Stílusos, elektromos, de mintha drága lenne

Használtteszt: Fiat 500e

2018.06.08. 06:16

Nem csak töketlen lehet egy elektromos autó kinézete. A fura kilencvenes évek elejének scifi filmekben látott szappan-jövőautókra hasonlító első generációs e-autók között lelkesítő színfolt a retro Fiat 500 árammal működő verziója.

Csapd fel a hirdetési felületeket és keress elektromos autókra. Persze, millától már kapni pre-elektromos kocsikat, franciákat, Citroen Saxo-t, Peugeot 106-ot, és ex-postás, sárga Renault Express-t, és persze golf-autókat. Az előbbiek legalább zöld rendszámot kaphatnak és autóformájúak, de a villanyautót keresőket nem ez a kategória izgatja, mert nem maiak.

A maiakból a legolcsóbbak a Citroen C-Zero/Peugeot Ion/Mitsubishi I-Miev csapat, amely ugye egyazon típus három köntösben. Ezeket a 2010 utáni modelleket átlagosan 2,5 millió forinttól vehetjük meg és hárommillióig lényegében egyeduralkodók, nem tekintve néhány, autónak nem tekinthető Renault Twizzy vagy Think City elektromos járművet. Hárommilliónál viszont már szembejön a Nissan Leaf, és vele párban a Fiat 500e is.

Kapcsolódó
Ha sietsz, nem érsz oda soha

Ha sietsz, nem érsz oda soha

Ahogy fogynak a kilométerek, a halvány aggodalom helyét átveszi a gyomorgörcs – csak kitartson valahogy hazáig.

Ez utóbbiak hat év körüliek, míg a francia-japán kicsik négyévesen kelletik magukat kábé ugyanannyiért. Igazán a Leafek és kisebb számban a retro-Fiatok 3,5 milliótól lesznek dominánsak, így mi sem egy legolcsóbb példányba ültünk bele. A választottunk egy 2014-es évjáratú, 40 000 km-t futott 500e, az ára 3,9 millió forint. Nem kellett érte messzire menni, csak Debrecenig.

Az eladó közlékeny volt. Az autó amerikai normás, onnan hozták be. A cégük autóimporttal is foglalkozik, így egyszerre négyet tettek hajóra, ezekből kettő maradt még meg. Jól tartják őket, szalonban, ami a német ABT Sportsline tuningcég cégérét viseli: érdekes árukapcsolás, de van elektromos Volkswagen Golfjuk is, a Fiat árának kétszereséért.

De vissza a Fiatra: úgy mesélték, hogy Mexikóban szerelték össze az autót, az alkatrészeket részben Európából (futómű, karosszéria), részben az USA-ból (hajtáslánc) szállították. Az egyedi amerikai szabályok miatt született meg a típus, és vélhetőleg Chrysler-eredetű a hajtás. A vásárlásukat, tartásukat kedvezményekkel  ösztönzik, a típus hullámokban került a piacra, ahogy újabb akció indul az elektromosokra. Ezeket pont egy ilyen váltási időszakban vásárolták.

Vagyonszerzési illeték 0 Ft
Forgalmi 6000 Ft
Törzskönyv 6000 Ft
Eredetiségvizsgálat 17 000 Ft
Regadó 0 Ft
Rendszám 6000 Ft

De már sok a duma, üljünk bele, álljunk ki a kirakatból, hajrá! A kocsi egy két külső részlettől (lökhárító rácsok és kötények, valamint a kipufogó hiánya) nem különbözik a belső égésű motorral hajtott társaitól, belül is csak annyira, hogy nincs váltókar. De az üzemmódválasztó gombok elég egyértelműek.

Markánsabb különbséget az talál, aki hátra ülne: ott a 97 cellás, 24 kWh-s, ha kell hűtött, ha kell fűtött lítium-ion akkupakk miatt magasabb a padló, így az amúgy is kényelmetlen hely még kényelmetlenebb. És az amúgy sem nagy csomagtartó is még kisebb, de legalább van benne hely a töltőnek és a kábelnek, és adnak is hozzá – erre nagyon kell figyelni a használt elektromos vásárlásánál, hogy legyenek meg hozzá a tartozékok.

Amúgy a kiskocsi sportos és vagány megjelenésű, az amcsi szélességjelzőkkel, könnyűfém kerekekkel, spoilerekkel, küszöbidomokkal. Az utastérben ugyanez a helyzet, a sötétszürke-fekete bőrüléseket és a kormánybőrözést is piros bőrcsíkok bevarrásával tették vagányabbá. Így beülve a kitakarított autóba akár újnak is hihetném, egyben van, nincs szétkarcolva, vagy letörve semmi. Kívülről viszont már viselt néhány harci sérülést a parkolói adok-kapok kategóriából.

Egyébként nem mellélövés a sportos hangulat. Nem olyan az autó, mint 1998-ban a Fiat milánói gyárának a tetején kipróbált elektromos Fiat Seicento volt, amely a „gázpedál” lenyomására körülbelül olyan gyorsulást produkált, mint a háború előtti klasszikus Ganz-villamos, vagyis szerényet. Ez a kis gép a maga 113 lóerős, 200 Nm nyomatékú motorjával kifejezetten kilő, és körülbelül 70 km/h-ig bármikor is taposunk neki egy erőteljeset, akkor megcsikorgatja a hajtott első 185/55 R15-ös gumikat. Jó játék ez autómániás hülyegyerekeknek. A végsebessége 137 km/h.

Amúgy körülbelül olyan a kocsit vezetni, mint egy erősebb benzinest. Persze váltások nélkül. És sokkal jobb „gáz”-reakciókkal. Azonnal lép, ha rálépünk a pedálra, semmi késlekedést nem mutat. És már szépen „szoftverelték”, motorfék üzemben nem viszi túlzásba a visszatöltést, tehát lehet vele lényegében gurulni, meg kis gázadásokkal sebességet tartva is menni. (A korai elektromos autók némelyike gázelvételre olyat lassult, mintha fékezne az ember).

Érdekes, hogy a tengelyterhelést az ideális 50/50 irányába módosulhatott a hátul a 270 kg-os akkupakkal, elöl az elektromos hajtással, ami lehet nem feltétlenül könnyebb, mint a belső égésű motor, viszont a súlyponti helyzete alacsonyabb. Így az volt a benyomásom, mintha jobban adná magát a kanyarokban az autó, mintha egy nagyobb kasznis elektromos gokarttal mókázna az ember.

Debrecenben csavarogtunk vele, meg kicsit a környező gyorsforgalmi úton. Az autóból fali 230 voltos hálózatból 35 percnyi töltéssel orvosolható árammennyiség hiányzott. Így írt ki 162 km hatótávolságot.

Gyorstöltést nem enged az elektronika, a gyári töltőjével a gyár szerint 240 V-os hálózatról 4 óra alatt tölt maximumra, itthon a 220-230 voltos hálózatról, 16 amperes áramerősség mellett a gyakorlat szerint 6-7 óra a töltési idő lemerült akkunál, teljes kapacitásig. Speciális töltőkábellel (ára kb. 150 000 Ft ) 380 voltos feszültségről 32 amperrel töltve ez lerövidíthető 4 órára - de ezt még nem próbálták ki az eladók.

Az eladót képviselő Balázs elmesélte, hogy normál használat mellett (tehát nem télen fűtéssel, és nem nyáron maxira tolt légkondival) az autó 140 km-t megy el egy töltéssel. Ez nem csak ennek az egy példánynak a tapasztalata, hanem a behozott négyesé.

Ez hihető az eddigi elektromos autós tapasztalatok alapján, azzal a megjegyzéssel, hogy nehéz körülmények között előfordulhat csak 80 km-es hatótáv is, tehát elővárosi bejárást így kell vele tervezni. Ezt most nem a szóban forgó Fiat 500e konkrétuma kapcsán mondom, hanem az eddigi elektromos autózások tapasztalatait összegyúrva. Hogy azért legyünk realisták, az ember autóvásárláskor is, ha nagyon kívánja a darabot meg tudja győzni magát illúziókról is.

Tehát ideális körülmények között sikerülhet a 160 km, reálisabb a 140 km, egy kis biztonsági tartalékkal számolva a tervezett út legyen csak 120, így még ki lehet vele szaladni a kisközértbe kifliért, ha úgy alakul, vagy a körzeti orvoshoz, mert jött az influenza és nem vette figyelembe az akku töltöttségi szintet. De egyszer-egyszer, télen hóesésben telipakolva lehet, hogy csak 80 km marad egy napra. Ez egy ilyen műfaj.

Amiről eddig még nem beszéltünk, és a karbantartásban okozhat nehézséget, hogy ez a típus az amerikai piacra készült. Érdekes, hogy a forgalomba helyezéskor az amerikai származás csak részben okozott gondot, mert az autót európai normás világítótestekkel gyártották: nehezebb volt forgalomba helyezéskor a környezetvédelmi besorolhatóság igazolása.

Alkatrész Ár Gyártó
Pollenszűrő 8212 Ft MANN
Féltengelycsukló készlet 15 989 Ft GSP
Kormányösszekötő gömbfej 7824 Ft TRW
Egy garnitúra gumi (185/55 R15) 45 960 Ft Kormoran

Az eladó az autók hazaszállításakor beszélt a Fiat magyarországi importőrével, akik elzárkóztak bármiféle javítástól, tekintve, hogy nincs műszaki dokumentációjuk a típushoz, számukra nem létezik az e500-as. Ez nem jelenti azt, hogy szervizügyben vakon kell tapogatózni, egyrészt az ABT szerviz beszerezte a gyári diagnosztikát, és tudomásuk szerint a miskolci Fiat kereskedőnek is tudja javítani (aki ennek az autónak az egyik testvérét megvásárolta), tehát elvileg a hibafeltárás megoldható.

A típusra, még Amerikában kiadták visszahívási akciót, az autón ezek a javítások el lettek végezve, ez ellenőrizhető a MOPAR weboldalán alvázszám alapján. Típushibáról vagy jellemző meghibásodás nem írnak a fórumok, nyilván huzamosabb idejű használat után lesz több szerviztapasztalat a típussal.

Kattintson ide a műszaki adatok megjelenítéséhez!
Műszaki adatok
Üzemanyag áram
Teljesítmény 83 kW (113 LE)
Nyomaték 200 Nm
Könyezetvédelmi besorolás 5E
Váltó automata
Végsebesség 137 km/h
CO2 kibocsátás 0 g/km
Fordulókör átmérő 9,54 m
Saját tömeg 1355 kg
Hosszúság 3617 mm
Szélesség 1627 mm
Magasság 1527 mm
Tengelytáv 2300 mm
Csomagtartó 200 l

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Meghalt Eddie Jordan, a Formula-1 egyik meghatározó alakja
  • Hírek

Meghalt Eddie Jordan, a Formula-1 egyik meghatározó alakja

A szakember, volt csapattulajdonos 76 évet élt.

március 20., 11:49
500 milliárd jennel csökkenti villanyautó fejlesztési költségeit a Mazda, a rugalmasságra törekednek
  • Hírek

500 milliárd jennel csökkenti villanyautó fejlesztési költségeit a Mazda, a rugalmasságra törekednek

A Mazda az elektrifikáció hajnalának nevezte a 2030-ig tartó időszakot.

március 20., 08:26
Nagyobb a baj a németeknél, mint amekkorának látszik, de mégis jól jöhetnek ki belőle
  • Hírek

Nagyobb a baj a németeknél, mint amekkorának látszik, de mégis jól jöhetnek ki belőle

Új ipari forradalomra van szükségük a németeknek.

március 20., 12:54
Uniós vizsgálat indult a szegedi BYD-gyár miatt
  • Hírek

Uniós vizsgálat indult a szegedi BYD-gyár miatt

Egyelőre nem tudni, mikor lesz vége. Rossz esetben a pénz visszafizetésére kötelezhetik Magyarországot.

március 20., 09:25
Egy apró alkatrész megvámolása is leállíthatja az autógyártást
  • Hírek

Egy apró alkatrész megvámolása is leállíthatja az autógyártást

Csődcunamit hozhatnak Trump lépései.

március 20., 10:27
Halálos baleset Tiszaeszlárnál, vonat és pick-up ütközött
  • Hírek

Halálos baleset Tiszaeszlárnál, vonat és pick-up ütközött

A vonat kisiklott.

március 20., 10:52
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
  • Hírek

F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét

Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.

2 órája
Hivatalos: utód nélkül szűnik meg a Mercedes egyik közismert típusa
  • Hírek

Hivatalos: utód nélkül szűnik meg a Mercedes egyik közismert típusa

A döntést Markus Schäfer, a Mercedes technológiai vezetője jelentette be.

március 19., 06:08
Veszélyes hibát idézett elő a Hyundai Ioniq 5 N legutóbbi visszahívása
  • Hírek

Veszélyes hibát idézett elő a Hyundai Ioniq 5 N legutóbbi visszahívása

A hiba állítólag egy visszahívés miatti javítás után jelen meg.

március 20., 06:54
A helyszíni bírságot aláírni nem kell félnetek jó lesz
  • Közélet

A helyszíni bírságot aláírni nem kell félnetek jó lesz

A bírságolás egyszerre legyen gyors, olcsó és jó. Kár, hogy ezekből csak kettőt választhatnak az autósok, amikor rájuk kerül a sor.

március 20., 05:59
Így néz ki egy gigaáramkút: egyszerre 46 autót tölthetnek
  • Hírek

Így néz ki egy gigaáramkút: egyszerre 46 autót tölthetnek

Nagy vendéglő épült az áramra éhes elektromos autóknak, buszoknak és teherautóknak

március 20., 13:53
F1: törölhetik a 2026-os motorszabályokat, 2028-tól jöhet a V10?
  • Hírek

F1: törölhetik a 2026-os motorszabályokat, 2028-tól jöhet a V10?

Állítólag a Forma-1 vezetőségében jelenleg is mérlegelnek több olyan forgatókönyvet, amik visszahoznák a sokak által hiányolt V10-es motorokat.

március 20., 05:59
Az F1-es Kínai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Sport

Az F1-es Kínai Nagydíj legnagyobb kérdései

Meg marad a McLaren tempóelőnye? Összeszedik magukat az újoncok? Magára talál a Ferrari?

március 20., 15:28
Egy férfi azt hitte, hogy ellopták az autóját, pedig nem
  • Hírek

Egy férfi azt hitte, hogy ellopták az autóját, pedig nem

A rendőrök segítségét kérte, akik hamar rájöttek, hogy mi a gond.

március 19., 07:55
Hiába passzol a név, V8 nélkül nem fogy a Charger
  • Hírek

Hiába passzol a név, V8 nélkül nem fogy a Charger

Nagyot nyesett az elektromos változat árán a Dodge.

március 19., 06:08
A Toyota csak olyat vesz fel a GR részlegre, aki nem normális - Kenshiki Fórum GR stand
  • Hírek

A Toyota csak olyat vesz fel a GR részlegre, aki nem normális - Kenshiki Fórum GR stand

A Kenshiki Fórumon bemutattak két új GR modellt és azt is elárulták, hogy éppen mi áll fejlesztés alatt.

március 20., 14:25
Itt az autó! Csak nevet kellene adni neki
  • Közélet

Itt az autó! Csak nevet kellene adni neki

Körmönfontnak kell lennie annak, aki jó nevet akar adni egy autótípusnak

március 20., 16:36
Nagyot drágulhat a Teslák biztosítása, ha az emberek nem hagyják abba a rongálást Amerikában
  • Hírek

Nagyot drágulhat a Teslák biztosítása, ha az emberek nem hagyják abba a rongálást Amerikában

Több társaság megtagadhatja a biztosítást, akkor a maradék pedig emelni fog.

március 19., 09:48
Annyit estek a Tesla részvényei, hogy már a SpaceX Elon Musk legértékesebb tulajdona
  • Hírek

Annyit estek a Tesla részvényei, hogy már a SpaceX Elon Musk legértékesebb tulajdona

Kedden egyetlen nap alatt 5,4 százalékot esett a részvények árfolyama.

március 19., 18:18
Rengeteg amerikai Tesla tulajdonos személyes adatait szivárogtatta ki egy weboldal
  • Hírek

Rengeteg amerikai Tesla tulajdonos személyes adatait szivárogtatta ki egy weboldal

Bár az oldal egyfajta közösségépítő platformnak álcázza magát, valószínűleg az Elon Musk és a Tesla elleni fellépés egyik újabb eszközének szánják.

március 19., 14:31
Ha eddig szeretted ezt a Mazdát, ezután még jobban fogod
  • Tesztek

Ha eddig szeretted ezt a Mazdát, ezután még jobban fogodMenetpróba: Mazda CX-60 – 2025.

Láthatóan alig, a lemezek alatt viszont rengeteg apróságban változott a CX-60, és ettől csak még jobban kéne.

március 19., 17:44
Eladó az amerikai AMG alapítójának egykori autója
  • Hírek

Eladó az amerikai AMG alapítójának egykori autója

A különleges modell alapjait egy amúgy sem szerény 500 SEL adta.

március 19., 11:43
A Cybertruck elbújhat: eladó egy örült, kockás, kabrió buggy, dübörgő V8-cal
  • Hírek

A Cybertruck elbújhat: eladó egy örült, kockás, kabrió buggy, dübörgő V8-cal

Nem hogy ilyen, de még csak hasonló jármű sincs másik.

március 19., 17:09
Több milliárd forintnyi bírságot kerülnek ki az autósok New Yorkban olvashatatlan rendszámokkal
  • Hírek

Több milliárd forintnyi bírságot kerülnek ki az autósok New Yorkban olvashatatlan rendszámokkal

Van akinek csak szimplán koszos az autója, de a legtöbben szándékosan trükköznek a rendszámtáblákkal.

március 19., 12:32
Bezuhantak a Bentley eladásai, a COVID óta nem volt ilyen rossz a helyzet
  • Hírek

Bezuhantak a Bentley eladásai, a COVID óta nem volt ilyen rossz a helyzet

Mindez annak tükrében különösen vészjósló, hogy Frank-Steffen Walliser CEO szerint az egy autóra jutó bevételük sosem volt még ilyen magas.

március 19., 16:22
új MG4
  • Hírek

új MG4

március 20., 10:05
Kenshiki Fórum GR stand
  • Hírek

Kenshiki Fórum GR stand

március 20., 11:45
Reboot Buggy
  • Hírek

Reboot Buggy

március 19., 14:15
Mercedes 500 SEL AMG Blueberry
  • Hírek

Mercedes 500 SEL AMG Blueberry

március 19., 10:15