Átejtés a javából
Használtteszt: Citroën C2 VTS – 2005.
Formája örök. Lefogadom, harminc év múlva benne lesz a dizájnlexikonban, mint a kétezres évek ikonja. Se előtte, se utána nem készült ennyire dögös kinézetű törpeautó, mint a C2 VTS. Milyen kár, hogy nézni jobb, mint hajtani.

Mintha mindig lefelé nézne, fölényesen, ahogy csak igazi dívák tudnak. Gömbölydeden, töretlen ívben domborodik az orra, a szélvédő tövében pedig egy másik, lendületét a hetyke légterelőig el nem vesztő ív kezdődik. Sárvédői mintha hozzátoldott szélesítések lennének. A kerekdedség hangsúlyos, visszatérő motívum, kontrasztként ott a szinte függőlegesen lecsapott far, és az összetéveszthetetlen, lépcsőszerűen, kétszer is megtört övvonal. Kezet csókolok Donato Cocónak, aki kifaragta az agyagból. Méltatlanul tűnt el a Citroën dizájnerzsenije, miután megalkotta másik fő művét, az első C4-est.
Hiába tagadnám, imádom, ahogy kinéz a C2, bár azt is tudom, nem mindenki van így. A nagy műalkotások általában megosztók. Annyi biztos, hogy a C2-k legsportosabbika, a VTS a két vaskosabb lökhárítótól, a küszöbtoldatoktól és a nagy kerekektől igazi kis GTI-gyilkosnak néz ki. Súlyos örökséget cipel, mert a Saxo VTS talán a legmérgesebb kis ördögfajzat, amit a világ a hátán hordott. Vannak öregek, akik még a Peugeot 205 GTI-re is emlékeznek, amely szintén ugyanazon a fán termett, ahonnan a C2 almája lepottyant. Ha a megfelelési kényszert kilóban mérnék, a C2-t tonnák terhelnék.

Ránézésre márpedig vígan elbánik a múltjával, egy pillanatig nem akar az ősökre hasonlítani. Jobb is, mert a Saxót semmiképpen nem sorolnám az emlékezetes műtárgyak közé. Ráadásul a C2-be rengeteg ötletet zsúfoltak, amelyek egy része ugyan öncélú, de vannak köztük praktikusak is.

Rafinált hülyeségnek tűnhet például a kétfelé nyíló csomagtérajtó, amelynek elsődleges értelme nem a padnak használható alsó perem, hanem a szűk helyen is nyitható felső fedél. Aztán ott a hátsó sor: pad helyett két különálló ülés. Úgy gondolhatták, ha már úgysincs hely hátul, pláne három embernek, legyen inkább csak két szék. De az egész beltér ötletes, vidám, annak ellenére, hogy kendőzetlenül a legolcsóbb anyagokból építkezik.

A C2 egy rövidített C3, annak műszerfalával és első helykínálatával. Mivel viszonylag széles, két férfi is bátran elücsöröghet benne anélkül, hogy gyanúba keverednének. Mögöttük persze senki ne számítson semmi jóra, a csomagtérben sem: a 3,66 méter hosszú C2-esre a legjobb kétülésesként gondolni, 785 literes raktérrel és két felhajtható pótüléssel, vész esetére.
Koraszülött városi sportautó
A mostanában divatos két irányzat, dobozszerű praktikum és dizájngyöngyszem garázsdísz közül a Citroën az utóbbit választotta.
Éppen betöltötte a tizedik életévét a harsánykék VTS, amelyet a Becsületesnepper hozott be nemrég Belgiumból. Nem egy lelakott példány, szervizkönyve is van, bár kicsit foghíjas, de az autó állapotán látszik, hogy a 108 ezer kilométer stimmel. Hogy is lenne másképp, hiszen Belgium az ország, ahol már évtizedek óta működik a nálunk négy éve bevezetett óraállás-regisztrálós rendszer, és minden adásvételnél kötelező kiváltani a Car-Passt. Ezen szerepel az összes eddig bejegyzett kilométeróra-állás. Belgium, ahol becslések szerint mindössze két százalék a tekert autók aránya.
Az újautó-tesztekben sokszor emlegetett kopogós műanyagokat tízévesen már tartósságuk miatt szokás dicsérni – így alakul át egy autó megítélése, ahogy telnek az évek. A C2-esre sem lehet panaszkodni, most is ugyanolyan filléres, de vidám, ötletekkel teli, mint újonnan, de legalább nincsenek szomorúan málló tapintásjavító bevonatok, mint némelyik prémiumban. Két hibát találni a fülkében: a beszállásnál meggyötört üléstámla anyaga felfeslett az oldallégzsák borítása mellett, illetve az új korában oly csinos, fémes hatású váltógomb megkopott az izzadt tenyerek markolászásától.

A dühös francia huligánnövendékek a felelőtlenségükről híresek. 205 GTI, Saxo VTS, Twingo RS: korszaktól függetlenül a legmérgesebb, leghangosabb, legintenzívebb élményt ígérő és adó, kevés lóerőből hatalmas menést produkáló, helyenként az ön- és közveszélyesség fogalmát kimerítő kisautókat készítették a franciák. Egyszerű, de lelkes motorok eldobható, alufóliából hajtogatott dobozban, ez a bevált recept. Ezt vártam a kis kék Citroëntől is is.

Pár méter alatt kiderült, a C2 VTS-t nem lehet a felsoroltakhoz hasonlítani. Vagy nem volt meg a szándék, vagy a pénz, mindenesetre fél szívvel készült. Megörökölte a Saxo 1,6-osát, de át kellett dolgozni, hogy teljesítse az Euro 4-et. A korai elektromos szervokormány is olyan adottság, amelyből nehéz erényt kovácsolni. És ami talán a legrosszabb: több mint száz kiló plusz súlyt cipel a C2 az elődjéhez képest. Biztos vagyok benne, hogy mindezek ellenére lehetne szívmelengetően vidám autó, de sajnos inkább csak közepesen langyos.
A motor lustán, kelletlenül veszi a gázt, egyedül üvöltő hangja emlékeztet az ősökre. Magas fordulaton, értsd, 4-5 ezer fölött mintha lenne benne erő, de nem kívánja, nem kéri, hogy gyilkolják, ami nagy baj egy olyan autóban, ahol nem a lóerők mennyisége csinálja a bulit. A váltó rászolgál a leggyalázatosabb, franciákra vonatkozó előítéletekre. Olyan hosszú úton jár, hogy csak a szerencse mentett meg a vállficamtól, amikor egyesből kettesbe rántottam. Mentségére legyen mondva, nem reccsen, szépen veszi a fokozatokat, sőt, melléváltani is nehéz, csak éppen az élményt döngöli a földbe.
Az említett villanyos szervokormány a másik élménygyilkos: száz százalékig szintetikus, túl hosszú áttételű, visszajelzésmentes. Nagyokat kurblizgatunk a volánnal, miközben a görbülékeny, tétova váltókarral kavarunk, hogy életben tartsuk a Garfield vasárnap reggeli munkakedvével berregő motort – nem igazán hozza meg a kedvet a betyárkodáshoz.
Az elfuserált a gépészet, mint egy valaha finom, de megpenészedett narancs a gyümölcstálban, úgy rondít a csodás futómű és a merev kaszni egységébe. A rövid, kerekeiket a sarkaikon hordó autók ügyesen mozognak, de köztük is fantasztikusan közvetlenül, természetesen pattog ide-oda a C2, ahogy pörgetjük a tohonya kormányt a kezünkben. Gázelvételre a szép hagyományoknak megfelelően moccan a feneke, amíg meg nem fogja a menetstabilizáló elektronika. Tényleg mindent tud, amit egy pici bódé alá tolt csatolt lengőkaros futóműnek tudnia kell, és még csak nem is rázza ki az aprópénzt a kabátzsebből.
A háromajtós kaszni talán a négycsillagos NCAP-törésteszt melléktermékeként ilyen masszív, mindenesetre nem érezni benne semmi csavarodást, nyekergést. Bazalttömbszerűen rezzenésmentes, ha az elődeihez mérjük, de abszolút skálán is megállja a helyét. Ide mehettek a plusz kilók, a biztonságra, amit józan ésszel nem lehet kritizálni. De ha a szívemre hallgatok, visszasírom a tekergő-nyekergő Saxót.

Egyértelmű, a C2-nek nem a valódi sportosság a vonzereje. Végtelenül csinos, jópofa, praktikus törpe, kategóriájához képest elég jó felszereltséggel. Ha úgy vesszük, digitklíma, CD-játszó, ESP és négy légzsák mellé kapunk egy 1,6-os motort meg nagyon vagány megjelenést. Egymillió környékén, amennyiért a hasonló korú C2 VTS-ek mennek, nem is rossz koktél. Csak nem szabad sokat várni tőle.
A C2 VTS nem egy Fiesta ST-kaliberű holmi, de még a nemrég próbált Yaris TS-ben is nagyobb a tűz. Inkább stílusos, majdnem azt írtam, csajos autó. Különösebb műszaki bajairól nem tudni, a cég akkori korszakának megfelelő minőségi, összeszerelési durva szórástól eltekintve. Értsd: vannak évekig kifogástalanul működő példányok, illetve minden hétre irgalmatlan szívásokat tartogató, igazi elátkozott C2-esek, legalábbis ez derül ki a Népítéletből, ahol a típus 6,8-as átlaga nem túl acélos.

Ha azt nézzük, hogy a működő, normálisnak látszó C2-esek 7-800 ezer környékéről indulnak magyar papírral, nem akkora luxus rádobni még egy kicsit, hogy egy csinos VTS-sel szaladgáljunk a városban. A másik érdekes alternatíva aszkétáknak az 1,4-es HDI, amely az AX és a Saxo dízel örökségét továbbvíve valódi négyliteres fogyasztást ígér, és ezzel a legolcsóbban fenntartható autók közé tartozik. Persze jó kérdés, hogy miért választana az ember mondjuk egy jól bevált Fiesta helyett egy C2-est, hacsak nem azért, mert olyan szédítően jól néz ki. Na ugye.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Égéstér
Jófejségből mentenek életet
A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
