Bevadul A Teca

Megvolt: Seat Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive FR - 2017.

2018.03.03. 00:36

Adatlap Seat Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive FR - 2018

  • 1984 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 190 LE @ 4200 rpm
  • 320 Nm @ 1450 rpm
  • 7 seb. duplakuplungos automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    7.9 másodperc
  • Végsebesség:
    212 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    7.0 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    8.5 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    6.0 l/100km
  • 9 988 130 Ft

A világnak szüksége van sportos SUV-ra, szinte érthető. A hobbiterepjáróból kilátni, és mégis csak úgy jó gyorsan menni, hogy az ember tudja, mi van előtte. Sportautóban alapvetően alacsonyan ül az ember, hiszen az tesz jót a súlypontnak, meg olyan versenyautós, de így legfeljebb addig jó közlekedni, amíg az előrén kívül nem kell más iránnyal foglalkozni. Ebből a szempontból tulajdonképpen várható volt a sport-SUV műfaja.

Egyenesen minden gyorsan fog menni, amibe elég nagy motort raknak, de az durva, hogy egy-egy toronyházban már valódi, sportautós értelemben vett élményt kap az ember. A Porsche Macan a műfaj csúcsa, a Cayenne meg igazából nem is gyorsabb, csak tudva, hogy mennyivel nagyobb, még groteszkebb vele a száguldás. Nem kell eddig merészkedni, az én revelációm egy szolidan okosított Subaru Forester XT-ben lett meg, az tényleg olyan volt, fújtató sztegoszaurusz hátán belovagolni a csatatérre.

Kapcsolódó
Ha gyűlölöd az SUV-kat, itt az autód

Ha gyűlölöd az SUV-kat, itt az autód

Igazi, ereszd-el-a-hajam út volt. Előttünk két német csapat is leesett a hegyről, egy forgalomirányító porschés PR-csávó pedig a nap végére vett magának egy feleséget. Marokkó, Macan-bemutató.

Az igazság persze az, hogy ezek már rég nem SUV-ok, egy Lada Granta bármelyiknél komolyabb buckákat lép át. Nem mintha bármelyik vásárlónak hiányoznának a valós terepképességek, hiszen aki kicsit is komolyan gondolja laza talajt, fényképen sem néz meg ilyen autót. Kíváncsi vagyok, meddig tart a hullám, a Jaguar E-Pace sajtótájékoztatón elhangzottak szerint Kína csak most lendül bele a hobbiterepjárók vásárlásába, márpedig Ogli G is megmondta náluk van a pénz, náluk van a dollár.

Kapcsolódó
A sztyeppék X6-osa: Lada Granta

A sztyeppék X6-osa: Lada Granta

Ha a Grantából indulunk ki, Oroszországban autózni keményebb lehet, mint gondoltam. Mit tudna ez összkerékhajtással?!

A Seat Atecáról az volt a legmarkánsabb emlékem, hogy a kis-SUV összehasonlítón ez volt a racionális alapon győztes autó, mellesleg messze ennek volt a legjobb kormány-futómű kombinácója, habár a Peugeot motorja határozottan lelkesebb volt. És ha alapvetően az 1,6-os dízelt is jó vezetni, az ember joggal várja, hogy a középsportos FR verzió is kiadja majd. Igen, az FR amolyan lakossági GTI, bár a 190 lóerővel óvatosan jelzik, hogy hol a helye: a konszern olcsóbbik felén.

Ez a motor az Octavia RS-ben és a Golf GTI-ben is erősebb, 230 lóerős, de valamivel csak pozicionálni kell. 2000-től rendesen megindul, és valahol 5500 körül érdemes húzni a váltófület, vagyis jó széles tartományban erős. Pár napja esett be a hír, hogy immáron hivatalos a Cupra indulása, ez nem csak a hardcore Seatok neve lesz, hanem egyenesen a márkanév: ha valaki 300 lóerős Atecára vágyik, annak Cupra Ateca néven kell keresnie. És ez azért mutat valamit, hiszen tíz éve kinek jutott volna eszébe egy sport-almárkát hobbiterepjáróval bevezetni?

Kapcsolódó
A Seat AMG-je: Cupra

A Seat AMG-je: Cupra

Turbómotor, összkerék, mindez egy váratlan kaszniban. Hivatalos: itt a Seat házi tuningrészlege.

Addig is az FR 190 lóerő mellé ad összkerékhajtást, és egy hétsebességes DSG váltót, vagyis az egyen-konszerntechnikát. Itthon szerintem hamarabb nyernek közbeszerzést Tiborcz ellen, minthogy egy ilyet eladjanak, de látom a szándékot: az Ateca pont jó méret, pont jó áron, viszont ha valakinek túl sok lenne a racionalitás, vehet egyet, amivel alkalmanként az egész családra rá lehet hozni a frászt. Nem hajmeresztő a menés, inkább az a fajta, ami tíz éve számított durvának, az élményt inkább a magas üléspozíció adja, van benne valami lövegtoronyból letekintős férfiasság.

A futómű persze feszesebb, mint a mezítlábas Atecán, ami már eleve elég kemény, de ha az ember heveskedni akar, akkor ez létszükséglet, főleg egy ilyen magas bódéval. És itt jön be a közhelyes igazság, hogy minden csak viszonyítás kérdése: amennyire kiemelkedett a kis dízel SUV-ok mezőnyéből az ügyes futóművével, annyira jellegtelen ez a sportváltozat. Nem azért mert rossz, hanem mert a számok és a sportos csingilingik miatt egyszerűen többet vártam. Rá is írták, körbe is műanyagozták, meg még a technika is ezt sugallja, ehhez képest viszont steril.

Kapcsolódó
Nyomokban sportot tartalmazhat

Nyomokban sportot tartalmazhat

Kerek csomag, kellemes design, jó ár, észrevehető, de nem fájó spórolás: az Ateca visszateheti a Seatot a térképre.

Kanyarban lehet feszíteni rendesen, még nyirkos úton is rendes oldalgyorsulás van, aztán ha sok, finoman eltolja az elejét. A show hiányzik, a kormányon semmilyen visszajelzés nincs, és motorhangot sem vitték túlzásba. Vagyis lehet vele állatkodni, csak éppen nem kívánja az ember. A hétsebességes DSG is tud jobban működni más Volkswagenekben, és nem is a viszonylagos lassúsága zavaró, hanem a rángatás csurgás közben. Lépésben, óvatos gázadásnál megvonaglik, mint amikor a kezdő sofőr túl magas fordulatnál engedi fel a kuplungot, és ránt egyet az autó.

Viszont amennyi sportosságot keres a célcsoport, annyit kap. Egyrészt ott van a tisztességes meglódulás, másrészt a futóművel és az összkerékhajtással leesni se fog az útról, amíg valaki nem csinál égbekiáltó hülyeséget. A 4Drive hagyományos, elektrohidraulikus kuplunggal vezérelt rendszer ez, ha az első kerék elpörög, hátra küldi az erőt. Nagy hóban nem sikerült kipróbálni, de ha úgy mozog, mint a hasonló hajtással szerelt többi konszerntermék, nem lesz gond, szárazon meg végképp hülyebiztos.

Érdekes amúgy, hogy mennyit dob egy autón, ha jó a színe: az Ateca messze nem formatervezési bravúr, viszont azzal, hogy kolbászzsír metálra fényezték, mintha egy másik autó lenne, utoljára talán a második generációs Ford Focus ST-nek állt ilyen jól a nuclear orange. A színén túl kevés dolog utal a másságra, apró toldatok vannak rajta, meg persze 19-es kerekek, és a beltérben sem merészkedtek a piros cérnánál tovább. Ellenben a kormány tényleg ott van, jó a fogása, és jól is néz ki, engem legalábbis a lapított aljú karima mindig megvesz. Csak a hatalmas, sivár műanyagfelületekkel kezdhettek volna valamit, például az ajtópanel veszettül kiált valamilyen díszbetétéért.

A 11,7 milliós ár egy dologgal indokolható: ugyanezért a technikáért egy Audi Q2-esben legalább 3-4 millióval többet kérnek, de messze nem az FR a tuti vétel a kínálatban. Szintén a vásárlás ellen szól a fogyasztás, nekem sok várossal 10,8 lett a vége, ami onnan nézve, hogy egy 1,6 tonnás, összkerekes, turbós SUV-ról van szó, majdnem 200 lóerővel, nem olyan félelmetes érték, viszont ahhoz képest, amennyi élményt ad, sok. Természetesen nem fog csalódni, aki befizet rá, de ár-érték arányban nekem egyszerűen az 1,4 TFSI egy hatgangos kézi váltóval 6,7 millióért jobb választásnak tűnik, és abban a ligában még vezetés szempontjából is jó, hiszen az ember nem vár annyit, mint egy FR-től. 

Totalcar értékelés - Seat Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive FR - 2018

7
TC

Vannak élvezetes sport-SUV-k, ez éppen nem az. Viszont mindent tud, amit egy Ateca, és lehet vele riogatni a családot, igaz ilyenkor fogyaszt is.

Népítélet - Seat Ateca

7,4
Nép
7
7.8
8.5
8.5
9

Az oldalról ajánljuk

Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme
  • Hírek

Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme

A 22 éves elkövetőt egyszer már majdnem elkapták a rendőrök, de ekkor még nem tudták azonosítani.

45 perce
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38