Egy klasszikus 2025-ből

Teszt: Peugeot RCZ R – 2015.

2015.10.27. 06:20 Módosítva: 2015.10.27. 07:47

Adatlap Peugeot RCZ R - 2015

  • 1598 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 271 LE @ 6000 rpm
  • 330 Nm @ 1900 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    5.9 másodperc
  • Végsebesség:
    250 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    6.3 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    8.4 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    5.1 l/100km

Izgatott csend ereszkedett a sárga csempés óvoda aulájára: a Télapó leszállt. A profibb gyerekek már tudták mi következik, de az amatőrök, mint én, még nem látták át a rendszert. Ajándékok. Ajándékok a jó gyerekeknek. Babák, mackók, egyéb érdektelen baromságok, még az sem tűnt fel, hogy a sárga csempés óvoda vasfüggöny mögöttiségétől függetlenül ezek nem a konkrét gyerekeknek hozott ajándékok, hanem közösségiek.

Ahhoz pedig, hogy köztulajdonú termelőeszköznek igazán örülni tudjon az ember, elég sokat kell forgatni a marxizmus klasszikusait. Ímmel-ámmal énekeltem tehát, amikor kellett, aztán a Télapó egyszerre csak előhúzta a puttonyból a Holdjárót. Piros, egy Matchboxhoz képest fenségesen hatalmas, az oldalán sárga rakét, a tetején pedig, ugyancsak festve, egy űrsétáló űrhajós. De nem is ez volt a lényeg. Hanem hogy a Télapó, aki gyanúsan rutinosan üzemelte be az eszközt, megnyomott rajta egy gombot, attól pedig a Holdjáró elindult, és a közepén kiemelkedő fehér gömbnek hirtelen mindenféle színe lett.

Nem sokat tudtam a Holdról, még kevesebbet a Holdjárásról, hogy például egy igazi holdjáró inkább kabrió, még inkább hordóabroncs kerekű dűnebuggy. Azt sem firtattam, mire megyünk a Holdon egy felfordított szappantartóval, ami fogalmatlanul kóvályog, míg neki nem megy mondjuk a Leibnitz-helynek, aztán visszatolat, és egy teljesen értelmetlen, bizonytalan félkörívet követve belehajt a Daedalus-kráterbe, ahol aztán színes kupolástul, lapos elemestül véget ér a nóta.

Nem tehettem róla, egyszerűen kellett, de annyira, amennyire még utána sem, szinte semmi. Ahogy kiderült, ezt még annyira sem hozta nekem a Télapó, mint a mackókat, végigüvöltöttem az ünnepséget, a barna orkándzseki felhúzását a madzagon himbálózó egyujjas kesztyűkkel, és sós, taknyos könnyeket nyelve hüppögtem hazáig. Évtizedekig szunnyadt bennem a szikra, a margarinos doboz tetejére szerelt üveg félgömb, de amikor öt éve először megláttam a Peugeot RCZ-t, nyilvánvaló volt, hogy nálam bizony nem szerepelhet rosszul.

Optikai csalódás, hogy az RCZ-nek egyszerűen minden szín jól áll, inkább arról van szó, hogy a Peugeot-nál ezt sem veszik félvállról. A 2011-es Asphalt Edition például elképesztően félelmetes a szurokfekete fényezésével: szerencse, hogy élőben nem láttam. Az eredeti, 2009-es tanulmányautó kétszáz darabos limitált sorozata is állat volt gyöngyház fehérben, de tesztautónk Marokkó vöröse, ami a 2013-as facelift tartozéka, ugyancsak telitalálat.

Van benne egy adag Spitfire, mármint nem a Triumph roadstere, hanem a legendás brit vadászgép: halvány kereső ceruzavonalakkal rajzolgatunk néhány ellipszist, ahogy jól esik, a tetejére egy kis kupolát, a mérnökök meg majd valahogy belehebrákolják a legerősebb motort, ami csak létezik. Sportautót építeni a Peugeot 308-a s alapjaira nem lehet könnyű formatervezési feladat, de mérhetetlenül hálásabb, mint kupé-kabriót, mert például szemből egy 308 CC sokban hasonlít egy RCZ-re, de az összehajtható merev tető nevű oxymoront legtöbbször csak úgy sikerül megoldani, hogy jóérzésű ember egy keserves fintor kíséretében azonnal elfordítja a fejét. Érdekesség, hogy a Peugeot 308-as ugyanazt az elrendezési elvet követi, amit a Chrysler nyomott valamikor az ezredforduló táján: a cabforward design előre húzott szélvédővonalat jelent. A 308-asnál nagyon fel sem tűnt, az RCZ-nek pedig épp ez ad értelmet, ettől tud annyira hitelesen középmotoros benyomást kelteni. A motor kicsi, és alacsonyra került, profilból simán elhinni, hogy ott sincs. 

A 308-as platformjának előnye, hogy bár az RCZ kicsi, beültettem egy két méter négy centi magas embert, aki kászálódás közben elmesélte, mennyire szeretett volna Toyota MR2-est vezetni. Aztán egy barátja megjelent valahol egy MR2-essel, és a kulcsot is odaadta, vigye el egy körre. Abba végül sikerült beülnie, de a térde a kormány mellett volt, úgy, hogy az ajtót végül soha nem sikerült becsukni. Mivel az RCZ hossza és tengelytávja majdnem centire azonos a 308-aséval, a vezetőülés és a kormány is elég nagy tartományban állítható, úgyhogy ilyet az is vezethet, aki radikálisan kilóg a konfekcióméretből. A hátsó ülés persze ugyanolyan jelképes, mint a TT-ben, de a Peugeot nem figyelmeztet felirattal, rá ne kúrd a csomagtérajtót a hátul ülők fejére, haver, mert a Peugeot Sport első sorozatgyártású autója nem háromajtós.

Az 1981-es alapítású divízió eddig csak olyanokat csinált, mint Vatanen 1984-es 205 Turbo 16-osa, amivel 12 futamból hetet nyerve lett világbajnok a Peugeot, WRC-ket Marcus Grönholmtól Auriolon át Markko Martinig, 1994-ben Forma 1-motort a McLarennek, nem beszélve a 2011-es Le Mans-győztes 908 Hdi FAP-ről. Ezekhez a műszaki tűsarkakhoz képest kicsit gumicsizmás, hogy az RCZ R újdonsága, hogy övé a világ legerősebb 1,6-osa. Jól hangzik, de ugyanolyan hátrányai vannak, mint bármilyen más leg-nek. A világ leggyorsabb autójával nem tudunk boltba menni fékezőernyő nélkül, a világ legerősebb embere állandóan elakad az ajtófélfában, a világ legnagyobb kutyája pedig örül, ha öt évesen még nem nyomorék a csípődiszpláziától. Kezdjük az előnyökkel.

A 266 lovas Prince motort azóta imádjuk, hogy kipróbáltuk a 2007-es Miniben. Megelőzte korát, és egyszerre nagyon sok mindenben. Mondhatni ez nyitotta a downsizing-korszakot, de nem csak a nettó erő miatt szerettük: az igazi titok a karaktere. Nem emlékszem hasonló kisturbóra a korszakból. A közvetlen benzinbefecskendezéses, változó szelepvezérléses feltöltött 1,6-os egyszerre kulturált és harapós, szépen is szól, nem beszélve arról, hogy ha nem kapja meg azt a karbantartást, amire senki sem figyelmezteti a tulajdonosokat, világszerte Novoth Tibik tucatjainak nyújt biztos megélhetést.

5,9 a 0-100; az RCZ olyan gyors, hogy ha városban úgy húzzuk rá a 3-ast, ahogy jól esik, az már bizony autópályán is illegális sebesség lesz. Többször belefutottam, mert annyira adja magát, mindezt úgy, hogy nem pörgettem a kókadt tartományba, hanem mindig ott váltottam, ahol még javában rettenetesen hasított. A 200 lovas Prince 7,6 másodperc alatt van százon, ez volna az RCZ arany középuta. A Nagy RCZ Alapár 8,5 millió forint, ennyiért adják a 156 lovas 1,6-ost. Köztünk szólva, de tényleg ne mondják el senkinek, mert le fogok bukni, hogy puding vagyok, az sem lehet egy kutyaütő, csak hát ha már ennyire sportos a kasztni, aszondom, ugorgyunk 200 lóra egymillió pluszért, 9,5 millió forint fejében. 12 milliót adni az R-ért teljesen értelmetlen.

Nem tudom megkerülni, hogy el ne mondjam, milyen a legutóbbi tesztautómhoz, a Nissan Juke Nismo RS-hez képest. A Nismo szintén 1,6-os benzines turbó, de gyengébb, ráadásul magasabb. Sokkal magasabb: 1560 mm magas, fél centivel alacsonyabb, mint egy sima Juke. A Peugeot 30 centivel alacsonyabb tetővel (1352 mm) készül, és az a nagyon érdekes, hogy a két elsőkerekes, 1,6-os benzines turbó közül mégis a Juke mozog ügyesebben. Semmi baj a Peugeot-val, és a városi közlekedési szemétkedésben az is sokat ad az élményhez, hogy a Juke-ból át is látjuk a forgalmat. De leginkább az a tanulság, hogy a Peugeot-nál bőséggel van mérnöki tudás, a viszont Nissan az ördöggel cimborál. Mindkettő a jövő klasszikusa, de a ritkasága és a formája miatt húsz év múlva az RCZ lesz a nagyobb kincs, addig pedig a Nismo RS a jobb használati tárgy.

Totalcar értékelés - Peugeot RCZ R - 2015

8
TC

Az Audi TT számos szempontból jobb, de ha abból indulunk ki, hogy ennek húsz év múlva még sokkal viccesebb lesz a belseje, már nem is olyan rossz. A külső forma egyszerűen korszakos, és autóként is nagyszerű. Mármint az eggyel gyengébb.

Népítélet - Peugeot RCZ

7,1
Nép
8
10
8
9
1

Az oldalról ajánljuk

Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
  • Hírek

Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet

Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.

március 13., 14:59
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
  • Hírek

Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója

A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.

március 13., 12:06
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
  • Hírek

A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini

Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.

március 13., 11:48
7500 liter felesleges üzemanyagot locsolt szét az úton egy amerikai kamionos
  • Hírek

7500 liter felesleges üzemanyagot locsolt szét az úton egy amerikai kamionos

A férfi azért tette ezt, hogy megszabaduljon a tartálykocsijában maradt felesleges szállítmánytól.

2 órája
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
  • Hírek

Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban

Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.

március 13., 10:15
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
  • Hírek

Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje

A bevált recepten csak fejlesztettek.

március 13., 15:49
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
  • Hírek

Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét

Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.

március 13., 13:45
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
  • Hírek

Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros

Aki nincs velük, az ellenük van.

március 12., 08:11
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

március 13., 16:45
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
  • Hírek

Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal

Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.

március 13., 06:06
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
  • Hírek

11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.

március 13., 08:58
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
  • Hírek

Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal

24 órán belül elfogtak.

március 12., 07:26
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+
  • Hírek

Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum

Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.

március 12., 05:59
Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek
  • Hírek

Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek

Nem a BMW a legfontosabb.

március 14., 06:04
A követési távolságról
  • Közélet

A követési távolságról

Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.

március 14., 06:04
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
  • Közélet

Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?

Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.

március 12., 17:01
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét
  • Hírek

Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum

Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.

március 12., 12:43
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
  • Közélet

Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!

A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!

március 13., 06:05
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X
  • Hírek

Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum

Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.

március 12., 09:27
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
  • Hírek

Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára

Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.

március 12., 13:57
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
  • Hírek

Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba

Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál

március 12., 10:58
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
  • Hírek

A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt

Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.

március 13., 06:06
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
  • Hírek

Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken

A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.

március 12., 16:00
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki
  • Hírek

Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum

A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.

március 12., 11:26
Frissült a Toyota Corolla Európában
  • Hírek

Frissült a Toyota Corolla Európában

A modell külseje és belseje is megújult kissé.

március 12., 14:43
Új, hétszemélyes Skoda
  • Hírek

Új, hétszemélyes Skoda

március 13., 13:38
Dacia Duster (gáz) – 2025.
  • Tesztek

Dacia Duster (gáz) – 2025.

március 13., 09:26
Morgan Supersport
  • Hírek

Morgan Supersport

március 13., 11:25
Autók, amikben felnőttünk II.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk II.

március 14., 00:06
Top Gear Bentley Turbo R
  • Hírek

Top Gear Bentley Turbo R

március 13., 07:31