Nézd már, mekkora a kereke?

Nemzetközi bemutató: Renault Scenic – 2016.

2016.09.06. 06:10

Egyterű. Buszlimuzin. Akárhogy is hívjuk, a kategória a tágasságról, a helykihasználásról, a térről szól. Adott alapterületen a legnagyobb láblóbálás, szédelgő kofferek a csomagtartónak nevezett raktárcsarnokban, szinte hallja az ember a gyerekzsibongást a hátsó ülésen. A többi csak körítés, motor csak azért van, hogy a guruló játszóház helyet változtasson, a futómű, hogy ne a hasán csússzon.

Amikor a zseniális Alec Issigonis nekilátott megtervezni minden idők legsúlyosabb tércsalóját, az eredeti, 1959-es Minit, azzal kezdte, hogy félrepakolta a fölösleges flancokat. A motort összegyúrta a váltóval, hogy messze elöl, a sofőr nagylábujja fölötti ficakban elférjen, az ajtókárpitokat letépte, hogy a mögöttük keletkező űrbe gint pakolhasson, a futómű helyére nevetséges gumibakokat tett, hogy a tekercsrugók se raboljanak helyet az utastérből, és a lehető legkisebb, robogók számára is szégyenletes tízcolos kerekeket tett a kaszni négy sarkára, amivel további négy közepes utazótáskányi teret nyert az alig három méteres törpeautóban. Az eredményt ismerjük: a Mini külsejéhez képest döbbenetesen tágas.

Amikor a franciák nekiláttak megtervezni minden idők egyik legsikeresebb egyterűjének, a Scenic-nek a negyedik generációját, először rajzoltak négy kereket. Húszcolosat. Akinek ez nem mondana semmit: az aktuális S Merci alapmérete 17-es, buszokon, kamionokon 22,5 colos kerék van. Az új Scenic mérete e kettő közé ékelődik. A négy óriáskerékre ráállították a Mégane, Talisman, Espace CMF nevű platformját, és ami ebből a nászból kisült, az lett az új Scenic. Talán túlzás lenne minden hibáját a nagy kerekekre fogni, de egy részük biztosan erre vezethető vissza. Szerintem ez az év öntökönszúrása a Renault-tól.

Hiszen van egy remek, vadonatúj platformjuk, amelyre a mennyei Espace, a csodálatos Mégane és az imádni való Talisman épül, megannyi remek autó, ügyes futóművel, döbbenetes zajtalansággal, vibrációmentességgel, és amikor a leghelykritikusabb kategóriába ültetnék át, akkor valami ördögi sugallatra előszednek négy gigantikus kereket. Nem lettem volna a mérnökök helyében, amikor megjött fentről az ukáz, hogy mostantól ezzel kell dolgozni.

A nagy kerék legnagyobb előnye, hogy cefetül jól néz ki. A Scenicnél kétségtelenül ki is maxolták a témát, a lendületes ívekből építkező dizájn egyszerre filigrán és dinamikus, a csinos, csípőnél összehúzott testen sokat dobnak a hatalmas kerekek. Olyan, mintha egy tanulmányautót elkezdtek volna átalakítani szériagyártáshoz, de félúton megszökött volna. Káprázatos a 2010-es évek Renault-formavilága, sziporkázó ötletek igényes megvalósítása, kezdve a slankító küszöbfodortól a fekete tetőn át egészen a csábosan domborodó motorháztetőből egy darabkát kiharapó, csillogó jelvényig.

A Scenic rövid és hosszú változata ugyanolyan arányos, nem tudom, hol csalták el a centiket. Héttel nagyobb a Grand Scenic tengelytávja, huszonhárommal a teljes hossza, mégsem esetlen egyik sem, legfeljebb kicsit gombócszerűbb a 4,4 méteres rövid. Itt állok a nemzetközi bemutatón, Bordeaux mellett a tengerparton, és csodálom őket, ezeket a modern művészeti alkotásokat, amelyeket autónak neveznek. Nem tudok betelni velük – amióta megláttam az első fotókat a Genfi Autószalonról, és élőben is megnéztem őket Goodwoodban, rajongója vagyok a formatervnek.

De eljött az igazság pillanata, be kell ülni és véleményt alkotni a Scenicről mint autóról. Feszengek, mint mindig, amikor sokat várok egy típustól, márpedig a Renault mostani alkotásai magasra teszik a lécet. Háromféle tesztautónk lesz: egy rövid, 130 lóerős benzinessel, kézi váltóval, egy hosszú, 160 lóerős dízellel, automatával, meg egy úgynevezett Hybrid Assist. Kezdjük a picivel.

A fülke a Mégane, Talisman után már ismerős, nem tudnám megmondani, van-e különbség a műszerfal főbb egységei között. Dominál a középső tablet, amely az olcsóbb változatokban nem feltétlenül így néz ki, de a hosszú hajlított lemez, amely terpeszkedve kicsit vágja a térdet, jár hozzá. Ötletes az ülések között előre-hátra tologatható doboz, amely elöl pohártartó, felül könyöklő, középen rekesz, hátul fiók. Igazi hóbortos, franciás megoldás, viszont kifogástalan a kivitelezés, szépen siklik, csukódik, nyílik, minőségi tárgy.

Ellenben csalódás, hogy az ajtók oldalzsebeiben egy félliteres palack is éppen hogy csak elfér, és a kesztyűtartó, amely érintésre térden vág, mivel fiókszerűen pattan ki elektromos vezérléssel, inkább kretén, mint ügyes. Fura választás a tesztautó fekete bőrkárpitja egy családi egyterűhöz: amilyen izzasztó, műanyagszerű a felülete, senkinek nem ajánlanám. A műanyag műszerfalon pedig, amelyhez sem színben, sem formában nem passzolnak tökéletesen az oldalsó toldatok, túlzásnak érzem a díszvarrást, bár most ez a trend: a műanyagot is szeretik varrni.

Mutatós a látvány, szó se róla, de nekem a fapados Mégane egyszerű, habosított gumifelülete őszintébb, szimpatikusabb, és kevésbé tükröződik a szélvédőben. Ellenben a HUD, az orrunk előtt felnyíló műanyaglapra vetített miniműszerfal zseniális: mutatja a sebességet, a tempomatot, a navit, színesben, könnyen értelmezhetően. Minden autóba kéne egy ilyen, sokat segít, hogy ne kalandozzon el a szem a különböző kijelzőkön. Dicsérnem kell még a vékony tetőoszlopok közrefogta hatalmas első háromszögablakokat is, amelyeken keresztül tényleg jól kilátni, nem csak dísznek vannak.

Akkor kezdtem el megrendülni, amikor beültem hátra: a rövid Scenicben egyszerűen nem férek el egy ugyanakkora sofőr mögött a magam 183 centijével. Rengeteg helyet rabol el az egyébként kiváló minőségű, masszív, nyitható-csukható tálca, amelyet állítólag később majd el lehet hagyni, vagyis ingyen nem építik be, ha az ember ezt kéri. De nélküle is kevés lenne a hely, egyszerűen kicsi a lábtér, a lábfej nem fér be az ülés alá, és széltében sem sok esélyt látok három gyerekülés beszerelésére. Ja, és magasan van a padló, ezért a térd is. Érthetetlen, hogyan fordulhat ez elő egy egyterűben. Hát persze, a húszcolos kerekek, hosszában összezsugorítják az utasteret, és feljebb emelik a padlót.

A csomagtartó bő ötszáz literes, el lehet férni benne, de semmi extra. Az űrtartalom úgy jön ki, hogy a magasra emelt padló alatt még két szint van, ahová ezt-azt el lehet rejteni, ezért tűnik alaphelyzetben valamivel kisebbnek. Aranyos extra az elektromosan, gombnyomásra lehajtható hátsó üléstámla, de felhajtani itt is kézzel kell, így aztán nem sokat nyerünk vele.

Menni a Scenic-kel felemás: egyfelől úgy kanyarodik, mint az ördög, amit a húszcolos kerekek javára írhatunk, bár kérdés, hogy ez mennyire szempont egy ilyen családi batárnál. Másfelől viszont nem rugózik szépen, a legkisebb úthiba is átjön, nagyokon pedig csúnyákat tud ütni. A fordulókör (már megint azok a húszcolosok) zavaróan nagy, és zaj is van benne bőven, a futómű felől érkező zúgáshoz száz fölött jól kivehető suhogás társul a tükrök felől. Mintha a Mégane-ban nem hallottam volna ilyet, kellemesebb utazóautónak tűnt.

Tovább rontja a komfortérzetet, hogy a klíma nehezen bír el az üvegháznak is használható utastér méretével. Hiába húztam be az üvegtető árnyékolóját, a hatalmas szélvédőn át ebédlőasztalnyi fekete műanyagra süt a nap, amely hősugárzását a korai francia őszben is intenzíven érezni lehetett. Automata üzemmódban csak a felsőtestre fújja a légkondi a hideg levegőt, oldalirányban nem állítható, csak elzárható rostélyokon keresztül. Ha pedig manuálisan mindenhol hideget kérne az ember, nem tud elég hideget szállítani.

Az egyetlen pozitív meglepetés az 1,2-es, 130 lóerős TCe motor volt, amely szépen viszi a másfél tonnás kasznit, és még a hangja is kellemes. Fogyasztása már annyira nem, kitartó 90-es országutazással is éppen hogy sikerült nyolc liter alá vinni. Nem lepődnék meg, ha városban bőven tíz fölé menne. Ennek egy részét is rá lehet kenni a húszcolos kerekekre, hiszen jóval nagyobb a tehetetlenségi nyomatékuk, mint egy azonos súlyú, de kisebb átmérőjű keréké, így aztán négy jókora lendkereket kell minden gyorsításnál felpörgetni.

A kerekek

Keskeny és viszonylag ballonos a 195/55 R20-as gumiméret, külső névleges átmérője 723 mm, ami bőven túlméretesnek számít személyautók között, ezért nehéz lesz jó magyar módra spórolásból kisebbre cserélni, márpedig a Scenic-et kizárólag ezzel lehet majd kapni. A felni súlya 13 kg, ami az extrém mérethez képest nem sok – egy átlagos 17-es is nyom ennyit. A Renault három gumigyártóval, a Goodyearrel, a Michelinnel és a Continentallal állapodott meg a spéci méret gyártásáról, jelenleg egy garnitúra ára bő 160 ezer forint.

Ezért érezhettük a 160 lóerős, két turbós 1,6-os dci-t a Grand Scenicben is éppen csak elegendőnek, de semmiképpen sem fickósnak. Igaz, itt már inkább 1,7 tonna önsúlyról beszélünk, de 380 newtonméternek azért emberesen kellene tekernie a hatsebességes, dupla kuplungos váltót. Ezzel szemben a hajtáslánc inkább kulturáltságával, kellemes hangtalanságával és a szépen kapcsolgató váltóval tűnt fel, mint erejével.

A Grand Scenic méreteinél fogva sokat tompít a rövid változat gyengeségein. Itt már tálcástul is el lehet férni a hátsó ülésen, ha hátra van tolva, bár ilyenkor a hétülésesben leghátul csak láb nélküli emberek utazhatnak. Ha előre toljuk, középen annyi hely marad, mint a rövid Scenicben, leghátul pedig az átlagosnál valamivel kevesebb: gyerekülésből kinőtt srácoknak van pár évük, mielőtt elviselhetetlenül szűknek érzik a teret, de felnőtteknek kizárólag vészmegoldásként használható.

A csomagtartót itt már bátran nevezem tágasnak, még a padlóba hajtogatott ülésekkel is, és a hosszabb tengelytáv, a nagyobb tömeg még a kaszni futását is kellemesebbé teszi. Kicsit ügyetlenebbül fordul, de méltóságteljesebben veszi a kátyúkat, ami nekem jobb kompromisszum ebben a kategóriában. Itt már az olyan apró hibákra terelődik a figyelem, mint a visszapillantóból jelentős területet kitakaró gyerekfigyelő tükör, vagy a lassú központi rendszer, amely sokszor hosszú másodpercek alatt hozza elő a például a navigációt, miután bekapcsoltuk az érintőképernyőn a masszázst.

Lehet, azért olyan lassú, mert olyan egzotikus nyelveket is meg kellett tanulnia, mint a magyar. Ezért dicsérjük is meg: minden kijelzőn Arany János nyelvén képes kommunikálni, sőt, beszél is magyarul. Ne feledkezzünk meg a hátsó USB-aljzatokról, az ajtóoszlopokra szerelt hátsó szellőzőkről, és már egy egészen kellemes csomag képe dereng fel.

A Grand Scenic abszolút élhető autó, még ha nem is olyan meglepően kellemes, mint például a Talisman, és a konkurensek közül is inkább csak a szépségével és kerékméretével lóg ki. Ebben már egyterűhöz méltó a helykínálat – igazság szerint ezt kéne Scenic-nek hívni, a rövidet pedig Petit (kis) Scenic-nek.

És itt van még egy újdonság, amelyet szerényen csak Hybrid Assistként mutatott be a Renault. Ha nem tévedek, ez az első sorozatgyártású 48 voltos hibrid, amolyan átmenetet képez a túlméretezett generátoros, mikrohibridnek csúfolt marketingcsodák és a valódi, Prius-szerű hibridek között. Tíz kilowattal tud segíteni a villanymotor az egyébként közönséges, kézi váltós, 110 lóerős 1,5-ös dci-nek, és a csomagtartóból egy közepes mélyládányi helyet vesz el a szintezőpadló alatt.

Jópofa ez a 48 voltos rendszer, a Boschnál találkoztam vele először, ott azt emelték ki, hogy olcsón gyártható. A Scenic Hybrid Assistot vezetve igazából semmit nem lehet észrevenni, talán – de ez egy hangsúlyos talán – enyhít kicsit a turbólyukon. A turbódízel alacsony fordulaton ettől függetlenül lassan szedi össze magát, szóval nem egy világmegváltás, legfeljebb annyiban, hogy 92 grammos szén-dioxid-kibocsátást lehet ráírni az NEDC-ciklus jóvoltából, ami flottavásárlásoknál, illetve bizonyos adózási rendszereknél előnyös lehet. Hogy a valóságban mennyi gázolajat spórol meg a rendszer, arról még nincs hiteles adat.

Aki megkívánta a Scenicet, pár hónapot még várnia kell, november-december környékén érkeznek az elsők Magyarországra. Az induló ár a rövid esetében 5,3 millió, a Grandért pedig legalább hatot kell letenni. Nem rossz ár egy csinos, modern egyterűért, bár én igazából csak a Grandot mondanám jól használhatónak. Azokat a vásárlójelölteket lesz a legnehezebb meggyőzni, akik próbálták már a Citroën C4 Picassót, mert az sok szempontból vidámabb, szellemesebb, kellemesebb autó, és bár listaáron kicsit drágább, a Citroënnél nem ritka az akciós ár.

A Scenic leginkább a megjelenésével csábít, be kell ismerni, eszement jól néz ki, és ebben nem kis része van a húszcolos felniknek. Lehet, hogy csak átugrott pár évet a Renault, és nemsokára már minden autón ilyen lesz, azon fogunk csodálkozni, hogy valaha régen még apró, 17-os felnivel is gyártottak autókat.

Az oldalról ajánljuk

Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
  • Hírek

Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba

Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál

március 12., 10:58
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
  • Hírek

Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára

Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.

március 12., 13:57
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét
  • Hírek

Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum

Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.

március 12., 12:43
Frissült a Toyota Corolla Európában
  • Hírek

Frissült a Toyota Corolla Európában

A modell külseje és belseje is megújult kissé.

március 12., 14:43
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X
  • Hírek

Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum

Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.

március 12., 09:27
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki
  • Hírek

Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum

A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.

március 12., 11:26
Nem adták meg az elsőbbséget, csattantunk. Mennyit ér így a 2019-es Kiám?
  • Nepperűző

Nem adták meg az elsőbbséget, csattantunk. Mennyit ér így a 2019-es Kiám?

Elsőtulajos, 58 ezret futott, automata, népszerű típus. De mennyit csap le az árból egy baleset?

5 órája
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
  • Közélet

Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?

Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.

március 12., 17:01
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
  • Hírek

Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros

Aki nincs velük, az ellenük van.

március 12., 08:11
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
  • Hírek

Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken

A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.

március 12., 16:00
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
  • Közélet

Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!

A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!

március 13., 06:05
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+
  • Hírek

Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum

Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.

március 12., 05:59
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
  • Hírek

Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal

Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.

március 13., 06:06
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
  • Hírek

A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt

Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.

március 13., 06:06
Ennél németebb új Opelt nem kaphatsz
  • Tesztek

Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025

Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.

március 12., 05:59
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
  • Hírek

Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal

24 órán belül elfogtak.

március 12., 07:26
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
  • Hírek

Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!

A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.

március 11., 15:30
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
  • Hírek

Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos

Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.

március 11., 14:35
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
  • Hírek

Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában

Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.

március 11., 12:10
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
  • Hírek

Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén

Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.

március 11., 14:36
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
  • Hírek

Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában

A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.

március 11., 13:54
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
  • Olajdoktor

Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?

A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?

március 11., 17:11
Top Gear Bentley Turbo R
  • Hírek

Top Gear Bentley Turbo R

március 13., 07:31
Toyota Corolla 2025 facelift
  • Hírek

Toyota Corolla 2025 facelift

március 11., 15:22
Részeg kamionsofőr kontra pihenő
  • Hírek

Részeg kamionsofőr kontra pihenő

március 11., 11:19
Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki

március 11., 14:04