Már nem toronyház, csak egy kényelmes nappali

Volvo XC60 T8 Inscription R-design – 2017.

2017.10.16. 06:26 Módosítva: 2017.10.16. 08:02

A fene nagy uniformizálásban üdítő olyan autót találni, amit felismerek méterrúd nélkül is. A legsúlyosabb helyzet talán a Mercinél: ha nincs kéznél két opponens, a C-E-S trió szeparálásában csak egy centi segít. SUV-fronton valamivel jobb a helyzet, bár az X-Trail-Qashqai párosnál olyan komoly a hasonlóság, hogy ott már lassan csak az alvázszám segít. Ellenben itt az XC60, ami úgy hordozza a Volvo jegyeket, hogy pillanatra sem gondoljuk zsugorított XC90-nek.

Ha sztereotípia lennék, volvós akarnék lenni, mert most minden együtt van hozzá. Az XC90 jó gép, és bár sokkal kevesebb kellemetlen képzettársítást hordoz, mint bármelyik német prémium traktor, azért már csak a puszta közösségi érzetet is bántja, hogy egy ekkora hodállyal kell közlekedni. Viszont bizonyos körökben komolyan emeli a nimbuszunkat, például a hibridség, és az XC90-ből van is T8, aminek a tiszta üzem mellett van egy komoly hozománya is: el lehet adni otthon a vásárlási szándékot.

Amikor a kétezres években megjelentek a hibrid Lexus SUV-ok, azért voltak népszerűek, mert keveset fogyasztottak, de brutálisan is mentek, ha benzin és a villany együtt tekert. Otthon meg elő lehetett adni a szöveget anyunak, hogy a bébifókák, az üzemanyagköltség, mi egyéb, közben 100-ról letaposva meg olyat ment, hogy az ember ijedtében levegőt is elfelejtett enni.

Akit eddig nyomasztott az XC90 mérete, az pár hónapja már az XC60-ra is benevezhet, akinek pedig a hibridség hiányzott, annak itt van hozzá a T8-as hajtáslánc. Akárcsak a többi Volvóban ez itt is egy turbós-kompresszoros négyhengerest és két villanymotort jelöl. Ezekből egy kisebbet a váltóházba építettek, ez indítómotor, generátor, és hajtani is tud, a hátsó tengelyt mega a másik villanymotor. A T8-nál ez azt jelenti, hogy sosincs mechanikus kapcsolat a benzinmotor és a hátsó tengely között, az összkerekesség a hibrid hajtáson keresztül valósul meg.

Van viszont a kardán helyén egy 10,4 kWh-ás, 48 voltos lítium-ion akkucsomag. A hátsó villanymotorok 87 lóerővel és 240 Nm-el tudnak beszállni a hajtásba, az első villanymotor pedig 45 lóerőt és 150 newtonmétert ad. A turbóval és kompresszorral töltött négyhengeres 320 lóerős, alacsony fordulaton, ahol a kipufogógázok által hajtott turbó döglődik, egy hagyományos, mechanikus hajtású csavarkompresszor dolgozik, felette a turbó tölt. Érdekes, hogy még a kompresszor forgatását is megspórolják, ha nincs rá szükség, ilyenkor egy elektromosan vezérelt kuplung egyszerűen lekapcsolja.

Az együttes teljesítmény 408 lóerő és 640 newtonméter, ami már az XC90-est is borzasztóan vitte, az eggyel kisebb és csak 2100 kilós (az XC90 ugyanezzel a hajtással 2300 kiló) borzasztóan megy. Képzelje el azt, hogy bemegy az Ikeába, és megveszi a legkényelmesebb, legfinomabban varrt fotelt. Vigye haza, rakja a nappaliba majd képzelje el, hogy az egész helyiség 4,9 másodperc múlva százzal megy. Na, ilyen az XC60, ha ha ugyanerre kíváncsi az XC90-nel, játssza el ugyanezt egy toronyházzal.

És nem azért érzem jobbnak az XC60-at, mert jobban gyorsul, hiszen elég természetellenes dolog már egy ekkora döggel is gyorsulgatni, viszont mint autó, sokkal emberközelibb, minden szempontból. Ekkora mérettel már a puszta közlekedés is nagyobb öröm, de vezetés szempontjából is kellemesebb érzés. Volvót persze nem a száguldozás miatt veszünk, de akkor is jó a tudat, hogy be lehet vele állni egy szabvány parkolóba, ráadásul pedig már ebben is akkora hely, hogy 190 centi alatt egyik ülőhelyen sem kell panaszkodni. Csalóka a kép, mert fekete a kárpitozás, emiatt valamennyire slankít, pedig itt már a hátsó ülés fejtere sem problémás. Amúgy világos bézzsel ütne igazán.

A teljes beltérrel, meg úgy általában az autóval is az az érzése az embernek, hogy ez már valahonnan ismerős, de miért is ne lenne? A Volvo olyannyira ráment a platformstratégiára, hogy ha akarná, centinként növeszthetné az autóit. A beltér például ugyanolyan, mint bármelyik aktuális Volvóban, ízléses, finom, és itt sem lehet megúszni a középső kijelzőt. Bár alapvetően az is olyan, hogy a fontos funkciók ott vannak középen, az almenünél kezdődnek a bajok, oldalt, oda csak úgy behányták az ikonokat, nem túl sok következetesség alapján. El tudom képzelni, hogy egy hónap Volvósság után akár letekintés nélkül is menne, de így gondolkodós. Az ülésekkel nem tudtam megbékélni, a egyszerűen a V90-ben kényelmesebbek voltak, pedig kép alapján ugyanazok. Mondjuk ezekben van egy hatalmas R-design logó, lehet, hogy ennek van köze a tömés keménységéhez. Remek geg viszont a krómszegélybe belenyomott svéd zászló.

Az igazán érdekes élmény viszont a csend, hiszen az XC90-ben még hangos volt a négyhengeres, amikor beindult. Az XC60-ban az egykori morgás halk búgássá szelídült, és azt, hogy mikor, melyik motor kapcsol, csak erős gyorsításnál lehet füllel lekövetni, amúgy a rendszer annyira finom, hogy már nincs rántás. És úgy általában SUV-mércével tök jól mozog, főleg ezzel a levegős futóművel nehéz Dániában olyan utat találni, ahol nem libeg békésen tovább. A fogyasztást is nehéz megtippelni, Csikós alatt az XC90-ben 12-15 liter körülötti értékeket írt a számítógép, 11,2-re jött ki az átlaga. Az XC60 kisebb, valamivel könnyebb is, vélhetően ezalatt lesz, viszont mivel sokadjára is leszakad az ember arca a megindulástól, nehéz lesz kulturáltan közlekedni vele.

Az előző XC60-as talán ésszerűsége miatt a kategória legnépszerűbb darabja volt, amennyit fejlődött méret, és beltér viszonylatában, erre megint jók az esélyei. Hogy a T8-na gazdaságossági szempontból van-e értelme, nehéz megmondani. Plug-in hibrid, azaz olyan 30 kilométer körül ennek is el kell mennie tisztán villannyal, vagyis a bejárás még az agglomerációból is abszolválható vele. És környezetbarát. Meg megy, mint az olajozott istennyila.

Az oldalról ajánljuk

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Drasztikus áresés a magyar villanyautóknál
  • Közélet

Drasztikus áresés a magyar villanyautóknál

Mennyi idősek a Használtautó.hu-n hirdetett autók? Mennyibe kerülnek? Hány forint egy benzines? És egy dízel? Vagy a hibrid? Netán az elekromos?

2 órája
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
  • Hírek

Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok

Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.

március 26., 06:01
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
  • Hírek

Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!

A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.

március 26., 07:48
10 millióért cuki fapad
  • Tesztek

10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)

A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.

március 27., 05:55
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
  • Hírek

Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?

Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.

március 26., 06:01
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
  • Hírek

Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint

A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.

március 26., 17:34
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
  • Hírek

Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!

A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.

március 26., 15:03
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
  • Hírek

Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások

A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.

március 26., 12:32
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
  • Hírek

Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz

Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.

március 26., 14:40
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
  • Hírek

A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra

A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.

március 26., 13:40
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
  • Hírek

Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra

Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.

március 26., 15:59
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
  • Hírek

Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid

Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.

március 26., 09:21
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53
Nissan bejelentések
  • Hírek

Nissan bejelentések

március 26., 14:58
Neked ajánlott