Karnyújtásra a Kodiaq-tól
Skoda Karoq 2.0 TDI 4x4 – 2018.
A Skoda Karoq egy teljesen új autó, már amennyiben egy MQB-platformra épülő, a Seat Atecával és a VW Tiguannal rokon SUV még új lehet. Benzinmotorral és elsőkerék-hajtással már próbáltuk és szerettük, most a nagy TDI-n a sor, 4x4-es hajtással és DSG-váltóval.

A Skoda modellpalettáján az imádnivaló gnóm, a Yeti helyét tölti be a Karoq, méghozzá teljesen. Valamivel hosszabb és szélesebb, belül pedig tágasabb is, mint az előd, de ami ennél is fontosabb, hogy a hosszabb Kodiaq SUV-hoz hasonló arculatot kapott.
Persze nekünk hiába hiányzik az ős-Yeti négyszemű furcsasága, már annak a faceliftje is mutatta, hogy a vevők sokkal kevésbé igénylik a különc formákat, mint az újságírók. A Karoq ennél is továbbmegy, éles, de kellemes vonalaival, jó anyagminőségével és egy csomó technikai újítással – meg az árával is, ami könnyen meglódul az ég felé, ha szorgalmasan pipálgatunk az opciós listán.

Menet közben az első, ami feltűnik, hogy milyen kellemesen rugózik a Karoq. Még a tesztautó viszonylag nagy, 18 collos felnijeivel is szépen lépi át a kátyúkat, a hazai úthálózat azon szakaszain is, amelyek burkolatát utoljára talán a rómaiak idejében cserélték.

A kétliteres TDI motor ugyanúgy 150 lóerős, mint az 1,5-ös, TSI benzines, de alacsony fordulaton nagyobb nyomatéka (340 Nm) miatt erősebbnek érződik. Padlógázra egy hirtelen és nagyobb lökés erejével lódul meg, hiába nehezebb a dízelmotor és az összkerekes hajtáslánc plusz súlya miatt, érzetre legalább olyan jól megy.
Viszont hangosabb is, főleg kihúzatva, gyorsításkor zavaró a közös nyomócsöves motor kerregése, morgása. Autópályán, egyenletes tempónál bőven az elviselhető szint alá halkul, ami a hétfokozatú DSG hosszú végáttételezésének is köszönhető.

Szintén a hét, jól eltalált váltóáttételnek, illetve a DSG-t vezérlő számítógép alapvetően takarékos üzemre írt programjának tudható be, hogy az összkerékhajtás és a másfél tonnás saját tömeg ellenére 6-7 liter között alakul a fogyasztás.
A 4x4-es hajtás előnyeit viszont még a késői télben sem igazán sikerült kihasználni, bár a nagy havak pont elkerültek. A Haldex rendszer kuplungja csak akkor küld nyomatékot a hátsó kerekekre, ha az elsők már kipörögnének: tehát a hazai viszonyok között nagyon ritkán.
Terepre ritkán merészkedik egy tipikus Karoq-vásárló, pedig a Yeti ebben is elég jó volt. Ugyan a somogybabodi offroad-fesztivál részvevői között nem lesz sok az új Skodából, a dzsembori parkolójából az aszfaltos útra azért elég magabiztosan visszatalál majd. Különösen a 4x4-es kivitel, amelynek hajtását off-road vagy havas útviszonyokra optimalizált programmal is használhatjuk. Extra alsó védőburkolat is rendelhető a Karoq-hoz, akár a kétkerekes modellekhez is, 50 ezer forintért. Ez jól jöhet, ha a hétvégi telekhez földút vezet.
Aszfalton is kellemes vezetni a Skoda SUV-ot, de inkább a könnyedség és egyszerűség ugrik be róla, mint a dinamizmus és sportosság – utóbbira a Seat Atecát hangolták a konszern hasonló modelljei közül. Könnyű és pontos a kormányzás, de visszajelzést alig ad, a futómű komfortosabb beállítása pedig nem csak úthibákon, de a nagyobb kanyardőlésen is érezhető.
Használhatóságban, utasterében vagy a mindennapokban a dízel és összkerekes változat nem sokban különbözik a kétkerekes benzinestől – ez is szuper családi autó. Tologatható, állítható támlájú és dönthető hátsó ülésekkel, tágas utas- és csomagtérrel a Karoq simán helyettesít egy egyterűt vagy középkategórás kombit is. Ebbe is rengeteg jutott a Skoda okos kiegészítőiből, és ugyan a kivehető zseblámpa, a jégkaparó, vagy az üdítő egykezes nyitását biztosító pohártartó szimpla parasztvakításnak tűnhet, a mindennapokban nagyon tud nekik örülni az ember.
Ahogy a kitűnően használható infotaiment rendszer, a jól hangolt vezetési segédletek és az áttekinthető műszerfal is feszültségektől mentes, vidám kilométereket ígér. Kicsit talán már többet is. Ez a motor-váltó-hajtás kombináció 8,8 millió forinttól indul a Karoq kínálatban, a tesztautó viszont egy bőven tízmillió feletti példány, még úgy is, hogy a webes kalkulátor a sok extra mellett 400 ezer forint instant kedvezménnyel kecsegtet. Ezen az árszinten már a Kodiaq felára nem tűnik soknak.
Tízmillió forint nem kevés, ezért a gondtalan mindennapokon túl valami pluszt is kéne nyújtani, főleg úgy, hogy a Karoq-on itt-ott érezhető a spórolás. Nem Dacia Duster-durván, de finoman éreztetik a deréktól lefelé használt anyagok, a formaterv vagy néhány extra hiánya, hogy helyet kellett hagyni az Audi és a VW modelljeinek is.

Ezt a spórolást azonban olyan finom érzékkel csinálja a Skoda, hogy az ember szinte örül neki. A vásárlás utáni önigazoló monológ valahogy így nézhet ki: igen, én visszafogott és mértéktartó módon, felelősségteljesen választottam autót, a felesleges fényűzésről és magamutogatásról lemondtam, de a biztonság és használhatóság terén nem kötöttem kompromisszumot. Mert a tízmilliósság azért érződik a Karoq-on, de nem úgy, ahogy egy prémium márka érzékelteti, hogy mitől és miért drága a terméke. Rég volt a spórolás ennyire örömteli.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
