Ezt hozta ki a BMW 530 lóerőből

Menetpróba: BMW M850i xDrive prototípus - 2019.

2018.06.11. 16:54

Valahol a ködös Albiontól északra, a szintén ködös Walesben a BMW mérnökei beültettek az új 8-as prototípusába, és hagytak érvényesülni olyan utakon, amikről a fene sem gondolná, hogy évek óta álcázott németektől rajzanak.

Érthető okokból a BMW nem hívhat hivatalosan közúti huligánkodásra, így az emailben a zárt pálya kifejezés szerepelt, és egy utalás arra, hogy a program dinamikus jellege miatt egy kanyarokkal jó viszonyt ápoló munkatársunknak örülnének. Ám feleslegesen próbáltuk kisakkozni, melyik angol versenypályán kötünk majd ki a manchesteri landolást követően, mert a négy prototípus Wales északkeleti csücskében várta a csapatot, a pályabírók szerepében az utak mentén legelő birkákkal.

Amikor ugyanis a BMW nem a dél-francia Miramas tesztpályán, fent a fagyban Svédországban vagy éppen a Nürburgringnél tesztel, Wales harmadrangú agrárútjain fejleszt. Itt a töredezett, szinte mindig nedves aszfalt legalább olyan technikás rajzot mutat a dombok közt, mint a diszkrétnek egyáltalán nem nevezhető Nürburgring vidéke.

Ami a walesi traktorok közt csiszolgatott terméket illeti, mivel a BMW modellpalettája az egyestől a nyolcasig halad, az új 850i fontosságát annak sem kell magyarázni, aki már el is felejtette a bukólámpás eredetit. A 6-os kupét leváltó 8-as a BMW új csúcsterméke, a rég várt sportos luxus GT, ami minden kifinomultsága ellenére bármikor hajlandó füstté alakítani széles hátsó abroncsait, komoly konkurenseket a porban hagyva.

Kapcsolódó
Stílus, nem mindenkinek

Stílus, nem mindenkinek

Profilból szobor, szemből veszélyes, a seggébe legszívesebben beleharapnál. Ez a pofon 25 éves, de ugyanúgy csattan még ma is. Ha van rá pénzed.

A kor szellemének megfelelően az új M850i xDrive egy roppant komplikált szerkezet. Kezdve a motorjával, ami bár a jól ismert 4,4-literes biturbó V8, ám új belső szervekkel. Az 530 lóerőt, és a már 1800-as fordulattól elérhető 750 Nm nyomatékot többek közt nagyobb turbóknak, izmosabb befecskendezésnek és gyújtásnak, új dugattyúknak, perselyeknek és vezérműtengelynek, két különböző súrlódáscsökkentő bevonatnak, a hatékonyabb üzemanyagpumpáknak és az áttervezett szívócsonknak köszönhetjük. Ez az N63 új generációja.

A ZF nyolcsebességes automatája szintén fürgébb lett, és bár a fokozatok távolabb kerültek egymástól a károsanyag-kibocsátás nevében, cserébe szenzorok garmadája segítségével figyeli minden mozdulatunk, különös tekintettel a fékpedál állására. Az összkerékhajtás egy elektromos differenciálművön keresztül akár az összes erőt a hátsó tengelyre irányíthatja, és bár az M8 alatt nem jár a külön hátsókerék mód gomb, mint az új M5-öshöz, a négykerék-kormányzás, az aktív stabilizátorok és a spéci lengéscsillapítók mindent megtesznek azért, hogy az M850i hátsókerekesnek érződjön, végtelennek tűnő tapadással. Utóbbihoz persze köze van az ehhez az autóhoz kikevert Bridgestone gumiknak is, valamint a megnövelt kerékdőlési szögnek, mely a tapadási felületet hivatott maximalizálni a kanyarokban, még azelőtt, hogy az elektronikának lenne miért közbevágnia.

De minden mechanikus trükk ellenére az új 8-as BMW azért mégis inkább egy komplex, két áramkörű számítógép, egy kellemesen hangolt V8-cal az orrában. A mérnökök elmondása szerint a munka oroszlánrészét ezen rendszerek összehangolása tette ki, de tapasztalatom szerint megérte, mert az eredmény igazolja az elméletet.

Az mindig jó jel, ha egy autó kisebbnek érződik az úton, mint amekkora. Az M850i pedig ezzel indít, egyrészt a hátsó tengely kormányzásának köszönhetően, mely kis tempónál ellentétes, feljebb pedig azonos irányban fordul. De szerepe van ebben az érzésben az változó kormányáttételnek is (mármint elöl). Az így elért fordulékonyságnak köszönhetően ezt az autót pontosan oda lehet rakni, ahová a szemünk kívánja.

Aztán ott a motor nyomatéka. Mintha nem lehetne rossz sebességben lenni, a 8-as csak megy, megy, és megy. Persze vidéki utakon sűrűn kell röviden váltani, mert hirtelen vége szakad az egyenesnek, és nincs hely kiforgatni a fokozatot. Pedig a V8 szinte követeli ezt, az aktív kipufogóba a móka kedvért odafröcskölt benzinnel, és így üzen a kerítéseken átszökő birkáknak is. A sugallat persze az, hogy nyomjam még, hiszen a birkák látnak, hallanak, a teljesítmény vége pedig nagyon messze még. A számítógépek tudják.

De mást is tudnak. Egy a futóművet erősen megdolgoztató kanyarkombináció után hirtelen dobbantó jön, és nem kérdés, hogy elhagytuk az utat egy pillanatra. Ám ez sem probléma, hiszen a 24 volton üzemelő aktív stabilizátoroknak és a futóműnek erre is akad programja, és a landolásra már kész a beállítás. Precíz, mégsem kemény, állítható, mégis teljesen automata, villámgyorsan. Hogy ez a sok integrált rendszer tíz év múlva milyen hibaüzeneteket produkál, nem szeretném megtippelni, de most egészen megdöbbentő, milyen észrevétlenül dolgozik az autó a háttérben, hogy nekünk igazából ne is kelljen.

És a mérnökei szerint pontosan ez az M850i xDrive küldetése. Hogy az átlag vezető kezében nagy valószínűséggel gyorsabb legyen, mint egy rendes, kontroll nélkül többet csúszkáló M-es BMW, miközben kényelmes, civilizált, ám mégis hangosabb és játékosabb, mintsem elsőre hinnénk. Az új zászlóshajó, ami nem lehet unalmas, mert a maximumot hozza ki 530 lóerőből, ha már a többit az M8-ba tartogatják. De a nyomaték úgyis minden űrt betölt, a magabiztosság épül, a 8-as BMW pedig ebben a konfigurációban szépen állva hagyja a luxusautók nagy részét. Ahogy annak lenni kell.

Az oldalról ajánljuk

Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
  • Hírek

Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt

Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.

április 4., 08:32
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
  • Hírek

Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi

De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.

április 4., 09:38
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
  • Hírek

A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt

Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.

18 perce
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
  • Hírek

Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte

Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.

április 4., 06:06
Itt a legjobban gyorsuló, utcai Skoda, ami valaha készült
  • Hírek

Itt a legjobban gyorsuló, utcai Skoda, ami valaha készült

A kétmotoros újdonság a legerősebb és legkeményebb Elroq, egyben a legjobban gyorsuló és leggyorsabban töltő Skoda, ami eddig készült.

április 3., 17:16
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
  • Hírek

Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos

Ennél mindenki jobbra számított.

április 4., 06:06
Tömeges baleset az autópályán, de a károkozó ismeretlen - ki fizet végül?
  • Közélet

Tömeges baleset az autópályán, de a károkozó ismeretlen - ki fizet végül?

Ha már fizetős az autópálya, nem lehetne, hogy valaki felelősséget is vállaljon az ott keletkezett károkért, amikor a károkozó ismeretlen marad?

április 4., 06:06
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
  • Technika

Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!

A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!

április 4., 07:33
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
  • Hírek

Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították

Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.

április 4., 14:58
A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
  • Hírek

A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk

Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.

április 3., 07:31
Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
  • Hírek

Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?

A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.

április 3., 06:01
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
  • Hírek

Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis

Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.

április 4., 11:45
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
  • Hírek

Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában

Ömlik a használt autó a szomszédba.

április 4., 12:36
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
  • Hírek

Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta

A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.

április 4., 14:09
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
  • Sajtóközlemény

1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt

Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.

április 3., 08:35
Az F1-es Japán Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Közélet

Az F1-es Japán Nagydíj legnagyobb kérdései

Kétség sem férhet hozzá, hogy a Japán Nagydíj legnagyobb kérdése a Lawson helyére érkező Yuki Tsunoda teljesítménye lesz.

április 3., 16:28
Taszítanak a BMW-k? Ez a te autód!
  • Tesztek

Taszítanak a BMW-k? Ez a te autód!Teszt: BMW 120d - 2024.

Egy anti BMW-ben az a jó, hogy sztereotípiáktól mentesen élvezhetjük a bajorok részletekbe menő alaposságát, most éppen dízelmotorral.

április 3., 17:03
Összefogás: az eddigi legnagyobb töltőhálózat épül Európában
  • Hírek

Összefogás: az eddigi legnagyobb töltőhálózat épül Európában

A tervek szerint 1700 új töltő épülne, összesen 11 ezer töltőponttal, Európa 25 országában.

április 3., 14:04
10 milliós „olcsó” autók tárháza
  • Égéstér

10 milliós „olcsó” autók tárháza

A Hyundai Inster, a Dacia Bigster és várhatóan az elektomos Suzuki Vitara is nagyon jó ár/érték arányú autók lesznek, ám ma már ez is 10 milliós, vagy annál magasabb szintet jelent.

április 3., 15:08
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
  • Hírek

Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá

Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.

április 3., 11:34
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
  • Hírek

Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6

Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.

április 3., 09:05
Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
  • Hírek

Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6

Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.

április 3., 10:40
A japán gyártók nagyot szívnak az amerikai vámokkal
  • Hírek

A japán gyártók nagyot szívnak az amerikai vámokkal

Főleg a Nissan.

április 3., 13:03
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
  • Hírek

A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták

2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!

április 3., 10:27
Icon EV Bronco
  • Hírek

Icon EV Bronco

április 4., 08:18
Skoda Elroq RS bemutató
  • Hírek

Skoda Elroq RS bemutató

április 3., 17:09
Hyundai Ioniq 6 FL
  • Hírek

Hyundai Ioniq 6 FL

április 3., 09:21
Cupra Terramar 1.5 TSI DSG – 2025.
  • Tesztek

Cupra Terramar 1.5 TSI DSG – 2025.

április 3., 13:50