Stílusos, elektromos, de mintha drága lenne

Használtteszt: Fiat 500e

2018.06.08. 06:16

Nem csak töketlen lehet egy elektromos autó kinézete. A fura kilencvenes évek elejének scifi filmekben látott szappan-jövőautókra hasonlító első generációs e-autók között lelkesítő színfolt a retro Fiat 500 árammal működő verziója.

Csapd fel a hirdetési felületeket és keress elektromos autókra. Persze, millától már kapni pre-elektromos kocsikat, franciákat, Citroen Saxo-t, Peugeot 106-ot, és ex-postás, sárga Renault Express-t, és persze golf-autókat. Az előbbiek legalább zöld rendszámot kaphatnak és autóformájúak, de a villanyautót keresőket nem ez a kategória izgatja, mert nem maiak.

A maiakból a legolcsóbbak a Citroen C-Zero/Peugeot Ion/Mitsubishi I-Miev csapat, amely ugye egyazon típus három köntösben. Ezeket a 2010 utáni modelleket átlagosan 2,5 millió forinttól vehetjük meg és hárommillióig lényegében egyeduralkodók, nem tekintve néhány, autónak nem tekinthető Renault Twizzy vagy Think City elektromos járművet. Hárommilliónál viszont már szembejön a Nissan Leaf, és vele párban a Fiat 500e is.

Kapcsolódó
Ha sietsz, nem érsz oda soha

Ha sietsz, nem érsz oda soha

Ahogy fogynak a kilométerek, a halvány aggodalom helyét átveszi a gyomorgörcs – csak kitartson valahogy hazáig.

Ez utóbbiak hat év körüliek, míg a francia-japán kicsik négyévesen kelletik magukat kábé ugyanannyiért. Igazán a Leafek és kisebb számban a retro-Fiatok 3,5 milliótól lesznek dominánsak, így mi sem egy legolcsóbb példányba ültünk bele. A választottunk egy 2014-es évjáratú, 40 000 km-t futott 500e, az ára 3,9 millió forint. Nem kellett érte messzire menni, csak Debrecenig.

Az eladó közlékeny volt. Az autó amerikai normás, onnan hozták be. A cégük autóimporttal is foglalkozik, így egyszerre négyet tettek hajóra, ezekből kettő maradt még meg. Jól tartják őket, szalonban, ami a német ABT Sportsline tuningcég cégérét viseli: érdekes árukapcsolás, de van elektromos Volkswagen Golfjuk is, a Fiat árának kétszereséért.

De vissza a Fiatra: úgy mesélték, hogy Mexikóban szerelték össze az autót, az alkatrészeket részben Európából (futómű, karosszéria), részben az USA-ból (hajtáslánc) szállították. Az egyedi amerikai szabályok miatt született meg a típus, és vélhetőleg Chrysler-eredetű a hajtás. A vásárlásukat, tartásukat kedvezményekkel  ösztönzik, a típus hullámokban került a piacra, ahogy újabb akció indul az elektromosokra. Ezeket pont egy ilyen váltási időszakban vásárolták.

Vagyonszerzési illeték 0 Ft
Forgalmi 6000 Ft
Törzskönyv 6000 Ft
Eredetiségvizsgálat 17 000 Ft
Regadó 0 Ft
Rendszám 6000 Ft

De már sok a duma, üljünk bele, álljunk ki a kirakatból, hajrá! A kocsi egy két külső részlettől (lökhárító rácsok és kötények, valamint a kipufogó hiánya) nem különbözik a belső égésű motorral hajtott társaitól, belül is csak annyira, hogy nincs váltókar. De az üzemmódválasztó gombok elég egyértelműek.

Markánsabb különbséget az talál, aki hátra ülne: ott a 97 cellás, 24 kWh-s, ha kell hűtött, ha kell fűtött lítium-ion akkupakk miatt magasabb a padló, így az amúgy is kényelmetlen hely még kényelmetlenebb. És az amúgy sem nagy csomagtartó is még kisebb, de legalább van benne hely a töltőnek és a kábelnek, és adnak is hozzá – erre nagyon kell figyelni a használt elektromos vásárlásánál, hogy legyenek meg hozzá a tartozékok.

Amúgy a kiskocsi sportos és vagány megjelenésű, az amcsi szélességjelzőkkel, könnyűfém kerekekkel, spoilerekkel, küszöbidomokkal. Az utastérben ugyanez a helyzet, a sötétszürke-fekete bőrüléseket és a kormánybőrözést is piros bőrcsíkok bevarrásával tették vagányabbá. Így beülve a kitakarított autóba akár újnak is hihetném, egyben van, nincs szétkarcolva, vagy letörve semmi. Kívülről viszont már viselt néhány harci sérülést a parkolói adok-kapok kategóriából.

Egyébként nem mellélövés a sportos hangulat. Nem olyan az autó, mint 1998-ban a Fiat milánói gyárának a tetején kipróbált elektromos Fiat Seicento volt, amely a „gázpedál” lenyomására körülbelül olyan gyorsulást produkált, mint a háború előtti klasszikus Ganz-villamos, vagyis szerényet. Ez a kis gép a maga 113 lóerős, 200 Nm nyomatékú motorjával kifejezetten kilő, és körülbelül 70 km/h-ig bármikor is taposunk neki egy erőteljeset, akkor megcsikorgatja a hajtott első 185/55 R15-ös gumikat. Jó játék ez autómániás hülyegyerekeknek. A végsebessége 137 km/h.

Amúgy körülbelül olyan a kocsit vezetni, mint egy erősebb benzinest. Persze váltások nélkül. És sokkal jobb „gáz”-reakciókkal. Azonnal lép, ha rálépünk a pedálra, semmi késlekedést nem mutat. És már szépen „szoftverelték”, motorfék üzemben nem viszi túlzásba a visszatöltést, tehát lehet vele lényegében gurulni, meg kis gázadásokkal sebességet tartva is menni. (A korai elektromos autók némelyike gázelvételre olyat lassult, mintha fékezne az ember).

Érdekes, hogy a tengelyterhelést az ideális 50/50 irányába módosulhatott a hátul a 270 kg-os akkupakkal, elöl az elektromos hajtással, ami lehet nem feltétlenül könnyebb, mint a belső égésű motor, viszont a súlyponti helyzete alacsonyabb. Így az volt a benyomásom, mintha jobban adná magát a kanyarokban az autó, mintha egy nagyobb kasznis elektromos gokarttal mókázna az ember.

Debrecenben csavarogtunk vele, meg kicsit a környező gyorsforgalmi úton. Az autóból fali 230 voltos hálózatból 35 percnyi töltéssel orvosolható árammennyiség hiányzott. Így írt ki 162 km hatótávolságot.

Gyorstöltést nem enged az elektronika, a gyári töltőjével a gyár szerint 240 V-os hálózatról 4 óra alatt tölt maximumra, itthon a 220-230 voltos hálózatról, 16 amperes áramerősség mellett a gyakorlat szerint 6-7 óra a töltési idő lemerült akkunál, teljes kapacitásig. Speciális töltőkábellel (ára kb. 150 000 Ft ) 380 voltos feszültségről 32 amperrel töltve ez lerövidíthető 4 órára - de ezt még nem próbálták ki az eladók.

Az eladót képviselő Balázs elmesélte, hogy normál használat mellett (tehát nem télen fűtéssel, és nem nyáron maxira tolt légkondival) az autó 140 km-t megy el egy töltéssel. Ez nem csak ennek az egy példánynak a tapasztalata, hanem a behozott négyesé.

Ez hihető az eddigi elektromos autós tapasztalatok alapján, azzal a megjegyzéssel, hogy nehéz körülmények között előfordulhat csak 80 km-es hatótáv is, tehát elővárosi bejárást így kell vele tervezni. Ezt most nem a szóban forgó Fiat 500e konkrétuma kapcsán mondom, hanem az eddigi elektromos autózások tapasztalatait összegyúrva. Hogy azért legyünk realisták, az ember autóvásárláskor is, ha nagyon kívánja a darabot meg tudja győzni magát illúziókról is.

Tehát ideális körülmények között sikerülhet a 160 km, reálisabb a 140 km, egy kis biztonsági tartalékkal számolva a tervezett út legyen csak 120, így még ki lehet vele szaladni a kisközértbe kifliért, ha úgy alakul, vagy a körzeti orvoshoz, mert jött az influenza és nem vette figyelembe az akku töltöttségi szintet. De egyszer-egyszer, télen hóesésben telipakolva lehet, hogy csak 80 km marad egy napra. Ez egy ilyen műfaj.

Amiről eddig még nem beszéltünk, és a karbantartásban okozhat nehézséget, hogy ez a típus az amerikai piacra készült. Érdekes, hogy a forgalomba helyezéskor az amerikai származás csak részben okozott gondot, mert az autót európai normás világítótestekkel gyártották: nehezebb volt forgalomba helyezéskor a környezetvédelmi besorolhatóság igazolása.

Alkatrész Ár Gyártó
Pollenszűrő 8212 Ft MANN
Féltengelycsukló készlet 15 989 Ft GSP
Kormányösszekötő gömbfej 7824 Ft TRW
Egy garnitúra gumi (185/55 R15) 45 960 Ft Kormoran

Az eladó az autók hazaszállításakor beszélt a Fiat magyarországi importőrével, akik elzárkóztak bármiféle javítástól, tekintve, hogy nincs műszaki dokumentációjuk a típushoz, számukra nem létezik az e500-as. Ez nem jelenti azt, hogy szervizügyben vakon kell tapogatózni, egyrészt az ABT szerviz beszerezte a gyári diagnosztikát, és tudomásuk szerint a miskolci Fiat kereskedőnek is tudja javítani (aki ennek az autónak az egyik testvérét megvásárolta), tehát elvileg a hibafeltárás megoldható.

A típusra, még Amerikában kiadták visszahívási akciót, az autón ezek a javítások el lettek végezve, ez ellenőrizhető a MOPAR weboldalán alvázszám alapján. Típushibáról vagy jellemző meghibásodás nem írnak a fórumok, nyilván huzamosabb idejű használat után lesz több szerviztapasztalat a típussal.

Kattintson ide a műszaki adatok megjelenítéséhez!
Műszaki adatok
Üzemanyag áram
Teljesítmény 83 kW (113 LE)
Nyomaték 200 Nm
Könyezetvédelmi besorolás 5E
Váltó automata
Végsebesség 137 km/h
CO2 kibocsátás 0 g/km
Fordulókör átmérő 9,54 m
Saját tömeg 1355 kg
Hosszúság 3617 mm
Szélesség 1627 mm
Magasság 1527 mm
Tengelytáv 2300 mm
Csomagtartó 200 l

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Spórolásba kezd az Audi, teljesen elektromos jövőjét is feladta
  • Hírek

Spórolásba kezd az Audi, teljesen elektromos jövőjét is feladta

Nem úgy alakult a gazdasági helyzetük, ahogy azt gondolták.

március 18., 10:56
Európába is eljön az 588 lóerős Smart, ami akkora, mint egy Tesla Model Y
  • Hírek

Európába is eljön az 588 lóerős Smart, ami akkora, mint egy Tesla Model Y

A legnagyobb Smart hatalmas akkumulátorral, nagy hatótávval érkezik, és Európában is kapható lesz.

8 órája
Egy felmérés szerint a németek 97 százaléka nem venne Teslát
  • Hírek

Egy felmérés szerint a németek 97 százaléka nem venne Teslát

Musk politikai megnyilvánulásai miatt (is) esett a népszerűség.

március 18., 12:23
A BYD új töltője már majdnem olyan gyors, mint egy tankolás
  • Hírek

A BYD új töltője már majdnem olyan gyors, mint egy tankolás

Másodpercenként két kilométer már elég komoly eredmény.

március 18., 09:32
Nyugi, a jövőben is lesz benzines Alfa Romeo Giulia és Stelvio
  • Hírek

Nyugi, a jövőben is lesz benzines Alfa Romeo Giulia és Stelvio

Máskülönben még rosszabb számokat produkálna a gyártó.

március 18., 13:23
Ne lepődj meg, ha megkerget egy ilyen kicsi BMW
  • Tesztek

Ne lepődj meg, ha megkerget egy ilyen kicsi BMWBemutató: BMW M235 és 220d Gran Coupé

Egy BMW-nek keresztmotorral is kötelessége a sportosság, a dízel 2-esnek is megy.

március 18., 15:20
F1 kibeszélő: estek-keltek az újoncok az Ausztrál Nagydíjon, Norris szerint a McLaren a favorit
  • Hírek

F1 kibeszélő: estek-keltek az újoncok az Ausztrál Nagydíjon, Norris szerint a McLaren a favorit

Egy kifejezetten izgalmas, változatos futammal vette kezdetét a 2025-ös Forma 1-es szezon.

március 18., 16:26
Ismét visszatér Clarkson*, Hammond és May a képernyőkre
  • Hírek

Ismét visszatér Clarkson*, Hammond és May a képernyőkre

A Not Very Grand Tour első epizódja árpilisban érkezik.

március 18., 07:46
Teljes útzár az M1-es autópályán, mentőhelikopter is érkezett a helyszínre
  • Hírek

Teljes útzár az M1-es autópályán, mentőhelikopter is érkezett a helyszínre

Egy konténert szállító kamion és egy kisteherautó ütközött össze.

március 18., 14:01
Belebukott a rajzfilmes trükkbe a Tesla
  • Hírek

Belebukott a rajzfilmes trükkbe a Tesla

A Model Y nem egy Kengyelfutó Gyalogkakukk.

március 18., 05:59
Hivatalos: utód nélkül szűnik meg a Mercedes egyik közismert típusa
  • Hírek

Hivatalos: utód nélkül szűnik meg a Mercedes egyik közismert típusa

A döntést Markus Schäfer, a Mercedes technológiai vezetője jelentette be.

március 19., 06:08
7500 liter felesleges üzemanyagot locsolt szét az úton egy amerikai kamionos
  • Hírek

7500 liter felesleges üzemanyagot locsolt szét az úton egy amerikai kamionos

A férfi azért tette ezt, hogy megszabaduljon a tartálykocsijában maradt felesleges szállítmánytól.

március 17., 05:55
Akár a Nissannal és a Hondával is szövetségre léphet a Foxconn
  • Hírek

Akár a Nissannal és a Hondával is szövetségre léphet a Foxconn

A hírek szerint a vállalat egyből két márkával is összefogna.

március 18., 17:27
Így csinál metrót a villamosokból az új KRESZ
  • Közélet

Így csinál metrót a villamosokból az új KRESZ

Az változtatás után a villamosok gyorsabbak lehetnek, mint a HÉV-ek.

március 19., 06:08
Elözönlötték az autók Magyarországot
  • Közélet

Elözönlötték az autók Magyarországot

Tíz év alatt 1,1 millióval több autó került a magyar utakra, ami 37 százalékos növekedésnek felel meg. A főváros a sor végén áll a növekedést nézve.

március 18., 05:59
Hanyatlás a Daciánál, miben reménykednek?
  • Hírek

Hanyatlás a Daciánál, miben reménykednek?

A Bigster adhat nagy lendületet a Daciának az év hátralévő részében.

március 17., 08:44
Eladó egy nagyon ritka Chevy Camaro, lehetetlenül kevés kilométerrel
  • Hírek

Eladó egy nagyon ritka Chevy Camaro, lehetetlenül kevés kilométerrel

A modell az egyedi külső jelek mellett kicsivel erősebb is, mint a normál változat.

március 17., 05:55
Hiába passzol a név, V8 nélkül nem fogy a Charger
  • Hírek

Hiába passzol a név, V8 nélkül nem fogy a Charger

Nagyot nyesett az elektromos változat árán a Dodge.

március 19., 06:08
Meglepetés: a Tesla könyörög Trumpnak, hogy fejezze be, amit csinál
  • Hírek

Meglepetés: a Tesla könyörög Trumpnak, hogy fejezze be, amit csinál

A Tesla is levelet küldött az Egyesült Államok külkereskedelmi hivatalának arra figyelmeztetve a kormányt, hogy a vámok padlóra küldhetik a céget.

március 17., 10:00
5 millióért megéri új autót venni? Első autó lenne, női tulajnak
  • Nepperűző

5 millióért megéri új autót venni? Első autó lenne, női tulajnak

Főleg városi használatra kellene, nem kell kombinak lennie.

március 17., 17:10
Itt a tavasz, kezdődik a hetekig tartó karbantartás az M3-as autópályán
  • Hírek

Itt a tavasz, kezdődik a hetekig tartó karbantartás az M3-as autópályán

Több helyen kell számítani forgalomkorlátozásokra.

március 17., 17:02
Papíron Skoda, valójában Renault - lett is belőle baj
  • Hírek

Papíron Skoda, valójában Renault - lett is belőle baj

A rendőrök intézkedtek.

március 17., 13:39
Valóban brutális lesz az új Renault 5 Turbo
  • Hírek

Valóban brutális lesz az új Renault 5 Turbo

Külsőleg és teljesítményben egyaránt.

március 17., 15:07
A személy- és kishaszongépjárművek vitték a hátukon a lízingpiacot
  • Közélet

A személy- és kishaszongépjárművek vitték a hátukon a lízingpiacot

Növekedést produkált 2024-ben a magyar lízingpiacon a személy- és kishaszonjárművek szegmense: az új kihelyezések összege 24 százalékkal nőtt.

március 17., 14:09
A BMW rárepül a Tesla üresen hagyott helyére a piacon és nincs ezzel egyedül
  • Hírek

A BMW rárepül a Tesla üresen hagyott helyére a piacon és nincs ezzel egyedül

A Toyota is helyet kérhet magának.

március 17., 11:23
Mazda CX-60
  • Tesztek

Mazda CX-60

március 17., 13:37
Ferrari SF90 XX
  • Hírek

Ferrari SF90 XX

március 17., 14:17
Végleges Renault 5 Turbo 3E
  • Hírek

Végleges Renault 5 Turbo 3E

március 17., 13:06