Van, amikor túl jó az autó

Év Autója, döntős autók: Alfa Romeo Stelvio

2018.02.26. 17:21

Az Alfa Romeónál rendszerváltás zajlik éppen, de a Giulia eladásait látva, ez nem esik le a világ nagy részének, pedig kár. Az újságírók mindenesetre szeretik ezeket az elmúlt évtizedek gyakorlatától teljesen eltérő elvek mentén készült autókat, amit mutat, hogy az új korszak mindkét kocsija bekerült az Év Autója döntősei közé; a Giulia pedig az eredményhirdetéskor sokáig úgy tűnt, meg is nyerheti a díjat. Aztán nem így alakult. Most épp a Stelvión a sor, hogy megmássza a csúcsot. Bocsi.

Több Stelviót vezettem már, az előszériások közül a 280 lóerős, benzines négyhengerest, a Tannistesten pedig a kétliteres dízelt is – érdekes módon abban közel sem csapott akkora ricsajt a motor, mint az ugyanolyan blokkos Giuliában. De a csúcsragadozót, a QV-t (Quadrifoglio Verde, „kvádrifojjó verde”) nem nem tudtam megszerezni, mert az őszi Tannistesten eleinte túl népszerű volt, aztán meg kicsúsztunk az időből.

Most, az Év Autója utolsó körös tesztelésén, a Párizs melletti, mortefontaine-i CERAM-pályán sikerült, de nem volt felhőtlen az élmény. Az autóval ugyanis – pedig ilyesféle bizalmatlansággal még sosem találkoztam a mortefontaine-i teszteken – járt egy instruktor, aki nem beszélt sok angolt (ellenben franciául nagyon is), az én franciám viszont még az ő angoljánál is szerényebbnek bizonyult.

Beláttam, hogy a kanyargós, nedves februári aszfalton meglehetős kockázat szabadjára engedni mindenféle robbanás közeli, 1,7 tonnás lóerőgyárakat, belilult tekintetű firkászokkal, de azért hozzá kell tennem, hogy ebben az esetben 60, az átlagnál némiképp jobban észnél levő újságíróról volt szó, a mortefontaine-i tesztelések történetében pedig, ha jól tudom, még nem volt baleset, de a pályáról való lehajtás és az azzal járó gumisározás is felettébb ritka.

Akkor a Stelvio. Nem egy modern utastér az övé, de ünnep beleülni. Még mutatósak a műszerek, kicsi a központi kijelző (a motor beindítása előtt nem is látszik, hogy van, mert teljesen belesimul a környezetbe), a 2017-ben, ezen a szinten szokásos tereptárgyak tehát hiányoznak a látómezőből. Ám a műszerfal formája, a betétek, az ülések, egyáltalán, minden, ami körbevesz, kvázi-Ferrari-hangulatot kelt, mert hibátlanul porciózták az elemeket. Aztán ott van még a kormány, ami a QV-ben tényleg egy Maranello-közeli élmény – itt bőrös, ott alcantarás, emitt meg van benne egy káprázatos kevlárbetét. Nem sok más autót tudok a szupersportkocsikon innen, amelyben ennyire dísztárgynak tűnő, fogásra szexuálisan érzéki kormány lenne.

A minőség minden pillanatot beleng, amit a Stelvióban töltünk. Brutális a kasznimerevség, ahol a Kia Stinger nyöszörög, a BMW 5-ös dübög, az Audi A8 surrog egyet, ott Alfáék SUV-ja, mint valami kődarab, úgy görög át. Ez a fajta kivételes merevség az egész autó mozgásán érződik, pont az a hatás, mint amikor egy nyeklő-nyakló vázú Szputnyik versenykerékpár után átülünk egy szénszálas Specialized-vázas gépre, és elcsodálkozunk – jé, mennyi taposási energia megy veszendőbe egy puha gépen. A Stelviónál minden moccantás a kormányon, a motor legkisebb nekiindulása, a futómű minden befeszülése instant mód megjelenik a mozgásban.

Káprázat, amit művel, nemhogy egy magas szabadidőautótól nem vár az ember ilyesféle mozgást, de egy lapos szedánnál is csodaszámba megy az, ahogy fekszik az úton, ahogy reagál. Ár-, méret- és teljesítmény-áthallások miatt az embernek rögtön a Porsche Macan ugrik be – szerintem a Stelvio legalább olyan pontos, a váltója gyorsabb, a hangja pedig ötször izgalmasabb. Letépi a pofát, na.

Sajnos egy ilyen, 510 lóerős, háromnegyed Ferrari-motorral hajtott, a vezető gondolataiban olvasó szörnyetegben, amely még bekapcsolt menetstabilizátorral is folyamatosan félmétereket csúszkál a tesztpályán, mert szét akarja vetni magát, annyira menni akar, nagyon rosszul jön egy aggódó, céges mitfárer. Eleve fura úgy a kamerába dumálni, hogy tudom, a mellettem ülő arra gondol épp – né, majom, beszél! Az viszont, hogy minden megcsúszásra – s olyanból akad bőven egy ilyen kocsival – állandóan átnyúl jobb egyből és belekap a kormányba, na, az már erősen az intim szféra megerőszakolása. Nem is tudtam, nem is akartam nagyon eltolni az autónak, egyszerűen kellemetlen volt efféle humán korlátozással. Pedig a lelkem mélyén teljesen lenyűgözött ez a dög.

Oké, épp csak akad benne némi vezetéssegédlet, ez pedig nagy hendikep 2018-ban, de van az az élmény, amikor az ember azt mondja: leszarom. Már a megjelenése is: a világ legszebb felnijei, no meg egy ilyen hatalmas buszon a hatalmas diffúzor és a négy kipufogó, miközben tudom, hogy a géptető, a sárvédő és a csomagtérajtó is alumínium – leborulok.

De megizzadtam, mire kiszálltam belőle. A Stelvio QV-nek talán az a legnagyobb baja, ami az erénye: túl közvetlen, túl brutál, túl sportos. A kormányzása például annyira direkt, hogy nincs olyan fokozata, amiben rendesen hátra lehetne dőlni benne, a gázreakciói, a nyomatéka olyan durva, hogy soha nem lehet vele álmatagon, nagy távokat átautózni, folyamatos agyi inputot kíván. Persze ez legyen a legnagyobb baj – akinek sok a hathengeres QV, vehet 280 lóerős Q4-est is, az is 5,7 alatt van százon, annak is 50/50 százalékos a tengelyterhelése, az is hatalmas élmény. Hogy megszavazzák-e a kollégák? Hm. Nekem viszont ott van a top3-ban, egészen biztos.

Az oldalról ajánljuk

H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
  • Hírek

H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford

Jó vagy felesleges ötlet?

március 25., 13:07
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
  • Hírek

Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen

A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.

március 25., 11:54
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
  • Hírek

BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában

Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.

március 25., 09:27
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
  • Hírek

Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen

Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.

március 25., 07:58
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
  • Hírek

F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének

Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.

március 25., 10:20
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
  • Hírek

Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél

A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.

március 25., 11:44
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
  • Hírek

Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról

A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.

március 25., 14:16
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
  • Hírek

Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe

Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.

március 24., 07:48
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
  • Hírek

Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes

Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.

március 24., 06:05
A legtoyotább Toyota
  • Tesztek

A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.

A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.

március 24., 06:05
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
  • Technika

A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral

Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.

március 25., 16:52
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
  • Hírek

Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t

Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.

március 25., 07:10
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
  • Közélet

Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!

Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!

március 25., 05:59
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
  • Hírek

Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal

Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.

március 25., 14:24
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
  • Hírek

Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat

Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.

március 25., 16:13
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
  • Hírek

Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele

Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.

március 25., 06:00
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
  • Hírek

Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral

Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.

március 25., 15:12
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
  • Hírek

Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből

Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.

március 24., 12:25
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
  • Hírek

Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén

A pilóta sértetlenül megúszta.

március 24., 10:41
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
  • Hírek

Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást

Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.

március 24., 16:03
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
  • Hírek

Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3

Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.

március 24., 09:09
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
  • Hírek

F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét

Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.

március 24., 17:26
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
  • Hírek

Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér

Összehaverkodna Kína az EU-val?

március 24., 15:19
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
  • Hírek

Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek

Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.

március 24., 13:36
Hyundai Insteroid 2025
  • Hírek

Hyundai Insteroid 2025

március 25., 11:33
Honda NSX (Ferrari 360 Replika)
  • Hírek

Honda NSX (Ferrari 360 Replika)

március 24., 09:04
F1 kibeszélő Kínai Nagydíj 2025
  • Hírek

F1 kibeszélő Kínai Nagydíj 2025

március 24., 14:06
Nissan Murano GT-R
  • Hírek

Nissan Murano GT-R

március 24., 13:16