Ki a rosseb vesz meg ilyet?!
Használt: Renault Mégane RN 1.4 16V – 2000.
Abban a korszakban készült, amikor állítólag a legpocsékabb francia autókat gyártották. Nem különösebben kirívó formaterv, és a vezetésétől már ránézésre sem fog kiugrani a szívünk a helyéről. Ki a rosseb vesz meg egy ilyet? Én.

Nem most volt ez, hanem 2004-ben, akkor volt ötéves. A színétől eltekintve ugyanolyan volt, mint a tizenhét éves, 300 ezret futott tesztalanyunk, úgyhogy tulajdonképpen tartós teszt következik. Mivel az én Mégane-omat a faterom hozta ki a szalonból, és nem csak akkor vezettem, amikor öt év elteltével megvettem tőle részletre, első kézből vannak információim arról is, hogy milyen volt újonnan.
Ez a fészliftelt verziója az 1996-ban megjelent Mégane-nak (Phase 2, ahogy a franciák mondják). A megjelenésen sokat nem változtattak, és vita tárgya, de szerintem jót tett neki, hogy orrán a szellőzőlyukak helyére a náci sas szárnyai kerültek. Ebben a formában 1999-2002 között volt kapható, és megjelenésekor egy jól bevált recepttel kínálta a Renault. Egységnyi pénzért ebbe pakolták bele a legtöbb hozzáférhető extrát. Nem mellesleg korának egyik legbiztonságosabb autója volt, egy híján az összes csillagot lehozta a vásárlók kedvéért az égről. Karosszériaválasztékban sem volt hiány, ifjúkori önelégültségtől fűtött, sárló lányokat kajtató csávó és nyugodt családapa is megkaphatta a magáét: kupé, kabrió, négyajtós, ötajtós, és kombi is rendelhető volt. A motorokból is lehetett válogatni bőséggel, 1,4-től a 2,0-ig minden volt két decinként, és kétféle 1,9-es dízellel is meg lehetett venni. Tesztalanyunkba a 95 lóerős, 1.4 16V került.

Mivel tervezésekor a biztonság volt az egyik legfőbb szempont, alaphelyzetben járt a két első és két oldallégzsák, háromcsatornás ABS, fékerőelosztó, övfeszítő, överőhatároló. Nem is kellett szégyenkeznie a törésteszten. A gyalogosok meg ugráljanak inkább a menekülő zsebtolvajok elé.
A konkrét esetben alapfelszereltségű autóról beszélünk, amit 1999-ben még sehogy sem hívtak, csak 2000-től kezdve lett Authentique, ami franciául annyit tesz, hogy hiteles. Nem ismerem a francia humort, de ha ők hitelesként adnak el egy autót, attól az egyszeri ember fejvesztve kéne, hogy meneküljön. De vajon kell-e?

Nos, amikor beleülünk, ki sem akarunk szállni. Mármint azért, mert az ülések elképesztően kényelmesek, én egyszer úgy vezettem le 750 kilométert egy szuszra, hogy pisiszünetben nem is kellett homorítanom és domborítanom, mint egy álmos kandúr. Ha tévét kéne nézni belőle, nem lenne semmi gond, de sajnos itt más dolgunk is van. Mondjuk az, hogy forgassuk az amúgy kellemes mértékben szervózott kormányt, de az olyan lapos, hogy képtelenség jól beállítani. Ha felül jó távolságban van a karima, akkor alul verdesi a gyomrunk, ha alul jó, akkor felül nem érjük el, és emiatt kanyarodáskor adogathatjuk alul egyik kezünkből a másikba, mint Pista bácsi a jukker Zsigakormányát hazafelé a hegyrő'. Nem tudom mondtam-e már, de szeretek túlozni. Gondolhatnánk, hogy akkor lejjebb állítjuk, de nem, az sem segít, mert mindenhol lapos. Nem olyan nagy vész, együtt lehet élni vele, de elsőre biztosan feltűnik, bármilyen autóból ülünk át. Na jó, talán a buszsofőrök nem veszik észre.
A hátsó ülések az elsőkhöz méltó minőségűek, középen is hárompontos övvel. A csomagtartó egy alkalommal elegendő volt ötünknek egy horvátországi nyaraláshoz, bár a csajoknak az egyik hajszárítójukat itthon kellett hagyniuk. Az ötödik ajtó hangja minden lecsukáskor fájt egy kicsit. Ennek kontrasztja, hogy ha beindítjuk a motort az autó külleméhez méltó gombóckulccsal, elámulunk, hogy milyen csendes. A konkrét autónál pedig azon is, hogy mennyire vibrál minden, itt már motortartó bakokat kellene cserélni. Meg a generátor csapágyát, ami folyamatosan cincog.
A beltérben azonban nem nagyon tűnik fel, hogy mennyi kilométer van benne, az utolsó 170 ezer szinte kizárólag Veszprém és Székesfehérvár között került bele, és előtte sem volt sokat városban nyüstölve. Az ajtóbehúzó műanyagja kezd fáradni, és az ülés huzata nyúlt meg tán picit, de ettől eltekintve jól bírja a harcot az idővel az utastér. Az enyémben 113 ezer kilométer volt eladáskor és makulátlan, újszerű volt a bele, tehát nincs gond az anyaghasználattal; ha az autónak gazdája, nemcsak tulajdonosa van, sokat kibír. A pedálok is finoman járnak még ennyi kilométer után is, a gond ott kezdődik, amikor a kuplungpedállal megfeszítjük a bovdent(!), és hozzá kell érni a váltókarhoz. Ekkor az állítható gerinctámaszos, csodálatos ülés is hiába könyörög, hogy maradjunk, ki akarunk szállni iziben.
Nehéz átadni az érzést, hogy milyenek a fokozatok érzetei, ezért inkább készítettem róla egy rögtönzött rajzot. A hátramenetet egy gyűrű felhúzásával aktiválhatjuk az egyes mellett, ennél gyorsabb módja nincs az ipszilonozásnak, ezt szerettem benne. Más szépet még Kozsó sem látna meg benne. Miután beraktuk bármelyik fokozatba, még simán kavarhatunk a bottal egyet a levesen, és külön show, amikor gázadáskor és gázelvételkor bólogat hevesen. A használhatóságot ez persze nem befolyásolja, elvégre senki nem úgy vezet, hogy közben a váltóbotot szuggerálja. De a tudat nem az a fajta, ami könnyen enged. Lehetne helyettesíteni automatával, de az kerülendő, nálunk úgysincs belőle túl sok, és valószínűleg mind elromlott már.
A motorteret felnyitva észrevehetjük, hogy gondoltak az egyszeri felhasználóra, és mindent, amihez nyúlhat, sárgával jelöltek. Sárga a nívópálca és minden folyadék betöltősapkája, na meg menőzésből a „16V”. Máshoz igazából nem kellett nyúlni a háromszázezer kilométer alatt, egyszer kuplungot cseréltek, és ennyi. Nálam sem történt semmi érdemleges a 77 ezer kilométer közben, csak a kopó alkatrészeket kellett cserélni. Ami típushiba, az a gyújtótrafók halála, de mára már nyilván az összesben kicserélték, amik ma még futnak, mert ez a gond pár éves korában érintette gyakorlatilag az összes példányt. Más olyan hiba nagyon nincs a Népítéletben, ami minden példányt érintene, bár 321 ítélet alapján a 6,59-es átlag nem valami fényes teljesítmény. Emlékszem, mindig azon gondolkodtam, hogy miért ekézik ennyien, hisz nekem sosem volt vele gondom. A tesztelt példány is rácáfol a gyalázásokra, bár a szerencsefaktort nem zárhatjuk ki. De a kérdés az, ha épp működik, milyen vele menni?

A rugózás az üléshez van kalibrálva, és elöl MacPherson, hátul torziós. Hát igen, nem ezzel fogunk Radicalok közt szlalomozni a Hungaroringen. De hétköznapi használatra remek, én napi lótifuti üzemben sosem voltam vele elégedetlen. A motor a 127 Nm nyomatékával nem sarkall teszkóparkolós burnoutokra, de egész jól lendíti meg az 1080 kilós karosszériát. Nem a pörgésről híres, már 6500-nál letilt és azt is elég kelletlenül éri el. A fogyasztása cserébe elképesztően jó. Öt liter sem lehetetlen vele, és ha nem figyelünk rá, úgy sem szökik sokkal magasabbra.
Üzemanyag | benzin |
Lökettérfogat (cm3) | 1390 |
Hengerek száma/elrendezése | 4/soros |
Teljesítmény kW (LE)/1/perc | 70 (95)/6000 |
Nyomaték Nm/1/perc | 127/3750 |
Könyezetvédelmi besorolás | Euro 4 |
Váltó | 5 fokozatú, kézi |
Végsebesség km/óra | 184 |
Gyorsulás 0-100 km/órára mp | 11,8 |
Kombinált fogyasztás l/100 km / kWh/100 km | 6,6 |
CO2 kibocsátás g/km | 156 |
Fordulókör átmérő (m) | 11,3 |
Saját tömeg kg | 1080 |
Hosszúság mm | 4164 |
Szélesség mm | 1698 |
Magasság mm | 1420 |
Tengelytáv mm | 2580 |
Csomagtartó l | 348 |

Összefoglalva, és így visszagondolva az együtt töltött időkre, ez egy hétköznapi használatra megfelelő autó lehet annak, aki nem munkaeszközként szeretné használni és ha a járdán sétál, néha felnéz, nem esik-e épp a fejére egy cserép. És belefér az idejébe, ha néha ott kell hagyni szerelőnél. A javítás költségei mára már biztos nem szöknek az egekbe, és elég tapasztalat gyűlt össze róla. Nagy előnye, hogy ez szinte sosem került a bojrészerek karmai közé, ott egész biztos meggondolták magukat, amikor kiderült, hogy a hátulját nem fogják csak egy rugó metszésével leültetni. Manapság is nyugodt emberek használják őket, hisz ebben hiába keressük a bugit. A rozsdásodásra extrém módon alkalmatlan, roncstelepen többet is láttam, de még azok sem álltak neki komolyan rohadni. A tesztpéldányon sem volt egy pötty sem tizenhét éves korára, pedig kint áll az utcán sok éve. Most pedig már a jobb állapotúakat is nagyon olcsón mérik.
Vagyonszerzési illeték | 31 500 |
Forgalmi | 6 000 |
Törzskönyv | 6 000 |
Eredetiségvizsgálat | 17 000 |
Regadó | 56 975 |
Rendszám | 6 000 |
Kötelező biztosítás (35 éves fiatal, 18 éves jogsi) | 25 680-tól |
Amelyik hirdetésében már nincs helyesírási hiba, és várhatóan nem kell jó ideig szerelőnél hagyni a vásárlás után, azt is megússzuk félmillió környékén, de a legdrágábbért sem kérnek hat számjegyű összeget. A közvetlen befecskendezéses, kétliteres benzinest ne hagyjuk, hogy elcsábítson minket, kerülendő fajta. Dízelből alig van eladó példány, jellemzően benzinesekkel vették ezeket újonnan, ez a 95 lovas 1.4 pont megfelelő is hozzá. Sokat elmond, hogy Imi, a tesztautó tulajdonosa nemrég adta el, hogy vegyen egy ugyanilyet, csak légkondisat. Még a színe is azonos lett. Azért persze az is jelzés értékű, hogy én inkább egy huszonkét éves, japán sportkocsira cseréltem le.
Renault Megane 1,4; 16V (évj:2000) alkatrészek árai | ||
Alkatrész megnevezése | Bárdi Autó bruttó kisker ár (egységár) | Alkatrész márkája |
Levegőszűrő | 2 626 Ft | Alco |
Olajszűrő | 1 419 Ft | Alco |
Pollenszűrő / 230x160 mm | 2 059 Ft | Alco |
Lengéscsillapító / első | 20 838 Ft | Monroe; 1 db |
Fékbetét / első | 6 520 Ft | Mintex; garnitúra |
Gyújtótrafó | 12 990 Ft | Valeo; 1 db |
* A táblázat a www.bardiauto.hu webshopban található árak és termékek felhasználásával készült. |
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Belsőség
Így teljesülnek a gyermekkori álmok
Sokan álmodoztunk róla gyermekkorunkban, hogy elindulunk egy híres autóversenyen. Van, aki elindult.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
