A világnak szüksége van sportos SUV-ra, szinte érthető. A hobbiterepjáróból kilátni, és mégis csak úgy jó gyorsan menni, hogy az ember tudja, mi van előtte. Sportautóban alapvetően alacsonyan ül az ember, hiszen az tesz jót a súlypontnak, meg olyan versenyautós, de így legfeljebb addig jó közlekedni, amíg az előrén kívül nem kell más iránnyal foglalkozni. Ebből a szempontból tulajdonképpen várható volt a sport-SUV műfaja.
Egyenesen minden gyorsan fog menni, amibe elég nagy motort raknak, de az durva, hogy egy-egy toronyházban már valódi, sportautós értelemben vett élményt kap az ember. A Porsche Macan a műfaj csúcsa, a Cayenne meg igazából nem is gyorsabb, csak tudva, hogy mennyivel nagyobb, még groteszkebb vele a száguldás. Nem kell eddig merészkedni, az én revelációm egy szolidan okosított Subaru Forester XT-ben lett meg, az tényleg olyan volt, fújtató sztegoszaurusz hátán belovagolni a csatatérre.
Ha gyűlölöd az SUV-kat, itt az autód
Igazi, ereszd-el-a-hajam út volt. Előttünk két német csapat is leesett a hegyről, egy forgalomirányító porschés PR-csávó pedig a nap végére vett magának egy feleséget. Marokkó, Macan-bemutató.

Az igazság persze az, hogy ezek már rég nem SUV-ok, egy Lada Granta bármelyiknél komolyabb buckákat lép át. Nem mintha bármelyik vásárlónak hiányoznának a valós terepképességek, hiszen aki kicsit is komolyan gondolja laza talajt, fényképen sem néz meg ilyen autót. Kíváncsi vagyok, meddig tart a hullám, a Jaguar E-Pace sajtótájékoztatón elhangzottak szerint Kína csak most lendül bele a hobbiterepjárók vásárlásába, márpedig Ogli G is megmondta náluk van a pénz, náluk van a dollár.
A sztyeppék X6-osa: Lada Granta
Ha a Grantából indulunk ki, Oroszországban autózni keményebb lehet, mint gondoltam. Mit tudna ez összkerékhajtással?!
A Seat Atecáról az volt a legmarkánsabb emlékem, hogy a kis-SUV összehasonlítón ez volt a racionális alapon győztes autó, mellesleg messze ennek volt a legjobb kormány-futómű kombinácója, habár a Peugeot motorja határozottan lelkesebb volt. És ha alapvetően az 1,6-os dízelt is jó vezetni, az ember joggal várja, hogy a középsportos FR verzió is kiadja majd. Igen, az FR amolyan lakossági GTI, bár a 190 lóerővel óvatosan jelzik, hogy hol a helye: a konszern olcsóbbik felén.
Ez a motor az Octavia RS-ben és a Golf GTI-ben is erősebb, 230 lóerős, de valamivel csak pozicionálni kell. 2000-től rendesen megindul, és valahol 5500 körül érdemes húzni a váltófület, vagyis jó széles tartományban erős. Pár napja esett be a hír, hogy immáron hivatalos a Cupra indulása, ez nem csak a hardcore Seatok neve lesz, hanem egyenesen a márkanév: ha valaki 300 lóerős Atecára vágyik, annak Cupra Ateca néven kell keresnie. És ez azért mutat valamit, hiszen tíz éve kinek jutott volna eszébe egy sport-almárkát hobbiterepjáróval bevezetni?
A Seat AMG-je: Cupra
Turbómotor, összkerék, mindez egy váratlan kaszniban. Hivatalos: itt a Seat házi tuningrészlege.

Addig is az FR 190 lóerő mellé ad összkerékhajtást, és egy hétsebességes DSG váltót, vagyis az egyen-konszerntechnikát. Itthon szerintem hamarabb nyernek közbeszerzést Tiborcz ellen, minthogy egy ilyet eladjanak, de látom a szándékot: az Ateca pont jó méret, pont jó áron, viszont ha valakinek túl sok lenne a racionalitás, vehet egyet, amivel alkalmanként az egész családra rá lehet hozni a frászt. Nem hajmeresztő a menés, inkább az a fajta, ami tíz éve számított durvának, az élményt inkább a magas üléspozíció adja, van benne valami lövegtoronyból letekintős férfiasság.
A futómű persze feszesebb, mint a mezítlábas Atecán, ami már eleve elég kemény, de ha az ember heveskedni akar, akkor ez létszükséglet, főleg egy ilyen magas bódéval. És itt jön be a közhelyes igazság, hogy minden csak viszonyítás kérdése: amennyire kiemelkedett a kis dízel SUV-ok mezőnyéből az ügyes futóművével, annyira jellegtelen ez a sportváltozat. Nem azért mert rossz, hanem mert a számok és a sportos csingilingik miatt egyszerűen többet vártam. Rá is írták, körbe is műanyagozták, meg még a technika is ezt sugallja, ehhez képest viszont steril.
Nyomokban sportot tartalmazhat
Kerek csomag, kellemes design, jó ár, észrevehető, de nem fájó spórolás: az Ateca visszateheti a Seatot a térképre.

Kanyarban lehet feszíteni rendesen, még nyirkos úton is rendes oldalgyorsulás van, aztán ha sok, finoman eltolja az elejét. A show hiányzik, a kormányon semmilyen visszajelzés nincs, és motorhangot sem vitték túlzásba. Vagyis lehet vele állatkodni, csak éppen nem kívánja az ember. A hétsebességes DSG is tud jobban működni más Volkswagenekben, és nem is a viszonylagos lassúsága zavaró, hanem a rángatás csurgás közben. Lépésben, óvatos gázadásnál megvonaglik, mint amikor a kezdő sofőr túl magas fordulatnál engedi fel a kuplungot, és ránt egyet az autó.
Viszont amennyi sportosságot keres a célcsoport, annyit kap. Egyrészt ott van a tisztességes meglódulás, másrészt a futóművel és az összkerékhajtással leesni se fog az útról, amíg valaki nem csinál égbekiáltó hülyeséget. A 4Drive hagyományos, elektrohidraulikus kuplunggal vezérelt rendszer ez, ha az első kerék elpörög, hátra küldi az erőt. Nagy hóban nem sikerült kipróbálni, de ha úgy mozog, mint a hasonló hajtással szerelt többi konszerntermék, nem lesz gond, szárazon meg végképp hülyebiztos.
Érdekes amúgy, hogy mennyit dob egy autón, ha jó a színe: az Ateca messze nem formatervezési bravúr, viszont azzal, hogy kolbászzsír metálra fényezték, mintha egy másik autó lenne, utoljára talán a második generációs Ford Focus ST-nek állt ilyen jól a nuclear orange. A színén túl kevés dolog utal a másságra, apró toldatok vannak rajta, meg persze 19-es kerekek, és a beltérben sem merészkedtek a piros cérnánál tovább. Ellenben a kormány tényleg ott van, jó a fogása, és jól is néz ki, engem legalábbis a lapított aljú karima mindig megvesz. Csak a hatalmas, sivár műanyagfelületekkel kezdhettek volna valamit, például az ajtópanel veszettül kiált valamilyen díszbetétéért.

A 11,7 milliós ár egy dologgal indokolható: ugyanezért a technikáért egy Audi Q2-esben legalább 3-4 millióval többet kérnek, de messze nem az FR a tuti vétel a kínálatban. Szintén a vásárlás ellen szól a fogyasztás, nekem sok várossal 10,8 lett a vége, ami onnan nézve, hogy egy 1,6 tonnás, összkerekes, turbós SUV-ról van szó, majdnem 200 lóerővel, nem olyan félelmetes érték, viszont ahhoz képest, amennyi élményt ad, sok. Természetesen nem fog csalódni, aki befizet rá, de ár-érték arányban nekem egyszerűen az 1,4 TFSI egy hatgangos kézi váltóval 6,7 millióért jobb választásnak tűnik, és abban a ligában még vezetés szempontjából is jó, hiszen az ember nem vár annyit, mint egy FR-től.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme
A 22 éves elkövetőt egyszer már majdnem elkapták a rendőrök, de ekkor még nem tudták azonosítani.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
