A hiányzó láncszem, végre

Menetpróba: Kia Ceed 2015 facelift

2015.09.09. 06:24

Pár díszítés, a szokásos másalökhárító-újakakerekek-egyediszíneklettek típusú facelift, semmi, ami egy hírnél többre lenne érdemes. Leszámítva egy-két nem túl jelentős... és két jelentős gépészeti változtatást.

Vannak olvasók, akik nem értik meg, hogy mi nullkilométeres, kvázi vadiúj autókat tesztelünk, arról tehát vajmi kevés a fogalmunk, mennyire lesz tartós és megbízható egy ilyen kocsi tíz-, tizenöt éves korában. Aki élesben bírál minket a jövőbelátó képesség hiánya miatt, azt általában a Népítélethez irányítjuk, felhívjuk figyelmét a használtteszteinkre, a Technika rovatban található trükkös hibamegoldásos cikkeinkre. De azon a tájon az információmorzsák csak homályos képet tudnak kirajzolni, mert minél régebbi a szóban forgó jármű, annál inkább mocsárba hajló lápvidék ez a szcéna. Olykor azonban még új autók bemutatásakor is jó kapaszkodót ad kezünkbe a múlt.

Kapcsolódó
Konzervdoboz? Épp ellenkezőleg

Konzervdoboz? Épp ellenkezőleg

Amit nagyon vár az ember, az mindig csalódás. Nos, a Kia Cee'd SW gyógyír a krónikus borúlátásra.

Amint tudják, húsz éve a Kia egyike volt a gyanús koreai feltörekvő márkáknak. Aztán jött egy átmeneti időszak, amikor tartósságot, megbízhatóságot tekintve már elég korrektül muzsikáltak, de az íz úgy hiányzott belőlük, mint ioncserélt vízből a pigment. Aztán 2006-ban megérkezett a Ceed, és minden megváltozott.

Kapcsolódó
A Golf-osztály csodagyereke

A Golf-osztály csodagyereke

Olyan, mint a kisiskolás, aki érti a differenciálszámítást és csukott szemmel berajzolja Pekinget a vaktérképen. Többet tud, mint a felnőttek, de a cipőjét még más köti be.

Beletettek apait-anyait, volt ott hét év garancia, európai (Peter Schreyer-Kovács Miklós-féle) formaterv, masszív csavarozgatás, korszerű extrák, hely, úttartás. Majd jött a második generáció, amely az előd pocsék rugózását és néhány apróbb komforthibáját is feledtette – finom családi kompakttá válva közben. Eltelt a kilenc év, tehát lejárt már jó néhány hétéves gari, és úgy látszik, nem marketing fogásnak, pláne meg nem szappanbuboréknak szánta a hosszú garanciát a Kia. Amennyiben ezt a kilenc évet kivetítjük a típus most, a szlovákiai Zsolnán bemutatott, 2015-ös szériájára, derűsen tekinthetünk az új kocsik jövőjébe.

A nagy csinnadratta természetesen az eddigi, fáradt, a belépő Ceedeket erősen lehúzó egynégyes, 100 lóerős helyett bevezetett új, egyliteres, háromhengeres, turbós benzinmotor körül zajlik, amely a legtöbb piacon leváltja az eddigi belépőmotort. Lesz azért, ahol a régivel fut tovább a Ceed, mert úgy sokkal olcsóbb gyártani, tehát az indulóár is lejjebb mehet, de a fejlettebb országokban a 100 lóerős 1.0 T-GDI lesz az alapmotor, s ugyanabból készül 120 lóerős is. Magyarország különleges piac, nálunk régi és új technika egyaránt listán marad, a hazai Ceed-ajánlat a 100 lóerős, régi négyhengeressel indul 4,5 milliónál, a kettővel feljebbi lépcsőn pedig már ott a 120 lóerős, modern háromhengeres turbós, 5,1 misiért.

Érthetetlen szituáció állt elő azonban, hiszen a 100 lóerős 1,4 literes és a 120 lóerős 1,0 literes motor közé ékelődik be árban pont félúton (4,8 millióért) az 1,6-os legnagyobb benzines, amely ugyan nem hord magán turbót, de azért 136 lóerős. Lehet, hogy többet kér enni (talán), de ki ad vajon háromszázezerrel többet, hogy 16-tal kevesebb lovat kapjon? Agyrém, de a marketingesek biztos tudják, miért alakították így az árakat.

Marad a kínálatban az egynégyes dízel is, 90 lóerővel. Megújul viszont az egyhatos dízel, 128 helyett már 136 lóerővel, a korábbinál 20 newtonméterrel többel (már 280-nal) sújt le a riadt aszfaltra, ráadásul már 1500-as fordulaton jelentkezik nála a maximális nyomaték – eddig 1900-on kaptuk. Masszív szelepfedél- és olajteknő-zajcsillapítás is lesz a nagyobbikon, just in case, ha kiveszed, már nyugodtan akár a lábadra is ejtheted a blokkot, nem fog fájni. Kerek ötös, illetve 5,2 millió az áruk – én kapásból tudom, melyiket venném.

Még egy fontos, cseppet sem lebecsülendő műszaki újdonság, hogy most már a Ceedben is van DSG váltó, azaz DCT, ahogy ők hívják. Maradjunk inkább a leíróbb jellegű duplakuplungos megnevezésnél, tudják, ez az a modern, és igen jó dolog, aminek a házában két váltó van, egy a páros, egy a páratlan fokozatoknak, mindkettő fokozatsor végén egy-egy kuplunggal. Amiatt, hogy a fokozatok között a két váltó úgy adja át egymásnak a stafétabotot, hogy a kuplungok átfedéses csúsztatásával kapcsol, ezért rántásmentes és gyors lesz minden váltás. Teljesen automatikusan működik az ilyen, de lehet konkrét lábi kuplungolás nélkül, kézzel, a kormány melletti flepnikkel is váltogatni – ne mondják, hogy nem láttak ilyet. Ez az igazi XXI. századi módi.

Jó cucc, pláne, ha a kuplungok olajfürdőben futnak, mert úgy tartós is, finomabban is működik. Sajnos a nedves kuplungos trükkváltót csak drágább, jobban motorizált autókba érdemes tenni, a Ceed méretében csak száraz kuplungos létezik, de a hétgangos szerkezetet legalább maguk fejlesztették. Örülünk tehát neki, de hozsanna azért nincs.

Van aztán a korábbiaknál még masszívabb beltéri zajcsillapítás a dízeleknél, a teljes széria mentén finomítottak a kerékfelfüggesztésen, kicsit pontosabb vezethetőséget, kevesebb zajt hozva ezzel az utasoknak. Így szól legalábbis a sajtóanyag.

Külsőre oly enyhék a változások, hogy ahhoz tényleg minimum fekete öves Kia fanclub-tagnak kell lenni, hogy valaki észrevegye őket; némileg szögletesebb lökhárítók, krómkeret a ködfényszórók körül, más mintázatú maszk, fényesebb díszkeret a műszeregység körül bent – akit érdekel, majd látja, én erre inkább azt mondom: Schreyerék munkája olyan jól bevált, hogy kár lett volna hozzányúlni.

Aki viszont nem bírja elviselni, hogy a kiás szubkultúrában nem tud kitűnni a frissen vásárolt Ceedjével, annak is nyújt megoldást az új széria – úgy hívják, GT Line. Jégkocka menetfény krómágyban elöl, darabos küszöbtoldat, nagy felnik, fényes keret az oldalablakok körül, masszív hátsó ütközőrész krómozott duplakipuval és diffúzor-sejtetéssel, módosított hátsó lámpabura (tudták, hogy mostantól búrának kell írni, hosszú ú-val? De én még egy kicsit maradok a réginél, majd váltok), odabent meg imitt-amott szürke betétek, alul lapított kormány, ilyenek. A fekete helyett alumínium indítógombot egyszerűen nem vagyok hajlandó leírni. Épp annyi különbség, hogy talán már én is észrevegyem.

A 2015-ös, modellciklus-félúti frissítés szele magával sodort némi új elektronikát is a beltérbe. Wifi-képes lett az infotainment rendszer, ezt egy az egyben a Sorentóból emelték át, s lett holttérfigyelő, hátsó keresztforgalom-figyelmeztető tolatáshoz, parkolássegéd, táblafelismerő és automatikus távfényváltó is. Tobzódunk a bitekben. Ez biztos jó, de azért inkább vezessünk.

Jó az az egyliteres motor, igaz, a 100 lóerőset nem, csak a 120-ast próbáltam. Csodásan finoman jár, olyan 1500-tól bírja a terhelést, 2000-től rendesen tol, és olyankor sokkal-sokkal erősebb, mint a régi, ványadt és kínlódós egynégyes szívó. Van ennek is Wartburg-hangja – melyik háromhengeresnek nincs – de velem együtt lassan úgyis kihal mindenki, aki emlékszik Honecker büszkeségének zajaira (vagy az időskori demencia miatt már nem emlékszik rá), ezért ez nem akkora baj talán.

A hétfokozatú DCT váltó viszont nem szakítja le majd senkinek az állkapcsát – elég finoman kapcsolgat, de nála még a száraz kuplungos, VW-féle DSG is gyorsabb (pedig az se villámsebes), a nedves kuplungos fajta wolfsburgi pedig a végtelenben van ehhez képest. Kényelmesnek kényelmes ez is, egy sima, robotizált kézi váltónál ezerszer jobb, a hagyományos automatánál takarékosabb és talán ügyesebb, de a konkurencia ma már nagyon erős, elmarad a wow-faktor.

A zajcsillapítással viszont csodákat tettek. Zsolnára egy mostani Ceeddel mentünk, és bár valahogy nem emlékszem rá, hogy 2012-ben ennyire baromi zajosak lettek volna az akkori tesztautók, azért a 2015-ös verzió nemcsak a magyar tesztkocsihoz, hanem bármihez képest is csendes, abszolút értékben. Mintha még a rugózás is finomabbá vált volna, az 1,6-os dízelen meg határozottan érezni a fitneszkúrát – ha nem is azt a nyolc lóerőt, de a 20 newtonmétert annál inkább. A kormány továbbra is olyan pontoska, de kissé döglött, a kézi hatgangos váltó viszont igazán kiváló.

Ha a legjobbak közé nem is jött fel a facelifttel a Ceed – ahhoz teljesen új autó és óriási elszántság kell majd – de épp eleget frissült ahhoz, hogy aki az árat és a garanciát helyezi első helyre vásárláskor, sose érezze, hogy bármilyen téren diszkont árut kapott. Hogy értsék: ugyan nem lett a Ceed egy Golf 7-es vagy Mazda 3-as, de sokkal közelebb áll hozzájuk, mintha valaki mondjuk, egy Renault Fluence-ra költi el a pénzt.

Amennyiben kicsit hajlandó áldozni még, és felnyúlik GT Line-kivitelig a Ceed-polcon, még azt is elhiteti az utca népével, hogy drága autója van, az álma pedig legalább olyan nyugodt lesz, mint bármilyen aranyárban mért termékekkel. Ha nem nyugodtabb.

Az oldalról ajánljuk

Papíron Skoda, valójában Renault - lett is belőle baj
  • Hírek

Papíron Skoda, valójában Renault - lett is belőle baj

A rendőrök intézkedtek.

március 17., 13:39
Itt a tavasz, kezdődik a hetekig tartó karbantartás az M3-as autópályán
  • Hírek

Itt a tavasz, kezdődik a hetekig tartó karbantartás az M3-as autópályán

Több helyen kell számítani forgalomkorlátozásokra.

március 17., 17:02
Új táblák az M7-esen: szomorú és vidám fejek  figyelmeztetnek a felújítási munkákra
  • Hírek

Új táblák az M7-esen: szomorú és vidám fejek figyelmeztetnek a felújítási munkákra

Mókásak és hasznosak. Újdonság az is, hogy Velencénél új híd épül a gyalogosoknak, bicajosoknak a sztráda felett.

tegnap, 17:38
A személy- és kishaszongépjárművek vitték a hátukon a lízingpiacot
  • Közélet

A személy- és kishaszongépjárművek vitték a hátukon a lízingpiacot

Növekedést produkált 2024-ben a magyar lízingpiacon a személy- és kishaszonjárművek szegmense: az új kihelyezések összege 24 százalékkal nőtt.

március 17., 14:09
Valóban brutális lesz az új Renault 5 Turbo
  • Hírek

Valóban brutális lesz az új Renault 5 Turbo

Külsőleg és teljesítményben egyaránt.

március 17., 15:07
5 millióért megéri új autót venni? Első autó lenne, női tulajnak
  • Nepperűző

5 millióért megéri új autót venni? Első autó lenne, női tulajnak

Főleg városi használatra kellene, nem kell kombinak lennie.

március 17., 17:10
Elkezdődött a motoros szezon, üzent nekik a rendőrség
  • Hírek

Elkezdődött a motoros szezon, üzent nekik a rendőrség

A cél a balesetek megelőzése.

március 16., 07:14
Elözönlötték az autók Magyarországot
  • Közélet

Elözönlötték az autók Magyarországot

Tíz év alatt 1,1 millióval több autó került a magyar utakra, ami 37 százalékos növekedésnek felel meg. A főváros a sor végén áll a növekedést nézve.

március 18., 05:59
Hanyatlás a Daciánál, miben reménykednek?
  • Hírek

Hanyatlás a Daciánál, miben reménykednek?

A Bigster adhat nagy lendületet a Daciának az év hátralévő részében.

március 17., 08:44
Ismét visszatér Clarkson*, Hammond és May a képernyőkre
  • Hírek

Ismét visszatér Clarkson*, Hammond és May a képernyőkre

A Not Very Grand Tour első epizódja árpilisban érkezik.

március 18., 07:46
Nem Németországban készül majd a nyolcmilliós VW villanyautó
  • Hírek

Nem Németországban készül majd a nyolcmilliós VW villanyautó

Mivel a kompetitív árazás a legfontosabb, a hatékonyság rendkívül lényeges a gyártás során.

március 16., 07:13
Végig Amerikán
  • Szerelem

Végig AmerikánVolkswagen Golf I Alaszka-Tűzföld expedíció (1974)

Az első, amerikai kontinensre szállított Volkswagen Golfokkal északról délre szelték át a kontinenst.

március 16., 09:58
Belebukott a rajzfilmes trükkbe a Tesla
  • Hírek

Belebukott a rajzfilmes trükkbe a Tesla

A Model Y nem egy Kengyelfutó Gyalogkakukk.

március 18., 05:59
A BMW rárepül a Tesla üresen hagyott helyére a piacon és nincs ezzel egyedül
  • Hírek

A BMW rárepül a Tesla üresen hagyott helyére a piacon és nincs ezzel egyedül

A Toyota is helyet kérhet magának.

március 17., 11:23
Meglepetés: a Tesla könyörög Trumpnak, hogy fejezze be, amit csinál
  • Hírek

Meglepetés: a Tesla könyörög Trumpnak, hogy fejezze be, amit csinál

A Tesla is levelet küldött az Egyesült Államok külkereskedelmi hivatalának arra figyelmeztetve a kormányt, hogy a vámok padlóra küldhetik a céget.

március 17., 10:00
A BYD új töltője már majdnem olyan gyors, mint egy tankolás
  • Hírek

A BYD új töltője már majdnem olyan gyors, mint egy tankolás

Másodpercenként két kilométer már elég komoly eredmény.

március 18., 09:32
Forgalmi: nincs; jogsi: nincs; drog: van! 20 éves nő menekült a rendőrök elől Győrben
  • Hírek

Forgalmi: nincs; jogsi: nincs; drog: van! 20 éves nő menekült a rendőrök elől Győrben

Közúti ellenőrzés elől akart meglépni egy 20 éves nő Győrben.

március 16., 16:25
Guinness rekordot döntött az USA legöregebb regisztrált mentőautója
  • Hírek

Guinness rekordot döntött az USA legöregebb regisztrált mentőautója

A közel 5000 kilométeres útjuk során egész Amerikát átszelték.

március 16., 15:33
A formatervezés legmegosztóbb alakjának a Ferrari, a BMW, de még Lamborghini Miura sem volt szent
  • Közélet

A formatervezés legmegosztóbb alakjának a Ferrari, a BMW, de még Lamborghini Miura sem volt szentLuigi Colani legfurcsább modelljei

A német dizájner mindent a saját világára formált, amivel jogosan kiérdemelte a szakma legmegosztóbb elismerését.

március 16., 13:30
Lewis Hamilton és Edward Norton újraalkották a Meglógtam a Ferrarival egyik ikonikus jelenetét
  • Hírek

Lewis Hamilton és Edward Norton újraalkották a Meglógtam a Ferrarival egyik ikonikus jelenetét

Az eredmény egészen szórakoztató lett.

március 16., 14:13
Eladó egy nagyon ritka Chevy Camaro, lehetetlenül kevés kilométerrel
  • Hírek

Eladó egy nagyon ritka Chevy Camaro, lehetetlenül kevés kilométerrel

A modell az egyedi külső jelek mellett kicsivel erősebb is, mint a normál változat.

március 17., 05:55
Minden dízeles lázálma egy gázos Duster
  • Tesztek

Minden dízeles lázálma egy gázos DusterTeszt: Dacia Duster ECO-G 100 Essential

A fapados Duster egy remek ár/érték arányú autó, de az alapfelszereltséggel rettenet puritán.

március 17., 05:55
Nem adták meg az elsőbbséget, csattantunk. Mennyit ér így a 2019-es Kiám?
  • Nepperűző

Nem adták meg az elsőbbséget, csattantunk. Mennyit ér így a 2019-es Kiám?

Elsőtulajos, 58 ezret futott, automata, népszerű típus. De mennyit csap le az árból egy baleset?

március 16., 17:08
(Frissítve) Baleset az M43-ason, lezárták az M6-ost Budapest felé - Útinform
  • Hírek

(Frissítve) Baleset az M43-ason, lezárták az M6-ost Budapest felé - Útinform

Néhány baleset, váratlan esemény és építési munka is akadályozza a forgalmat Magyarország útjain.

március 16., 11:12
7500 liter felesleges üzemanyagot locsolt szét az úton egy amerikai kamionos
  • Hírek

7500 liter felesleges üzemanyagot locsolt szét az úton egy amerikai kamionos

A férfi azért tette ezt, hogy megszabaduljon a tartálykocsijában maradt felesleges szállítmánytól.

március 17., 05:55
Ford GT versenyautókból varázsol utcai szörnyeteget a Lynx Motors
  • Hírek

Ford GT versenyautókból varázsol utcai szörnyeteget a Lynx Motors

A hírek szerint egy 1217 lóerős, kompresszoros V8-as lapul majd az ülések mögött.

március 16., 12:12
Ferrari SF90 XX
  • Hírek

Ferrari SF90 XX

március 17., 14:17
Mazda CX-60
  • Tesztek

Mazda CX-60

március 17., 13:37
Végleges Renault 5 Turbo 3E
  • Hírek

Végleges Renault 5 Turbo 3E

március 17., 13:06