Suvot akartok, suvot kaptok
Teszt: Peugeot 2008 1.6 HDI – 2016.
A franciák ráéreztek: ha nem viszik az egyterűeket, suvként kell elsütni őket. Ma úgyis minden csak a látványról szól, a 2008-as pedig ügyesen adja el magát varacskos terepjárónak, miközben lélekben szolid kis egyterű.

A BMW ugye még igazi férfias autó, hátul kaparós, vadul fújtató, zabolátlan csődör, ember legyen a talpán, aki megüli. Élményszámba megy vezetni, árad belőle a sportosság, mindjárt kiesik egy tornacipő a csomagtartóból. A G Merci ugye a legjobb terepjáró, három diffizárral, merev híddal elöl-hátul, nincs az a Csomolungma, ami megállíthatná. A Nissan Juke meg a fiatalok autója, bolondos, ügyes, hangulatos.
Kiábrándító leszek. A világon a legtöbb összkerekes autót a BMW adja el, az aktuális 3-as meg a valóságban kábé olyan, mint egy jól sikerült Mercedes. Semmilyen más típusból nem fogy arányában annyi AMG, mint a G osztályból, amelyet jó eséllyel soha nem visznek terepre. A Juke legfontosabb vásárlói nyugdíjasok. Olyan autót vesz az ember, amilyennek látszani szeretne, nem olyat, amire szüksége van. Ha viszont kap a látványos marcipánbevonat alá egy olyan tortát, amit még jó is megenni, az telitalálat.

Ezért gyárt a BMW titokban nagyon is kulturált, zajmentes, kényelmes hintókat, miközben gumifüsttől alig látszó M4-esekkel sulykolja az emberekbe, milyen veszettül sportos. A vásárló elégedett, mert értő kézzel masszírozza az ülés a lumbágóját, de a spiné egy tesztoszteronbödönből látja kiszállni. Ma pedig sokan igazából egyterűre vágynak, ám egy suvval szeretnének megjelenni. Tökéletes a Peugeot válasza a trendre: suvnak látszó tárgyat ad, egyterűi erényekkel.

Hivatalosan a 2013-as 2008-as (ugye, milyen szerencsétlen évszámmal jelölni egy típust?) a 207 SW utódja, vagyis növelt térfogatú kisautó. Egész pofás ahhoz képest, nem? Még inkább igaz ez az idei frissítésre, amely karakteresebb arccal ajándékozta meg a crossovert. Meg fekete műanyagokkal a kerékíveken. A 208-as műszaki alapjaira épült, de első blikkre meg nem mondanánk. Egy igazi kis városi terepjáró, zavarba ejtően sok krómmal, amitől még sikkesebben hat.
Imádom a hűtőrácsát a krómesővel, ahányszor ránézek, káprázik a szemem. Hogy a hátsó ajtó fölé miért kellett szamurájkard méretű csillogó betét, csak a franciák tudnák megmondani, de mire a tekintetem a szintén műkrómmal bevont tetőtoldatra téved, már el is felejtem. A lámpákba nyúló fényezett elemekkel, a csinos felnikkel, a dudorral a tetején: ahogy van, jól néz ki. Szinte túl jól, hiszen ebben a kategóriában koránt sem általános az ilyen intenzitású rongyrázás. Adtak a megjelenésre, na.

A fülke is igényes benyomást kelt, legalábbis elsőre. A pici kormány és a sofőr szemszögéből fölé helyezett műszerek azonnal ledöbbentenek mindenkit, aki még nem látott újkori kis Peugeot-t. A hideg fémből készült váltógomb, az ízlésesen tálalt érintőképernyő és a szokatlan textúrák, díszítések igencsak minőségi benyomást keltenek – az ember nehezen küzdi le a késztetést, hogy ne nyomogassa meg a karbonnak látszó, ellenben puha műszerfalfelületet.
Kevés hiányzik, hogy prémiumnak nevezhessük a belsőt. Egy ajtópanel, amely felső része nem deszkakemény, karcolódós műanyagból készült, kicsit igényesebb bajuszkapcsolók, meg valami normális megoldás a tempomatkar helyett, amely egy tízéves indiai autóban is szégyen lenne. És kezdeni kellene valamit a műanyag toldattal a háromszögablak alatt, ami úgy néz ki, mintha a kész autónál jutott volna eszükbe, hogy oda még kéne valami, ami eltakarja a lemezt. Ezek a részletek összeadva sajnos egy térdig kilógó lólábat alkotnak az egyébként példásan csinos kabinban.

Hamar túl lehet lépni a finnyáskodáson, ha beülünk hátra. Hogy lehet egy alig 4,15 hosszú autóban ilyen jól elférni? 1,83 vagyok, de magam mögött éppen csak súrolja a térdem az üléstámlát. Biztos a csomagtartóból lopták el a helyet. De nem, ott is tisztességes, 350 literes az üreg. Ez a 2008-as legnagyobb erénye, a magasabb üléspozícióból eredő káprázatos helykihasználás, amivel egy kisautó alapterületén teljes értékű családi mindenest lehet megvalósítani. Az egyterűek ősi trükkje.

A helyen és a kellemes hangulaton kívül viszont nem szabad sokat várni a terepjárónak látszó egyterűtől. Nem hinném, hogy bárki könnyelműen dagonyázni vinné, csak mert műanyagot hord a sárvédőjén, de az extraként kínált úgynevezett grip control nem is fogja helyettesíteni az összkerékhajtást, az biztos. Öt fokozatban lehet állítani a kipörgésgátlót a normál és a teljesen kikapcsolt állapot között, és a köztes hó, sár és homok üzemmódokban elvileg elektronikus ügyeskedéssel, magyarul oldalankénti fékezgetéssel megpróbálja optimalizálni a két hajtott kerék tapadását.

Mivel életszerűtlennek éreztem, kétesélyes kalandokba inkább nem is bocsátkoztam, de sáros földúton, pocsolyából indulva nemigen lehetett mást érezni, mint hogy a gombot eltekergetve egyre jobban hagyja kapartatni a kerekeket. Átlagos földúton persze szépen elboldogul a hasmagasságának köszönhetően, ami már áldás egy mai átlagautóhoz képest, de egy látványos pocsolyafröccsentésen túl nem próbálnék Land Cruiserek nyomába szegődni. Az autóra szerelt négyévszakos Goodyearek a földúton szépen harapták a sarat, vizes úton kiábrándítóak, cserébe jó hangosan zúgtak autópályán.

Nem csak a zajos gumik miatt nem ajánlanám a 2008-ast utazóautónak. A szélzaj, ami elsősorban a tükrök felől jön, emelt hangra kényszeríti az utasokat, az ülések sem túl kényelmesek hosszú távon, mivel a hát közepét olyan határozottan támasztják meg, hogy feljebb alig érintkezik az üléssel.

Városi forgalomban egészen más furcsaságokkal szembesülünk. Először a sajátos gázpedál tűnik fel, amely hatékony fogyasztáscsökkentő eszközként működik. Útja első felén alig-alig történik valami, éppen csak annyi erőt szabadít fel, ami álmos vasárnapi közlekedéshez szükséges. Szerintem a többség csak ezt a tartományt használja aktívan, és itt öt liter alatt elbrummog az 1,6-os HDi. De ha fel szeretnénk venni a hétköznapi budapesti ritmust, keményen oda kell lépni, határozott rugóerő ellenében, és ilyenkor egy hentes finomságával indul meg a motor, amikor felépül a turbónyomás.

Egészen más emlékeim vannak az 1,6-os HDi-ről, amely a 2008-asban 120 lóerőre lett kalibrálva. Nem rémlik ez a kellemetlen, kisköbcentis turbódízelekre jellemző hirtelen, túlságosan is vehemens meglódulás, ami könnyen csaphat át kínos vonaglásba, ha az ember nem megfelelő ritmusban kezeli a gázt és a váltót. A turbó mai mércével viszonylag magas fordulaton, ezerhét-nyolcszáz körül lendül be rendesen, úgyhogy efölött érdemes tartani a fordulatot, ha el szeretnénk kerülni a jól kitapintható turbólyuk utáni váratlan hátba taszajtást.
Az 1,6-os dízel elvileg tökéletes választás lenne egy ekkora kasznihoz, de az elkottázott motorkarakterisztika belerondít a képbe. Tetézi a bajt, hogy a 300 Nm-es nyomaték, ha rászabadul az első tengelyre, olyan vehemensen húzza a kisautó orrát jobbra-balra, hogy óhatatlanul is a régi turbós volvók kormánycibálása jutott eszembe. Először el se akartam hinni, de tényleg határozottan elbizonytalanodik az iránytartás, ha egyesben, kettesben padlógázt nyom az ember.

Nem segít a picinyke kormányon át kissé ragadósnak, tétovának tűnő elektromos szervó sem, hogy magabiztosan hajtsunk végre sietős városi manővereket, így aztán jobb a békesség alapon inkább takarékosan közlekedik az ember. Lehet, eleve ez volt a szándék. Ha viszont kevésbé jóindulatú vagyok, inkább azt a következtetést vonom le, hogy a 2008-ast nem sikerült kellőképpen kifaszázni, noha ez már a fészliftes változat. Mással nem tudom megmagyarázni a tolatókamera képébe belógó rendszámot sem.
Sokkal jobb autó a maga nemében a 208-as, amelynek az alapjaira készült, és a 308-assal is hamarabb megbarátkozik az autókra fogékony lélek. A 2008-as leginkább a helykínálatával és divatos formájával hódít, cserébe el kell viselni az emelés miatt keményebb, pattogósabb futóművet és a kisebb-nagyobb kellemetlenségeket.

Négymillió a benzines, háromhengeres, 1,2-es motorral, ötmillió a dízel, reális felszereltséggel. Plusz-mínusz pár százezer. Ennyiért nehéz hasonlóan csinos és egyben praktikus autót találni, főleg, ha az ember ragaszkodik a dízelhez. Legerősebb konkurensének a Suzuki Vitarát és az S-Crosst érzem, amelyek hasonló árban teljesen másféle élményt adnak, sokkal autószerűbbek, viszont lényegesen egyszerűbb a külső-belső kidolgozásuk. Érzem a 2008-as vonzerejét. Akinek az olyan kifejezések, mint a gázpedál-karakterisztika, kormányerő-visszajelzés vagy hajtási befolyás nem mondanak semmit, boldog lehet vele.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Tesztek
Unod már a kínai autókat? Erről ne maradj le!Bemutató: Jaecoo 7 PHEV - 2025.
A gánti bauxitos talajon, természetes terepen nyúztuk a kínai Range Rovert, a plug-in hibridként is kapható Jaecoo 7-et.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Tesztek
10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)
A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Hírek
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.
- Hírek
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
