Van, amikor túl jó az autó
Év Autója, döntős autók: Alfa Romeo Stelvio
Amikor az Alfa Romeónál úgy gondolják, hogy kell egy könnyű, erős és kivételes SUV a kínálatba, amihez a karbonkardános, Ferrari-motoros Giulia GTA-tól veszik az alapokat, abból lesz valami.

Az Alfa Romeónál rendszerváltás zajlik éppen, de a Giulia eladásait látva, ez nem esik le a világ nagy részének, pedig kár. Az újságírók mindenesetre szeretik ezeket az elmúlt évtizedek gyakorlatától teljesen eltérő elvek mentén készült autókat, amit mutat, hogy az új korszak mindkét kocsija bekerült az Év Autója döntősei közé; a Giulia pedig az eredményhirdetéskor sokáig úgy tűnt, meg is nyerheti a díjat. Aztán nem így alakult. Most épp a Stelvión a sor, hogy megmássza a csúcsot. Bocsi.
Több Stelviót vezettem már, az előszériások közül a 280 lóerős, benzines négyhengerest, a Tannistesten pedig a kétliteres dízelt is – érdekes módon abban közel sem csapott akkora ricsajt a motor, mint az ugyanolyan blokkos Giuliában. De a csúcsragadozót, a QV-t (Quadrifoglio Verde, „kvádrifojjó verde”) nem nem tudtam megszerezni, mert az őszi Tannistesten eleinte túl népszerű volt, aztán meg kicsúsztunk az időből.

Most, az Év Autója utolsó körös tesztelésén, a Párizs melletti, mortefontaine-i CERAM-pályán sikerült, de nem volt felhőtlen az élmény. Az autóval ugyanis – pedig ilyesféle bizalmatlansággal még sosem találkoztam a mortefontaine-i teszteken – járt egy instruktor, aki nem beszélt sok angolt (ellenben franciául nagyon is), az én franciám viszont még az ő angoljánál is szerényebbnek bizonyult.
Beláttam, hogy a kanyargós, nedves februári aszfalton meglehetős kockázat szabadjára engedni mindenféle robbanás közeli, 1,7 tonnás lóerőgyárakat, belilult tekintetű firkászokkal, de azért hozzá kell tennem, hogy ebben az esetben 60, az átlagnál némiképp jobban észnél levő újságíróról volt szó, a mortefontaine-i tesztelések történetében pedig, ha jól tudom, még nem volt baleset, de a pályáról való lehajtás és az azzal járó gumisározás is felettébb ritka.

Akkor a Stelvio. Nem egy modern utastér az övé, de ünnep beleülni. Még mutatósak a műszerek, kicsi a központi kijelző (a motor beindítása előtt nem is látszik, hogy van, mert teljesen belesimul a környezetbe), a 2017-ben, ezen a szinten szokásos tereptárgyak tehát hiányoznak a látómezőből. Ám a műszerfal formája, a betétek, az ülések, egyáltalán, minden, ami körbevesz, kvázi-Ferrari-hangulatot kelt, mert hibátlanul porciózták az elemeket. Aztán ott van még a kormány, ami a QV-ben tényleg egy Maranello-közeli élmény – itt bőrös, ott alcantarás, emitt meg van benne egy káprázatos kevlárbetét. Nem sok más autót tudok a szupersportkocsikon innen, amelyben ennyire dísztárgynak tűnő, fogásra szexuálisan érzéki kormány lenne.
A minőség minden pillanatot beleng, amit a Stelvióban töltünk. Brutális a kasznimerevség, ahol a Kia Stinger nyöszörög, a BMW 5-ös dübög, az Audi A8 surrog egyet, ott Alfáék SUV-ja, mint valami kődarab, úgy görög át. Ez a fajta kivételes merevség az egész autó mozgásán érződik, pont az a hatás, mint amikor egy nyeklő-nyakló vázú Szputnyik versenykerékpár után átülünk egy szénszálas Specialized-vázas gépre, és elcsodálkozunk – jé, mennyi taposási energia megy veszendőbe egy puha gépen. A Stelviónál minden moccantás a kormányon, a motor legkisebb nekiindulása, a futómű minden befeszülése instant mód megjelenik a mozgásban.
Káprázat, amit művel, nemhogy egy magas szabadidőautótól nem vár az ember ilyesféle mozgást, de egy lapos szedánnál is csodaszámba megy az, ahogy fekszik az úton, ahogy reagál. Ár-, méret- és teljesítmény-áthallások miatt az embernek rögtön a Porsche Macan ugrik be – szerintem a Stelvio legalább olyan pontos, a váltója gyorsabb, a hangja pedig ötször izgalmasabb. Letépi a pofát, na.
Sajnos egy ilyen, 510 lóerős, háromnegyed Ferrari-motorral hajtott, a vezető gondolataiban olvasó szörnyetegben, amely még bekapcsolt menetstabilizátorral is folyamatosan félmétereket csúszkál a tesztpályán, mert szét akarja vetni magát, annyira menni akar, nagyon rosszul jön egy aggódó, céges mitfárer. Eleve fura úgy a kamerába dumálni, hogy tudom, a mellettem ülő arra gondol épp – né, majom, beszél! Az viszont, hogy minden megcsúszásra – s olyanból akad bőven egy ilyen kocsival – állandóan átnyúl jobb egyből és belekap a kormányba, na, az már erősen az intim szféra megerőszakolása. Nem is tudtam, nem is akartam nagyon eltolni az autónak, egyszerűen kellemetlen volt efféle humán korlátozással. Pedig a lelkem mélyén teljesen lenyűgözött ez a dög.
Oké, épp csak akad benne némi vezetéssegédlet, ez pedig nagy hendikep 2018-ban, de van az az élmény, amikor az ember azt mondja: leszarom. Már a megjelenése is: a világ legszebb felnijei, no meg egy ilyen hatalmas buszon a hatalmas diffúzor és a négy kipufogó, miközben tudom, hogy a géptető, a sárvédő és a csomagtérajtó is alumínium – leborulok.
De megizzadtam, mire kiszálltam belőle. A Stelvio QV-nek talán az a legnagyobb baja, ami az erénye: túl közvetlen, túl brutál, túl sportos. A kormányzása például annyira direkt, hogy nincs olyan fokozata, amiben rendesen hátra lehetne dőlni benne, a gázreakciói, a nyomatéka olyan durva, hogy soha nem lehet vele álmatagon, nagy távokat átautózni, folyamatos agyi inputot kíván. Persze ez legyen a legnagyobb baj – akinek sok a hathengeres QV, vehet 280 lóerős Q4-est is, az is 5,7 alatt van százon, annak is 50/50 százalékos a tengelyterhelése, az is hatalmas élmény. Hogy megszavazzák-e a kollégák? Hm. Nekem viszont ott van a top3-ban, egészen biztos.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.
- Hírek
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.
- Tesztek
A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.
A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Közélet
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Hírek
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.
- Hírek
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
A pilóta sértetlenül megúszta.
- Hírek
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.
- Hírek
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.
- Hírek
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.
- Hírek
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
Összehaverkodna Kína az EU-val?
- Hírek
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.
