Izgatott csend ereszkedett a sárga csempés óvoda aulájára: a Télapó leszállt. A profibb gyerekek már tudták mi következik, de az amatőrök, mint én, még nem látták át a rendszert. Ajándékok. Ajándékok a jó gyerekeknek. Babák, mackók, egyéb érdektelen baromságok, még az sem tűnt fel, hogy a sárga csempés óvoda vasfüggöny mögöttiségétől függetlenül ezek nem a konkrét gyerekeknek hozott ajándékok, hanem közösségiek.

Ahhoz pedig, hogy köztulajdonú termelőeszköznek igazán örülni tudjon az ember, elég sokat kell forgatni a marxizmus klasszikusait. Ímmel-ámmal énekeltem tehát, amikor kellett, aztán a Télapó egyszerre csak előhúzta a puttonyból a Holdjárót. Piros, egy Matchboxhoz képest fenségesen hatalmas, az oldalán sárga rakét, a tetején pedig, ugyancsak festve, egy űrsétáló űrhajós. De nem is ez volt a lényeg. Hanem hogy a Télapó, aki gyanúsan rutinosan üzemelte be az eszközt, megnyomott rajta egy gombot, attól pedig a Holdjáró elindult, és a közepén kiemelkedő fehér gömbnek hirtelen mindenféle színe lett.
Nem sokat tudtam a Holdról, még kevesebbet a Holdjárásról, hogy például egy igazi holdjáró inkább kabrió, még inkább hordóabroncs kerekű dűnebuggy. Azt sem firtattam, mire megyünk a Holdon egy felfordított szappantartóval, ami fogalmatlanul kóvályog, míg neki nem megy mondjuk a Leibnitz-helynek, aztán visszatolat, és egy teljesen értelmetlen, bizonytalan félkörívet követve belehajt a Daedalus-kráterbe, ahol aztán színes kupolástul, lapos elemestül véget ér a nóta.
Nem tehettem róla, egyszerűen kellett, de annyira, amennyire még utána sem, szinte semmi. Ahogy kiderült, ezt még annyira sem hozta nekem a Télapó, mint a mackókat, végigüvöltöttem az ünnepséget, a barna orkándzseki felhúzását a madzagon himbálózó egyujjas kesztyűkkel, és sós, taknyos könnyeket nyelve hüppögtem hazáig. Évtizedekig szunnyadt bennem a szikra, a margarinos doboz tetejére szerelt üveg félgömb, de amikor öt éve először megláttam a Peugeot RCZ-t, nyilvánvaló volt, hogy nálam bizony nem szerepelhet rosszul.
Optikai csalódás, hogy az RCZ-nek egyszerűen minden szín jól áll, inkább arról van szó, hogy a Peugeot-nál ezt sem veszik félvállról. A 2011-es Asphalt Edition például elképesztően félelmetes a szurokfekete fényezésével: szerencse, hogy élőben nem láttam. Az eredeti, 2009-es tanulmányautó kétszáz darabos limitált sorozata is állat volt gyöngyház fehérben, de tesztautónk Marokkó vöröse, ami a 2013-as facelift tartozéka, ugyancsak telitalálat.
Van benne egy adag Spitfire, mármint nem a Triumph roadstere, hanem a legendás brit vadászgép: halvány kereső ceruzavonalakkal rajzolgatunk néhány ellipszist, ahogy jól esik, a tetejére egy kis kupolát, a mérnökök meg majd valahogy belehebrákolják a legerősebb motort, ami csak létezik. Sportautót építeni a Peugeot 308-a s alapjaira nem lehet könnyű formatervezési feladat, de mérhetetlenül hálásabb, mint kupé-kabriót, mert például szemből egy 308 CC sokban hasonlít egy RCZ-re, de az összehajtható merev tető nevű oxymoront legtöbbször csak úgy sikerül megoldani, hogy jóérzésű ember egy keserves fintor kíséretében azonnal elfordítja a fejét. Érdekesség, hogy a Peugeot 308-as ugyanazt az elrendezési elvet követi, amit a Chrysler nyomott valamikor az ezredforduló táján: a cabforward design előre húzott szélvédővonalat jelent. A 308-asnál nagyon fel sem tűnt, az RCZ-nek pedig épp ez ad értelmet, ettől tud annyira hitelesen középmotoros benyomást kelteni. A motor kicsi, és alacsonyra került, profilból simán elhinni, hogy ott sincs.

A 308-as platformjának előnye, hogy bár az RCZ kicsi, beültettem egy két méter négy centi magas embert, aki kászálódás közben elmesélte, mennyire szeretett volna Toyota MR2-est vezetni. Aztán egy barátja megjelent valahol egy MR2-essel, és a kulcsot is odaadta, vigye el egy körre. Abba végül sikerült beülnie, de a térde a kormány mellett volt, úgy, hogy az ajtót végül soha nem sikerült becsukni. Mivel az RCZ hossza és tengelytávja majdnem centire azonos a 308-aséval, a vezetőülés és a kormány is elég nagy tartományban állítható, úgyhogy ilyet az is vezethet, aki radikálisan kilóg a konfekcióméretből. A hátsó ülés persze ugyanolyan jelképes, mint a TT-ben, de a Peugeot nem figyelmeztet felirattal, rá ne kúrd a csomagtérajtót a hátul ülők fejére, haver, mert a Peugeot Sport első sorozatgyártású autója nem háromajtós.

Az 1981-es alapítású divízió eddig csak olyanokat csinált, mint Vatanen 1984-es 205 Turbo 16-osa, amivel 12 futamból hetet nyerve lett világbajnok a Peugeot, WRC-ket Marcus Grönholmtól Auriolon át Markko Martinig, 1994-ben Forma 1-motort a McLarennek, nem beszélve a 2011-es Le Mans-győztes 908 Hdi FAP-ről. Ezekhez a műszaki tűsarkakhoz képest kicsit gumicsizmás, hogy az RCZ R újdonsága, hogy övé a világ legerősebb 1,6-osa. Jól hangzik, de ugyanolyan hátrányai vannak, mint bármilyen más leg-nek. A világ leggyorsabb autójával nem tudunk boltba menni fékezőernyő nélkül, a világ legerősebb embere állandóan elakad az ajtófélfában, a világ legnagyobb kutyája pedig örül, ha öt évesen még nem nyomorék a csípődiszpláziától. Kezdjük az előnyökkel.
A 266 lovas Prince motort azóta imádjuk, hogy kipróbáltuk a 2007-es Miniben. Megelőzte korát, és egyszerre nagyon sok mindenben. Mondhatni ez nyitotta a downsizing-korszakot, de nem csak a nettó erő miatt szerettük: az igazi titok a karaktere. Nem emlékszem hasonló kisturbóra a korszakból. A közvetlen benzinbefecskendezéses, változó szelepvezérléses feltöltött 1,6-os egyszerre kulturált és harapós, szépen is szól, nem beszélve arról, hogy ha nem kapja meg azt a karbantartást, amire senki sem figyelmezteti a tulajdonosokat, világszerte Novoth Tibik tucatjainak nyújt biztos megélhetést.

5,9 a 0-100; az RCZ olyan gyors, hogy ha városban úgy húzzuk rá a 3-ast, ahogy jól esik, az már bizony autópályán is illegális sebesség lesz. Többször belefutottam, mert annyira adja magát, mindezt úgy, hogy nem pörgettem a kókadt tartományba, hanem mindig ott váltottam, ahol még javában rettenetesen hasított. A 200 lovas Prince 7,6 másodperc alatt van százon, ez volna az RCZ arany középuta. A Nagy RCZ Alapár 8,5 millió forint, ennyiért adják a 156 lovas 1,6-ost. Köztünk szólva, de tényleg ne mondják el senkinek, mert le fogok bukni, hogy puding vagyok, az sem lehet egy kutyaütő, csak hát ha már ennyire sportos a kasztni, aszondom, ugorgyunk 200 lóra egymillió pluszért, 9,5 millió forint fejében. 12 milliót adni az R-ért teljesen értelmetlen.
A Prince motorcsalád jövőre fut ki a BMW-nél, és a PSA is átteszi a gyártását Kínába, de nem állnak le a fejlesztésével. Van egyébként az RCZ-hez kétliteres dízel is, de látatlanban inkább egy fájdalmas nemváltó sorozatműtét, mint az az autó. Ha egyszer itt a világ legjobb, legerősebb, teljesen alumínium 1,6-os benzinese, ne csináljunk már egy díjnyertes portóiból vébékát. Az erősített kivitelű hatos váltó arra emlékeztet, hogy már kifutóban van a francia autógyártás első olyan váltó-szériája, aminek bőven elfogadható a váltási érzete. Ez ugye még bőven a régi 308-as váltója, mégis jó; ugyanolyan mesterséges benne a vaskos, roszogós váltási érzet, mint a Fordokban, de százszor inkább egy mesterséges jó, mint egy természetes rossz. Ráadásul ez a váltási érzet nem hazugság: maga a szerkezet sem rossz, nem kell koncentrálni, nehogy rosszat dugjunk a hatos kulisszában.

Azért propagálom annyira a THP 200-at, mert egy sportautó mégse legyen alapmotoros, de az RZC-vel igazából futóműből is nagyon jól lehet autózni. Az alacsony súlypont már önmagában csodát tesz, ugyanazt a csodát, amit a Mazda MX5-ös, vagy a Honda S2000 futóműve, csak ebben nincs kettős keresztlengőkar, meg hasonló műszaki flik-flakk. A lényeg így is tökéletesen élvezhető: élénk, vérpezsdítő kormányreakciók, gyors kanyarok, elképesztő útfekvés, és mindehhez kényelmes rugózás. Feszes, de bőven elfogadható: ugyanaz a csoda, mint az S2000-ben, és Bandi, a szerkesztőségi felsőfokú futóművesünk azt mondja, ehhez tényleg elég egy alacsony súlypont. Hozzátenném, Bandi a TT-t választaná, egyrészt a kipufogódurrogás miatt, amit az Audi a DSG váltós kivitelben meg tudott csinálni, másrészt a beltérért.
Kicsi a szegmens, kevés a konkurens, manapság a BMW is teljesen más ajtórésekbe ékelgeti a lábát. Nagyjából egy vetélytárs van, az Audi TT. Alapító tagja vagyok a szerkesztőségi dizájnbuzi szabadkőműves páholynak, és annak idején elsőként tekinthettem meg az új TT belterének döbbenetes, felülmúlhatatlan forma-funkció egységben fogant találmányait, a letisztult középkonzolt, és ami lehetővé tette a pucolást: a beömlőkre épített vezérlést. A TT belsejéhez képest az RCZ belseje egy Trója romjaihoz hasonló régészeti feltárás, ahol a jövő Schliemann Henrikje tanulmányozhatja PSA-Trója különböző rétegeit a béna, kezelhetetlen fejegységtől egészen a legősibb, a minószi civilizációhoz tartozó kormánybumszlikig.
Nem szar az RCZ belseje, hiszen szép az ülések bőre, tökéletesen varrták a műszerfalat is, leszámítva mondjuk, hogy az utaslégzsákot sikerült úgy bevarrni, mintha egyszer már elnyílt volna. Grazban nem Poissy zombijai dolgoznak, akiket csak az ebédszünet motivál, és számukra a hétfő is csak a hétvége közeledtére utal; az RCZ kifogástalanul van összerakva. Csak hát hiába húzol meg minden csavart a 308-as platformon a lehető leglelkiismeretesebben, a modell rentábilis gyártásához szükség volt rá, hogy beleépítsenek néhány csontvázat a kétajtós PSA-szekrényből.

Nem tudom megkerülni, hogy el ne mondjam, milyen a legutóbbi tesztautómhoz, a Nissan Juke Nismo RS-hez képest. A Nismo szintén 1,6-os benzines turbó, de gyengébb, ráadásul magasabb. Sokkal magasabb: 1560 mm magas, fél centivel alacsonyabb, mint egy sima Juke. A Peugeot 30 centivel alacsonyabb tetővel (1352 mm) készül, és az a nagyon érdekes, hogy a két elsőkerekes, 1,6-os benzines turbó közül mégis a Juke mozog ügyesebben. Semmi baj a Peugeot-val, és a városi közlekedési szemétkedésben az is sokat ad az élményhez, hogy a Juke-ból át is látjuk a forgalmat. De leginkább az a tanulság, hogy a Peugeot-nál bőséggel van mérnöki tudás, a viszont Nissan az ördöggel cimborál. Mindkettő a jövő klasszikusa, de a ritkasága és a formája miatt húsz év múlva az RCZ lesz a nagyobb kincs, addig pedig a Nismo RS a jobb használati tárgy.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Hírek
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.
- Hírek
7500 liter felesleges üzemanyagot locsolt szét az úton egy amerikai kamionos
A férfi azért tette ezt, hogy megszabaduljon a tartálykocsijában maradt felesleges szállítmánytól.
- Hírek
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.
- Hírek
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
A bevált recepten csak fejlesztettek.
- Hírek
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.
- Hírek
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
Aki nincs velük, az ellenük van.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Hírek
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.
- Hírek
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
24 órán belül elfogtak.
- Hírek
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum
Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.
- Közélet
A követési távolságról
Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.
- Közélet
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.
- Hírek
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum
Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.
- Közélet
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!
- Hírek
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum
Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.
- Hírek
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.
- Hírek
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Hírek
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.
- Hírek
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum
A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.
- Hírek
Frissült a Toyota Corolla Európában
A modell külseje és belseje is megújult kissé.
