A luxus, amit nem irigyelnek

Škoda Superb 2,0 TDI DSG Style– 2019.

2019.11.29. 06:16 Módosítva: 2019.11.29. 10:39

Harmadnap nyúltam először az üléshez. Akkor is csak az érdekelt, lehet-e állítani a deréktámaszt. Lehetett, feljebb is, meg lejjebb is, de jó helyen volt, úgyhogy nem maceráltam. Az ülésállítóhoz is csak azért nyúltam egyszer, hogy vajon elektromos-e (igen). A kormányhoz ezek után egyáltalán nem nyúltam, hiszen nyilván állítható, de minek állítanám el, ami jó?

Mekkora a valószínűsége, hogy a klónom használta utoljára a tesztautót? Csekély. Viszont a jó ergonómiájú autókban mindig az van, hogy annyira jól találták ki a belsejüket, hogy még egy számunkra rossz setup is élhető. Na, a Superb egy ergonómiai non plus ultra. Mondhatni ebben a téren kívül maga az ergonómia a luxus, meg hogy mindenki tudja róla: ez nem luxus. Végtelen puritánságában pártunk és kormányunk is nagyon kedveli a Superbet, hiszen tudják: nem az a lényeg, miben ülsz a dugóban, hanem az ingatlan, ahová este megérkezel. A Superb az a luxus, amit nem irigyelnek tőlünk. Múltkor is láttam, ahogy maga Külügyminiszter Úr a szolgálati Superbbel szedi össze a gyerekeket, aztán diszkréten gurulgat hazafelé a buszsávban, csak a testőrség követi a testőrileg abszolút indokolt Audi Q7-essel, szerény kék villogóval. Azóta sokkal rokonszenvesebb, pedig előtte is bírtam.

Clevernek pedig a csúcs-Skoda is clever. Tudja a kivehető, zseblámpának használható csomagtérvilágítást, az ajtóba rejtett esernyőt, a jégkaparót a tanksapkafedélben, meg a volvós cetlitartót a szélvédőn. De nem olcsó; 9,3 milliótól kapható az 1,5-ös benzinessel, 150 lóval, kézi váltóval. Dízel 11 millió körül indul, de vagy kézi lesz a váltó, vagy a leggyengébb, a 120 lovas a TDI. Nem tudom, upgrade-eltek-e már a laptopos szolgáltatók, akik anno a gyengébbik Superb TDI-k teljesítményét húzgálták fel jelentősen, kábé lovacskánként egy ezresért egy konspiratív benzinkúti parkolóban, a kormozás már ajándék volt.

Már az elején azon spekuláltam, hogy ma egy Superbet hogyan lehetne sufnituning módszerrel szintbe hozni a Passattal, és arra jutottam, hogy biztos kevés benne a hangszigetelés. Papp Tibi szerint nem is külön szettet fejleszteni, egyszerűen meg kell venni a Passat kerékdob-filceit, beszerelni, és kész. Aztán kimentem az autópályára, és érdekes módon nem volt hangos. A kétliteres, 190 lóerős dízel kellemesen mormol valahol Gyöngyös irányában, de szélzaj tán több is van, mint futómű. Szóval nem az erősebb gumisurrogással akadályozzák, hogy a Superb Passatot kannibalizáljon.

A modellfrissítés nagyjából a szokásos: kicsit nagyobb lett a hűtőrács, elér a lámpáig, és megváltozott a ködlámpák fészke. Hátul pedig beleszaladt a króm csík a lámpákba, amire a közelmúltból az Audikra asszociálnánk, de az én emlékeim szerint ezt is még az Opelnél találták fel, az előző Insignia utolsó faceliftjénél. Belül több minden frissült, például a holttérfigyelő figyelmeztető fénye, ami ugyan kívül van, de belülről látjuk: a tükörlap helyett most már a tükörházon világít, ami ergonómiailag sokkal jobb.

Változott még a központi kijelző, szerintem nem előnyére. A kifutó Superbben egész jól belesimul a műszerfalba, most már kiáll, mint egy trapéz alakú tablet. A vezérlése sem előnyére változott: eddig szép matt fekete gombjai voltak, a szokásos VW-stílusban. Most nyakon öntötték fél deci zongoralakkal, és csak virtuális gombokat simogathatuk. Plusz a frissített Superb az ajtó aljából levetíti elénk a földre, hogy SUPERB. Ami kicsit olyan, mint amikor egy bokszoló bizonygatja meccs előtt, hogy van önbizalma, mi meg tudjuk, hogy ha tényleg lenne, eszébe se jutott volna a téma.

Ez a mátrix-led világítás csodálatos. Én mondjuk utálok sötétben vezetni, motorozni meg egyenesen nem is vagyok hajlandó sötétedés után, de autózni néha muszáj. A Superb reflektorával a fél erdőt beteríti az ember, és a kihalt autópályán is folyamatosan emlékeztetni kellett magam, hogy a kamionosoknak odafent ülve mekkora szopó, hogy sövény ide, sövény oda, ők megkapják a refit, úgyhogy inkább visszavettem, hiába mátrix. De akkor is olyan életminőséget jelent, akár a tompított, akár a reflektor, hogy ez embernek szinte kedve lesz sötétben autózni. 

A 190 lovas 2,0 TDI rendesen megy; ez nem a fölényes, hiszen az már luxus lene, hanem a normális. A kifutó szériából a benzines 1,8 TSI 8,5 másodperc alatt van 100-on, érzésre is ugrósabb, hiába jobb a dízel gyorsulása papíron (8,1). Ráadásul az ugyanilyen erős új 2,0 TSI már 7,7 másodperc alatt éri el a 100-at, fogyasztásra viszont már az előző is alig volt a dízel fölött olyan másfél literrel. De manapság dízelt venni nagyjából az anyagyilkosság szintjén van - csekély a társadalmi megbecsültsége, és csak hajszál híján legális. Az mondjuk továbbra is tény, hogy a WLTP szerint 500 kilométer körüli hatótávot ígérő elektromos autókkal 95 km-es utazósebességgel jön ki a hatótáv, ezzel a Superbbel meg 140 tempomattal 900 kilométer.

A Škoda is jól önvezet, de sokkal gyökerebb módon figyelmeztet, mint mondjuk legutóbb a Kia az Xceedben. Az tökéletesen a sáv közepén vitt, egész sokáig, aztán szólt, hogy oké, akkor átadja, csipogott egy ideig, mégsem adta át, hanem vitt a végtelenségig, de akkor már lassan tántorogva a sáv két széle közt. De maradt a zene, meg a követő tempomat is. A Škoda is tovább visz, ha nem nyúlok rá a kormányra, de olyan félelmeteset fékez bele, hogy még úgy is megijedtem, hogy tudtam, mi jön. Nem óriás satu jön, csak 130-ról 120-ra, de sokadjára is úgy megijedtem, hogy esküszöm, a bal vállam rendesen begörcsölt, és fél óráig fájt. A Volkswagennél konszern-szinten van gebasz a programozással, mert néha ez is feleslegesen ijesztget, mint a Touareg.

Vannak a Škoda önvezetésében jó dolgok, például ha 136 km/h-ra állítottam be a tempomatot, csak azért is visszaveszi mondjuk 100-ra, ha veszélyes kanyar jön. Én pedig bólogatok, hogy oké, haver, neked volt igazad. De sokkal többször van igazam nekem, sajnos. Néha a kihalt, éjszakai autópálya kellős közepén, egy végtelen egyenesben veszi vissza magát 110-re, vagy 90-re, és még a műszerfalra is kirajzolja a 90-es táblát, mintha olyat érzékelt volna, pedig nem érzékelhetett. Ilyenkor egy határozott padlógáz, és érthetően kimondott jóédesanyádat kell neki. Vagy a menüben kell kilőni a táblafigyelés funkciót.

Ha nem akarjuk, hogy ő vezessen, megállapíthatjuk, hogy ezekkel a 17 collos tárcsákkal és /55-ös magasságú gumikkal csodálatosan kényelmes. 1,6 tonna, meg 2841 milliméteres tengelytáv amúgy is nehezen ad ki idegbeteg autót, de ez tényleg jó nyugisra van véve. Úgy is van összerakva, hogy ne élvezzük benne a gyors kanyarokat: megnyugtatóan csinálja, de eszünkbe nem jutna élményautózni vele. Megy, ringatózik, és ha rángatjuk a kormányt, keményen tartja a vízszintest, de vannak a kategóriában élvezetesebben vezethető autók. Azt pedig, hogy akarnak-e egyáltalán összkerekest eladni, nem tudom, de a 800 ezres felár nem erre utal.

A Passat a legközelebbi konkurens, műszakilag ugyanaz, árilag kicsit több, de a dizájnt tekintve ez indokolt is. Hibrid Camry 13 millió, jól felszerelve A Mazda 6 nagyon más világ, 184 lóerős dízellel fullosban is alig megy a Superb alapára fölé. Az Insignia megint máshogy oldja meg a nem-felvágós-nagy-tepsi feladatot, hagyományosan olcsóbban. Kedvencem a kifutó Kia Optima, ami szerintem finomabb autó, kicsit kisebb ugyan, de 12 millióért, ahogy nepperéknél mondják, full-full. És amúgy is csak 3 centivel rövidebb a tengelytávja, ami maximum a feleslegesen nagy hátsó lábteret teszi egy kicsit kevésbé feleslegesen naggyá. A Ford Mondeo ára a Superbéhez képest egyenesen nevetséges, már 9 millió alatt van belőle kézi váltós 1,5 benzines turbó, és ha cégautóként kapja az ember, tán az a beltéri dizájn se fáj. Meg 9 milliméterrel nagyobb a tengelytávja, szóval még több felesleges hátsó lábtérrel kényeztet a munkáltatónk. A Peugeot 508-as nem konkurens, mert az egy földön túli szépség - kizárt, hogy bárkinél is a Superb alternatívája legyen. A Renault Talisman 160 lóerős dízellel szintén olcsóbb - nagyjából minden olcsóbb -, de a Renault esetében a minőségbeli különbség nagyobb, mint az árbeli. 

Tudom, hogy az autóipar nem így gondolkodik, de nálam a Superb legnagyobb ellenfele az Octavia. Oké, hogy még nem kapni, de na... Kevesebb benne a hely, de még az is feleslegesen nagy. Viszont az új Octavia annyira szép lesz, hogy mivel engem zavar, ha egy autó ha nem is csúnya, de annyira semmilyen, mint ez a Superb-facelift. Melynek teteje a 190 lovas dízel Laurin&Klement, 15 millió körül. Persze lehet venni 19 milliós kisautót is, de az nem ilyen rokonszenvesen puritán.

Az oldalról ajánljuk

A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
  • Hírek

A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini

Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.

március 13., 11:48
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
  • Hírek

Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója

A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.

március 13., 12:06
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
  • Hírek

Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét

Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.

március 13., 13:45
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
  • Hírek

Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet

Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.

március 13., 14:59
7500 liter felesleges üzemanyagot locsolt szét az úton egy amerikai kamionos
  • Hírek

7500 liter felesleges üzemanyagot locsolt szét az úton egy amerikai kamionos

A férfi azért tette ezt, hogy megszabaduljon a tartálykocsijában maradt felesleges szállítmánytól.

2 órája
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
  • Hírek

Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban

Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.

március 13., 10:15
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
  • Hírek

Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje

A bevált recepten csak fejlesztettek.

március 13., 15:49
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
  • Hírek

Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros

Aki nincs velük, az ellenük van.

március 12., 08:11
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
  • Hírek

Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal

24 órán belül elfogtak.

március 12., 07:26
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
  • Hírek

11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.

március 13., 08:58
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

március 13., 16:45
Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek
  • Hírek

Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek

Nem a BMW a legfontosabb.

március 14., 06:04
A követési távolságról
  • Közélet

A követési távolságról

Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.

március 14., 06:04
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
  • Hírek

Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal

Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.

március 13., 06:06
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+
  • Hírek

Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum

Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.

március 12., 05:59
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
  • Hírek

Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára

Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.

március 12., 13:57
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
  • Közélet

Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!

A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!

március 13., 06:05
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X
  • Hírek

Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum

Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.

március 12., 09:27
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki
  • Hírek

Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum

A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.

március 12., 11:26
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
  • Hírek

Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba

Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál

március 12., 10:58
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét
  • Hírek

Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum

Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.

március 12., 12:43
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
  • Hírek

A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt

Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.

március 13., 06:06
Frissült a Toyota Corolla Európában
  • Hírek

Frissült a Toyota Corolla Európában

A modell külseje és belseje is megújult kissé.

március 12., 14:43
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
  • Közélet

Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?

Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.

március 12., 17:01
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
  • Hírek

Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken

A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.

március 12., 16:00
Új, hétszemélyes Skoda
  • Hírek

Új, hétszemélyes Skoda

március 13., 13:38
Dacia Duster (gáz) – 2025.
  • Tesztek

Dacia Duster (gáz) – 2025.

március 13., 09:26
Morgan Supersport
  • Hírek

Morgan Supersport

március 13., 11:25
Top Gear Bentley Turbo R
  • Hírek

Top Gear Bentley Turbo R

március 13., 07:31
Autók, amikben felnőttünk II.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk II.

március 14., 00:06