Van értelme 5,3 milliót költeni egy Daciára?

Dacia Duster 1,5 dci 109 EDC - 2017.

2018.01.14. 09:32

Adatlap Dacia Duster Outdoor 1.5 dCi EDC - 2018

  • 1598 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 109 LE @ 4000 rpm
  • 240 Nm @ 1750 rpm
  • 6 seb. duplakuplungos automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    11.9 másodperc
  • Végsebesség:
    169 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    4.5 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    4.4 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    4.5 l/100km
  • 4 999 000 Ft

Egy S Merci kifejezetten hervasztó fapadosban. Még a Rulettkerék-Bálna is furcsa volt légkondi nélkül, de eleve nyomasztja az embert, ha egy nappali méretű autóban szövethuzatos az ülés, amit kézzel kell állítani. Nem azért, mert sznob, egyszerűen az autó sugározza a luxus alaptételét, vagyis hogy még a rengeteg sem elég. De mi van, ha egy sprőd, célszerszám-autót kezdünk extrázni?

Itt van például ez a remek Dacia Duster: duplakuplungos automatával, nagy navigációval, minden földi jóval 5,3 millió forintot kérnek érte. Összkerékhajtás nincs, ugyanis a hatgangos automata nem kompatibilis a hátsó tengely felé tartó kardánnal. A Duster tulajdonképpen az az autó, aminek a Lada 4x4-nek (Niva) kellett volna lennie, vagyis terepen ütőképes, jó értelemben vett igénytelen céleszköz. Az összkerékhajtás hiánya ezt ennél a konkrét darabnál ellehetetleníti, bár azért ezekkel a terepszögekkel és gumikkal meglepő dolgokra lehet képes az elsőkerekes Duster is.

Kapcsolódó
Olcsón jót? Lehetetlen?

Olcsón jót? Lehetetlen?

Nagy figyelmet kap az utcán, sokan érdeklődnek utána. A Dacia név azonban még mindig távol tart sok vásárlót, vajon jogosan?

Két hajtott kerékkel viszont marad a városi terepjárózás műfaja, amit igazából tud is, csak ilyenkor a kemény, kopogós belteret nem annyira értékeljük, mint egy vadgazdálkodó vagy erdész. A Duster belső finomságát taglalni eleve kétes értékű froclizás, a kínai étteremben sem a savak és textúrák miatt járunk. A kopogós műanyagok nem is abszolút értékben fájnak, akkor kezdtem csikorgatni a fogaim, amikor megtudtam, hogy az autó ebben a formájában 5,3 millió forint. Mert ennyiért már hervasztó.

Ha ellenben úgy tesszük fel a kérdést, hogy 4,2 milliót adtunk a Dákóért? Annyiért ez csodálatos beltér, márpedig az 1,6-os benzines összkerékkel és ötsebességes kézi váltóval ennyibe kerül, ráadásul még tempomat is jár hozzá, meg mp3-at evő, USB-s, bluetoothos rádió. Ha engem kérdeznek, erre kell rámenni, annak fényében, hogy az első összkerekes Vitarát szintén 1,6-os motorral 5,2 misiért lőhetjük meg, a Dacia az év vétele, de tényleg, szinte kívánom.

Még mindig jól néz ki, jó kis mackós forma, ahogy kinyúlnak alóla a sárvédői, még egy buggyt is belelátni. Annak ellenére, hogy az ár-érték arányát nem látom indokolhatónak, teljesen megértem az automata Duster vásárlóit. Ez a váltó jó, nem csak a fokozatkiosztása, de a váltások finomsága is bőven jobb, mint az árkategóriában várnánk. A kettesből hármasba váltást még érezni, de utána már csak a szünetmentes vonóerőn való kéjelgés marad. És a Duster bitangul megy, olyannyira, hogy a szerkesztőség több tagjában felmerült, itt bizony valami trükk van, ezért elvittük leméretni fékpadra:

Nincs csalás, a gyári 109 lóerő féllóerős túlteljesítése, és a 250 megadott newtonméter helyett hozott 260 belefér a gyártási szórásba. Nem tudok károgni, sem összeesküvés elméleteket gyártani: a Duster könnyű, a váltó jól hangolt, a motor meg erős, az autó megy. Eleinte gyanús volt, hogy már közepes gázadásra is csavargatta a kezembe a kormányt, ahogy az is, amikor már csak a forgalom tempóját tartva folyamatosan villogott a kipörgésgátló, de miután leengedtem a kerekeket 3 bar-ról, hirtelen egész fickós lett a Duster.

Ugyanez igaz a kanyarvételre, ugyanis annyira pattogott a hátulja, hogy Dobogókőn egy kanyarban akkorát drifteltem akaratlanul, amekkorára mások specifikus autót építenek. Nem volt kellemes élmény, viszont az ajánlott nyomáson tartva a Duster futómű olyan, amilyen a terepjárás irányába eltolt utcai autó: billeg, a és ugyan a hosszú puklikat szépen simítja, a hirtelen szintkülönbségeket megrázza magát. Nagy a rugóút, ami terepen aranyat ér, hiszen így sokáig le tud érni a kerék, de országúton ennek megvan az a hátránya, hogy keményíteni kell, hogy stabil maradjon.

Országúton csak akkor lehet vele nagyot pirítani, ha jó az aszfalt, és kanyarban sem ezzel fogják fenyíteni az S2000-es Hondákat. Autópályán mentem vele sokat, és itt nagy hibát követtem el: az ősi mantra úgy tartja, hogy a Duster 120-ig nem fogyaszt, felette viszont sokat, nekem a 130-ra belőtt tempomattal rendre 7,2 környéki értékek jöttek ki, míg városban, meg országúton rohangálva simán ment eggyel kevesebb liter is. Ezzel a homlokfelülettel és menéssel nem is nagyon tudna kevesebb lenni. A start-stop viszont határozottan buta, lámpától indulásnál vagy késve reagál, vagy hagyja felépülni a nyomatékot, de már gyengébb rajtnál is ránt, rendre elforgatja a kereket.

Amit szintén kihagynék belőle, az az LG multimédiás fejegysége, az iPoddal nincs túl jóban, hol a zene akad meg, hol pedig a képernyő, hol pedig minden számot csak két másodpercig hajlandó játszani. Egy Daciában felemlegetni a ki-be állítható kormány hiányát bizonyos körökben már elég a nemi identitás megkérdőjelezéséhez, de nekem akkor is hiányzik, vagy a karjaimba, vagy a kormányoszlopba kéne még öt centi.

Hátul több utas panaszkodott arra, hogy az ajtók könyöklőjén a lehető legrosszabb helyen van az ablakemelő-kapcsoló, ezért jobb lezárni a funkciót, különben az egyik utas úgyis mindig belekönyököl. A kormányon mellesleg semmilyen visszajelzés sincs, olyan, mint amikor a játékteremben elromlik a force-feedback és tekergetjük a levegőt, nagyobb baj viszont, hogy az úthibák keményen ott vannak.

Ennek ellenére nem tudom nem szeretni, hiszen az autó nem rossz, csak ezt a konfigurációt nem értem. Hiába 20 centi magas, terepjárásra a kevés hajtott kerék miatt alkalmatlan. Az automata alapkivitel ezzel a motorral ezer forint híján 5 millió, de 4,2 millióért egy 1,6-os, benzines, összkerekes már komolyan vágykeltő, ha valaki nem tud a dízel nélkül élni, az is megvan 4,8-ból, hatos kézi váltóval, extra-rövid, terepezésre szánt első fokozattal, és az tényleg pusztít terepen. Az elsőkerekes automata Dusterben pont ez vész el, vagyis hogy nem csak a SUV-ok mezőnyében, de abszolút értékben is jól mozog az aszfalton túl. Viszont a terepjárós sprődséget így nehezebb is elnézni neki.

Ellenben a technika elég jó, a motor erős, a váltó remekül hangolt, csak autónak kicsit bárdolatlan, de ez a dusterség része. Meg aztán egy benzines Vitara automatával, GL+ felszereltséggel épp csak 300 ezerrel kerül többe, és lényegesen kényelmesebb, finomabb, viszont az automata Vitara nem érhető el dízellel. De aki beleesik az automata-kétkerekes Duster által hasított szűk halmazba, az alapvetően nem fog csalódni.

Népítélet - Dacia Duster

7,7
Nép
8.5
7.2
8.2
7.4
8.9

Az oldalról ajánljuk

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
  • Hírek

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén

Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.

tegnap, 17:39
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!
  • Technika

Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.

A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!

április 19., 07:13
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38