Kell félni a használt Daciától?
Használtteszt: Dacia Dokker 1.5 dCi – 2014.
A Dacia a Logan 2004-es bemutatása óta öttagúra duzzasztotta modellpalettáját, amelybe öt évvel ezelőtt került be a Dokker. A dock worker (kikötői munkás) szavakból mixelt név erőteljesen munkásszagú, pedig az ötszemélyes modell azért több egyszerű melósautónál.

A munkásszállító járművek legfontosabb ismérve (legalábbis mifelénk), hogy már gyártásban nem lévő modellnek kell lennie, a Dokker viszont még csak modellciklusa felénél jár. Hogy élete jelentős részét milyen szerepkörben fogja eltölteni, azt a szállítható személyek száma (5), és a kétoldali tolóajtó mutatja meg.
A Dacia egy ideje remekül ráérez a formatervre. No nem azért, mert a Dokker szép. Sikerült pont nem rondának rajzolni, formája teljes mértékben a funkcionalitást szolgálja, de ujjal sem fognak mutogatni ránk, hogy haha, milyen olcsó autóban ülünk.

Belül persze érezni a spórolást. Szerencsére egyetlen műanyagburkolat sem sorjás, és ebben a Flottamantől kapott, jobban felszerelt példányban már egy kis króm is jutott a szellőzőrostélyokra, illetve zongoralakkban úszik a középkonzol. Ezt a megoldást gyakran szidjuk ujjlenyomat- és porgyűjtő hatása miatt, viszont hiába nem nevezném földkerülő autónak ezt a 90 ezret futott példányt, meglepett, hogy eddigi élete során nem lett teli apró karcolásnyomokkal.
Dacia Dokker 1,5 dCi forgalomba helyezési és honosítási költségek [Ft] | |
Vagyonszerzési illeték | 35 750 |
Forgalmi | 6 000 |
Törzskönyv | 6 000 |
Eredetiségvizsgálat | 18 500 |
Regadó (2008 .) | 38 350 |
Rendszám | 6 000 |
Kötelező biztosítás (25 éves fiatal, 1,5 éves jogsi) | 58200 Ft-tól |
Tesztautónk valahol a jelenlegi Arctic felszereltség környékén lehet, ebben már van klíma és CD-s, MP3-as, USB-s, a bluetooth-os telefonnal könnyen párosodó autórádió, illetve fedélzeti komputer. Ennél feljebb már csak az Outdoor/Stepway kivitel van navis érintőképernyővel, műanyag védőelemekkel, és akár néhány milliméterrel megemelt hasmagassággal, de olyat már tényleg csak az elvetemült márkafanok vesznek. Dokkert olcsón kell venni, hogy aztán észrevétlenül lopja be magát sokoldalúságával a család szívébe.
Már el is képzelem, milyen három gyerekülést beszuszakolni a második üléssorba, amikor kinyomom a kissé kemény kuplungot, zakatolva szúrok egy egyest, és az autó nyöszörögve áll le a padkáról.
Egy nem túl biztonságos autó?
Mivel az Euro NCAP ritkán tesztel kisáruszállítókat, a Dokkert sem törték össze, viszont márkán belüli testvérét, a nagyon hasonló Lodgyt igen. Le is fokozták szegényt, három csillagot szerzett, de ahogy annak idején meg is írtuk, kissé csalóka lett az eredmény. Való igaz, manapság már ritka, hogy egy autó 'A' oszlopa megrogyjon a frontális ütközési tesztnél, de azért így is szerzett 72%-ot, ami nem olyan borzalmas érték. Egy teljes csillagnyi levonást csak azért kapott a típus, mert a gyártás eleji modellekben (2014 novemberéig) nem volt az alapfelszerelés a menetstabilizáló.
Ha ezt levesszük, a négy csillag már nem is hangzik olyan rosszul, de az adatokat böngészve azért látszik, hogy nem véletlenül fokozták le a Daciát. A gyermekek védelmét tekintve 77%-ot gyűjtött, ami nem kiugróan rossz érték, de nem is a mezőny legjobbja. Nem kímélte viszont a gyalogosokat a Lodgy, hiszen csak 44%-ot szerzett. Mivel a Dokker szinte teljesen ugyanolyan, csak talán egy kicsit meredekebb orral rendelkezik, feltételezhetjük, hogy ez a típus talán még rosszabbul teljesített volna a teszten. Egyébként négy légzsák és három isofix rögzítési pont alapfelszereltség, ahogy a hátsó fejtámlák is azok.
A karosszéria csavarodását és a darabos váltót leszámítva nem kell túl sok zajjal számolnunk. A futóművet még terheletlenül is az éppen kényelmes kategóriába sorolnám. Rossz úton sem rendez éktelen dörömbölést, de azért hallatja hangját. Ugyanez igaz a sokadik generációs, ebben a konkrét példányban 75 lóerős (az erősebb változat 90 LE) közös nyomócsöves turbódízelre, az 1,5 dCi-re is. Hangját alapjáraton is alig hallani, menet közben szinte teljesen elnémul. Ebben nagy segítségére van a jól hangolt váltó, bár nagyobb tempóhoz jól jönne egy hatodik fokozat is. Így a negyediket éppen csak lehet kapcsolni ötvennél, az ötödik ideje pedig hetven fölött jön csak el.
A K9K 612 gyári kóddal azonosítható nyolcszelepes turbódízel 180 (később 200) newtonméteres maximális forgatónyomatéka már 1750/perc fordulatszámtól megvan, így 2400 körül már el is lehet váltani. Sokan tartanak ettől a motortól, de fontos tudni, hogy a Renault többször továbbfejlesztette az egyötöst, és az általunk megkérdezett szerelők szerint a megfelelően karbantartott példányok nagyobb probléma nélkül mennek el akár 300 ezer kilométert is - ha nem hiszi, olvassa el az egymilliót futott Clió történetét. A sokak által szidott Delphi befecskendező-rendszer is a múlté, ebbe a motorba már a megbízhatóbb Bosch-féle került. A kisebb teljesítmény miatt a hajtókarcsapágy-probléma sem érinti ezt a típust, bár a megbízhatóság záloga az időben (15 ezrenként) elvégzett olajcsere, és a normális, nem kannából locsolt üzemanyag.
A dinamikával tehát semmi baj, az 1200 kilós kasznit jól viszi a gyengébb dízel is, de ha gyakran szállítanánk sok embert vagy rakományt, érdemes az erősebb és nyomatékosabb dízelt választani. Versenyezni persze ne a Dokkerrel akarjunk, hiszen a kormány teljesen döglött, és a kanyarokban a magas súlypont miatt dől a kaszni. Aki nagyon ódzkodik a modern technikától, annak a Dacia (pontosabban a Renault) kínál 1,6-os, 102 lóerős szívó benzinest is. Persze, ott az üzemanyagköltségeink fognak megnőni, hiszen az 1,5 dCi vegyes használat mellett még ezzel a magas felépítménnyel is vígan eljár 5,5-6 literrel.
Maroknyi népítélkezőnk elégedett a Dokkerével, csupán néhány apróságot rónak fel, mint a mozgó vezetőülés, vagy a becsapós üzemanyagszint-mérő. Ezeket a hibákat a 90 ezret futott autóban nem tapasztaltam, egy ilyen futásteljesítményű Dokker még szinte bejáratós, eddig a kötelező szervizeken kívül csak az első féktárcsákat és betéteket kellett cserélni.
Hogy befogadnám-e a jövőbeli családomba a Dokkert, jó kérdés. A nálam töltött hosszú hétvégén jól jött az alapból is 800 literes csomagtér, ami a hátsó ülések ledöntésével három köbméteres űrré bővíthető, így gond nélkül elnyelt egy közepes méretű asztalt, négy egymásba nem tehető széket és sok aprólékot. Igazából ezt egy kulturáltabb Berlingo/Partner is tudja, amikből a használt piacon már találni szinte Dokker áron (2,5-4 millió forint) is. A Dacia mellett a viszonylagos igénytelensége szól, rakodás közben nem kellett aggódnom a kárpitok miatt, hiszen nincsenek, a padló műbőr borítását sem kellett félteni. Mivel az egész utastér végtelenül egyszerű, csak a tulajdonoson múlik, hogy a bárdolatlanságot spórolásként vagy lehetőségként fogja-e fel.
Dacia Dokker 1,5 dCi - 2014 | |
Üzemanyag | gázolaj |
Lökettérfogat (cm3) | 1461 |
Hengerek száma/elrendezése | 4/soros |
Teljesítmény kW (LE)/1/perc | 55 (75)/6000 |
Nyomaték Nm/1/perc | 180/1750 |
Könyezetvédelmi besorolás | Euro 5 |
Váltó | 5 fokozatú manuális |
Végsebesség km/óra | 150 |
Gyorsulás 0-100 km/órára mp | 15,9 |
Kombinált fogyasztás l/100 km | 4,5 |
CO2 kibocsátás g/km | 108 |
Fordulókör átmérő (m) | 11,1 |
Saját tömeg kg | 1205 |
Hosszúság mm | 4363 |
Szélesség mm | 1751 |
Magasság mm | 1814 |
Tengelytáv mm | 2810 |
Csomagtartó l | 800/3000 |
Hatótáv (km) | 1111 (gyári fogyasztás alapján) |
Újkori alapár Ft | 3 740 000-tól (1,5 dCi Arctic) |
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme
A 22 éves elkövetőt egyszer már majdnem elkapták a rendőrök, de ekkor még nem tudták azonosítani.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
