Ott még nem tartok, hogy át tudnám állítani az index visszajelző hangját tücsökciripelésről valami kevésbé idegesítőre, de ez az, ezt szeretem, mondtam magamban elégedetten az első pár száz méter után. Kényelmes, tágas, a dízel csak valahonnan a kertek alól kerreg, és nehéz lenne felsorolni, mi minden tetszik. Gyorsabban végzek, ha elmondom, mi zavar: semmi

A legjobban azt szeretem, ahogy fut. Mint egy jó terepjáró luxus kivitele. Nem SUV; nem olyan finom, mint egy BMW X5 vagy Audi Q7, hanem mint a rendes terepjárók, amik mindig esetlenebbek lesznek közúton. A kátyúk mintha megpengetnék az egész alvázat, a kormány sem olyan direkt, és az egész autó kicsit tohonya. Hívjuk munkanéven Land Cruiser viselkedésnek. Hogy mindezt miért szeretem, nem tudom, gondolom, genetika, ízlés kérdése, ahogy az sem véletlen, hogy tíz éve már egy pont ugyanilyen autóm van: egy 1997-es terepjáró luxus változata. Nem járok terepen, nagyjából soha. Ha véletlenül mégis, az csak azért van, mert ki kell próbálni, tudja-e ezt vagy azt a terepjáróm.

A Ssangyong Rexton terepjáró. Azoknak való, aki terepjárnak, ami nem feltétlen off-road versenyeken történő makettkodást jelent, csak mondjuk nap mint nap építkezéseken kell szétnézniük, ahol gyakran előbb készül el az alapozás, mint az út. Vagy vannak rosszul rögzített aknafedelek, ahová szépen beszakadunk, kell az összkerék, hogy kijöjjünk. Közúti emberkedésre ez tohonya lesz, főleg, hogy az új Rexton koreaisága a motorváltozatokban rejlik: egyféle. 2,2 literes, saját fejlesztésű négyhengeres, a Ssangyong olyan kacifántos betűszóval rövidíti, hogy elmenne önálló, rövidítetlen szónak is: e-XDI LET, melyből a LET a low end torque, vagyis alacsony fordulati nyomaték. Mármint a motor alacsony fordulatszámánál megjelenő nyomaték.

Nem tud nagy számokat, legalábbis 187 lóerő (@4000) és 420 Nm (@ 1600-2600) manapság sokkal, de sokkal kisebb és könnyebb autók adatlapján sem tűnik soknak. Ezzel a hétsebességes Mercedes-féle automata váltóval mindenre elég, de tényleg. Városban ki tudunk lőni a zöldre, hogy megcsípjünk valami lukat a másik sávban, vontathatunk 3 tonnát, előzhetünk országúton. Mindenre elég, kivéve a fölényes országúti viselkedést, amit a német gyártók és célközönségük oly nagyra becsülnek. A fogyasztása így télen városban 11-12 liter, országúton 9 körül – bő két tonna, összkerék, automata váltó; ez inkább kevés, mint sok.
A formáját még érlelem. SsangYongos, jól illeszkedik majd a szalonban a Tivoli, az XLV és a Korando mellé. Látszik, hogy azonos formavilág, pedig a kicsiket nem, csak a Korandót meg ezt tervezte az Italdesign Giugiaro. Ami önmagban semmit nem jelent, hiszen az olasz dizájnerlegendák – nyilván megrendelői nyomásra – elég durva bűnöket követtek már el koreai autókon. Elég a Giugiaro bűnlajstromán végigtekinteni: Daewoo Lacetti, Lanos és Leganza, vagy a Hyundai Sonata, bár tény, hogy a Giugiaro sose ment le olyan mélyen kutyába, mint a Pininfarina a Hyundai Matrix-szal. Az eleje olyan kis harmonikus, márkaarculatba illeszkedő, és a gyöngykaláris-menetfényekkel pont olyan gyártóra utal, aki nem szerződtette le Peter Schreyert, de már bánja.

Az oldalnézetén látszik, hogy a dizájner komolyan vette a szolgáltatást; van egy csomó érdekes domborítás a kerekek felett, melyeket mintha még a kis agyagmodellen csinált volna valaki pusztakezes csippentéses technikával. Fut továbbá egy határozott él az övvonal alatt húsz centivel, jóval a fény-árnyék vonal felett, amiből arra következtetek, hogy tagolni akarták a felületet. Ekkora autóknál ugye vagy a nagyságra tesznek egy lapáttal sík lemezek segítségével, mint a Rolls-Royce Wraith, vagy tagolnak, mert inkább beolvadnának a tömegbe. (Vagy azt tételezik fel, hogy a célközönség inkább beolvadna.) A beépüléses melóhoz kell manapság egy kupésan lejtő tetővonal: ezt is megkapják.
A Rexton hátulja is elég eurokonform, bár ha választani kell két lehetőség, a homogenitás és az érdekesen egymásba átmenő vonalak között, én az előbbit választom. Itt ugye jön egy él a hátsó kerék fölött, aminek meg kell pattannia a lámpatestben, és szépen kilépni. Csak ehhez kellett a lámpára egy – számomra felesleges – félsziget is. Na sebaj, összességében ennyi. A belső az, ahol a SsangYong szintet lépett. Baszkikám: ez olyan, mint egy luxusautó! Nem mondhatom, hogy az, hiszen 13 millió így, a mindennel, csak a motoros csomagtérajtót nem rendeltem bele. Az idegesít, úgyhogy nem is kérdés, kell-e.

Ami még nem kéne, a 20 colos felnik. Mióta a Mercedes X osztályt egyszerre láttam a 20-as parádésfelniken és a 17-es varacskos vasakon ballonos gumival, mindenre azt raknék. A Rexton G4-hez ugyan már a proletár Style felszereltségben is alu a felni, és azt a 17-est nem láttam, de nekem biztos nem kéne ez a Sputtering fantázianevű 20-as, még 140 ezer forintos felárért sem. A G4 finoman fut még azzal is, de úgy képzelem, egy 17-es, vagy 18-as acél sem optikailag, sem rugózásilag nem tenne neki rosszat.

A múlt heti Koleosnál annyival nagyobb, hogy 16 centi különbség van a tengelytávban. Ez még ilyen nagy autóknál is két kategória. Abból a fullos 12 millió. Hát ja, mi? Fiatal házasokat nyomasztja majd elöl, mekkora közöttük a tér, de a könyöklőn kardozni is lehet. Kábé olyan széles a váltókart körülölelő préri, mint a kulturált módon beépített, nem pedig tablet-stílusban odakúrt kijelző: 9,2 col. Telefont bárhová hajigálhatunk, elfér, de az USB-szivargyújtó-AUX kimenetek előtt van egy kis gumilap, amelyhez oda is támaszthatjuk, ha Homo sapiens módjára telefonra bíznánk a navigálást.
Az ülések kényelmesek, és a fűtés, mármint az ülésfűtés úgy dolgozik, hogy szinte pontosan ott szoktam kikapcsolni, ahol a Koleosét elkezdtem érezni. Ülésfűtés-hűtés, memória, napfénytető, kormányfűtés, nem is tudom, kell-e még nekem valami. A vezetéssegédek szerintem kihagyhatók a Rexton G4-ből, hiszen azok általában a szélvédőhöz kötődnek, és annak a cseréjét drágítják meg néha horrorisztikus módon. Ráadásul a Ssangyongétól nem emlékszem olyanra, hogy igazi veszélyre figyelmeztetett volna; mindig olyan autóknál csipogott, amiket tökéletesen láttam a tükörben is.
A hátsó üléseken is rengeteg a hely, kíváncsi lettem volna, mit tud a hétüléses harmadik sora, mert a csomagtartó brutális: alaphelyzetben 1051 liter, támladöntéssel 23 liter híján két köbméter. A hétülésesben is marad még a harmadik sor mögött 240 liter. Szóval brutális, a hátsó ülést is fűthetjük, hely is van, de ez is terepjárósa van elrontva: magas a padló. Ez pedig önmagában nem volt hiba, csak adottság, a hiba nálam inkább az, hogy saccra lenne még 7-8 centi, hogy magasabb legyen az ülőlap, amivel egy felnőttnek is kényelmes ott a terpeszkedés.

Hogy akkor mi is kell még? Ja, egy jó gyári hifi. És képzeljék, a G4-ben van! Nincs ráírva semmi, nem Bose vagy JBL, de még valami kamuprémium kamumárkanévre sem futotta. Nincs ráírva semmi, viszont olyan jól szólt, hogy egy idő után azon kezdtem gondolkozni, az én ízlésemnek kicsit széles a hangszínpad. A hangszínpad! Nem azt mondom, hogy valami nagy audiofil megfejtés, de a gyári cuccok mezőnyében egyérteműen a középkategória teteje. Ráadásul könnyen párosodott a telefonommal, illetve úgy általában mindent azonnal megtaláltam ebben a nyüves autóban, talán csak a kézi váltókapcsolgatáshoz kellett néhány nap. A kar bal oldalán van az a billenőkapcsoló, ilyet még nem láttam, de ez sem tartozott a megrázó élmények közé. Plusz ott volt még a reflektor, ami szerintem túl kis körben szór, és ha picit kanyarodik az út, mindenféle más érdekeset mutat.
Mamutok közt
Modell | Méret (hossz. x szél. x mag.) [mm] | Tengelytáv [mm] | Terepszögek [fok] | Fordulókör [m] |
Rexton G4 | 4850x1960x1825 | 2865 | 20 és 20,5 | 11 |
Land Cruiser | 4840x1855x1845 | 2790 | 32 és 25 | 11,6 |
BMW X5 | 4486x1938x1762 | 2933 | hasmagasság 209 mm | 12,7 |
Cadillac Escalade | 5179x2061x1896 | 2946 | 11,9 | |
Kia Sorento | 4800x1890x1690 | 2780 | 11,1 |
A Ssangyongok már évekkel ezelőtt megindultak Európa irányába, de nem haladnak olyan tempóval, mint a Kia. Ebben valószínűleg a tulajdonos Mahindra keze is benne van; az elnök még a XUV 500 formájával is elégedett. Ezért is haladhat ennyire fontolva a SsangYong. Egyébként tényleg csak annak érdemes ilyet vennie, akinek kell a bármikor bevethető tank funkció, és szereti ezt a vezetési élményt. Vagy csak kell egy ménkü nagy autó igen jó áron, Borg-Warner összkerékhajtással. Nem ilyet venni financiális szempontból maga a hűtlen kezelés törvényi tényállása. A tücsökciripeléses indexhangot pedig a jobb oldali kormánykalcsolóval lehet kiiktatni.


Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió
Ha a javaslatot megszavazzák, 2029-ben léphet életbe.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis
Az újabb pletykahullámot az robbantotta ki, hogy a Stellantis egy külsős tanácsadó vállalat, a McKinsey and Company segítségét kérte.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tartolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt
A motorháztető kétfelé szakadt, a felső része tizenpár méterrel az autó mellett landolt.
- Hírek
Emiatt kár volt! Életveszélyes kaszkadőrmutatványt mutatott be egy autó utasa a 11-es úton
Az esetről videó is készült.
- Hírek
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Közélet
Drasztikusan megugrott az elektromos autók száma, be is zuhantak az árak
Bővül a magyar villanyflotta: közel 3 ezres növekedéssel zárult a március.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
