Meg fog lepni pár embert, az tuti

Hyundai i30N 2.0 T-GDi – 2018.

2018.07.02. 06:31 Módosítva: 2018.07.02. 11:42

Mostanra mindenkinek világos, a dél-koreaiak kemény offenzívát indítottak Európa-szerte. Tőlünk nyugatabbra ez még nyilvánvalóbb. Németországban már teljesen megszokott a márka, az i20-as modell vezeti az eladásokat a kategóriájában. Nem csak az ára miatt, hanem mert egyszerűen jó. Hasonló a helyzet az i30-cal is, ami keményebb csoportban játszik, nem is tud vezetni, de a számok szépek, az autó pedig jó.

Kapcsolódó
Az Octavia Combi vérét akarja

Az Octavia Combi vérét akarja

Amikor már arra kell vigyázni, nehogy túl jó legyen: a Hyundai már itt tart, az i30 kombi túllép bármin Astrától Focusig. és egyenesen az Octaviát veszi célba.

Kézenfekvő, hogy kicsit szélesítik a palettát, legyen sportos modell is. Ez a további eladásokon túl kicsit még presztízsnövelő is tud lenni, ha ügyesen csinálják.

A névválasztással például nem voltak ügyesek. Az i30N esetében az N betű leginkább semmit nem jelez, esetleg a normál szóra asszociálunk, ami nem jó egy sportos hot hatch esetében. A Hyundai a Namyang nevű koreai és a Nürburgring-beli fejlesztőközpontjaikra kíván vele asszociálni, de ezt csak az tudja, aki alolvassa a sajtóanyagot. Bezzeg a Honda megcsinálta, ott a varázs R betű, meg a műanyag kiegészítők teljes piaca a Type R modelleken. Vehetjük ezt egy jó kis fricskának is, mint amikor a sok dízel TDI, CDI, CDTI és a többi betű után a BMW kijött a kis sima d betűcskével, a Hyundai sem tolja túl. Pedig megtehetné, van mire.

Kapcsolódó
Ezzel se kezdj ki, ha nincs Lamborghinid

Ezzel se kezdj ki, ha nincs Lamborghinid

Ha igazán odafestünk a gépnek egy rossz, másodrangú úton állórajtos sprintben, nem tudunk a sávban maradni, ez egészen biztos.

Látjuk a csatát az alszegmensben, itt játszik a Golf GTi, esetleg az R modell, a Megane RS, a Seat Leon Cupra R. Mindenki próbál kicsit erősebb lenni a másiknál, pedig ez nem erről szól, ez csak a katalógusvadászoknak jelent valamit. Itt a vezetés élménye, a hétköznapi használhatóság és a sportos élmény együtt a lényeg. Ebben az összetett versenyszámban az i30N nagyon jó. Nem fogunk pályarekordot dönteni, nem leszünk ott a time attack bajnokságon, és valljuk be őszintén, pont nem érdekel minket a Nürburgring körideje.

Az is nyilvánvaló, hogy a kategória autóit nem kell visszakapcsolni hatodikból semelyik autópálya-emelkedőn, és a 78-cal közlekedő helyi járatú buszt is lazán előzi bármelyik. Pont mindegy, 275 vagy 310 lóerős az autó. Szinte nem érezzük a különbséget, legalábbis egy jól áttételezett váltó jól elmaszkolja a különbséget.

A hétköznapokban mutatkozik meg a sportos Hyundai erőssége. Igen, a belseje nincs egy Golf szintjén, de még egy jobban felszerelt sima i30 kombi is jobb, viszont másban jó az N modell. Például nagyon jó a futóműve. Jók a fékek, bizonyítékként szolgál arra, hogy utcára pont elég egy jól tervezett nagy úszónyereg, nem kell négydugattyús monoblokk. Feszes a futómű, de azért nem harapjuk el a nyelvünket, sport állásba kapcsolva pedig sportos, de akkor sem kibírhatatlanul kemény.

És akkor ott van még a futóműhöz a sperrdifi. Az E-LSD (Electronic Limited Slip Differential) névre keresztelt szerkezet többtárcsás mechanikus difizár, elektronikus vezérléssel. Nem a fékezgetős rettenet, hanem igazi, nagyon jól működő mechanikus sperr. Ez egészül ki nagyon jól megválasztott kormánygeometriával: az elsőkerekes i30N-nel olyat lehet fordulni szűk íven, hogy ez valóban párját ritkítja. Szinte meglepő, hogy kiforduláskor mennyire megtapad, nem szélesíti az ívet, és nem veszi ki a kormányt a kezünkből padlógázon sem. Még csak meg sem torpan a kipörgésgátló miatt, hanem kilő.

A következő hatás akkor ér, amikor átrántjuk a kissé hosszú úton járó, de pontos váltót kettesbe, és ropog egyet a kipufogó, mint egy ALS-es raliautó. Oké, bazári és öncélú, de az vesse rám az első követ, akinek nem tetszik. Egyébként ha nem kell, kikapcsolható, ahogy az N-üzemmódban bármi konfigurálható, akár sportos kipufogóhang a komfortos futóművel – bármit lehet. Van egy suta fordítású fordulatszámvezérlés funkció is, ami például visszaváltáskor a kis durrogás mellett megemeli és egyezteti a fordulatot a kiválasztott fokozattal, így gyorsabban tudunk váltani.

Ezek olyan apróságok, amelyek egyrészt nagyon jól működnek, másrészt sokkal többet érnek egy ilyen autóban, mint esetleg mínusz 10 másodperc a Nürburgringen.

Pedig a Performance csomaggal 275 lóerős motornak senki előtt nem kell szégyenkeznie. Euro 6-os norma megvan, 1400-tól 4000-ig 353 Nm nyomaték biztosít elég erőt, hogy a jobb egyben ne érezze magát jól az utas, ha megyünk egy hegyeset. A kétliteres blokk a változó szelepvezérléssel képes arra, hogy még a turbó feléledése előtt is meg tudjon indulni, nem is rosszul. Tényleg csak azért érezzük gyengének lent, mert 2500 után borzalmas tűzijáték indul.

Ha toljuk neki, az 50 literes tank 400 kilométer után szigorúan beparancsol a benzinkútra, de ha kellően önmegtartóztatóak vagyunk, 8-9 liter között megússzuk. Akinek sikerül 8 alá bevinni, rossz autót választott, kár volt kifizetnie az N-modell felárát.

8,3 milliótól indul az alapár, de ez csak a szánalmas 250 lóerős alapváltozat. A Performance csomag 275 lóerőt és durrogtatható kipufogót ad 750 ezer forintért. Ez kell, vegyék is meg, de a majdnem 300 ezer forintos napfénytető kicsit túlzás. A 250 ezres Komfort csomag az intelligens kulcsfelismerő rendszerrel, nyomógombos indítással és számos egyéb dologgal totál megéri, de a dupla annyit kóstáló Kényelmi csomag az elektromos ülésekkel, deréktámasszal és még pár dologgal tök felesleges.

Ezeket így nagyjából beikszeljük, meg még pár apróság, mint például a 40 ezer forintos Performance Blue fényezés (lásd tesztautó), és 9,5 millióban áll meg egy egészen jól felszerelt és potens kis hot hatch.

Ha átmegyünk a szomszéd szalonba, a Golf R például fent sincs a hivatalos Golf-árlistán, a 8,8 milliós GTi meg csak 220 lóerős, az kisnyúl, lépjünk tovább. A 280 lovas Megane RS alapára 9,3 millió, innen jönnek még az extrák, a Seat Leon Cupra R ugyan 300 lóerős, viszont nagyjából 10-től indul. Van kérdés? Nincs.

Összességében a Hyundai i30N jól van árazva, olcsóbb, mert hülye a neve, egyébként pedig egyáltalán nem rosszabb, mint ezek. Nem lesz vele tele a Tesco parkolója, de ez a mi hibánk.

Az oldalról ajánljuk

Egy felmérés szerint a németek 97 százaléka nem venne Teslát
  • Hírek

Egy felmérés szerint a németek 97 százaléka nem venne Teslát

Musk politikai megnyilvánulásai miatt (is) esett a népszerűség.

43 perce
Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV
  • Hírek

Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV

Méghozzá hibrid és hagyományos hajtáslánccal.

március 14., 09:58
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
  • Hírek

Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója

Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.

március 14., 06:04
Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
  • Égéstér

Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!

Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.

március 14., 09:15
A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót
  • Hírek

A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót

A fehér autó több métert repült a levegőben, majd felborult.

március 14., 12:07
Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval
  • Hírek

Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval

A generációváltással kívül és belül is megújult modell tisztán elektromos és hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz.

március 14., 10:33
Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek
  • Hírek

Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek

Nem a BMW a legfontosabb.

március 14., 06:04
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
  • Hírek

Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal

Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.

március 13., 06:06
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
  • Hírek

73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr

Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.

március 14., 13:51
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

március 13., 16:45
A követési távolságról
  • Közélet

A követési távolságról

Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.

március 14., 06:04
Elektromos pickupot készít a Toyota
  • Hírek

Elektromos pickupot készít a Toyota

A modellről egyelőre csak egy sejtelmes sziluettet mutatott a gyártó.

március 14., 13:07
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
  • Hírek

A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt

Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.

március 13., 06:06
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
  • Hírek

Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet

Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.

március 13., 14:59
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
  • Hírek

Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje

A bevált recepten csak fejlesztettek.

március 13., 15:49
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
  • Hírek

11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.

március 13., 08:58
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
  • Hírek

A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini

Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.

március 13., 11:48
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
  • Hírek

Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója

A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.

március 13., 12:06
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
  • Hírek

Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban

Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.

március 13., 10:15
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
  • Hírek

Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét

Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.

március 13., 13:45
Chery Tiggo 9
  • Hírek

Chery Tiggo 9

március 14., 10:53
Chery Tiggo 4
  • Hírek

Chery Tiggo 4

március 14., 10:55
2026 Mercedes-Benz CLA
  • Hírek

2026 Mercedes-Benz CLA

március 14., 09:53
Lynx GT1
  • Hírek

Lynx GT1

március 14., 12:54
Top Gear Bentley Turbo R
  • Hírek

Top Gear Bentley Turbo R

március 13., 07:31
Munkáshitelből autót
  • Magazin

Munkáshitelből autót

március 14., 13:55
Autók, amikben felnőttünk II.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk II.

március 14., 00:06
Új, hétszemélyes Skoda
  • Hírek

Új, hétszemélyes Skoda

március 13., 13:38
Dacia Duster (gáz) – 2025.
  • Tesztek

Dacia Duster (gáz) – 2025.

március 13., 09:26
Morgan Supersport
  • Hírek

Morgan Supersport

március 13., 11:25