Mit ér a német presztízs, ha lomha?

Használtteszt: BMW 520i (E60) - 2004.

2017.06.05. 06:22 Módosítva: 2017.06.05. 09:07

A kétezres évek elején Chris Bangle megrajzolta az E60-as kódjelű ötös BMW-t, és kapott hideget-meleget. Nem egyszerű egy rajongott márka népszerű modelljéhez nyúlni, főleg ha ennyire drasztikus a változás. A mostani modellváltásnál láthatjuk igazán, mekkora szó, hogy Bangle bele mert állni.

Az első E60-ak ma már bőven túl vannak a tíz éven, és bár a formát lehet szeretni vagy köpködni, de ma sem tűnik úgy, hogy elszaladt volna fölötte az idő. Klasszikus limuzinforma, oldalról látszik igazán jól, milyen hosszú a géptető; ha a csiga végigmászna rajta, félúton meg kéne állnia pihenni. Az első fényszórók sarkát megcsípték, és bátran elhúzták a sárvédő irányába, de a hátsó lámpákból is egész nagy szelet látszik ebből a szögből.

Hogy a forma nem fárad túlzottan, egy dolog, az állapot viszont igen. A fényszórók csúnyán mattulnak, de ez nem kirívó, ebben a korban nagyon sok autónál ismerős probléma. Mállanak viszont a szélvédőgumik, ami kevésbé szívmelengető, és a színre fújt tükrök tövének feketéjéről is pattog a festék. Nem csak ennél a példánynál, a jelenség gyakorinak mondható. Cserébe viszont legalább nem rohadós, köszönhetően az alumínium elemek használatának és a cinkfürdős felületkezelésnek. A Kő-Szi Autókertől elhozott ötösnek például csak a jobb hátsó sárvédőjén találtam egy hüvelykujjbegynyi festéklepattanást, rozsdált persze, de ott sem volt átrohadva, pedig ki tudja, mióta van szabadon.

Az E60-akba nagyon finom bőrbelsőket is lehetett rendelni, komfortüléssel, minden földi jóval, a tesztautóban viszont szövet van, kézi állítással. A kilométeróra szerint ez egy 255 ezret futott bél, bár Csikós ezt egy jó ötvenessel többre saccolja – ki tudja, talán a súlyosabb előző tulajdonos hagyott benne nyomokat. Mindenesetre az ülés szerkezetileg nem rossz, de oldalt már érezni benne kicsit a fémet, a párnázás elfáradt, a bőrkormányon is látszik a kopás. A többféleképp öregedő szürke műanyagok fájnak a szemnek, ez még ott sem szép, ahol a gumírozás még nem kopott le. Ennél azért a vetélytársak sokkal szebbet tudtak.

A krómkeretes műszerek a sebességen és a fordulatszámon kívül üzemanyagszintet és pillanatnyi fogyasztást mutatnak – utóbbit is mutatóval. Középen van komputer, ami a tizenévvel ezelőtti stílust képviseli, és itt jelenik meg a konkrét autó legidegesítőbb hibáját produkáló parkolóradar képe is. Nem tolatókamera, tehát csak az autó felülnézeti képén illusztrálja, hogy éppen hol mennyire közel vannak az egyes tereptárgyak, nálunk viszont nagyon csúnyán beakadt. Amikor a fotózás helyszínén először megálltam, valami növényzet volt előttem, amire elkezdett eszeveszetten pittyegni. Nem is hagyta abba akkor sem, amikor tolattam, sőt akkor sem, amikor újraindítottam az autót, csak a kereskedésbe tartó úton, bizonyos sebesség fölött volt kegyes hozzám. Egy szenzort egyébként találtam a könyöklő tárolórekeszében, a lökhárítóba helyezett érzékelők körül pedig pókhálós volt a fényezés.

A helykínálat érdekes kérdés, mert alapjában bőven elegendő elöl és hátul is, legalábbis a vezetőülést a magam 181 centijére belőve fejedelmi a tér hátul is, a lábam és a fejem is kiválóan elfér. A térérzet mégis elmarad egy A6-os Audihoz képest. A csomagtartó 520 literes, ami nem kicsi, akinek ennél több kell, és folyton pakolna, úgyis kombit vesz.

A 2003 és 2010 között gyártott 5-ös sorozatot tizenhatféle benzines és tizenegyféle dízelmotorral kínálták (ebben az azonos blokk különböző teljesítményszintű variánsai is benne vannak). A belépő benzinest, az 520i-t újkorában természetesen nem tukmálták tesztautóként a szerkesztőségekre, mégis népszerű alternatíva, ha valaki egyszerre akar presztízst és spórolást. Ha pedig már 520i, abból is volt kétféle: 2005-ig az M54 kódú sorhatos, 2171 köbcentivel, 170 lóerővel, mint a mi tesztpéldányunkban. Később ezt váltotta az N43-as kétliteres sornégyes, változatlan teljesítménnyel. Az N-es BMW-motoroknak nincs jó hírük, de ez pont nincs a húszas szégyenlistán.

Kapcsolódó
Húsz motor: ezeket kerülje

Húsz motor: ezeket kerülje

Használt autót venne de nem ért hozzá? Vagy netán vett is és most retteg, hogy mi baja lesz? Nyugalom, itt a segítség, hátha nem késő még. Kiskáté, nem csak laikusoknak.

Papíron a 170 lóerő és a hozzá tartozó 210 newtonméter nem mutat rosszul még másfél tonnás kaszniban sem, de teljesen más, amikor beleülünk, és kipróbáljuk. Emelkedőn, négyes fokozatban gondoltam egyet, most lepadlózom. Rossz hír, hogy már addig is padlógázon mentünk, csak éppen az ennyi volt. Rendesen forgatva lehet haladni is, 4000 környékén egész kellemesen elindul, a teljesítménycsúcs 6100-nál van. Ne legyenek illúzióink, itt már kajálni is fog. Nyugis vezetési stílushoz ez a karakter sem fájdalmas, de el kell fogadni, hogy előzésnél vissza kell gangolni. A német fogyasztásnapló, a Spritmonitor szerint átlagosan közlekedve, vegyesben 9-12 liter között kér.

Hogy az elmúlt tizennégy évben mennyire nyűgösködött a futómű, nem tudni, most viszont a jobb elejéből jött csak egy enyhe koppanás, talán csak egy gömbfej lesz cserés. Előre MacPhersont, hátra több lengőkaros multilinket szereltek, ezzel jól vezethető, kanyarokban is stabil az autó, de nem érzem annyira lerobbanthatatlannak az útról, mint egy hasonló korú, azonos kategóriás Audit. A tartósságot tekintve mondjuk úgyis az lesz a döntő, hogy amikor valami cserés, milyen minőségű alkatrésszel pótoljuk.

A BMW 520i (E60) alkatrészek árai (Bárdi Autó)
Alkatrész megnevezése Bárdi Autó bruttó kisker ár (egységár) Alkatrész márkája
Első féktárcsa 18 989 Ft Textar - 1 db
Első fékbetét 25 265 Ft Textar - garnitúra
Hátsó féktárcsa 21 535 Ft Textar - 1 db
Hátsó fékbetét 18 541 Ft Textar - garnitúra
Lengéscsillapító – első 45 496 Ft Bilstein -1 db
Toronycsapágy + szilent 11 908 Ft Lemförder - garnitúra
Felső lengőkar 38 999 Ft First Line - 1 db
Alsó lengőkar 31 633 Ft Febi - 1 db
Stabilizátor bekötő 8 240 Ft Febi - 1 db
Kuplung készlet 91 893 Ft LUK - garnitúra
Vízpumpa 14 687 Ft Dolz - 1 db
Olaj - Castrol 4 literes kiszerelés 17 790 Ft Castrol (egységár: 4448 Ft/l)
Olajszűrő 3 858 Ft Mann Filter - 1 db
Levegőszűrő 9 995 Ft Mann Filter - 1 db
Karosszériaelemek    
Motorháztető / alumínium 184 989 Ft Van Wezel - 1 db
Motorháztető / acél 87 596 Ft Van Wezel - 1 db
Első sárvédő 19 456 Ft Klokkerholm - 1 db

Az E60-as ötös-generációt a Népítélet alapján szeretik a tulajdonosok, az osztályzatok nagy átlaga 7,39. Igaz, a 120 ítéletnek csak töredéke szól 520i-kről azok viszont nem számolnak be horror-meghibásodásokról. A dízeleknél ezzel szemben itt is fennáll az örvénycsappantyú-probléma, ami komolyan rendet tud rakni a motorban, ha beüt a krach. Ezen kívül egyébként automataváltó-meghibásodásokról, a kormányműház kopásáról hallani, valamint arról, hogy az alumínium kasznielemeket aranyárban mérik. Egy-egy bontott sárvédőért 30-40, motorháztetőért 100 ezer forintot kell kicsengetni.

A 2003 és 2010 közötti 5-ös népszerű a magyar piacon, érvényes okmányokkal 680 találatot hoz fel a hahu – ezek közé azért becsúszik még néhány a kifutó E39-ből is. Ebből viszont kevesebb mint száz benzines, 520i-t pedig 29-et találtam a teszt megírásakor. 1,8 millióról indulnak, de egy-egy sérülésmentes, full-full-fullos felbukkan négymillió fölött is. A nagy átlag befér 2-2,5 millió közé. Aki ezredforduló utáni német prémiumot keres ebben a kategóriában, megnézheti még a W211-es, elődjénél kevésbé rohadós Mercedes-Benz E osztályt. Az 1,8-as belépő-benzinesből még az alapmotoros BMW-nél is szűkebb a kínálat, az árak kétmillió körül kezdődnek. Audiból ez már a C6-os A6 kora, a single frame-es 2.0 TFSI-ket ugyancsak kétmillió táján mérik. A választás ilyen értelemben tehát leginkább hitvallás kérdése.

Akit nem zavar az 520i lomhasága, sima járású, de visszafogott erejű sorhatost kap a pénzéért. Nem különösebben problémás típus, de kopó-fogyó alkatrészeknél is érdemes a prémium felárral kalkulálni, és még megvétel előtt mérlegelni, belefér-e, ha hirtelen kell valami a fékhez, futóműhöz.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

A lopott autóban hagyott pótkulcs miatt nem fizetne a biztosító egy forintot se
  • Közélet

A lopott autóban hagyott pótkulcs miatt nem fizetne a biztosító egy forintot se

A tanulság: se pótkulcsot, se forgalmit ne hagyj az autóban!

március 21., 06:10
Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon
  • Hírek

Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartott a rendőrség, csatlakozva a ROADPOL által hirdetett akcióhoz.

március 21., 06:10
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
  • Hírek

F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét

Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.

tegnap, 17:26
Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó
  • Hírek

Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó

A csapat a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon egyértelműen a leglassabbnak bizonyult.

március 21., 06:10
Jajj nekünk: üzemanyag-drágulást hoz a hétvége
  • Hírek

Jajj nekünk: üzemanyag-drágulást hoz a hétvége

Csak a szoki.

március 21., 11:07
Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte
  • Hírek

Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte

Terroristáknak minősítették a három elkövetőt, akik Molotov-koktéllal dobálóztak.

március 21., 09:45
Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják
  • Hírek

Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják

Az egyik rozsdamentes acélpanel lerepülhet, ami életveszélyes sérüléseket okozhat.

március 21., 09:12
Teljesen új külsőt kap az új MG4
  • Hírek

Teljesen új külsőt kap az új MG4

A második generáció külsőre egy teljesen új modell lett.

március 21., 07:51
Az F1-es Kínai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Sport

Az F1-es Kínai Nagydíj legnagyobb kérdései

Meg marad a McLaren tempóelőnye? Összeszedik magukat az újoncok? Magára talál a Ferrari?

március 20., 15:28
F1: törölhetik a 2026-os motorszabályokat, 2028-tól jöhet a V10?
  • Hírek

F1: törölhetik a 2026-os motorszabályokat, 2028-tól jöhet a V10?

Állítólag a Forma-1 vezetőségében jelenleg is mérlegelnek több olyan forgatókönyvet, amik visszahoznák a sokak által hiányolt V10-es motorokat.

március 20., 05:59
500 milliárd jennel csökkenti villanyautó fejlesztési költségeit a Mazda, a rugalmasságra törekednek
  • Hírek

500 milliárd jennel csökkenti villanyautó fejlesztési költségeit a Mazda, a rugalmasságra törekednek

A Mazda az elektrifikáció hajnalának nevezte a 2030-ig tartó időszakot.

március 20., 08:26
Veszélyes hibát idézett elő a Hyundai Ioniq 5 N legutóbbi visszahívása
  • Hírek

Veszélyes hibát idézett elő a Hyundai Ioniq 5 N legutóbbi visszahívása

A hiba állítólag egy visszahívés miatti javítás után jelen meg.

március 20., 06:54
Új táblák az M7-esen: szomorú és vidám fejek  figyelmeztetnek a felújítási munkákra
  • Hírek

Új táblák az M7-esen: szomorú és vidám fejek figyelmeztetnek a felújítási munkákra

Mókásak és hasznosak. Újdonság az is, hogy Velencénél új híd épül a gyalogosoknak, bicajosoknak a sztráda felett.

március 20., 17:38
Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója
  • Hírek

Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója

Elég valószínű, hogy tízmillió forint alatt lesz.

március 21., 11:51
Itt az autó! Csak nevet kellene adni neki
  • Közélet

Itt az autó! Csak nevet kellene adni neki

Körmönfontnak kell lennie annak, aki jó nevet akar adni egy autótípusnak

március 20., 16:36
Meghalt Eddie Jordan, a Formula-1 egyik meghatározó alakja
  • Hírek

Meghalt Eddie Jordan, a Formula-1 egyik meghatározó alakja

A szakember, volt csapattulajdonos 76 évet élt.

március 20., 11:49
Nagyobb a baj a németeknél, mint amekkorának látszik, de mégis jól jöhetnek ki belőle
  • Hírek

Nagyobb a baj a németeknél, mint amekkorának látszik, de mégis jól jöhetnek ki belőle

Új ipari forradalomra van szükségük a németeknek.

március 20., 12:54
A Toyota csak olyat vesz fel a GR részlegre, aki nem normális - Kenshiki Fórum GR stand
  • Hírek

A Toyota csak olyat vesz fel a GR részlegre, aki nem normális - Kenshiki Fórum GR stand

A Kenshiki Fórumon bemutattak két új GR modellt és azt is elárulták, hogy éppen mi áll fejlesztés alatt.

március 20., 14:25
Így néz ki egy gigaáramkút: egyszerre 46 autót tölthetnek
  • Hírek

Így néz ki egy gigaáramkút: egyszerre 46 autót tölthetnek

Nagy vendéglő épült az áramra éhes elektromos autóknak, buszoknak és teherautóknak

március 20., 13:53
Egy apró alkatrész megvámolása is leállíthatja az autógyártást
  • Hírek

Egy apró alkatrész megvámolása is leállíthatja az autógyártást

Csődcunamit hozhatnak Trump lépései.

március 20., 10:27
Halálos baleset Tiszaeszlárnál, vonat és pick-up ütközött
  • Hírek

Halálos baleset Tiszaeszlárnál, vonat és pick-up ütközött

A vonat kisiklott.

március 20., 10:52
Uniós vizsgálat indult a szegedi BYD-gyár miatt
  • Hírek

Uniós vizsgálat indult a szegedi BYD-gyár miatt

Egyelőre nem tudni, mikor lesz vége. Rossz esetben a pénz visszafizetésére kötelezhetik Magyarországot.

március 20., 09:25
álcázott Alfa Romeo Stelvio
  • Hírek

álcázott Alfa Romeo Stelvio

március 21., 11:17
Mercedes humanoid robotok
  • Hírek

Mercedes humanoid robotok

március 21., 10:08
Alfa Romeo Junior
  • Tesztek

Alfa Romeo Junior

március 21., 11:25
Kenshiki Fórum GR stand
  • Hírek

Kenshiki Fórum GR stand

március 20., 11:45
új MG4
  • Hírek

új MG4

március 20., 10:05