Tényleg számít pár centi?
Bemutató: Volkswagen Passat Alltrack – 2015.
Eddig azt gondoltam, alapvetően kétféle ember vesz emelt, összkerekes kombit: egyikük tényleg rátéved egy-egy dűlőútra néhanapján, ám van olyan mértéktartó, hogy ne üljön SUV-ba. A másik csoport meg akarja mutatni, hogy kemény, de autóját kizárólag aszfalton használja, és valamiért szintén nem akar sorsközösséget vállalni a diszkóterepjárós réteggel.

A müncheni bemutató szlogenje az Out of office volt, amely nem munkahelyről való lógásra, hanem a szabadidő kalandos eltöltésére utal. Szépen melegítették a Passat Alltrackre a sportos életérzést: egy halom Merida One-Twenty kerékpár várt ránk München angolparkjában, és a park sebes sodrású patakján is fiatalok szörföztek, alig pár méterre az autóktól.
A bicikliknek is van Alltrackje?
Van bizony, sőt, manapság talán a terepbringák legnépszerűbb kategóriája az all mountain. Ezek a bringák összteleszkóposak, de tudnak egy trükköt: a kormányra épített kapcsolóval blokkolhatjuk a futómű mozgását. Ez azért jó, mert egy emelkedőn felfelé kaptatva nem a rugóstag és a villa pumpálgatására megy az erőnk, hanem a tekerésre. Amikor pedig felértünk a hegytetőre, csak visszakapcsoljuk a futóművet, és száguldhatunk tökön-paszulyon át, mert a futómű kimozogja az akadályokat. További segítség a kormányról vezérelhető nyeregcső, amely gombnyomásra lesüllyed, és így nem zavar lejtmenetben, majd oldásra ismét kiemelkedik, így kényelmesen, nyújtott lábbal tekerhetünk tovább. A kerékpárok svájci bicskája nem olcsó, a Merida One-Twenty 760 ezer forint körüli ára nem is számít kirívóan magasnak a kategóriában.
Olyasmi lehetett a szándékuk, mint a GoPro akciókamera reklámoké. Aki nem ismerné, ez egy apró kamera, amely bírja a vizet, az ütéseket, és bárhova felszerelhetjük egy kenu orrától kezdve a motoros bukósisakunkig. Úgy évente megjelenik belőle egy új, amelyhez olyan reklámfilmeket forgatnak, hogy a megtekintés után még egy kómában fekvő Dalai Láma is motorral bázisugrana a Grand Canyonba. Elhiteti velünk, hogy ha megvesszük, a mi életünk is non-stop kaland lesz, aztán két hét múlva meg szánalmasan szelfizgetünk a macskánkkal a hátsókertben.
Az Alltrack is valami ilyesmire hajt: a kasznit körbefutó műanyagszegély a keménység szimbóluma, ráadásul az összkerékhajtásra utaló 4Motion felirat is ott villog a csomagtartón. Egy ekkora testnél már 2,7 centis emelés is jól látható, külsőre tehát minden együtt van, hogy nekivágjunk a teleknek, még egy kiadósabb eső után is. Külsőre, merthogy mindez hogyan működik terepen, a tesztúton nem derült ki. Nem hinném, hogy a Volkswagennek szégyellni valója lenne, hiszen mostanában nem igazán hibáznak, de egy görgős fémrámpa nem sok, annyit se hoztak ki, hogy demonstrálják a terep-Passat képességeit.
A 4Motion rendszer alapból csak az első kereket hajtja, de amint fordulatszám-különbség lép fel, hátra is jut nyomaték. Rendes, mechanikus diffizár nincs, de ez nem is az a kategória, a menetstabilizáló az elpörgő kerekek fékezgetésével imitálja a zárást. Az Alltrack kapott egy módosított haspáncélt is, ez 16 kilóval könnyebb mint eddig. Mindezzel együtt azt gondolom, amire egy átlagembernek szüksége lehet terepezés címén, vagyis nem élvezetből keresi a dágványt, hanem problémákat old meg, az Alltrack, több mint elég.
A motorváltozatok között kár keresni a kisebbeket, benzinesből és dízelből is csak kétliterest választhatunk, dízelből viszont kapásból hármat. A belépő TDI 150 lóerős, de ha kevés, választhatjuk 190, és brutális 240 lóerővel is. A legerősebb, biturbó dízel nem viccel, néhány tizedmásodpercnyi tétovázás után akkorát lök az autón, hogy a döbbenettől bennszakad a szó. A mezei, nem Alltrack változat 6,1 másodperc alatt gyorsul százra ezzel a motorral, ennek sem kellhet több. És ez volt az egyetlen pont, ahol bele tudtam kötni az autóba, ugyanis 1500-as és 2000-es fordulat között kellemetlen kereplő hang szűrődik be, ami szőrszálhasogatásnak tűnhet, de elég gyakran jár ebben a zónában a tű. A fogyasztása nem ment 9 liter fölé, még úgy sem, hogy viszonylag gyakran kipróbáltuk, mire elég az ereje.

A gyengébb változatokhoz egyszerűen nem lehetett hozzájutni, folyton kint voltak, de vezethettük az egyetlen kétliteres TFSI-t, 220 lóerővel. Itthon sokan nem fogják megvenni, hiszen 11 liter feletti értékeket írt a fogyasztásmérője, de nagyon finoman dolgozott együtt a hétsebességes DSG váltóval. Csak 170-es sebesség felett tűnt úgy, hogy kifullad, igaz, aki ilyen tempóval akarja takarítani a belső sávot, úgyis egy erősebb dízelt választ.
Autózni persze maga a kánaán az Alltrackkel, hiszen a mezei Passat is egy remek autó. A futómű különösen tetszett, amikor hosszanti hullámokon mentünk át, kellemesen ringatózott, mint sok éve apám szivar Audija, viszont a csatornafedelekkel már nem ilyen jó a tapasztalat. Amikor nem hosszú egyenetlenségeket kell kimozogni, hanem hirtelen jön a két-három centi magas akadály, durván eljut az utastérig. Ennek valószínűleg az az oka, hogy a nagyobb hasmagassággal együtt meg kellett őrizni a stabilitást, ehhez keményebb stabilizátorokat kellett beépíteni. A futómű csillapítása persze állítható, de valahogy nem éreztem szükségét, hogy comfort módból eltekerjem, pedig érezhető a különbség, ha sportosra vesszük a figurát. És ha már futómű: az Alltracknek 2,7 centivel nagyobb a hasmagassága, mint a mezei Passatoknak, viszont a DCC nevű, adaptív futóművel szerelt változat egy centivel alacsonyabb . Így az emelt, összkerekes kombink valójában alig 1,7 centivel magasabb. Viszont azt sem derült ki, hogy ez számít-e.

Sokkal jobban élveztem az andalgást, ahogy a masszírozós ülés dögönyözte a hátam, a váltó észrevétlenül kapcsolgatott, és némi hangolás után a hifi is kulturáltan szólt. Semmi nem zörög, nincsenek furcsán elálló elemek, sem átgondolatlan megoldások, egyszerűen minden a helyén van, egyedül a telefonom bluetooth-párosítása okozott gondot, igaz, másodszorra már az is simán ment. A konszernnél megszokott biztonsági elektronikák vigyáznak ránk, sávelhagyás-figyelő, adaptív tempomat, holttér figyelő és a vészfék ezentúl a gyalogosokat is felismeri. Aki pedig nem vezet, az kedvére kihasználhatja a beépített wifi router által szórt internetet.

Arról, hogy a lejtmenetvezérlő, és egyéb, terepre szánt extrák hogy működnek, nem tudok nyilatkozni, de továbbra is úgy gondolom, a somogybabodi siratófalnak nem kell félnie az Alltrack tulajok váratlan rohamától. Dagonyázós módban finomabban adagolhatóvá válik a gáz, később vált el a váltó, és a futómű is átvált puhább csillapításra. Kíváncsi leszek, hogy a leendő tulajok közül ki fogja ezeket tényleg akár csak egyszer is kipróbálni. A lényeg, hogy a Passat kényelme és általános jósága most már elérhető eggyel férfiasabb köntösben is. Bár az igazi hatás kedvéért még egy hegyikerékpárt vagy szörföt rendszeresítsenek a tetejére.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.
- Hírek
Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései
Büntetővámok lesznek, csak nem tudni, kire vonatkoznak. E
- Nepperűző
900 köbcentis Fiatot vennék, szabad?
Nem írnak rosszakat róla, de a különösebben jókat sem.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Közélet
Ha nem tolatva állsz be a parkolóhelyre, hamar kész a baj!
Az autózásban is el lehet spórolni dolgokat, de könnyen visszaüthet, ha rutinból parkolunk.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
