Már nem elégszünk meg a középszerűvel, mindig jobb, erősebb és csendesebb motorokra van szükségünk. Természetesen szennyezzen kevesebbet, ez már törvényi előírás is.

Nem véletlen, hogy 2018-ban már nagyon kevés gyártó fejleszt önmaga, saját magának motort. Tiszta lapról tervezni egy motort, ami az elkényeztetett vásárlóknak és a folyamatosan szigorodó törvényi előírásoknak is megfelel, már nem olcsó. Ráadásul a modellciklusok is rövidülnek, a törvényi környezetvédelemre vonatkozó előírások is gyorsan szigorodnak.
Nincs már új a nap alatt, de a meglévő technikai megoldásokat úgy kombinálni, hogy megfelelő termék essen le a futószalag végéről, már nem egyszerű. A Nissan Qashqai, a kategória a legnagyobb darabszámban értékesített crossovere tavaly újult meg, idén meg a hajtáslánc korszerűsödött. Az új Euro 6 C/D normák, valamint a bevezetésre került WLTP fogyasztási normák is arra kényszerítik a gyártókat, hogy a motorjaik a valós életben is produkálják a katalógusadatokat, legalábbis közelebb legyenek a valósághoz, mint a korábbi NEDC mérési ciklus szerint.
A gyakorlati megvalósítás nem egyszerű, nem is olcsó. A tervezés, tesztelés, majd a gyártás és gyártás minőségbiztosítás olyan költségeket ró a gyártókra, hogy egyedül már nagyon kevesen vállalják új motorcsalád tervezését. A Renault-Nissan a Daimler AG-vel közösen fejlesztette a Nissan esetében a Qashqaiban bemutatkozó új 1,3-as direkt befecskendezős, turbós benzinmotorját. A tervezés megoszlásáról keveset lehet tudni, folyosói pletykák arról beszélnek, hogy a hengertömb és a forgattyús mechanizmus a Renault-Nissan-tól származik, de a hengerfej tervezésében nagyobb szerep jutott a Daimler AG-re. A motor négy év alatt készült el, eközben több mint 40 ezer üzemórát mentek a tesztmotorok, és több mint 300 ezer valós kilométert futottak extrém körülmények között.
A 16 szelepes motor szakít a hagyományos, négy szelep között központosan elhelyezett gyújtógyertyás felépítéssel. Inkább a benzinbefecskendezőt helyezték a négy szelep közé, a gyertya pedig oldalról gyújtja meg a 250 bar nyomással befecskendezett üzemanyagot. A kipufogó- és a szívóoldalon is folyamatosan változó idejű szelepvezérlés van, a szelephimbák görgővel kapcsolódnak a vezérműtengelyekhez. A hengerfej kialakítása, metszete jellegzetes háromszöget formáz, amelynek a kompaktság mellett előnye a rövid kipufogócsatornák egészen a turbóig. A turbófeltöltő nagyon kis méretű, kis tehetetlenségű egység, a nyomásszabályzást pedig elektromosan vezérelt megkerülőcsatorna (wastegate) nyitásával végzik.
Az 1332 köbcentis motor 140 és 160 lóerős változatban érhető el. A 160 lóerős változat nem csak a 6 fokozatú kézi váltóval, hanem az új DCT duplakuplungos automata váltóval is rendelhető. Mindkét motorváltozat benzinmotorokra tervezett részecskeszűrővel (GPF) van felszerelve, így részecskekibocsátásuk minimális.
Ezek a tények és a marketing, de milyen az autó használat közben? Rögtön feltűnik, hogy a viszonylag kis lökettérfogatú négyhengeres nemcsak nagyon halkan, de nagyon rezgésmentesen is jár. Alapjáraton sem hang, sem rezonancia nem jut az utastérbe. A duplakuplungos 7 fokozatú váltó okosan van a motorhoz programozva, mert már kétezres fordulat alatt terhelhető és kihasználja a motor nyomatékát. A motor leginkább úgy viselkedik, mint egy 2500 köbcentis szívómotor, a nyomatéka is ahhoz hasonlóan magas, 260 Nm 2000-tól 3500-ig. A 160 lóerő már 5500-as fordulaton megjön, nem kell pörgetni. A turbó szinte késedelem nélkül reagál, nem érezhető turbólyuk, csak hosszabb motorfékek után alszik kicsit be a duplakuplungos váltó, ilyenkor nehezebben találja a megfelelő fokozatot.
A 160 lóerő bőven elegendő a Qashqaihoz, jól lehet nyomatékból autózni vele, ha pedig durvábban bánunk a gázpedállal, a fordulatot magasabban tartva szinte sportos. Csak a kanyarokban józanodunk ki az alulkormányozottság, meg a tömeg miatt. Normál közlekedés esetén a 7 liter alatti fogyasztás könnyedén megvalósítható, ez pedig a jármű tömegét és felépítését tekintve nagyon jónak tekinthető. Nem szabad elfeledkeznünk a dízel motorokról sem, noha az utóbbi idők környezetvédelmi hisztériái miatt a dízelek értékesítése csökkenni fog. Az új dízelmotor - bár nevében maradt 1.5 dCi - az alkatrészeinek 90%-a módosult.
A legnagyobb különbség a vizes töltőlevegő hűtő, az 1500 bar-ról 2000-re növelt befecskendezési nyomás és az Adblue-adalék. A maximális teljesítmény 110 lóerőről 115-re emelkedett, a nyomatékmaximum pedig 250 fordulattal lejjebb költözött. A tartós maximális nyomaték ugyan maradt 260 Nm, de 15 másodpercre az overboost funkció +25Nm-t rá tud tenni. Ez jól jöhet egy kigyorsításnál vagy előzésnél. Az új motorral szerelt Qashqai-ok már kaphatók.

Az oldalról ajánljuk
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
