A Ceedet is elnyomják?

Kia Ceed 1,0 GT Line – 2015.

2015.11.29. 06:48 Módosítva: 2015.11.29. 09:24

Adatlap Kia Cee'd GT Line 1.0 TGDI - 2015

  • 998 cm3-es,soros 3 hengeres benzines
  • 120 LE @ 6000 rpm
  • 171 Nm @ 4000 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    11.1 másodperc
  • Végsebesség:
    190 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    4.9 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    6.2 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    4.2 l/100km
  • 5 859 000 Ft

Autós és motoros csoportteszteken, mármint nem különböző márkák összehasonlító tesztjein, hanem amikor valaki a saját termékpalettáját mutogatja végig, alapszabály, hogy a kisebbektől haladunk a nagyobbak, erősebbek felé. Ha bármiből, ami jobb, átülünk bármibe, ami rosszabb, a kevésbé jó csak még rosszabbnak tűnik.

A háromhengeres Ceedbe majdnem közvetlenül az új Optimából ültem át, és tudják, mi volt az első gondolatom? Hogy Jézusom, ennek szegényszaga van. Valójában nyilván nem, hiszen negyednapra már csak sima újautó-szagot éreztem, de a kezdeti benyomások szempontjából nagy hiba volt, hogy annak idején lecsaptam a frankfurti Optima-bemutatóra. Kisebb a Ceed, hiszen nem D, hanem C szegmens, értelemszerűen kicsit fapadosabb is. A kettőnk viszonya az első napokban még csak romlott.

Mert hangja egyszerűen borzalmas. Próbáltam már az új Astra háromhengeresét is, ami csúnyábban szól, mint amit a Corsába és az Adamba raknak, ez más minőség. Nem látogatok pártbulikat, de nagyjából ilyennek képzelem, amikor Harrach Péter nagyon részegen megpróbál bemutatkozni, de nem sikerül. Ez a háromhengeres harákolás persze megvan a legtöbb háromhengeresben, még a BMW i8-ban is, de a Kia Ceedé más minőség. Lehet valami baj a karosszéria általános zajtervezésével, mert egy kiadós gyorsításra nem csak a motor felől jön a slejmes harákolás, hanem mintha egy akusztikus gitárban ülve hallgatnánk az influenzás előadóművészt.

A történetben az a szomorú, hogy miattunk, értünk ilyen. Mi, uniós polgárok küldtük ugyanis az Európai Parlamentbe azt a 751 Deutsch Tomit, akik kitalálták, illetve megszavazták, hogy menjünk rá a papíron kisebb fogyasztási adatokra, de simán beengedjük az európai kikötőkbe a környezetszennyezés netovábbját, az amerikai és katari palagázszállító tartályhajókat, melyek már önmagukban, mint szállítási mód is a környezetszennyezés netovábbjai.

Milyen is volt az első Ceed alapmotorja? 1,4, 109 ló (137 Nm), és a szó már-már hondás értelemben vett kifinomult, fickós kis benzines, amivel lehetett közlekedni, de a szemét kinyomni is öröm. Jöttek azóta Koreából egyéb jó szívómotorok is, ott a SsangYong 1,6-osa a Tivoliban, de hogy közelebbi példát mondjunk, a Suzuki Vitara 1,6-os szívó benzinese is döbbenetes dolgokat tud. De az uniós környezetvédelmi szuttyongatás egyre erősebb, előbb-utóbb szívómotorral teljesíthetetlenek lesznek az előírások, úgyhogy bűneink zsoldjaként megkapjuk ezeket. Takarékoskodásból ugyanis alapvetően kétféle van. Az egyik, amikor valamiből csak annyit használunk, amennyire tényleg szükségünk van. A másik, hogy izomból, idióta módon próbálunk spórolni, miközben a végelszámolásnál legalább annyit fogyasztunk, mint különben.

Erre nagyszerű példa, amit még az új 7-es BMW bemutatója alkalmából láttam Porto repterén. Ott a vécében úgy működik a kézmosó, hogy fotocellás, de, és most bilincseljék magukat egy paksi kerítéshez, néhány másodpercenként megszakad a vízsugár. ???!!! Mintha egy reptéren relaxációs céllal csurgatnám hosszasan a kezemre a hideg vizet a gomolygó domesztoszos húgyszagban. És mire rájövök, hogy nem a fotocella rossz, már végigpróbáltam három csapot is, és kikísérleteztem, hogy egy-egy kéztartást mozdulatlanul előadva is ugyanúgy szaggat a víz, nagy valószínűséggel több vizet fogyasztottam, mint egyébként. Na ez egy igazi idióta spórolás, és a downsizingnak sincs több értelme. Félreértés ne essék, ez a legkevésbé sem a Kia sara.

A Kia új háromhengerese egy literből hoz ki 120 lovat és 171 Newtonmétert, ami papíron feltétlenül jobb, (1179 kg) régi Ceed: 1163 kg. 11,6 volt a régi gyorsulása, 11,1 az újé, de két külön világ, és nem az új előnyére. Először is akkora turbólyuka van, mint a Káli-medence; azt viszonylag jól megcsinálták, hogy elinduláskor ne fulladjunk le, de utána ördög tudja, mi következik, és miért. Egyszerűen nem tudom megfejteni, hogyan működik, persze keveset is mentem vele, mert közben volt egy Renault Talisman sajtóutam, de az biztos, hogy nem tudtam kiismerni.

A padlógáz például mintha azonnal fulladásos halálhoz vezetne, de én a katalógusban arra is rácsodálkoztam, hogy 6000-es fordulatnál van a teljesítménycsúcs. Én valahová 5000 köré tettem volna, de az az igazi baj, hogy mintha teljesen kiszámíthatatlan lenne, milyen fordulatszámon hogyan indul meg. A padlózós kókadással az a baj, hogy a padlógáz az ember alapvető pánikreakciója. Gyakran fordul elő olyan helyzet, hogy mondjuk egy jobbkezes utcában még pont elférne az ember, mielőtt odaérnek azok, akiknek egy-két másodperc múlva már elsőbbséget kéne adni. Ilyenkor mire átlátjuk a helyzetet, és biztonsággal a továbbhaladás mellett döntünk, már csak nagyon lassan gurul az autó. Na, ilyenkor egy padlógázra mindig azt hiszi az ember, hogy egyes helyett véletlenül hármasba húzta, de nem: az tényleg egyes, csak kicsit nehezen szedjük össze magunkat.

Egyébként megindul, és bármilyen meglepő, jókat lehet vele autózni, a szó vicsorgós, halálba hajszolós értelmében. Igaz, ebben a motornak csak a kis tömeg miatt van szerepe. Az új Astrákkal is ez volt, ott is a leggyengébb háromhengeresek mozogtak a legfickósabban. A Ceedben elképesztően jó a balansz, lehet vele gyorsan menni, főleg persze lejtőn, de ha jól sáfárkodunk azzal a kevéssel, amink van, azért emelkedőn is előzhetünk. A balansz egyik része a kis tömegű motor, a másik a fantasztikus futómű, amit városban percek alatt meggyűlöltem, mert ráz, a szerpentinen pedig két kanyar után mindent megbocsátottam neki, mert annyira kontrollálhatóan, tüzesen és informatív módon tartja az úton az autót, ami már kihalt a kompakt kategóriából.

Ez nagyon nem úgy néz ki, mint sok más, feleslegesen és bután keményített futómű valami gyári, de sittes ültetőszettel, nagyon érezni rajta, hogy ezen még a kocsmában, sörözés közben is gondolkodtak a mérnökök. Vannak mindenféle feleslegesen erős csúcsmodellek, de tartom, hogy igazán jókat autózni, főleg magyar körülmények között, ilyennel lehet. Valami ehhez hasonlót tudott az első, alapmotoros Ceed is 2007-ben, csak közben ugye szigorodtak a normák, és hangélményben visszatértünk a papundekli lappal hangosított gyerekbiciklik szintjére.

A belseje különös élmény. Ott van egyszer a Kia furcsa vonzalma a bőrözéshez: ha valami nem műanyag, például az ajtón, azt bebőrözik. Ami azért ránézésre nagyon hasonlít egy fekete műanyagra, amiből egyébként elképesztő mennyiségeket tartalmaz a Ceed. Mint egy jégzajlás a Fekete-tengeren: mindenütt hatalmas, fekete táblák torlódnak egymásra. Gondolom, ez van a Kia arculati kézikönyvében, és ennyi, pedig több textil = jobb zajkomfort. Funkcionálisan egyébként minden rendben van, a navi gyors, a hifi jól kezelhető, logikus az elrendezés: alul klíma, középen ülésfűtés, ESP, központi zár, felül meg az érintőképernyő. A hangszínt történetesen úgy állítjuk, hogy megnyomjuk a balansz gombot, de ez bőven befér a kalkulálható hülyeség kategóriába. A kormányon a szokásos, nyomasztó gombmennyiség, akárcsak az Optimán, de soha nem fogok utánaszámolni, és egy hét alatt a funkciókat megtanulni.

És hoppá: mind a négy ablak fel-le automata. A sminktükör világításánál pedig megint tetten érhetjük a Kia névtelen gróf Széchenyijének önmarcangoló vívódását: adna ő mindent, kényeztetné nemzetét, de nem szabad vevőket kannibalizálni a drágább modellektől, így még a tükör takarólemezének elhúzására sem kapcsolódik fel a világítás. Bizony, az éjszakai topsmink körültekintő felhelyezése egy billenőkapcsoló megnyomásával kezdődik.

Kíváncsi lennék, melyik Kia-dolgozó hekkelte meg úgy Peter Schreyer ellenőrző rendszerét, hogy átment rajta egy valódi műszerfalgomb TEMP felirattal, mellyel Celsiusról Fahrenheitre válthatjuk a kijelzőn a külső hőmérsékletet. Az az olvasó, aki a legéletszerűbb helyzetet vázolja fel olyan esetre, amikor szükségünk van egy nem menü mélyére rejtett, hanem közvetlen, fizikai gombra, vendégem egy pici, piros, nyolcgigás Kia pendrive-ra, melyen egy mikro USB kimenet is van. Kapcsolódó Wikipedia-link.

Azt se tudta, hány fokos

„Fahrenheit a róla elnevezett hőmérsékleti skálát az után dolgozta ki, hogy meglátogatta Koppenhágában Ole Rømer dán csillagászt. Rømer fejlesztette ki az első termométert, melynek kalibrálásához két rögzített pontot alkalmazott. A Rømer-féle skálában a víz fagyáspontja 7,5 °Rø, a forráspontja 60 °Rø. Fahrenheit azt szerette volna, hogy a skálában ne legyen negatív érték, ezért a skála nullapontját szülővárosa, Danzig (Gdańsk) 1708-as, legkeményebb telének hidegéhez viszonyította; ezt ammónium-klorid és víz keverékével könnyen elő tudta állítani: ez az érték -17,8 °C. Saját testhőmérsékletét 100 °F-ként határozta meg, a víz olvadáspontja 32 °F, forráspontja 212 °F. Fahrenheit azonban a mérések idején vagy lázas lehetett, vagy azt szerette volna, ha a skála két végpontja között pontosan 180 fok a különbség, ugyanis a megadott rögzített értékek nem pontosak (ez csak Fahrenheit halála után vált nyilvánvalóvá). A normális emberi testhőmérséklet értéke ugyanis 98,6 °F (37 °C), szemben az általa megállapított 100 °F (37,8 °C) értékkel. ”

Korea amúgy sem fél a gomboktól: a kormányfűtésnek és a kormány üzemmódjának (sportos-normál) is külön gombja van, miként a képernyő kikapcsolásától sem sajnáltak egyet. Nekem ez nagyon nem fáj.  Az akusztikai komfortot nagyban javítja a kategóriában kifejezetten jó hifi, amivel még MP3-ban sem esik rosszul a zenehallgatás, és ha üvölt az AC/DC, egyből nem fáj a motorhang. Egyszer végig is boncolnék néhány új autót, hogy miért van egy Mercedesben híres márkanév alatt hallgathatatlan hulladék, és hogy vajon amit hallok, mennyiben múlik a tervezésen, és mennyiben a felhasznált komponenseken. Az ülések talán a kategória legjobbjai, holtversenyben a Golf és a Seat jellegzetes, kemény ülőlapjaival és háttámláival, melyektől vélhetően egyszerű, de lelkiismeretes koppintás útján jutottak el. Vagy megvették ugyanattól a beszállítótól.

A kormányt túlszervózták, szerintem nem illik a futóműhöz; én egy kicsit keményebben szeretnék küzdeni az irányításért. Ez egy plötty futóműhöz illene, ehhez kicsit zsigulisabbra venném a rásegítést. Lehet ugyan egy gombnyomással állítani, de az kevés. A kézifék is sajnos gombnyomásra működik, ami felveti a kérdést, hogy ha már ezen spórolnak, mert ugye az elektromos kézifék soha nem a mi kényelmünket szolgálta, akkor miért nem csapnak hozzá egy átkozott emelkedőn induló asszisztenst? Plusz ugye az elektromos rögzítőféknek induláskor sebességben, gázra ki kell oldania, ezt a Ceed pedig csak előremenetben csinálja. Pedig a hátramenet is csak egy elindulás.

A váltó jó, de mintha szándékosan lenne kissé lötyögős, pedig szerintem Optimát nem nagyon vesznek már kézivel, hiszen a Kiának van egy tökéletes duplakuplungosa. Tényleg, azzal lesz majd a Ceed az igazi. Addig pedig marad a kétely, hogy a Kia egyfelől eljutott a német prémiumok S-Line-ozásához és M-pakettezéséhez, hogy nekik is van csak optikailag sportos modellváltozatuk, ami nem GT, csak GT Line. Viszont ha ez egy sima Ceed futómű, akkor nekem az összes Ceed túl sportos; én kicsit másképp képzelek egy kompakt autót, még akkor is, ha nem árt egy kis feszesség. Jó az agresszívebb körbeszpojler, meg az apró vizuális trükkök, de furcsa, hogy ez szerintük műszakilag megegyezik egy polgári Ceeddel. Majd végzek egy összehasonlító elemzést a Kiánál, mindenféle próbakörrel, de ez részletkérdés.

A lényeg ellenben: a Kia 2015-re egyértelműen ott tart, hogy tudnának csinálni olyan kompakt autót, ami jobb, mint a Golf, vagy legalábbis nagyobb és egyenlő. Tudnának, de valószínűleg nem akarnak: szándékosan távolíthatták el az Optimától, hogy egy Kia-szalonban bóklászva jobb legyen a kontraszt, de ezekkel a műanyagokkal egy kicsit túltolták.

Totalcar értékelés - Kia Cee'd GT Line 1.0 TGDI - 2015

7
TC

Nehéz ügy, mert ha ön szereti a sportos futóművet, akkor 10 pont, ha inkább a kényelmeset, 5. Átlagban ez kiad egy erős 7-est, a gyakorlatban viszont ha valaki csak kényelmesen autózna, vegyen inkább mást.

Népítélet - Kia Cee'd

7,7
Nép
7.7
7.2
8.3
8
8.9

Az oldalról ajánljuk

Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
  • Hírek

Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója

A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.

március 13., 12:06
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
  • Hírek

Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje

A bevált recepten csak fejlesztettek.

március 13., 15:49
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
  • Hírek

Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet

Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.

március 13., 14:59
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
  • Hírek

Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét

Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.

március 13., 13:45
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
  • Hírek

A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini

Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.

március 13., 11:48
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
  • Hírek

Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban

Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.

március 13., 10:15
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

március 13., 16:45
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
  • Hírek

Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal

Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.

március 13., 06:06
Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek
  • Hírek

Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek

Nem a BMW a legfontosabb.

március 14., 06:04
A követési távolságról
  • Közélet

A követési távolságról

Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.

március 14., 06:04
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
  • Hírek

Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal

24 órán belül elfogtak.

március 12., 07:26
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
  • Hírek

11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.

március 13., 08:58
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
  • Hírek

Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros

Aki nincs velük, az ellenük van.

március 12., 08:11
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+
  • Hírek

Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum

Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.

március 12., 05:59
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét
  • Hírek

Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum

Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.

március 12., 12:43
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki
  • Hírek

Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum

A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.

március 12., 11:26
Frissült a Toyota Corolla Európában
  • Hírek

Frissült a Toyota Corolla Európában

A modell külseje és belseje is megújult kissé.

március 12., 14:43
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
  • Közélet

Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?

Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.

március 12., 17:01
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
  • Hírek

A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt

Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.

március 13., 06:06
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
  • Hírek

Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba

Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál

március 12., 10:58
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
  • Hírek

Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára

Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.

március 12., 13:57
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X
  • Hírek

Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum

Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.

március 12., 09:27
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
  • Hírek

Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken

A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.

március 12., 16:00
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
  • Közélet

Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!

A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!

március 13., 06:05
Morgan Supersport
  • Hírek

Morgan Supersport

március 13., 11:25
Új, hétszemélyes Skoda
  • Hírek

Új, hétszemélyes Skoda

március 13., 13:38
Dacia Duster (gáz) – 2025.
  • Tesztek

Dacia Duster (gáz) – 2025.

március 13., 09:26
Top Gear Bentley Turbo R
  • Hírek

Top Gear Bentley Turbo R

március 13., 07:31
Autók, amikben felnőttünk II.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk II.

március 14., 00:06