a hátsó ülések sem dönthetők már tökéletesen síkba a megváltozott padlólemez miatt. Ezt az áldozatot meg kellett hozni a később elérhető ötféle hibrid miatt. A motorok közül most csak az 1.5 eTSI-t és a 2.0 CR TDI-t tudtuk kipróbálni, mindkettőt az újraprogramozott DSG váltóval. Pedig a hatos kézi is megújult, csökkentett belső súrlódású, módosított (hosszabb) áttételű lett, amely segíti a kisebb károsanyag-kibocsátást, és áttételében illeszkedik a nagyobb nyomatékú motorokhoz.
1-es golf, 2-es golf, 3-as golf (ha) 4-es golf, érzed..." (Belga: A gyaloglás vége)
A gyár a nyolcas Golf bemutatóján kiállított az összes eddigi generációból egy-egy modellt ezüst színben, ki is próbálhattuk őket. A siker akkora volt, hogy már sötétedés után is egymás kezéből vettük ki a kulcsot, és könnyes szemmel emlékeztünk vissza az időkre, amikor például a hármast bemutatták, majd később légzsákot(!!!) kapott. Vagy amikor a kettes ABS-t. Ezek az autók a mai modellekhez képest érezhetően billegősebb, gyengébb, zajosabb modellek, de nosztalgia sok dolgot felülír. A sorozatban a négyes volt az, ami már zajkomfortban közelít, pláne a kiállított modell a VR6-os blokkal. Többen is ezt vittük volna haza, de azért sokatmondó a tény, hogy azonos úton haladva a VR6-os pontosan dupla annyi benzint kért, mint az eTSI, pedig a tempó alig volt több, a komfort viszont kevesebb.
A 110 kW-os eTSi 48V-os mild-hibrid rendszerrel szerelt, tisztán elektromos üzemre nem képes, zöld rendszámot nem remélhet, erre majd ott lesz a később bemutatásra kerülő plug-in hibrid. Viszont a motor nagyon jó, csendes, hengerlekapcsolós, motorfék-üzemben vitorlázós, és nem kell zsonglőrködni, hogy 7 liter alatt maradjon a fogyasztása. Ha néha kihasználjuk a 4000 feletti tartományt, akkor is bőven 9 liter alatt marad a valós fogyasztás, a katalógusban persze szebb értékek vannak.
Érdekes volt átülni a szintén 110 kW-os kétliteres dízelbe DSG váltóval volt. A nyomatékos, széles fordulatszám tartományba terhelhető eTSI után valahogy mindig hiányérzetünk volt, a zaja is nagyobb, kicsit morgósabb, és nem vagyok benne biztos, hogy megéri a szűk egyliteres spórolás a fogyasztáson. Mintha még a turbólyukat is jobban lehetne érezni a dízelben, és csak kicsit indul meg hamarabb lentről, fent viszont sokkal hamarabb elfogy. Az eTSI vidáman forog bele a 6000-be, de valójában nincs rá szükség, 2000-4000 között egy életet le lehet vele élni: csendes, erős nyomatékos.
Az új modell ára még nem publikus, de azt megtudhattuk, hogy a lecsupaszított ára alacsonyabb, mint a kifutó modellé. Ez az, amivel nem tudunk mit kezdeni, mert az új jobban felszerelt lesz már alapból, ezért aztán nyilvánvalóan drágább is.

Az oldalról ajánljuk
- Égéstér
Jófejségből mentenek életet
A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.
- Hírek
Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha
Változott a fazon, merőben újszerű a beltér és még a Predator-arc is ment a levesbe.
- Hírek
Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség
Az átalakításokkal együtt 25 millió japán jenes (63 millió forint) NSX végsebessége 307 km/h.
- Hírek
Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne
A BYD óriási fölénnyel a kínai autópiac királya, de a kicsi márkák is pörögnek.
- Hírek
Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt
Az intézkedő rendőr is csak azért úszta meg, mert visszaugrott a rohamkocsiba.
- Hírek
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.
- Hírek
Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme
A 22 éves elkövetőt egyszer már majdnem elkapták a rendőrök, de ekkor még nem tudták azonosítani.
- Hírek
Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát
Hivatalos árat kapott a Renault 5 Turbo 3E, a francia gyártó brutális hot hatch-e.
- Közélet
Te mernél ilyen helyen parkolni?Olvasóink bátrak voltak, meg is szívták. De jogos volt a büntetésük?
Ha tisztában vagy a vonatkozó jogszabályok és táblák helyes értelmezésével, akkor nyugodtan megteheted. Kivéve, amikor jogtalan bírságot kapsz miatta.
- Közélet
Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?Olvasónk kitartóan küzdött az igazáért, végül nyert ügye lett
Egy szavatossági per nem csak a pénzről szól, itt kérem elvi kérdések forognak kockán! Azokból pedig nem szabad engedni.
- Gumidoktor
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?
- Hírek
Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat
Egyelőre csak tesztüzemben vannak a sebességmérő kamerák.
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Hírek
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.
- Hírek
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.
- Hírek
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.
- Hírek
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.
- Hírek
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.
- Hírek
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?
- Hírek
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
