Egy hét a Jaguar kombijával és csak egy fontos kérdésed marad: miért nincs ebből több az utakon? Na jó, ezzel a négyhengeres dízellel pont nem venném, de attól még az XF Sportbrake-nek több járna a prémiumautós tortából. Hol a hiba?
Nézzük ezt itt. Tizennyolc millió a tesztautó ára – túl drága? Egy hasonlóan felszerelt A6 Avantnál bő egymillióval drágább, az igaz, de az E osztály kombija és a BMW 5 Touring nagyjából ez az ár ennyi extrával. Túl Ford? Tíz éve már, hogy eladták. A Jaguarokból mára kikopott a fordos kapcsolat, lassan csak kikopik a prémiumautós vásárlók fejéből is. Túl indiai? Baromság, a Tata pénze a legjobb, ami a Jaguarral történhetett. Hát akkor?

Még egy kis száraz matek, hogy ne csak úgy beszéljünk a mezőny felosztásáról. Az XF-ből összesen 12 500 fogyott tavaly Európában. Ugyanennyi idő alatt, ugyanezen a piacon az Audi A6-ból 79 ezret, az 5-ös BMW-ből 109 ezret vettek. Van még feljebb a kategóriában: a Mercedes 127 ezret adott el az új E osztályból. Hogy ezekből mennyi a kombi, hagyjuk, nyilván aránylag kevés. A lényeg, hogy a Jaguar nem okoz sok gondot a német szentháromságnak, eladásban nagyon nem egy ligában játszanak, pedig még csak elindulni sem kell, hogy fejben egy polcra tegyük őket. Elég beülni.

Az Audi tudja nagyon jól az efféle érzelemmentes eleganciát. Német, brit – temperamentumban végül is egykutya, de amit a Jag és az Audi mostanság művelni tud belsődizájnban, az úgy olaszosan stílusos, hogy közben kimért, mint egy angol lord. Minden ív mögött elképzelés van, ahol kell, ott párhuzamos, ahol kell, ott merőleges az él – nincs semmi csak úgy odarakva, nincsenek öncélú baromságok, pont annyi a jóízlés határán billegő csicsa, hogy még nem lesz tőle komolytalan az egész. Külön elismerendő, hogy nem kapta el őket a zongoralakk-fétis és hogy a kilincs még hátul is hideg fém.

A Jaguar egyelőre nem izgulja túl ezt a fizikai gombos témát. Amit leginkább kell, a klíma vezérlését meghagyták a 10,2 colos kijelző alatt, nem álltak neki ész nélkül irtani, ahogy manapság szokás a középkonzolon. Korrekt a telefontató is a gombcsoport alatt, az ajtóéval együtt pont elég a rekesz elöl, funkcióban viszont egy dolgot nem értettem az első beüléstől kezdve: miért kellett az ablakemelő gombjait az A oszlop felé tolni egy tenyérnyivel annál, ahol kézre állna. Egy hét kevés volt megszokni, hogy minden ablakemelés egy előredőléssel indul.
A motorindításra kiemelkedő váltókorong véleményes. Dizájnban szerintem van helye, de fotózáskor jól megszívatott, amikor ezt az öt centi híján ötméteres alumíniumomlást keresztbe parkoltam az úton, egy teherautó nagyon el akart menni, és volt ott négy nagyon kellemetlen másodperc, míg kibukott a tekerő és berakhattam D-be. Bankrabláshoz nyilván nem jó extra, de simán le lehet vele élni éveket anélkül, hogy fájna. A motorindításra előbukó két szélső szellőzőrostéllyal együtt ezek ketten adják a bugit. Pont annyit, ami még belefér. Aztán az akárhányadik tulajdonos, akinek majd egy ilyen jópofaság miatt kell szerelőhöz rohangálnia, nyilván nem lesz ilyen megértő.
Na, de ha már kombi, vagyis Sportbrake: hely van bőven. Négy centi híján három méter a tengelytáv, bőven elférnek elöl-hátul a szokatlanul hosszú ülőlapok. Ennyit ugye még az alap XF is tud. A csomagtérben jön ki, hogy a sportkombi akkor is csak egy oximoron, ha olyan jól csinálják, ahogy a prémiumkategóriában szokás. Az alacsony tetővonal miatt nem lehet csodát tenni, a hosszon nyújtani nem szokás, ott lehet nyerni a plusz litereket, ahol az ötödik ajtó ívét rajzolják. Így ide is csak 25 liter jött pluszba, amivel 565 literes teljes hátsó üléssorral. Azokat döntve megvan az 1700 liter.
A tesztautó R-Sport, ami ebben a változatban csak egy enyhe optikai csomag. A kormányon is hirdeti a piros-zöld logó, ami kicsit oda is vág a már dicsért eleganciának. A Lacoste-pólós csávókat se tudom komolyan venni. Oké, hogy márkás a cucc, rendesen meg van tervezve, ehhez mérten elég drága is, de ki tudja magával elhitetni, hogy valami igazán prémium cuccot hord, ha egy rajzolt krokodil van a mellkasán? Nagyjából annyira tudom komolyan venni az R-Sportot, valahányszor odanézek erre a tájidegen logóra a kormányon. A küszöbön már szolidabb a felirat, a csomaggal jött lábtámaszt meg sosem néztem, de arra emlékszem, hogy kényelmes volt, szóval nem hülyeség ez.

A hátsókerekes egyes motorváltozatinál feszesebb rugókat, progresszív lengéscsillapítást is jelent az R-Sport. Itt még annyi, hogy a külsőn is van nyoma, az első lökhárító két szélső nyílását tagolja meg az R-rel jött elem. Ettől még ugyanúgy a hűtőrács messze a leghangsúlyosabb az orrán a radarérzékelőre került logóval – ebben a fehérben szerintem nem adja ki szemből, és talán a járda népe szerint se, mert életemben nem kaptam még olyan kevés megragadt tekintetet fehér prémiumautóban, mint ebben. Pedig ha ott maradt volna az a sok szem, láthatta volna mind, hogy mindegy is az orr, az XF Sportbrake-nek a sziluettje világbajnok.

Egy autónak nem kell szimmetrikusnak lennie, már ami a túlnyúlásokat illeti. Sose kellet, de őrület, mennyire jól áll egy ötméteres, kerekeken álló fémtárgynak, ha ennyire szembeköpi a harmóniát. A vicc, hogy az összkerékhajtás miatt a hátsó tengelyre is annyi súly került, hogy ezzel az aránytalan túlnyúlás-elosztással pont kijön az 50:50-es tengelyterhelés. Igaz, annyi trükk azért kellett, hogy az amúgy gondosan szegecselt és magnézium tartókkal kényeztetett alumínium elemek sora ne érjen az ötödik ajtóig. Mert az műanyag.

Ha már szóba jöttek a fordos idők, az onnan maradt V6-os mai napig ott van az árlistán – Csikósnak már megvolt még a bemutatatón. Ebbe viszont a négyhengeres, 240 lóerős dízel került két turbóval. A hangja tűrése valami fura alkati dolog lehet, mert csak olyan emberrel találkoztam, aki vagy frászt kapott tőle, vagy értetlenkedett, hogy hol ebben a hiba. Sajnos én is az előbbiekhez állok közel, de annyi városi araszolás után, ami nekem jutott, nem érzek bűntudatot. Mert ha van mód, ami nem áll jól sem az automatájának, sem a motorhangjának, akkor az a 30 és 50-es tempó közötti tartomány. Ha még nem mondtam volna: utasként amúgy mindenhol császári, azokon a hosszú hátsó üléslapokon napokat bírnék rossz szó nélkül a kerregésben.

Főúton vagy autópályán, szóval tempósabb menéskor már nem zavaró a hangja. Vagy csak nem érdekel, mert ott tud élni. Hogy 1500-as fordulatnál megjön az 500 Nm nyomaték azt azért nehezen hiszem, de 1,8 tonnája ellenére tud fürge lenni, ha nagyon tapossák. Néha megtapostam, és ezzel a nyolcvanöt százalék városi tötymörgéssel és egy kis hülyegyerek-üzemmel a 7,8 literes vegyesfogyasztás szerintem rendben van.
A még prémium kategóriában is szokatlanul finom elektromos szervós kormánymű nagy dobás, biztos volt vele nem kevés munkaóra, de hozzánk már túl finom. Nincs baj a futóművel se, de csak óvatosan, mert az egyujjas vezetéssel hamar belevisz a legdurvább kátyúkba, aztán csak akkor eszmélsz, amikor felordít a 19-es kerék az alulemezeken túlról.
Eddig nem próbáltam kerülni a látszatát, most se teszem: egy hét az XF Sportbrake-kel és Jag-bérenc letten. Nem mondom, hogy szebb, mint egy 5-ös BMW, hogy kifinomultabb, mint egy A6-os vagy jobb minőségű, mint egy E osztály, de nem is marad el ezektől. A Tata pénzéből sikerült felmászni egy szintre, ahol jól lehet tarolni, csak előbb észre kéne vennie a piacnak, hogy lett egy új szereplő az elit kategóriában. Nem mondom, hogy biztosan őt venném, főleg nem dízellel, de ha rám szakad a bank, ott lesz a listán.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Hírek
Jövőre gyártásba küldik a Stellantis szilárdtest akkumulátorát
A Stellantis szerint áttörést értek el a szilárdtest akkumulátorok terén.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?
- Hírek
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.
- Gumidoktor
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Közélet
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent
Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.
- Hírek
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.
- Hírek
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Hírek
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.
- Hírek
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.
- Hírek
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
Több újdonságot is bemutatott a gyártó.
- Hírek
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
