Az FR-logó láttán izgatottan dörzsöltem a tenyerem. Arra készültem, sportos kisautóval fogok hatalmasat autózni Dobogókő felé. Aztán a forgalmit nézegetve egy szám ütötte ki a szemem: 999 köbcenti. Egy FR-ben. Mi van?

A csúcsot persze soha nem ez a két betű jelentette a Seatok között, a spanyolok legsportosabb modelljeit Cuprának hívták, és hívják a mai napig. Az Ibizánál a harmadik generációval, a kétezres évek első felében jött az első FR - vagyis Formula Racing. Még az előző generációnál is volt belőlük 140-150 lovas, egészen a fészliftig, amikor a 90 lovas 1,2-es TSI maradt az egyetlen opció a csomaghoz. Ma már javarészt (a keményebb futóműtől eltekintve) csak felszereltségi szint az FR.
Pedig külsőre simán elhinném, hogy igazán vagány dolog. A minket körülvevő egyengombóc-világban kellemes felüdülés a formaterv: bár a sziluett az Ibizánál is gömbölyded, jobban megnézve több az él, mint egy harlemi banda tagjainak zsebében összesen. De nincs szó arról, hogy kaotikus lenne, nagyon átgondolt minden szeglete.

Az alap-Ibizáktól csak apróságok különböztetik meg az FR-t. Elöl a hűtőmaszk és a ködlámpát körülölelő műanyag betét, hátul meg a két, paralelogramma-formájú kipufogóvég árulkodik. Utóbbi persze túlzás ehhez a teljesítményhez, de a hangulatot maximálisan hozza. És mennyivel jobban működik ez az egész vörösben, mint a Csikósnál járt halványlazac-metálban. Míg amaz beolvad a környezetébe, és az egyébként friss dizájnt is kicsit sótlannak, kicsit fakónak mutatja, addig ez rátesz még vagy két lapáttal, jó visszanézni rá a parkolóban, szinte kiabál, annyira üde. El is kérnek érte 210 ezret, ez a legdrágább szín a palettán. A színben passzoló piros féknyergekért plusz 60 ezret perkálunk.
Míg kívül teljesen igényesen összerakott autó benyomását kelti az Ibiza, beljebb haladva már egy kicsit csalódnunk kell. Ezt már akkor látom, amikor kinyitom az ajtót, és benézek az A-oszlophoz: a zajszigetelés hanyagul odadobva, kicsit lötyög is - annak ellenére is kiábrándító, hogy jóval drágább autóknál is találkozni hasonlóval. Odabent aztán folytatódik a szögletes formák uralma, de a tálalás sokkal kevésbé lebilincselő, mint kint. Bármihez is érünk, kemény műanyag, a kellemetlenebb, fényes fajtából. Kivéve talán a kormányt, ami ugyan bőr, de a legjobb indulattal is csak műbőrnek érezni, annyira vékony réteget feszíthettek rá a műanyagra. A szövet üléseken jól mutat a szürke-piros betét és a vörös cérnás varrás. Nem ez a csúcs, alig százezerért alcantara üléseket és bőrhatású műszerfalbevonatot tartalmazó Luxe csomagot kérhetünk.

A 260 ezer forintos felárért kínált navigációs médiarendszerrel volt egy kis nézeteltérésem is. A fotózáskor beléptem a főmenübe, hogy mégse csak a rádióállomások listája látszódjon. Mire bepréseltem magam hátra, a képernyő elsötétült. Közben szólt a zene, de semmi mást nem sikerült előcsalogatnom. Próbáltam a ki-bekapcsolást, leállítást-újraindítást, de semmi. A tolatókamera képét hajlandó volt mutatni, de semmi mást. Amikor a nap végén hazaindultam, meglepetésemre megint minden hibátlanul működött. A kijelző amúgy ezzel a felszereltséggel már nyolccolos, a menü átlátható, USB-vel és AUX-szal is rácsatlakozhatunk, meg persze bluetooth-szal.
Megnyomom a Start gombot, beindul a háromhengeres, egyliteres TSI. Ellenérzéseim vannak a downsizing jegyében zsugorított motorokkal szemben, és ezek talán nem is alaptalanok. Oké, alapjáraton egészen csöndes a Seat, fordulaton viszont megjön a hangja, de nem az a fajta vidám, érces pörgés, amit egy FR-től elvárnánk, sokkal inkább egy kellemetlen frekvenciájú kínlódás. Ezt a körítést ilyesmivel agyoncsapni olyan, mintha a zseniális Louis Armstrong kezébe műanyag játéktrombitát adnánk.

Márpedig forgatni kell, nem kérdés. Az FR-ben az ezres, közvetlen befecskendezéses turbómotor erősebbik, 115 lovas változata dolgozik, de ugyanez már egy szinttel lejjebb, az Xcellence-hez is elérhető. A teljesítménycsúcs 5000-től megvan, a nyomaték meg papíron hiába 200 newtonméter (2000-3500-ig), mégis kevésnek érezni, a parkolóház emelkedőjével kettesben el sem bír. Végül kiküzdöm magam a városból, és eljutok a szerpentinig. Nem ez a természetes környezete, a nyomatékszegénység miatt sokat kell kapcsolgatni az egyébként jól áttételezett, hatos kézi váltóval, másképp csak szenvedünk a kanyarokból kigyorsítva.
A kormány rásegítése az FR-ben állítható, Sport módban kicsit nagyobb erőkifejtésre van szükség. A fékeket talán túl is méretezték, és itt nem arról van szó, hogy agyonszervózták, egyszerűen elég jól harapnak. A futómű másfél centivel lejjebb ül, mint a sima Ibizákban, valamivel keményebb is. Városban egészen feszesnek, de nem kellemetlenül keménynek tűnt, itt kint, a tempósabb kanyarokban kicsit nyúlós az érzet, hamar be kell látni, hogy az FR-feliratok ellenére ez nem több egy vagány külsejű kiskocsinál.
Ha viszont ebben a dimenzióban értelmezzük, teljesen rendben van az Ibiza. Ha megszokjuk a motor karakterét, a mindennapokban biztosan nem érezzük majd kevésnek, a 130-140 körüli autópályás utazótempót is könnyedén tudja, a hatsebességes váltóval nem is forogja szét az agyunkat. A Volkswagen-csoport új kisautóplatformja, az MQB A0 tehát jól vizsgázik - a legkisebb Seat ugyebár az első, ami erre épül. Elődeinél tágasabb, négy embernek is kényelmes - nem is volt olyan régen az az idő, amikor még egy Golf is szűkebb volt, elég ha mondjuk a IV-es hátsó sorára gondolunk. A tágasságot ráadásul nem is azzal érték el, hogy nullára redukálták a csomagtartó befogadóképességét. 355 liter alapból, de a hátsó üléssort ledöntve 1100 fölé is növelhetjük.

A magyarországi konfigurátorban is felbukkant már az új, 1,5-ös TSI EVO is az Ibiza FR-hez. A négyhengerest a Golf modellfrissítésekor mutatták be, 150 lóerőt tud. Úgy képzelem, az lehet az ideális választás, ha valaki FR-t akar, hiszen egyrészt nem kell majd szenvedni a háromhengeres nyomorúságos hangja miatt, másrészt meg a plusz 35 lóerő és 50 newtonméter pont azt a hiányzó tüzet pótolhatja, amitől az 1040 kilós Seat tényleg méltó lesz az FR elnevezésre.
Alapáron egy Ibiza FR-ért 5,7 millió forintot kérnek, de mire elérjük a tesztautó Beats audiorendszeres, navigációs-infotainmentes, piros féknyerges szintjét, már alulról karcolgatjuk a nyolcmilliót. Ennyiért már gazdagon felszereltet kapunk a nemrég bemutatott Polóból is - igaz, az itthon még csak 95 lovas változatban érhető el. De bőven kifutja az Ibizával szög azonos teljesítményű Corsa (5,1 milliótól Cosmo szinten), a 125 lovas Fiesta (5,2 millió a Titanium), a Clio 1,2 TCe (4,7-ről indul az Intens). Az Ibiza mellett a külső dizájn, egyik-másik konkurens javára pedig az igényesebb belső szólhat. Inkább megnézném a 150 lovas FR-t, vagy választanék egy olcsóbb, mezítlábas kivitelt.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
